Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Als dat het geval is, ideaal om "gratis" minwaarden te creëren ter compensatie van echte meerwaardendoorwinterd schreef: ↑Gisteren 14:38
uiteraard betaal je voor een call uitoefenprijs 50€ als de koers op 80€ staat, 30€ - anders waren we allemaal snel rijk
(vb syensqo nu : februari call 40, kost 28 bij koers 68)
je argumentatie klopt niet want:
optie 1: ik oefen de call uit en betaal 50€ uitoefenprijs (+30€ premie reeds betaald) = 80€
gevolg, koers staat 80€ maar mijn aankoopprijs om de meerwaarde te berekenen is 50€
dan maar optie 2:
ik verkoop gewoon mijn call terug aan 30€ en koop de aandelen op de markt = 80€
gevolg; speculatiewinst op de calloptie 0 € en aankoopprijs om de meerwaarde te berekenen is 80€
het staat vol van die rariteiten (of ik snap het niet, dat kan ook)
bv schrijft een put 80 op syensqo en steekt +/- €12 premie op zak. Put wordt natuurlijk uitgeoefend aan €80 wat je aankoopwaarde zou zijn
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
je redenering klopt maar die constructie zal al te gemakkelijk als ontwijking kunnen getagd worden (+ de premies ondergaan dan zeker hun eigen fiscaal regime)
maar: (schrijven)
‘De aankoopprijs is de uitoefenprijs van het aandeel, en de ontvangen premie zal eventueel worden belast als divers inkomen’, luidt het bij het kabinet-Jambon.
'eventueel', dus niet altijd
dat klinkt als 'interpretatie'
wie de aandelen op die manier in portefeuille krijgt en een tijd aanhoudt kan niet echt hoog op die 'interpretatie lijst' staan imo (zolang er geen patroon in zit), maar betaalt op de eerste 60% stijging geen meerwaarde ( voorbeeld 50/30/80)
En blijkbaar een gedeelte dat als divers inkomen ( 33 %) zou belast worden.
Het spel begint al.
Het spel begint al.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Uiteraard mag je je geld beheren zoals je wilt. Maar je moet er correcte belastingen op betalen. Bij speculatie is dat 33%, indien het niet beschouwd wordt als beroepsinkomen.Tradie schreef: ↑Gisteren 15:04Wie zegt dat je niet mag kopen en verkopen? Totaal fout wat je hier schrijft. Dat is geen fraude, je mag je geld beheren, op de manier die je wil.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:40
Blijkbaar ben je iemand die al jaren aan het speculeren is (kopen en verkopen) zonder dit aan de fiscus te melden. Dat is fraude.
Met je cash blijven zitten tot er een daling is, dan kopen, en weer "snel" verkopen na een stijging, is speculatie. Daar moet je 33% op betalen. Doe je dat niet dan is het fraude.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
En zelfs dat klopt eigenlijk niet. Je mag niet beleggen in Russische aandelen en obligaties en andere Russische instrumenten bijvoorbeeld, of in producenten van clustermunitie. Je mag ook geen Ponzi-schema opzetten, leningen toestaan aan woekerintresten, terrorisme financieren.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Laat ons ervanuit gaan dat we (of de meesten toch) graag correct belastingen betalen/aangeven.
Wat is dan "beschouwd wordt als beroepsinkomen" ?
Ik zou eerder denken dat zoiets "redelijk en voorzichtig" zou kunnen zijn.
Wat is dan "speculatie" ?KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:06 Uiteraard mag je je geld beheren zoals je wilt. Maar je moet er correcte belastingen op betalen. Bij speculatie is dat 33%, indien het niet beschouwd wordt als beroepsinkomen.
Wat is dan "beschouwd wordt als beroepsinkomen" ?
Waarom dan wel ?KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:06 Met je cash blijven zitten tot er een daling is, dan kopen, en weer "snel" verkopen na een stijging, is speculatie.
Ik zou eerder denken dat zoiets "redelijk en voorzichtig" zou kunnen zijn.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
het gaat om 'interpretatie' wat al dan niet speculatie is dus die 'fraude' mag je imo achterwege latenKleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:06 Met je cash blijven zitten tot er een daling is, dan kopen, en weer "snel" verkopen na een stijging, is speculatie. Daar moet je 33% op betalen. Doe je dat niet dan is het fraude.
fraude vereist bewezen 'bedrieglijk inzicht of opzet', valse documenten of constructies om te ontduiken ed
wie laag koop en hoog verkoopt is daarom ook nog geen speculant
indien dit zich duidelijk zou herhalen en er een patroon in het timen zit, maar dat is in de praktijk dan weer zo goed als onmogelijk op langere termijn
triggers zouden dan eerder zijn; beleggen met geleend geld, met grote regelmaat hefbomen gebruiken enz
https://www.fidelity.com/learning-cente ... al%20gains.
Hierbij zijn de tarieven vd meeerwaardebelasting in de V.S. te vinden: wel wat meer dan 10% , maar afhankelijk van het inkomen en gezinssamenstelling. Bij een inkomen lager dan+- 49000$ is het zelfs nul. Maar natuurlijk zijn de belastingen op arbeid ook niet vergelijkbaar met ons landje..
Hierbij zijn de tarieven vd meeerwaardebelasting in de V.S. te vinden: wel wat meer dan 10% , maar afhankelijk van het inkomen en gezinssamenstelling. Bij een inkomen lager dan+- 49000$ is het zelfs nul. Maar natuurlijk zijn de belastingen op arbeid ook niet vergelijkbaar met ons landje..