Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Let op met die dubbele negaties. Op den duur weet je niet zelf niet meer wat je niet aan het zeggen bent.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
conner vertelde op de radio dat zn partij nog meer kapitaalsbelasting wil, en dat ze dat stap voor stap zullen doen.
- VincentVega
- VIP member

Of zeg je net het tegenovergestelde van wat je wil zeggen
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
- VincentVega
- VIP member

Tot spijt van wie het benijdt (zoals KleineSpaarder), links zal nog meer en meer kapitaal en vermogen belasten in de toekomst. Zelfs, misschien wel vooral, KleineSpaarder zijn geliefde partij, de PVDA. Want communisten zijn tegen privé-vermogen.
Ter herinnering: WELKE PARTIJEN ZIJN VOLGENS HUN PROGRAMMA VOOR EEN VERMOGENSBELASTING?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meerwaardetaks zet de liquiditeit van de kapitaalsmarkt onder druk (en hun inkomsten uit TOB zullen exponentieel dalen )
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/dez ... 46603.html
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/dez ... 46603.html
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Jan Jambon van VOKA NVA heeft alweer de ondernemers gerustgesteld.
Ze gaan niet algemeen 33% taks betalen op interne meerwaarden.
Sinterklaas duurt het hele jaar bij NVA. Alleen komt hij niet voor de kleine spaarders en beleggers.
Mijn geldSparen en fondsen
Jambon: ‘Overgrote meerderheid cryptobeleggers zal onder normaal tarief meerwaardebelasting vallen’
27 januari 2026 19:05
Update 28 januari 2026 11:04
In de Kamercommissie Financiën heeft minister van Financiën Jan Jambon dinsdag de vrees van cryptobeleggers weggenomen dat ze door de komst van de meerwaardebelasting massaal onder het tarief van 33 procent voor abnormaal beheer zouden vallen. Jambon suste ook ondernemers met de boodschap dat er geen brede toepassing van het 33 procenttarief voor interne meerwaarden zal komen.
Minister van Financiën Jan Jambon (N-VA) is niet van plan de wet op de meerwaardebelasting aan te passen. ©BELGA
In de Kamercommissie Financiën heeft minister van Financiën Jan Jambon dinsdag de vrees van cryptobeleggers weggenomen dat ze door de komst van de meerwaardebelasting massaal onder het tarief van 33 procent voor abnormaal beheer zouden vallen. Jambon suste ook ondernemers met de boodschap dat er geen brede toepassing van het 33 procenttarief voor interne meerwaarden zal komen.
Ze gaan niet algemeen 33% taks betalen op interne meerwaarden.
Sinterklaas duurt het hele jaar bij NVA. Alleen komt hij niet voor de kleine spaarders en beleggers.
Mijn geldSparen en fondsen
Jambon: ‘Overgrote meerderheid cryptobeleggers zal onder normaal tarief meerwaardebelasting vallen’
27 januari 2026 19:05
Update 28 januari 2026 11:04
Minister van Financiën Jan Jambon (N-VA) is niet van plan de wet op de meerwaardebelasting aan te passen. ©BELGA
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Die sukkels van NVA hebben de vermogensbelasting, vermomd als meerwaardebelasting, wel goedgekeurd.VincentVega schreef: ↑2 februari 2026, 17:17
Ter herinnering: WELKE PARTIJEN ZIJN VOLGENS HUN PROGRAMMA VOOR EEN VERMOGENSBELASTING?
IMG_1696.jpeg
Altijd hetzelfde verhaal bij NVA
- Ze zijn voor kernenergie, maar hebben wel gestemd voor de kernuitstap
- Ze zijn tegen de milieuhisterie, maar hebben wel beslist verwarming met stookolie en gas te verbieden in Vlaanderen
- Ze zijn tegen cadeauchecks, maar hebben wel de frigobons goedgekeurd
- enz, enz, ...
Dat alles op termijn zal vervangen worden door 1 kapitaal-aanwas taks van 30% staat in de sterren geschreven (de TOB en miljonairstaks zullen daarnaast wel blijven bestaan).
Op zich ben ik niet tegen als ze, zoals beloofd, de belastingen op arbeid effectief ook gaan verlagen...en daar zal het schoentje wel gaan wringen.
- VincentVega
- VIP member

Moest het enkel een belastingverschuiving zijn (van arbeid naar vermogen) dan zou ik nog akkoord kunnen gaan. Maar het laat zich al raden dat het om een verkapte belastingverhoging zou gaan: vermogen meer belasten en de belasting op arbeid niet of nauwelijks verlagen .,,Surya schreef: ↑3 februari 2026, 17:23Dat alles op termijn zal vervangen worden door 1 kapitaal-aanwas taks van 30% staat in de sterren geschreven (de TOB en miljonairstaks zullen daarnaast wel blijven bestaan).
Op zich ben ik niet tegen als ze, zoals beloofd, de belastingen op arbeid effectief ook gaan verlagen...en daar zal het schoentje wel gaan wringen.
-
Popkwiskampioen
- Full Member

- Contacteer:
Je zal maar heel je carrière zijn platbelast om dan nadien je vermogen nog eens extra te zien worden gepluimd onder het mom dat de lasten op arbeid (ooit eens) gaan dalen. Dubbel gekloot.
Daar geloof ik nu eens niks van: als de beurs dit jaar voldoende stijgt, dan zal ik, net zoals vele anderen, net genoeg verkopen om aan mijn 10k vrijstelling te komen en dat onmiddellijk terugkopen. Als die stijging dus 10% is, dan verkoop ik voor 110k en koop ik voor 110k terug (in theorie net iets minder, maar ik zal wel wat bijleggen) en krijgt vadertje staat van mij in 2026 2 * 0,0012 * 110k = 264 Euro extra TOB ipv. 1000 Euro meerwaardetaks.
Verder ben je het er toch mee eens dat exponentieel dalen meestal trager gaat dan lineair dalen?
Precies.Popkwiskampioen schreef: ↑3 februari 2026, 21:12 Je zal maar heel je carrière zijn platbelast om dan nadien je vermogen nog eens extra te zien worden gepluimd onder het mom dat de lasten op arbeid (ooit eens) gaan dalen. Dubbel gekloot.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
De amendementen van het VB op een rijtje: (gaat NVA stemmen kosten zeh
)
nr 66: meerwaarden op financiële activa, die binnen 30 dagen opnieuw worden geïnvesteerd in financiële activa, vrijstellen"
nr 67: meerwaarden corrigeren voor inflatie op basis van de gezondheidsindex (met voorbeeld)
nr 68: alle kosten en belastingen om de meerwaarde te realiseren moeten afgetrokken worden
nr 69: de opbrengsten van de meerwaardebelasting dienen volledig en exclusief aangewend te worden voor de afbouw van de federale overheidsschuld
nr 70: TOB afschaffen
nr 71: JTER afschaffen
nr 72: Reynderstaks afschaffen
te lezen vanaf p 77 in doc 56K1244003
nr 66: meerwaarden op financiële activa, die binnen 30 dagen opnieuw worden geïnvesteerd in financiële activa, vrijstellen"
nr 67: meerwaarden corrigeren voor inflatie op basis van de gezondheidsindex (met voorbeeld)
nr 68: alle kosten en belastingen om de meerwaarde te realiseren moeten afgetrokken worden
nr 69: de opbrengsten van de meerwaardebelasting dienen volledig en exclusief aangewend te worden voor de afbouw van de federale overheidsschuld
nr 70: TOB afschaffen
nr 71: JTER afschaffen
nr 72: Reynderstaks afschaffen
te lezen vanaf p 77 in doc 56K1244003
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 4 februari 2026, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Wat voor het Grondwettelijk hof het meeste kans maakt, is het amendement nr 31 van Quicky, waarin hij stelt dat documenten maar 10j moeten bijgehouden worden en dat daarom de meerwaardebelasting moet komen te vervallen voor financiële activa die men al 10j in bezit heeft;
bovendien zijn alle fiscale verjaringstermijnen ook korter dan 10j
(te lezen op p 21-22 van doc 56K1244003)
bovendien zijn alle fiscale verjaringstermijnen ook korter dan 10j
(te lezen op p 21-22 van doc 56K1244003)