Hoe wordt intrest op termijnrekeningen berekend?
TIP
Hoe wordt intrest op termijnrekeningen berekend?
Als ik hier op de webstek naar bv. de intrest van een termijnrekening 2 jaar bij CE kijk, dan merk ik dat de weergegeven intrest berekend is op basis van niet-kapitalisatie.
Wat gebeurt er dan na het eerste jaar met de verworven intrest? Wordt die op je zichtrekening gestort?
Zijn er termijnrekeningen die wél kapitaliseren?
Wat gebeurt er dan na het eerste jaar met de verworven intrest? Wordt die op je zichtrekening gestort?
Zijn er termijnrekeningen die wél kapitaliseren?
Re: Hoe wordt intrest op termijnrekeningen berekend?
In het geval van CE worden de intresten op je Top Interest spaarrekening bijgeschreven (zichtrekeningen hebben ze daar niet) als je kiest voor jaarlijkse uitbetaling. Je kan bij aanvraag echter gewoon ook kiezen voor kapitalisatie. 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ah zo, bedankt voor het antwoord. Zou de keuze tussen kapitalisatie en niet-kapitalisatie bij elke bank bestaan?
En misschien een tip voor Spaargids om bij de intrestberekening twee kolommen te maken, eentje kapitalisatie en eentje niet-kapitalisatie?
En misschien een tip voor Spaargids om bij de intrestberekening twee kolommen te maken, eentje kapitalisatie en eentje niet-kapitalisatie?
Ik begrijp ook niet goed hoe de Spaargids de nettorente op een termijnrekening berekent.
Zo zie ik bij hun calculator voor een termijnrekening (met jaarlijkse kapitalisatie) van 10000 euro op 3 jaar aan 3% bruto (2.55% netto)(Credit Europe Bank en Goffin)
765 euro netto intrest; ik kom aan 788.1795 euro…???
TW = HW * (1 + (brutorentevoet/100))^n
(TW = Toekomstige Waarde, HW = Huidige Waarde, n = aantal perioden of jaren)
Bruto-intrest = TW – HW
Netto-intrest = Bruto-intrest * 0.85 (15% RV = Roerende Voorheffing op de bruto-intrest)
In het geval van 10000 euro à 3% bruto (2.55% netto) op 3 jaar geeft dat MIJ (!?):
TW = 10927.27 = 10 000 * ((1 + (3 / 100))^3)
Bruto-intrest = 927.27 = 10 927.27 - 10 000
Netto-intrest = 788.1795 = 927.27 * 0.85
of korter: Netto-intrest = 788.1795 = ((10 000 * (1.03^3)) - 10 000) * 0.85
Waar zit mijn berekeningsfout of redeneringfout? Men gaat toch, in het geval van kapitalisatie, bij de afloop van elke periode geen RV aftrekken?
Txs,
Ruut
Zo zie ik bij hun calculator voor een termijnrekening (met jaarlijkse kapitalisatie) van 10000 euro op 3 jaar aan 3% bruto (2.55% netto)(Credit Europe Bank en Goffin)
765 euro netto intrest; ik kom aan 788.1795 euro…???
TW = HW * (1 + (brutorentevoet/100))^n
(TW = Toekomstige Waarde, HW = Huidige Waarde, n = aantal perioden of jaren)
Bruto-intrest = TW – HW
Netto-intrest = Bruto-intrest * 0.85 (15% RV = Roerende Voorheffing op de bruto-intrest)
In het geval van 10000 euro à 3% bruto (2.55% netto) op 3 jaar geeft dat MIJ (!?):
TW = 10927.27 = 10 000 * ((1 + (3 / 100))^3)
Bruto-intrest = 927.27 = 10 927.27 - 10 000
Netto-intrest = 788.1795 = 927.27 * 0.85
of korter: Netto-intrest = 788.1795 = ((10 000 * (1.03^3)) - 10 000) * 0.85
Waar zit mijn berekeningsfout of redeneringfout? Men gaat toch, in het geval van kapitalisatie, bij de afloop van elke periode geen RV aftrekken?
Txs,
Ruut
Ik denk van wel. Ik meen dat de rente die gekapitaliseerd wordt, de netto rente is.
Al dan niet kapitalisatie van intresten ?
Oa bij 'Rabolbank.be' kapitaliseert men niet vanaf 1 jaar, maar stort men de intrest elk jaar op je rekening.
Er is wel wat controverse over al dan niet bruto/netto kapitaliseren, maar ik meen begrepen te hebben dat brutokapitaliseren wel mogelijk is.
Oa bij 'Rabolbank.be' kapitaliseert men niet vanaf 1 jaar, maar stort men de intrest elk jaar op je rekening.
Er is wel wat controverse over al dan niet bruto/netto kapitaliseren, maar ik meen begrepen te hebben dat brutokapitaliseren wel mogelijk is.
Bij Credit Europe Bank kan men bij het openen van een termijnrekening kiezen tussen kapitaliseren, of elk jaar op de vervaldag de intrest op je spaarrekening laten storten.
Bij Rabobank kan ik het mij niet goed meer herinneren of men kan kiezen of niet.
Momenteel heb ik bij beide banken nog termijnrekening(en) lopen met jaarlijkse storting van intrest op de spaarrekening.
Wat betreft de berekening van RV bij kapitalisatie, meen ik mij van vroeger te herinneren, dat die pas berekend wordt op het einde van de looptijd, en niet ieder jaar.
Bij Rabobank kan ik het mij niet goed meer herinneren of men kan kiezen of niet.
Momenteel heb ik bij beide banken nog termijnrekening(en) lopen met jaarlijkse storting van intrest op de spaarrekening.
Wat betreft de berekening van RV bij kapitalisatie, meen ik mij van vroeger te herinneren, dat die pas berekend wordt op het einde van de looptijd, en niet ieder jaar.
Hoe wordt intrest op termijnrekeningen berekend? Wie (Bank, Webmaster, Vaganzza…) geeft eindelijk eens de oplossing?
Een jaar telt nog steeds 365 (of 366) dagen en geen 360; bij kapitalisatie bij een termijnrekening (dus over meerdere perioden) wordt er geen R.V. geheven op de voorbije periode: deze wordt pas op het einde van de looptijd verrekend. Hier geldt gewoon het principe van de samengestelde intrest: FV = PV * (1 + rentevoet in procent)^n (machtsverheffing tot n-de macht = aantal perioden).
Zie ook http://www.dailyfinance.nl/berekenen/be ... terest.htm" onclick="window.open(this.href);return false; of
http://www.dailyfinance.nl/samengesteld ... n-268.html" onclick="window.open(this.href);return false;
===================================================================
VOORBEELD: Intrestberekening termijnrekening Credit Europe Bank
Hierbij een voorbeeld van de intrestberekening van Credit Europe Bank op een termijntekening van 2 jaar op 10000 euro MET JAARLIJKSE KAPITALISATIE à 5,50 % bruto (= 4,675 % netto): na het eerste jaar wordt er GEEN R.V. geheven op de reeds verworven intrest; dit wordt pas gedaan op het einde van de looptijd (dus na het einde van de 2 jaar).
Product Overzicht
07 april 2010
Product Overview Account Details Contract Details
Contract type CREDIT EUROPE TIME DEPOSIT
Contractnummer
Rekeninghouder(s)
Bedrag 10.550,00 (aanvangsbedrag 10.000,00)
Ingangsdatum 11/03/2009
Einddatum 11/03/2011
Termijn 24 MAAND(EN)
Bruto interest p.a. 5,50 %
Rente-uitkering Eindvervaldag
Totaal rentebedrag 1.130,25 (bruto)
Afwikkelrekening
Valuta EUR
Een jaar telt nog steeds 365 (of 366) dagen en geen 360; bij kapitalisatie bij een termijnrekening (dus over meerdere perioden) wordt er geen R.V. geheven op de voorbije periode: deze wordt pas op het einde van de looptijd verrekend. Hier geldt gewoon het principe van de samengestelde intrest: FV = PV * (1 + rentevoet in procent)^n (machtsverheffing tot n-de macht = aantal perioden).
Zie ook http://www.dailyfinance.nl/berekenen/be ... terest.htm" onclick="window.open(this.href);return false; of
http://www.dailyfinance.nl/samengesteld ... n-268.html" onclick="window.open(this.href);return false;
===================================================================
VOORBEELD: Intrestberekening termijnrekening Credit Europe Bank
Hierbij een voorbeeld van de intrestberekening van Credit Europe Bank op een termijntekening van 2 jaar op 10000 euro MET JAARLIJKSE KAPITALISATIE à 5,50 % bruto (= 4,675 % netto): na het eerste jaar wordt er GEEN R.V. geheven op de reeds verworven intrest; dit wordt pas gedaan op het einde van de looptijd (dus na het einde van de 2 jaar).
Product Overzicht
07 april 2010
Product Overview Account Details Contract Details
Contract type CREDIT EUROPE TIME DEPOSIT
Contractnummer
Rekeninghouder(s)
Bedrag 10.550,00 (aanvangsbedrag 10.000,00)
Ingangsdatum 11/03/2009
Einddatum 11/03/2011
Termijn 24 MAAND(EN)
Bruto interest p.a. 5,50 %
Rente-uitkering Eindvervaldag
Totaal rentebedrag 1.130,25 (bruto)
Afwikkelrekening
Valuta EUR