Hoeveel bedrijven zitten in jullie portfolio gemiddeld?
TIP
Ik vraag mij af vanaf hoeveel het onhoudbaar word om op te volgen.
Re: Hoeveel bedrijven zitten in jullie portfolio gemiddeld?
553:
ETF van S&P 500
ETF van Eurostoxx 50
Arcopar
KBC
Ecopower
ETF van S&P 500
ETF van Eurostoxx 50
Arcopar
KBC
Ecopower
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Momenteel zitten er 23 aandelen in mijn portfolio. Het grootste deel zijn stabiele dividendaandelen, en een paar zijn aandelen die recent met slecht nieuws gekomen zijn en te zwaar zijn afgestraft.
Ik beleg voor de lange termijn dus ik moet mijn portfolio niet dagelijks/weekelijks bekijken. Het is dus te zien welk soort belegger je bent. Een belegger met veel biotech zal zijn aandelen van dicht moeten opvolgen en een belegger met veel dividendaandelen zal er mee weg geraken om zijn portfolio maar om de paar maand te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Geblin
Ik beleg voor de lange termijn dus ik moet mijn portfolio niet dagelijks/weekelijks bekijken. Het is dus te zien welk soort belegger je bent. Een belegger met veel biotech zal zijn aandelen van dicht moeten opvolgen en een belegger met veel dividendaandelen zal er mee weg geraken om zijn portfolio maar om de paar maand te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Geblin
Gigantisch veel eigenlijk.
- 13 Belgische aandelen, waarvan drie holdings (GIMV, Quest for Growth en GBL) die zelf in een paar tientallen bedrijven zitten
- Een Eurostoxx, S&P 500, FTSE 100 en Nikkei ETF (samen een kleine 900 bedrijven)
Alles samen dus amper 17 beursgenoteerde producten, maar die vertegenwoordigen bijna 1000 aandelen. De magie van holdings/ETFs
- 13 Belgische aandelen, waarvan drie holdings (GIMV, Quest for Growth en GBL) die zelf in een paar tientallen bedrijven zitten
- Een Eurostoxx, S&P 500, FTSE 100 en Nikkei ETF (samen een kleine 900 bedrijven)
Alles samen dus amper 17 beursgenoteerde producten, maar die vertegenwoordigen bijna 1000 aandelen. De magie van holdings/ETFs
Dan heb ik er al meer dan 1654 (msci world). Dus in jouw geval eigenlijk 3 beursgenoteerde producten en dan 2 aandelen die niet op de beurs noteren. Is wel het mooie aan een indextracker: exposure aan veel bedrijven en je moet er amper naar omkijken.TNTim schreef:553:
ETF van S&P 500
ETF van Eurostoxx 50
Arcopar
KBC
Ecopower
Laatst gewijzigd door rre op 8 januari 2017, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn saaie portefeuille, hoofdzakelijk dividend gericht bevat 23 lijnen - meer dan genoeg om op te volgen

-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
OFF topic. Dat is een mooie grafiek Belca. Hoe maak je dat?
Dat heet treemapping
Als je zoekt wat een bepaald land bvb vooral exporteert en dergelijke kom je vaak zoiets tegen (zie voorbeeld hier). Geen idee hoe je ze zou laten genereren, maar als je de naam ervan al weet..
@topic:
Ik denk dat men bij een puur aandelenport gaat voor 5-15 aandelen. Als er zeer brave aandelen bij zitten, kan het wat oplopen. Je moet ook rekening houden dat je vaak nog andere aandelen die je niet hebt opvolgt.
Als je zoekt wat een bepaald land bvb vooral exporteert en dergelijke kom je vaak zoiets tegen (zie voorbeeld hier). Geen idee hoe je ze zou laten genereren, maar als je de naam ervan al weet..
@topic:
Ik denk dat men bij een puur aandelenport gaat voor 5-15 aandelen. Als er zeer brave aandelen bij zitten, kan het wat oplopen. Je moet ook rekening houden dat je vaak nog andere aandelen die je niet hebt opvolgt.
6 : 5 Euronext holdings (the usual suspects) en Kinepolis. Van die laatste heb ik ook de obligatie tot 2019 aan 4,75%.
9 aandelen, ben aan het kijken voor nummer 10. En dan stop ik.
Liever een beperkt aantal aandelen dat ik kan opvolgen, dan de ultieme spreiding, in dat geval koop ik beter een ETF.
Liever een beperkt aantal aandelen dat ik kan opvolgen, dan de ultieme spreiding, in dat geval koop ik beter een ETF.
- WhenDoYouRetire
- Full Member

- Contacteer:
Stuk of 20 naast de ETF, en een optie'tje op mijn eventuele volgende aankoop een klein beetje goedkoper te maken
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Hoe Belca het heeft gemaakt weet ik niet, maar je kan zoiets gewoon maken in Excel (https://support.office.com/en-us/articl ... 2d5c624b68)bartgo schreef:OFF topic. Dat is een mooie grafiek Belca. Hoe maak je dat?
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
In bolero van KBC zit die heatmap automatisch als ik me niet vergis.
Klopt bij bolero vind je deze terug.stockzombie schreef:In bolero van KBC zit die heatmap automatisch als ik me niet vergis.
Zelf 3 aandelen + grootste positie iwda met dus heel veel aandelen
Portefeuille: IWDA, cash
Individuele aandelen: maximaal 5 (of minder). Dat is het maximaal aantal bedrijven dat ik eigenlijk kan onderzoeken / leren kennen / volgen, zonder gek te worden. Liever 5 bedrijven door en door kennen (financials, structuur, producten, management, etc) dan 15-20 positions die je maar half kan volgen.
Daarnaast heb ik steeds een watchlist van een aantal mogelijke interessante bedrijven die ik volg. Focus voornamelijk op US tech growth stocks, minder op dividenden (de dubbele belastingsdruk op buitenlandse dividenden is torenhoog, dus dat heeft weinig zin en met de meeste Belgische bedrijven heb ik weinig affiniteit).
Ofwel koop je een index ETF (bv. Vanguard S&P500) ofwel focus je op een aantal aandelen. Het lijkt me moeilijk om 20 verschillende aandelen te kiezen en vervolgens op de meeste winst te halen. Als je een aandeel koopt moet je gewoon goed weten waarom je koopt. Kan je nog wel dat als je er 20 in portefeuille hebt?
Daarnaast heb ik steeds een watchlist van een aantal mogelijke interessante bedrijven die ik volg. Focus voornamelijk op US tech growth stocks, minder op dividenden (de dubbele belastingsdruk op buitenlandse dividenden is torenhoog, dus dat heeft weinig zin en met de meeste Belgische bedrijven heb ik weinig affiniteit).
Ofwel koop je een index ETF (bv. Vanguard S&P500) ofwel focus je op een aantal aandelen. Het lijkt me moeilijk om 20 verschillende aandelen te kiezen en vervolgens op de meeste winst te halen. Als je een aandeel koopt moet je gewoon goed weten waarom je koopt. Kan je nog wel dat als je er 20 in portefeuille hebt?