Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Ik denk zelfs dat het niet als een verlies van 10€ zal geïnterpreteerd worden maar als 0€ winst. Anders ben je toch historische verliezen aan het compenseren, omdat die -10€ dan nog eens de meerwaarde van een ander verkocht effect in 2027 kan compenseren.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 18:28 ...
Ik neem aan dat het hierover gaat:Dat was echt wel heel embryonaal.Stel: een aandeel dat in 2027 verkocht wordt tegen 90 euro, was op 1 januari 2026 80 euro waard, maar bij de aankoop in 2024 100 euro. Belast de overheid dan tien euro winst of erkent ze tien euro verlies? De regeringspartijen neigen blijkbaar naar de tweede piste.
Maar zelfs dan gaat het over een meerwaarde sinds 1 januari 2026.
Wellicht wordt het dat in dat geval je t/m. inkomsten 2030 de originele aankoopwaarde zal mogen hanteren ipv de waarde op 31/12/2025 als je dat kan bewijzen/aantonen.
Voor "historische" verliezen is van zo'n mechanisme nooit sprake geweest.
(onder voorbehoud)
Gaat wel fouten in aangiftes teweeg brengen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Gij zult begot wel moeten blijven zitten, want bij degiro krijg je de boel niet meer afgesloten voor 31/12 en bovendien hebben we net een dikke 5% neerwaartse correctie gehad
Ik ben al bezig van 26/11 met de definitieve afsluit-procedure. Kan best een maand duren daar met zo'n klantendienst
Bij TradeRepublic en Revolut kun je zelf afsluiten in hun app.
Waarom zou je DeGiro afsluiten?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ge hadt dat een maand eerder moeten doen hebben, sindsdien hebben we een dikke -5% correctie gekregen.
Wellicht begint nu wel de Kerstrally maar het gaat krap worden om het voor 31/12 te realiseren (én Kerstrally meepikken én afsluiten, bedoel ik).
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 6 december 2025, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik was niet van plan om af te sluiten dus wat is het probleem? Ik antwoordde gewoon op de vraag van karine.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 18:57Gij zult begot wel moeten blijven zitten, want bij degiro krijg je de boel niet meer afgesloten voor 31/12 en bovendien hebben we net een dikke 5% neerwaartse correctie gehad![]()
Ik ben al bezig van 26/11 met de definitieve afsluit-procedure. Kan best een maand duren daar met zo'n klantendienst![]()
Bij TradeRepublic en Revolut kun je zelf afsluiten in hun app.
Ik sta op meer dan 30 procent winst met mijn ETF'S en ik verkoop zelden tot nooit. Ik koop gewoon bij. En moest ik van plan zijn te verkopen zal ik wel zorgen dat ik onder 10k winst blijf.
Al die paniekzaaierij. Manman toch.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Paniek komt door het ontbreken van ontwerptekst meerwaardebelasting.
Als ge toch onder 10 000 meerwaarde wil blijven, wat slim is, lijkt me opt out bij Belgische broker beter dan bij een Buitenlandse ...
Als ge toch onder 10 000 meerwaarde wil blijven, wat slim is, lijkt me opt out bij Belgische broker beter dan bij een Buitenlandse ...
Waarom?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga ervan uit dat ook meerwaarden onder 10 000 bij een buitenlandse broker op belasting-aangifte moet vermeld worden.
Bij Belgische (opt out) bijna zeker niet.
En bij meerwaarden boven 10 000 bij Belgische broker (opt in) zal vermelden van de vrijgestelde meerwaarden op belasting-aangifte voldoende zijn om de teveel geïnde RV terug te vorderen.
Evt. vorder je gewoon niks terug.
Meer keuze-mogelijkheid, denk ik.
Bij Belgische (opt out) bijna zeker niet.
En bij meerwaarden boven 10 000 bij Belgische broker (opt in) zal vermelden van de vrijgestelde meerwaarden op belasting-aangifte voldoende zijn om de teveel geïnde RV terug te vorderen.
Evt. vorder je gewoon niks terug.
Meer keuze-mogelijkheid, denk ik.
Afsluiten. Ben zelf al druk bezig. Maar wegens politieke en economische reden. Niet voor de meerwaardebelasting, dat is wel een extra motivatie. 2026 wordt een rampjaar?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Klopt.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 18:44 Ik denk zelfs dat het niet als een verlies van 10€ zal geïnterpreteerd worden maar als 0€ winst. Anders ben je toch historische verliezen aan het compenseren, omdat die -10€ dan nog eens de meerwaarde van een ander verkocht effect in 2027 kan compenseren.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Je kan volgens mij beter gewoon beslissen welke assets je in de toekomst waar wil aanhouden, rekening houdend met de aankomende meerwaardebelasting.
Vervolgens kan je, indien nodig, bekijken hoe je best je assets kan verhuizen, rekening houdend met de tijd die wellicht nog rest.
Voor bv. een buy-and-hold strategie met een beperkt aantal accumulerende ETFs lijkt mij een buitenlandse broker niet per se te vermijden ... als je het ziet zitten om de nodige documentatie wat secuurder te doen teneinde je belastingsaangifte correct te kunnen doen wanneer het zover is.