Hoeveel krijgt u terugbetaald van uw tandartsbezoek
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Hoeveel krijgt u terugbetaald van uw tandartsbezoek
Hoeveel krijgt u terugbetaald van uw tandartsbezoek ?
Uw artikel in Spaargids van 6-12-2022
van de hand van Johan Van Geyte
Geachte,
Van gans die tandartsenij heeft men een dusdanig potje gemaakt dat een kat haar eigen jong niet meer terug vindt. Sorry, maar het is zo. Ik heb het aan de lijve ondervonden. Vroeger koos jij je tandarts naar zijn merite en mondreclame, vandaag kom je nergens meer aan de bak. Ik zocht een tandarts én die geconventioneerd was en waar ik eventueel terecht kon. Ik kwam van een zeer kale reis thuis.
Zo contacteerde ik mijn ziekenfonds (CM voor mij) om er achter te komen welke tandartsen in mijn regio actief zijn en wie daarvan geconventioneerd of niet was en alle regelingen er tussen in. En dan krijg je als antwoord dat zij zelf geen reclame of aanbevelingen mogen geven. In deze helpt je ziekenfonds je niet eens. Wat het al dan niet geconventioneerd zijn, verwezen ze me door naar de databank van de RIZIV. Heel up-to-date zal die database wel zijn voor 'hun' doeleinden, echter niet voor de leek. Want als je daar oude knarren tussen ziet staan is dat niet echt bevorderlijk om enige keuze te maken.
Uiteindelijk een keuze gemaakt. Het adres was met het openbaar vervoer bereikbaar en niet eens zo ver af. Ik ga geen namen noemen. In december 2019 was ons eerste contact. Sorry, mijnheer, wij werken hier met tweeën en één is geveld door griep en ik moet alle patiënten nu alleen behandelen. Bel later nog eens terug.
Later bel ik terug, het was maart 2020, maar dan bleek plots het coronavirus de oorzaak te zijn. Op dat moment, vrij vers, wist niemand hoe het verder moest, ik geef dat toe, maar ik mocht later eens terug bellen. Het moet juni, juli 2020 geweest zijn toen ik haar opnieuw contacteerde en toen werd ons gesprek afgedaan met een dooddoennertje : mijnheer de regels zijn veranderd : wij mogen geen nieuwe patiënten aanvaarden. Meent u dat, mevrouw. Tja, dat is de wet.
Achteraf een pure lapsus uit haar mond uiteraard en die totaal geen steek houdt. Maar tussen december 2019 en juni/juli 2020 ben ik ook niet stil blijven zitten. Zo vernam ik van een zus dat ze zich spontaan in het Middelheim Ziekenhuis had aangemeld en daar heel goed geholpen was. Ze had wel vier maanden moeten wachten. Ik deed dat ook en volgde de regels van de geplogenheden. Ik kreeg een Vlaamse matrone voor me, leg mijn geval uit. Na mijn uitleg waarom ik daar ben is haar eerste vraag: mijnheer, bent u cliënt bij ons ? Ik verschoot van haar vraag om dat dit een openbaar ziekenhuis is en wou het ijs wat breken en zei: gelukkig niet. Ik bedoelde dat ik een gezond iemand was, zij interpreteerde dat anders. Ze tokkelde nog wat op hare PC, maar haar verdict was onherroepelijk : geen afspraak mogelijk binnen de drie maanden. Maar alle, madame, mijn zus heeft nog een afspraak kunnen maken op vier maanden. En toen werd die dame Russisch fanatiek en zei: mijnheer, ik heb hier een schema voor me voor drie maanden. Ik werd afgescheept door een Vlaamse Russin, die niet eens moeite deed.
Met loden schoenen keerde ik terug huiswaarts. Ik was volledig down. Thuis gekomen zag ik net bus 17 richting UZA arriveren. Ik stapte er op. Ik dacht dat ik bij een universiteitskliniek een iets pluralistisch benadering kon verwachten? Vergeet het? Na mijn ervaringen verloor ik mijn geloof in de gezondheidszorg. Ik kon nergens terecht, kwam nergens aan de bak.
Gans mijn leven betaal ik ziekenkas, betaal ik RSZ, betaal ik extra verzekeringen en dan kom je niet meer aan de bak om gewoonweg een eenvoudige tandarts te raadplegen. Men strooit mensen zout in hun ogen. Het is een puur een luxe segment en vooral een onbereikbaar gezondheidszorg voor het gewone volk.
Het spijtige is dat onze ziekenkassen en ons sociaal weefsel met medeweten van de Sociale Zekerheid een klimaat hebben gecreëerd dat tandartsen een rijkelijk en een riant inkomen kregen door de 6-maandelijkse of jaarlijkse controle, ze vinden altijd wel wat om extra kosten te generen, maar dat men nu vergeet dat dit systeem ontspoort. Door dit rijkelijk en riant verlonend systeem, door ziekenkassen en de sociale zekerheid in het leven geroepen, komt een doodgewone mens niet meer aan de bak. U ziet tot welk het resultaat dit leid.
Uw artikel in Spaargids van 6-12-2022
van de hand van Johan Van Geyte
Geachte,
Van gans die tandartsenij heeft men een dusdanig potje gemaakt dat een kat haar eigen jong niet meer terug vindt. Sorry, maar het is zo. Ik heb het aan de lijve ondervonden. Vroeger koos jij je tandarts naar zijn merite en mondreclame, vandaag kom je nergens meer aan de bak. Ik zocht een tandarts én die geconventioneerd was en waar ik eventueel terecht kon. Ik kwam van een zeer kale reis thuis.
Zo contacteerde ik mijn ziekenfonds (CM voor mij) om er achter te komen welke tandartsen in mijn regio actief zijn en wie daarvan geconventioneerd of niet was en alle regelingen er tussen in. En dan krijg je als antwoord dat zij zelf geen reclame of aanbevelingen mogen geven. In deze helpt je ziekenfonds je niet eens. Wat het al dan niet geconventioneerd zijn, verwezen ze me door naar de databank van de RIZIV. Heel up-to-date zal die database wel zijn voor 'hun' doeleinden, echter niet voor de leek. Want als je daar oude knarren tussen ziet staan is dat niet echt bevorderlijk om enige keuze te maken.
Uiteindelijk een keuze gemaakt. Het adres was met het openbaar vervoer bereikbaar en niet eens zo ver af. Ik ga geen namen noemen. In december 2019 was ons eerste contact. Sorry, mijnheer, wij werken hier met tweeën en één is geveld door griep en ik moet alle patiënten nu alleen behandelen. Bel later nog eens terug.
Later bel ik terug, het was maart 2020, maar dan bleek plots het coronavirus de oorzaak te zijn. Op dat moment, vrij vers, wist niemand hoe het verder moest, ik geef dat toe, maar ik mocht later eens terug bellen. Het moet juni, juli 2020 geweest zijn toen ik haar opnieuw contacteerde en toen werd ons gesprek afgedaan met een dooddoennertje : mijnheer de regels zijn veranderd : wij mogen geen nieuwe patiënten aanvaarden. Meent u dat, mevrouw. Tja, dat is de wet.
Achteraf een pure lapsus uit haar mond uiteraard en die totaal geen steek houdt. Maar tussen december 2019 en juni/juli 2020 ben ik ook niet stil blijven zitten. Zo vernam ik van een zus dat ze zich spontaan in het Middelheim Ziekenhuis had aangemeld en daar heel goed geholpen was. Ze had wel vier maanden moeten wachten. Ik deed dat ook en volgde de regels van de geplogenheden. Ik kreeg een Vlaamse matrone voor me, leg mijn geval uit. Na mijn uitleg waarom ik daar ben is haar eerste vraag: mijnheer, bent u cliënt bij ons ? Ik verschoot van haar vraag om dat dit een openbaar ziekenhuis is en wou het ijs wat breken en zei: gelukkig niet. Ik bedoelde dat ik een gezond iemand was, zij interpreteerde dat anders. Ze tokkelde nog wat op hare PC, maar haar verdict was onherroepelijk : geen afspraak mogelijk binnen de drie maanden. Maar alle, madame, mijn zus heeft nog een afspraak kunnen maken op vier maanden. En toen werd die dame Russisch fanatiek en zei: mijnheer, ik heb hier een schema voor me voor drie maanden. Ik werd afgescheept door een Vlaamse Russin, die niet eens moeite deed.
Met loden schoenen keerde ik terug huiswaarts. Ik was volledig down. Thuis gekomen zag ik net bus 17 richting UZA arriveren. Ik stapte er op. Ik dacht dat ik bij een universiteitskliniek een iets pluralistisch benadering kon verwachten? Vergeet het? Na mijn ervaringen verloor ik mijn geloof in de gezondheidszorg. Ik kon nergens terecht, kwam nergens aan de bak.
Gans mijn leven betaal ik ziekenkas, betaal ik RSZ, betaal ik extra verzekeringen en dan kom je niet meer aan de bak om gewoonweg een eenvoudige tandarts te raadplegen. Men strooit mensen zout in hun ogen. Het is een puur een luxe segment en vooral een onbereikbaar gezondheidszorg voor het gewone volk.
Het spijtige is dat onze ziekenkassen en ons sociaal weefsel met medeweten van de Sociale Zekerheid een klimaat hebben gecreëerd dat tandartsen een rijkelijk en een riant inkomen kregen door de 6-maandelijkse of jaarlijkse controle, ze vinden altijd wel wat om extra kosten te generen, maar dat men nu vergeet dat dit systeem ontspoort. Door dit rijkelijk en riant verlonend systeem, door ziekenkassen en de sociale zekerheid in het leven geroepen, komt een doodgewone mens niet meer aan de bak. U ziet tot welk het resultaat dit leid.