Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
Oudere Jongere
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Oudere Jongere
Verstuur privébericht

Re: Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?

• Citeer

Bericht door Oudere Jongere » 1 december 2019, 10:55

Nefertari schreef: ↑30 november 2019, 14:28 Als u het normaal vindt om 25000 € cash te moeten opzij houden, voor ingeval er een partner overlijdt, dan heeft u inderdaad "andere bedoelingen" dan de rekeningen te vereffenen die door de banken voorzien worden ingeval van tijdelijk geblokkeerde rekeningen.
Over de mogelijke bestemming gaf u aanvankelijk geen verdere uitleg, wat u intussen wél deed.
Het heeft wat langer geduurd voor het mij duidelijk werd - mannen zijn vaak niet zo snel in zo'n dingen en ik wordt al wat ouder :) - maar je hebt volkomen gelijk.

Jef131
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Jef131
Verstuur privébericht

Re: Hoeveel contanten aanhouden als voorbereiding op overlijden echtgeno(o)t(e)?

• Citeer

Bericht door Jef131 » 1 december 2019, 10:59

Vraagje

Bij overlijden, moet de erfgenaam kosten betalen aan de bank om het geld vrij te geven.
Dat kan soms hoog oplopen na gelang welke bank.
Wat ik niet weet ?

is dat per rekening of één dossier per bank ongeacht hoeveel rekening u heb binnen de bank ?

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 1 december 2019, 11:39

haelewyn schreef: ↑1 december 2019, 10:27 Als vakbonden weten wanneer iemand verhuist en zijn echtgenote verhuist nog niet mee (zij had nog geen aangifte gedaan, LOL), zou het me niet verbazen dat banken op de hoogte zijn van een overlijden zeer kort nadat de begrafenisondernemer de aangifte doet.
Natuurlijk! Toch zeker in Vlaanderen waar de overheid het niet zo nauw neemt met mensenrechten en rechtsprincipes.

Heb met vakbonden zelf zo van die fratsen meegemaakt toen ik begon te werken. Bv. met mijn vakantiegeld, brief van de vakbond dat ik lid moest worden als ik mijn vakantiegeld wilde, met domiciliëring voor mijn bijdrage erbij . Wablieft? Gebeld naar het nummer op de brief waar arrogant beweerd werd dat ik dat gevraagd zou hebben en in 1 adem dat dit de normale gang van zaken is. 2x wablieft?? Ze hadden dus duidelijk een 'mannetje' op de vakantiekas zitten. Dat mannetje bleek in dit geval een vrouwtje dat beweerde dat het vakantiegeld HUN geld was en dat zij de procedure van uitbetalen wel zouden bepalen. 3x wablieft??? Ik was in die tijd nog zeer licht ontvlambaar en heb toen voorgesteld van persoonlijk langs te komen om dit te bespreken. Dat bleek niet nodig en mijn cheque is die dag nog opgestuurd.
Die brief heb ik al die jaren bewaard, uiteraard. Misschien kader ik hem in en schenk hem aan een museum als documentatie voor de gang van zaken in deze 'rechtsstaat'.

Dit land is door en door corrupt. Zo corrupt zelfs dat veel burgers nog geen notie meer hebben van wat nog binnen de lijntjes is en wat er ver buiten valt.

Tot daar mijn dagelijkse tirade. Mijn goeroe zegt: alle dagen minstens eentje. Hè, dat lucht op. ;D
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

SparSpaar
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door SparSpaar » 1 december 2019, 12:26

GreenDean schreef: ↑1 december 2019, 11:39 Dat mannetje bleek in dit geval een vrouwtje dat beweerde dat het vakantiegeld HUN geld was en dat zij de procedure van uitbetalen wel zouden bepalen. 3x wablieft???

Dit land is door en door corrupt. Zo corrupt zelfs dat veel burgers nog geen notie meer hebben van wat nog binnen de lijntjes is en wat er ver buiten valt.

Tot daar mijn dagelijkse tirade. Mijn goeroe zegt: alle dagen minstens eentje. Hè, dat lucht op. ;D
The rotten state of Belgium. Wraakroepende reactie, doet denken aan een willekeurige gangsterstaat uit het Oostblok. . En je geld op hun cooperatieve bank is van HEN.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 1 december 2019, 12:43

NTO schreef: ↑1 december 2019, 07:22
Nipo schreef: ↑1 december 2019, 00:25 En als je het nog wat moeilijker wil maken, open dan een buitenlandse rekening, dan kan het ook niet via een centraal register doorstromen.
Geen kranten gelezen de laatste 8 jaar?
FATCA, CRS? Nooit van gehoord?
De studie die in De Tijd aangehaald werd, dat de Belgen bij de grootste financieel analfabeten (hun woorden, niet de mijne) van Europa horen, klopt ongetwijfeld.

Van Belgische rekeningen weet de fiscus enkel dat ze bestaat. Van buitenlandse rekeningen in meer dan 100 landen weten ze ook hoeveel er op staat.

En blijkbaar weet je ook niet dat een buitenlandse bank jou geen rekening zal willen geven als je geen economische of andere band met het land kunt aantonen.
en je moet elk jaar op je belastingsaangifte vermelden of je een buitenlandse rekening hebt.
Fiscus weet inderdaad veel meer over buitenlandse rekeningen, dan over belgische rekeningen
Discriminatie ?
Werk voor het Grondwettelijk Hof ?

Nipo
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Nipo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nipo » 2 december 2019, 08:20

Ik ben wel degelijk op de hoogte van CRS. Maar dat is hier compleet naast de kwestie. Topicstarter zocht een manier om te kunnen beschikken over contanten tijdens de periode na het overlijden van echtgenoot (m/v).

Als je een rekening opent op eigen naam bij een bank waar uw echtgenoot geen klant is, zie ik niet in waarom die bank uw rekening zou blokkeren. Ze zullen immers geen melding krijgen van dat overlijden. TS heeft niet gezegd dat hij het gemeenschappelijk vermogen wilde verbergen voor erfgenamen of de fiscus.

Ik vind niet dat mensen die dergelijke zaken doen om in alle omstandigheden te kunnen beschikken over hun eigen geld het verdienen te worden beschuldigd van fraude.

En trouwens, je kan wel degelijk een rekening openen in het buitenland zonder daar een economische band mee te hebben. Ik denk dat er hier op het forum genoeg mensen zijn die dat kunnen bevestigen.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 2 december 2019, 08:26

"Als je een rekening opent op eigen naam bij een bank waar uw echtgenoot geen klant is, zie ik niet in waarom die bank uw rekening zou blokkeren"

Heeft invloed op het bedrag van de erfenisrechten, zo zou je een gedeelte uit het zicht van de fiscus kunnen houden als je he't op die manier mocht doen

Toch moeten ze het doen, volgens de wet

dura lex lex sed

Oudere Jongere
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Oudere Jongere
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Oudere Jongere » 2 december 2019, 10:57

Inderdaad Paul. Vadertje staat wil zeker zijn van zijn centjes.

Een belangrijk tweede punt daarnaast: het mogelijk benadelen van de andere erfgenamen. Voor een "volledig eigen" 25 000 € na overlijden is een saldo van 50 000 € nodig. Best even de pauzeknop indrukken om te kijken wie recht heeft op wat in zo'n geval.
Nipo schreef: ↑2 december 2019, 08:20 Ik vind niet dat mensen die dergelijke zaken doen om in alle omstandigheden te kunnen beschikken over hun eigen geld het verdienen te worden beschuldigd van fraude.

Kern van de zaak is: na het overlijden is het niet zeker meer welk geld "hun eigen geld" is. Daarnaast moet er op het deel dat niet meer hun eigen geld is belastingen betaald worden. Vandaar dat het geblokkeerd wordt tot er duidelijkheid is (attest of akte van erfopvolging, eigen rekeningen na voorleggen van huwelijkscontract). Harde wet, maar nodig om alle partijen te beschermen: andere erfgenamen naast de naast de langstlevende en de staat.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 2 december 2019, 10:58

paul schreef: ↑2 december 2019, 08:26 "Als je een rekening opent op eigen naam bij een bank waar uw echtgenoot geen klant is, zie ik niet in waarom die bank uw rekening zou blokkeren"

Heeft invloed op het bedrag van de erfenisrechten, zo zou je een gedeelte uit het zicht van de fiscus kunnen houden als je he't op die manier mocht doen

Toch moeten ze het doen, volgens de wet

dura lex lex sed
En als ze dat toch doen, kan je van uwe theater maken zoveel je wil, je zal er niets tegen kunnen doen, tot ze het terug vrijgeven,en met veel geluk krijg je nadien een verontschuldiging als ze hun boekje te buiten zijn gegaan, maar het schaap is dan al verdronken.
Kan je dus maar beter op zeker spelen, en het cash afhalen, thuis leggen , of het op rekening zetten van iemand die je vertrouwd..

Nipo
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Nipo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nipo » 2 december 2019, 11:08

ludo schreef: ↑2 december 2019, 10:58 En als ze dat toch doen, kan je van uwe theater maken zoveel je wil, je zal er niets tegen kunnen doen, tot ze het terug vrijgeven,en met veel geluk krijg je nadien een verontschuldiging als ze hun boekje te buiten zijn gegaan, maar het schaap is dan al verdronken.
Kan je dus maar beter op zeker spelen, en het cash afhalen, thuis leggen , of het op rekening zetten van iemand die je vertrouwd..
Rekening van een vertrouwenspersoon, dat lijkt me riskant, stel dat die dan onverwacht komt te overlijden, hoe ga ja dan bewijzen dat het uw geld is?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 2 december 2019, 11:10

Je kan een document van lening ,rente vrij opmaken ofzo,,,
Als je geld nodig hebt, wordt het van dat bedrag afgetrokken.
of leg je het thuis op een veilige plaats.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy