Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
TIP
Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
De basis van een gezonde portefeuille bestaat veelal uit holdings of ETF's.
Hoe zit dit bij jullie?
Waarom?
Pro's en cons?
Hoe zit dit bij jullie?
Waarom?
Pro's en cons?
Re: Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
Waarom kunnen we niet uit andere zaken kiezen?
Individuele aandelen(niet holdings) zijn de basis bij mij...
Omdat ETF's en holdings uiteindelijk gewoon uit individuele aandelen bestaan...
Individuele aandelen(niet holdings) zijn de basis bij mij...
Omdat ETF's en holdings uiteindelijk gewoon uit individuele aandelen bestaan...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Why not both?
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Uiteraard, en alle begrip voor. Maar individuele aandelen even buiten beschouwing gelaten. (Als basis van de portefeuille toch)
Ik heb beide als basis.
Maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor een ETF als IWDA gaan.
Een aandeel a la colruyt zou dit ook wel kunnen.
Een aandeel a la colruyt zou dit ook wel kunnen.
Holdings. Als je niet veel van de beurs afweet en geen goesting hebt om het op te volgen dan kies je etf's.
Ik volg het dagelijks op maar als je niet veel tijd hebt dan kies je best voor familiaal gecontroleerde holdings zoals er zijn Sofina, Exor, Bollore, Alba enz...
Holdings voor mij.
Ik blijf geloven in de toegevoegde waarde van weloverwogen keuzes en strategieën van topbeleggers met een langetermijnvisie.
Topholdings in mijn port:
1) Sofina
2) Investor AB
3) Brederode
Ik blijf geloven in de toegevoegde waarde van weloverwogen keuzes en strategieën van topbeleggers met een langetermijnvisie.

Topholdings in mijn port:
1) Sofina
2) Investor AB
3) Brederode
En welke holdings daarvan zou je op dit moment kopen?
Het is maar hoe je het bekijkt. Als je maandelijks een positie neemt in een etf, dan is dit dan ook zogezegd overlap. Maar in plaats van het in een etf te steken, steek je het dan eens in een holding. Als je geen overlappig wilt, dan koop je waarschijnlijk best niets meer van individuele aandelen als je al iwda + emim hebt. En veel holdings investeren ook in PE, wat je niet terug vindt in deze etf's.
En hoewel ik fan ben van breed gespreide etf's, wil ik er toch niet heel mijn portefeuille in steken. Ik vind holdings dan gewoon een goed alternatief.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik vind holdings zeker een mooie aanvulling bieden, vooral op vlak van PE, maar je kunt ze mijns inziens toch moeilijk vergelijken met een brede ETF. Ik zou gerust durven mijn volledige portfolio vullen met VWCE gezien de spreiding over sectoren, landen en type bedrijven, maar al mijn geld in 1 of 2 holdings steken, lijkt mij een slecht idee. Holdings als Sofina zijn al bij al nog redelijk gespreid, maar bevatten toch vooral technologische groeibedrijven in groeilanden. Holdings als Exor en D'Ieteren, daarentegen, zijn amper meer gespreid dan een aandeel van een typisch bedrijf. Daarnaast heb je aan holdings ook meer opvolgingswerk en keuzes te maken dan aan ETF's.
Was lang Sofina aan het volgen, maar nooit ingestapt. Natuurlijk spijt toen hij een tijdje geleden 400 stond. Door omstandigheden de kleine logische terugval gemist. Nu lijkt met mij terug te laat om te kopen.