Hoge maandelijkse kosten appartement?
Re: Hoge maandelijkse kosten appartement?
Een reservefonds is en blijft eigendom van de VME. Er is in de jaren dat de eigenaar er gewoond heeft ook slijtage door hem geweest. Een allerte koper weet dat de verkoper dit bedrag dat hij in het reservefonds heeft gestort bij zijn verkoopprijs gaat doen, de potentiele koper zal dus en een deel van de prijs afdoen omdat dat nu eenmaal gedaan wordt, en dan nog eens dat bedrag van dat reservefonds..RGiskard schreef: ↑14 maart 2021, 12:49Bij een verkoop tel je natuurlijk jouw aandeel in het reservefonds op bij de verkoopprijs. De nieuwe koper neemt dan dat aandeel over.Bonbon3993 schreef: ↑14 maart 2021, 11:14 wel als je het verkoopt na bv 4 jaar in bovenstaande situatie
Zelf zou ik er liever een aanleggen, maar zo werkt een VME natuurlijk niet: de democratie heeft beslist om er geen aan te leggen.
Waarom zou de koper iets van het reservefonds afdoen? Het is dan wel eigendom vam de VME, maar bij toekomstige kosten kan de nieuwe eigenaar genieten van het reservefonds. Het lijkt me dan ook maar meer dan logisch om dit bij de verkoopprijs te rekenen.ludo schreef: ↑14 maart 2021, 18:19Een reservefonds is en blijft eigendom van de VME. Er is in de jaren dat de eigenaar er gewoond heeft ook slijtage door hem geweest. Een allerte koper weet dat de verkoper dit bedrag dat hij in het reservefonds heeft gestort bij zijn verkoopprijs gaat doen, de potentiele koper zal dus en een deel van de prijs afdoen omdat dat nu eenmaal gedaan wordt, en dan nog eens dat bedrag van dat reservefonds..RGiskard schreef: ↑14 maart 2021, 12:49
Bij een verkoop tel je natuurlijk jouw aandeel in het reservefonds op bij de verkoopprijs. De nieuwe koper neemt dan dat aandeel over.
Zelf zou ik er liever een aanleggen, maar zo werkt een VME natuurlijk niet: de democratie heeft beslist om er geen aan te leggen.
Slijtage lijkt me irrelevant. Ook die verreken je bij de bepaling van de waarde van het appartement, en dus in de verkoopprijs.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
De slijtage is van de gemeenschappelijke delen, ( gang-dak-parlefoon - lift - enz. )en daar is het reservefonds voor,. niet voor het appartement opzich..RGiskard schreef: ↑14 maart 2021, 19:14Waarom zou de koper iets van het reservefonds afdoen? Het is dan wel eigendom vam de VME, maar bij toekomstige kosten kan de nieuwe eigenaar genieten van het reservefonds. Het lijkt me dan ook maar meer dan logisch om dit bij de verkoopprijs te rekenen.ludo schreef: ↑14 maart 2021, 18:19
Een reservefonds is en blijft eigendom van de VME. Er is in de jaren dat de eigenaar er gewoond heeft ook slijtage door hem geweest. Een allerte koper weet dat de verkoper dit bedrag dat hij in het reservefonds heeft gestort bij zijn verkoopprijs gaat doen, de potentiele koper zal dus en een deel van de prijs afdoen omdat dat nu eenmaal gedaan wordt, en dan nog eens dat bedrag van dat reservefonds..
Slijtage lijkt me irrelevant. Ook die verreken je bij de bepaling van de waarde van het appartement, en dus in de verkoopprijs.
Wanneer gaan de oogjes open, de dag dat er een som mag opgehoest worden.
En dan is het waarom hebben we zo weinig reserve.
Er zal wel een reden zijn dat heden een minimum wettelijk is vastgelegd.
En voor zover ik weet is dat vanaf jaar 1.
Het is nieuw en we wachten 5 j die vlieger is voorbij.
Met het minimum gedurende 5 j starten waarom niet.
En vanaf het 6 j het bedrag optrekken.
Trouwens de syndicus is heden wettelijk verplicht een kosten baten analyse te laten maken voor opbouw reserve fonds naar de toekomst toe.
Dus m.a.w vooruit kijken naar kosten toe.
Dat sommige syndicus het niet al te nauw nemen ja het is hier België.
Wetten, verplichtingen, maar controle ....
Trouwens de syndicus is heden wettelijk verplicht een kosten baten analyse te laten maken voor opbouw reserve fonds naar de toekomst toe.
Estate Guru believer.
Wat is jouw bron?platin schreef: ↑15 maart 2021, 10:45 Wanneer gaan de oogjes open, de dag dat er een som mag opgehoest worden.
De mijne is Art 557-5 § 3 uit http://www.ejustice.just.fgov.be/img_l/ ... 2151_N.pdf
Deze is geconsolideerd t.e.m. 24/12/2020. Er waren dacht ik nog een aantal wijzigingen begin 2021, maar daarvan vind ik geen overzicht, noch een geconsolideerde versie.
Voor de rest volledig akkoord dat we beter vanaf dag één een reservefonds aanhouden, maar zo werkt een democratie natuurlijk niet

Dat syndici er de kantjes af rijden, da's hier al goed duidelijk geworden. Maar... beter een slechte overeenkomst dan een goed proces.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Voor het vestigen van een reservefonfs is een meerderheid van De VME nodig.platin schreef: ↑15 maart 2021, 10:45 Wanneer gaan de oogjes open, de dag dat er een som mag opgehoest worden.
De meerderheid kan rechtsgeldig beslissen om geen reservefonfds aan te leggen..
Dit is ook zo bij wet bepaald..