Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?
Het heeft wat langer geduurd voor het mij duidelijk werd - mannen zijn vaak niet zo snel in zo'n dingen en ik wordt al wat ouderNefertari schreef: ↑30 november 2019, 14:28 Als u het normaal vindt om 25000 € cash te moeten opzij houden, voor ingeval er een partner overlijdt, dan heeft u inderdaad "andere bedoelingen" dan de rekeningen te vereffenen die door de banken voorzien worden ingeval van tijdelijk geblokkeerde rekeningen.
Over de mogelijke bestemming gaf u aanvankelijk geen verdere uitleg, wat u intussen wél deed.
Re: Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?
Vraagje
Bij overlijden, moet de erfgenaam kosten betalen aan de bank om het geld vrij te geven.
Dat kan soms hoog oplopen na gelang welke bank.
Wat ik niet weet ?
is dat per rekening of één dossier per bank ongeacht hoeveel rekening u heb binnen de bank ?
Bij overlijden, moet de erfgenaam kosten betalen aan de bank om het geld vrij te geven.
Dat kan soms hoog oplopen na gelang welke bank.
Wat ik niet weet ?
is dat per rekening of één dossier per bank ongeacht hoeveel rekening u heb binnen de bank ?
Natuurlijk! Toch zeker in Vlaanderen waar de overheid het niet zo nauw neemt met mensenrechten en rechtsprincipes.
Heb met vakbonden zelf zo van die fratsen meegemaakt toen ik begon te werken. Bv. met mijn vakantiegeld, brief van de vakbond dat ik lid moest worden als ik mijn vakantiegeld wilde, met domiciliëring voor mijn bijdrage erbij . Wablieft? Gebeld naar het nummer op de brief waar arrogant beweerd werd dat ik dat gevraagd zou hebben en in 1 adem dat dit de normale gang van zaken is. 2x wablieft?? Ze hadden dus duidelijk een 'mannetje' op de vakantiekas zitten. Dat mannetje bleek in dit geval een vrouwtje dat beweerde dat het vakantiegeld HUN geld was en dat zij de procedure van uitbetalen wel zouden bepalen. 3x wablieft??? Ik was in die tijd nog zeer licht ontvlambaar en heb toen voorgesteld van persoonlijk langs te komen om dit te bespreken. Dat bleek niet nodig en mijn cheque is die dag nog opgestuurd.
Die brief heb ik al die jaren bewaard, uiteraard. Misschien kader ik hem in en schenk hem aan een museum als documentatie voor de gang van zaken in deze 'rechtsstaat'.
Dit land is door en door corrupt. Zo corrupt zelfs dat veel burgers nog geen notie meer hebben van wat nog binnen de lijntjes is en wat er ver buiten valt.
Tot daar mijn dagelijkse tirade. Mijn goeroe zegt: alle dagen minstens eentje. Hè, dat lucht op.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
The rotten state of Belgium. Wraakroepende reactie, doet denken aan een willekeurige gangsterstaat uit het Oostblok. . En je geld op hun cooperatieve bank is van HEN.GreenDean schreef: ↑1 december 2019, 11:39 Dat mannetje bleek in dit geval een vrouwtje dat beweerde dat het vakantiegeld HUN geld was en dat zij de procedure van uitbetalen wel zouden bepalen. 3x wablieft???
Dit land is door en door corrupt. Zo corrupt zelfs dat veel burgers nog geen notie meer hebben van wat nog binnen de lijntjes is en wat er ver buiten valt.
Tot daar mijn dagelijkse tirade. Mijn goeroe zegt: alle dagen minstens eentje. Hè, dat lucht op.![]()
en je moet elk jaar op je belastingsaangifte vermelden of je een buitenlandse rekening hebt.NTO schreef: ↑1 december 2019, 07:22Geen kranten gelezen de laatste 8 jaar?
FATCA, CRS? Nooit van gehoord?
De studie die in De Tijd aangehaald werd, dat de Belgen bij de grootste financieel analfabeten (hun woorden, niet de mijne) van Europa horen, klopt ongetwijfeld.
Van Belgische rekeningen weet de fiscus enkel dat ze bestaat. Van buitenlandse rekeningen in meer dan 100 landen weten ze ook hoeveel er op staat.
En blijkbaar weet je ook niet dat een buitenlandse bank jou geen rekening zal willen geven als je geen economische of andere band met het land kunt aantonen.
Fiscus weet inderdaad veel meer over buitenlandse rekeningen, dan over belgische rekeningen
Discriminatie ?
Werk voor het Grondwettelijk Hof ?
Ik ben wel degelijk op de hoogte van CRS. Maar dat is hier compleet naast de kwestie. Topicstarter zocht een manier om te kunnen beschikken over contanten tijdens de periode na het overlijden van echtgenoot (m/v).
Als je een rekening opent op eigen naam bij een bank waar uw echtgenoot geen klant is, zie ik niet in waarom die bank uw rekening zou blokkeren. Ze zullen immers geen melding krijgen van dat overlijden. TS heeft niet gezegd dat hij het gemeenschappelijk vermogen wilde verbergen voor erfgenamen of de fiscus.
Ik vind niet dat mensen die dergelijke zaken doen om in alle omstandigheden te kunnen beschikken over hun eigen geld het verdienen te worden beschuldigd van fraude.
En trouwens, je kan wel degelijk een rekening openen in het buitenland zonder daar een economische band mee te hebben. Ik denk dat er hier op het forum genoeg mensen zijn die dat kunnen bevestigen.
Als je een rekening opent op eigen naam bij een bank waar uw echtgenoot geen klant is, zie ik niet in waarom die bank uw rekening zou blokkeren. Ze zullen immers geen melding krijgen van dat overlijden. TS heeft niet gezegd dat hij het gemeenschappelijk vermogen wilde verbergen voor erfgenamen of de fiscus.
Ik vind niet dat mensen die dergelijke zaken doen om in alle omstandigheden te kunnen beschikken over hun eigen geld het verdienen te worden beschuldigd van fraude.
En trouwens, je kan wel degelijk een rekening openen in het buitenland zonder daar een economische band mee te hebben. Ik denk dat er hier op het forum genoeg mensen zijn die dat kunnen bevestigen.
"Als je een rekening opent op eigen naam bij een bank waar uw echtgenoot geen klant is, zie ik niet in waarom die bank uw rekening zou blokkeren"
Heeft invloed op het bedrag van de erfenisrechten, zo zou je een gedeelte uit het zicht van de fiscus kunnen houden als je he't op die manier mocht doen
Toch moeten ze het doen, volgens de wet
dura lex lex sed
Heeft invloed op het bedrag van de erfenisrechten, zo zou je een gedeelte uit het zicht van de fiscus kunnen houden als je he't op die manier mocht doen
dura lex lex sed
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Inderdaad Paul. Vadertje staat wil zeker zijn van zijn centjes.
Een belangrijk tweede punt daarnaast: het mogelijk benadelen van de andere erfgenamen. Voor een "volledig eigen" 25 000 € na overlijden is een saldo van 50 000 € nodig. Best even de pauzeknop indrukken om te kijken wie recht heeft op wat in zo'n geval.
Kern van de zaak is: na het overlijden is het niet zeker meer welk geld "hun eigen geld" is. Daarnaast moet er op het deel dat niet meer hun eigen geld is belastingen betaald worden. Vandaar dat het geblokkeerd wordt tot er duidelijkheid is (attest of akte van erfopvolging, eigen rekeningen na voorleggen van huwelijkscontract). Harde wet, maar nodig om alle partijen te beschermen: andere erfgenamen naast de naast de langstlevende en de staat.
Een belangrijk tweede punt daarnaast: het mogelijk benadelen van de andere erfgenamen. Voor een "volledig eigen" 25 000 € na overlijden is een saldo van 50 000 € nodig. Best even de pauzeknop indrukken om te kijken wie recht heeft op wat in zo'n geval.
Kern van de zaak is: na het overlijden is het niet zeker meer welk geld "hun eigen geld" is. Daarnaast moet er op het deel dat niet meer hun eigen geld is belastingen betaald worden. Vandaar dat het geblokkeerd wordt tot er duidelijkheid is (attest of akte van erfopvolging, eigen rekeningen na voorleggen van huwelijkscontract). Harde wet, maar nodig om alle partijen te beschermen: andere erfgenamen naast de naast de langstlevende en de staat.
En als ze dat toch doen, kan je van uwe theater maken zoveel je wil, je zal er niets tegen kunnen doen, tot ze het terug vrijgeven,en met veel geluk krijg je nadien een verontschuldiging als ze hun boekje te buiten zijn gegaan, maar het schaap is dan al verdronken.paul schreef: ↑2 december 2019, 08:26 "Als je een rekening opent op eigen naam bij een bank waar uw echtgenoot geen klant is, zie ik niet in waarom die bank uw rekening zou blokkeren"
dura lex lex sed
Kan je dus maar beter op zeker spelen, en het cash afhalen, thuis leggen , of het op rekening zetten van iemand die je vertrouwd..
Rekening van een vertrouwenspersoon, dat lijkt me riskant, stel dat die dan onverwacht komt te overlijden, hoe ga ja dan bewijzen dat het uw geld is?ludo schreef: ↑2 december 2019, 10:58 En als ze dat toch doen, kan je van uwe theater maken zoveel je wil, je zal er niets tegen kunnen doen, tot ze het terug vrijgeven,en met veel geluk krijg je nadien een verontschuldiging als ze hun boekje te buiten zijn gegaan, maar het schaap is dan al verdronken.
Kan je dus maar beter op zeker spelen, en het cash afhalen, thuis leggen , of het op rekening zetten van iemand die je vertrouwd..
Je kan een document van lening ,rente vrij opmaken ofzo,,,
Als je geld nodig hebt, wordt het van dat bedrag afgetrokken.
of leg je het thuis op een veilige plaats.
Als je geld nodig hebt, wordt het van dat bedrag afgetrokken.
of leg je het thuis op een veilige plaats.