Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Ja, maar dat is jouw probleem. Als de fiscus het niet goed begrijpt is dat altijd in je nadeel.
Bron: het internet.
Bij de toelichting van het voorontwerp lezen we:
"Het spreekt voor zich dat het de vrije keuze is van de belastingplichtige om zijn meerwaarden en minderwaarden te realiseren wanneer hij wil. Dat hij hierbij optimaal gebruik maakt van de beschikbare voetvrijstellingen, kan bezwaarlijk als misbruik worden beschouwd."
Laatst gewijzigd door JustSpike op 17 december 2025, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bron: het internet.
@Joker 247
Jouw transacties moet je bij Opt-In zeker NIET doorgeven. Enkel deze waarvoor je de ingehouden meerwaarde wil terugvorderen.
De bank geeft bij Opt-In helemaal geen transacties door.
Dit is wat tot nu toe gepubliceerd is, de wet moet uiteraard nog gestemd worden!
Jouw transacties moet je bij Opt-In zeker NIET doorgeven. Enkel deze waarvoor je de ingehouden meerwaarde wil terugvorderen.
De bank geeft bij Opt-In helemaal geen transacties door.
Dit is wat tot nu toe gepubliceerd is, de wet moet uiteraard nog gestemd worden!
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
het zou zomaar eens kunnen dat je helemaal geen transacties moet doorgeven (wel bijhouden ter controle) maar je wél je gehele meerwaarde moet aangeven (+eventueel minwaarde)
tenzij je helemaal niets wil terugvorderen
Vanaf dat je bij opt-in teruggave gaat vragen, heb je volgens mij evenveel kans op controle als bij opt-out en moet je alles toch voorleggen. Ze weten ook dat wie wil speculeren en geen 33% wil betalen voor de opt-in zal kiezen. Zie dan ook geen voordeel in van de opt-in regeling, enkel nadelen.
Laatst gewijzigd door simonvb op 17 december 2025, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit alle tot nu toe gepubliceerde teksten en adviezen blijkt dat je bij Opt-In enkel met de bewijsstukken moet over de brug komen m.b.t. de transacties waarvoor je effectief de ingehouden taks van 10% terugvordert via jouw aangifte personenbelasting. Voor de rest heeft niemand daar zaken mee, de bank heeft 10% rechtmatig ingehouden en dat is het. Echter als je bepaalde verliezen wil in rekening brengen is het momenteel niet helemaal duidelijk en durf ik mij niet uitspreken.
Het is zelfs onzinnig moeilijk, hiernaast heb je ook nog de nog onbekende indexatie van de vrijstelling, brooker kosten, een wellicht stijgende heffing en het risico en verlies door duurder weer aankopen. Kortom, je kunt rekenen zoveel je wil, de praktijk zal sowieso anders uitdraaien, te veel onbekenden en variabelen.B7H4long schreef: ↑Vandaag 12:56
Het is toch moeilijker dan hier weergegeven.
Meerwaardebelasting verwacht FIFO dus het tweede jaar ga je deelbewijzen verkopen die reeds 2 jaar geleden aangekocht zijn.
Je bereikt reeds 10k meerwaarde met zo'n 50k van het oorspronkelijke kapitaal, nu zo'n 60,5k waard.
Het derde jaar is 31k voldoende, het derde 28k, .....
En bij diegene die voor opt-in gaan niet dan?
Een Belgische broker zal de FIFO, startwaarde, verkoopwaarde (hoogstwaarschijnlijk) correct berekenen.vortex schreef: ↑Vandaag 16:38En bij diegene die voor opt-in gaan niet dan?Gaan zij hun te veel betaalde meerwaarden correct kunnen berekenen en terug vorderen? Of je nu voor opt-in of out kiest, je gaat de ganse boekhouding moeten doen met dezelfde berekeningen, in het ene geval om aangifte te doen, in het andere geval om teruggave te vragen.
Ik hoop dat de goede (Belgische) brokers voor hun (goede) klanten een overzicht zullen bezorgen van de meerwaarden en de betaalde CGT, ook transacties zonder meerwaarde (dus minwaarde) zouden makkelijk op dit overzicht kunnen staan.(anders een beetje zoeken op de afschriften).
Het nodige opsturen met de belastingbrief en dan 1K voor de vrijstelling en de verrekening van de minwaarden terugtrekken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En voor opt-out klanten gaan ze dat niet doen of wat? Bij op-out zijn ze zelfs verplicht om een dergelijk attest aan de fiscus te bezorgen en net als alle andere attesten (van bv je werkgever) zullen die beschikbaar zijn via je myminfin.B7H4long schreef: ↑Vandaag 16:54Een Belgische broker zal de FIFO, startwaarde, verkoopwaarde (hoogstwaarschijnlijk) correct berekenen.vortex schreef: ↑Vandaag 16:38
En bij diegene die voor opt-in gaan niet dan?Gaan zij hun te veel betaalde meerwaarden correct kunnen berekenen en terug vorderen? Of je nu voor opt-in of out kiest, je gaat de ganse boekhouding moeten doen met dezelfde berekeningen, in het ene geval om aangifte te doen, in het andere geval om teruggave te vragen.
Ik hoop dat de goede (Belgische) brokers voor hun (goede) klanten een overzicht zullen bezorgen van de meerwaarden en de betaalde CGT, ook transacties zonder meerwaarde (dus minwaarde) zouden makkelijk op dit overzicht kunnen staan.(anders een beetje zoeken op de afschriften).
Het nodige opsturen met de belastingbrief en dan 1K voor de vrijstelling en de verrekening van de minwaarden terugtrekken.
Maar dan nog zul je zelf in beide gevallen dezelfde boekhouding moeten doen en al zeker als er meer dan een brooker is.