Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
En dan is de vraag of niet heel je handelen als speculatief wordt beschouwd...
In feite koop/verkoop je niet echt volgens het beursmechanisme (bewijs: geen TOB betaald)...
In feite koop/verkoop je niet echt volgens het beursmechanisme (bewijs: geen TOB betaald)...
Koekoek. Compleet koekoek. Als je 500% winst hebt en je wil die “gewoon” veilig stellen, geef eens een alternatief dan shorten via puts? Dat is de verzekeringspremie die je betaalt.spaarfreakje schreef: ↑9 april 2026, 10:58 Ik begrijp niet dat opties 'beschermen van je aandelen' is.
Ge gaat bewust een kanscontract aan met iemand, in de hoop dat die zo zot is om niet rechtstreeks op de beurs te kopen/verkopen.
Doe gewoon, zet allebei limietorders op de beurs en je beschermt jezelf tegen te hoog kopen of te laag verkopen.
Dát is wat een verstandig en voorzichtig persoon doet.
Geef eens een voorbeeld van optie waar beiden beter af mee zijn dan met gewoon op de beurs kopen/verkopen?
Een optie levert enkel winst op, als de ander een verlies boekt.
Als je een mooie nieuwe auto koopt hoef je toch geen omnium verzekering te nemen hoor, dat is toch weggegooid geld in jouw wereld. En die brandverzekering voor je huis? Ook weggegooid geld. En DKV hospitalisatie? Dat is niet meer geld weggooien maar smijten. Borderline geld verbranden.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga voor opt-out.
Heb al 2049,30€ meerwaarde gerealiseerd bij verkopen begin 2026 (dus << 10 000) en momenteel staat er een ongerealiseerde minwaarde van -1917,14€ op mijn totale portefeuille etf's...
Ik heb ook voor een 17 500€ bijgekocht.
Ik hou de situatie dagelijks bij in excel. Hobby gelijk een ander, hé
Ik ga wel geen meerwaardebrol betalen en geen gratis lening geven... ik blijf 'kleine belegger/spaarder'
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Zet een limiet verkoop-order op de reguliere beurs.VTEC schreef: ↑9 april 2026, 11:40Koekoek. Compleet koekoek. Als je 500% winst hebt en je wil die “gewoon” veilig stellen, geef eens een alternatief dan shorten via puts? Dat is de verzekeringspremie die je betaalt.spaarfreakje schreef: ↑9 april 2026, 10:58 Ik begrijp niet dat opties 'beschermen van je aandelen' is.
[...]
[...]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
In de bijlage had AI moeten zetten 'plicht tot leveren' ipv 'afname'....
Of bedoel je long put? Want je hebt het over een verzekeringspremie BETALEN
Weet ge eigenlijk wel met wat ge bezig zijt?
Weet ge eigenlijk wel met wat ge bezig zijt?
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 9 april 2026, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik merk dat producten zoals opties, om over futures en cfd's maar niet te spreken, voor jou wat te hoog gegrepen zijn, Dus laten we discussie maar stoppen en ieder ons weegs gaan.spaarfreakje schreef: ↑9 april 2026, 10:58 Ik begrijp niet dat opties 'beschermen van je aandelen' is.
Ge gaat bewust een kanscontract aan met iemand, in de hoop dat die zo zot is om niet rechtstreeks op de beurs te kopen/verkopen.
Doe gewoon, zet allebei limietorders op de beurs en je beschermt jezelf tegen te hoog kopen of te laag verkopen.
Dát is wat een verstandig en voorzichtig persoon doet.
Geef eens een voorbeeld van optie waar beiden beter af mee zijn dan met gewoon op de beurs kopen/verkopen?
Een optie levert enkel winst op, als de ander een verlies boekt.
Huhhh, is dat een bewijs?! Je snapt er echt weinig van. Niet echt kopen en verkopen via het beursmechanisme. Hoe kom je aan die kreet.spaarfreakje schreef: ↑9 april 2026, 11:35 En dan is de vraag of niet heel je handelen als speculatief wordt beschouwd...
Een staatsobligatie van een EU land kopen of verkopen, zou dan ook geen echt kopen of verkopen zijn en dus speculatief zijn. Hahaha.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Lage en zelfs nultarieven omdat de Staat zichzelf (en de EER) extra aantrekkelijk wil maken.
Jij weet het in ieder geval niet. Als je het met AI moet zien te begrijpen, dan kun je er beter afblijven. Gewoon je centjes op de spaarrekening zetten.spaarfreakje schreef: ↑9 april 2026, 11:59 In de bijlage had AI moeten zetten 'plicht tot leveren' ipv 'afname'....
Weet ge eigenlijk wel met wat ge bezig zijt?![]()
Het begrip tijdswaarde bij opties zal je ook wel op moeten zoeken op AI.
short call: plicht tot leveren
short put: plicht tot afname
long call of put: in beide gevallen premie betalen voor respectievelijk recht tot koop / recht tot verkoop
short put: plicht tot afname
long call of put: in beide gevallen premie betalen voor respectievelijk recht tot koop / recht tot verkoop
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Weeral mis, Die 0% tarieven zijn omdat de Belgische staat teruggefloten is door de EU. Op de eigen OLO's had België een 0% tarief en op staatsobligaties 0,12%.spaarfreakje schreef: ↑9 april 2026, 13:20 Lage en zelfs nultarieven omdat de Staat zichzelf (en de EER) extra aantrekkelijk wil maken.
Dus 2 jaar geleden moest België er aan geloven en op alle staatsobligaties van EU landen ook een 0% tarief toepassen.
Altijd maar nederbuigend doen door sommigen tov anderen zucht…je mag je joker inzetten…
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Lijkt me niet onverstandig + je zit nog eens met trump ook…paul schreef: ↑9 april 2026, 11:22 Ik kies voor een opt-in en doe de eerste 2 jaar geen enkele beurstransactie nog en zorg dat ( voorlopig ) het saldo van alle brokers die ik hebben globaal beneden de grens van de effectentaks blijven.
Ik ga rustig bekijken waar het allemaal misloopt enz.
Heb ooit een jaar gehad met 77 % winst, waarvan een gedeelte met geschreven opties.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Ook opt in hier voor dezelfde reden,paul schreef: ↑9 april 2026, 11:22 Ik kies voor een opt-in en doe de eerste 2 jaar geen enkele beurstransactie nog en zorg dat ( voorlopig ) het saldo van alle brokers die ik hebben globaal beneden de grens van de effectentaks blijven.
Ik ga rustig bekijken waar het allemaal misloopt enz.
Heb ooit een jaar gehad met 77 % winst, waarvan een gedeelte met geschreven opties.
maar waarom:
"ik zorg dat ( voorlopig ) het saldo van alle brokers die ik hebben globaal beneden de grens van de effectentaks blijven."
Wat bedoel je met het saldo? Je beschikbaar bedrag om te beleggen dat in cash staat in je portefeuille(s)?
Waarom moet dat saldo beneden die grens blijven?
Laatst gewijzigd door MJF op 9 april 2026, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.