Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Home Invest plan

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Osgood
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Osgood
Verstuur privébericht

Home Invest plan

• Citeer

Bericht door Osgood » 12 december 2010, 14:37

Hallo,

Ik lees hier op het forum eigenlijk enkel slecht over zaken als het home invest plan.
Nu vroeg ik mij af of het mij in mijn situatie toch een voordeel zou kunnen opleveren.

Ik ben van plan om in 2011 een woning te kopen en heb nog niet aan fiscaal voordelig sparen gedaan in 2010.
Ik dacht als ik nu snel in december nog zo een plan afsluit en het maximum bedrag voor dit jaar inbreng, dan bespaart mij dat al snel een paar honderd euro op korte termijn.

Bij de bank (Fortis) hebben ze mij verzekerd dat ik mij hiermee niet verbind om bij hen een SSV of lening aan te gaan, en dat ik het gespaarde kapitaal ook zou kunnen gebruiken om een SSV bij een andere bank te financieren.

Toen ik vroeg of ik dan geen gelijkaardig plan bij de concurrentie zou kunnen afsluiten om daarmee mijn SSV bij fortis aan te gaan kreeg ik te horen dat dat geen enkel probleem was.

Nu zijn mijn vragen hierbij:
- Doe ik voordeel (op korte termijn) bij dit plan?
- Kan ik dit of een gelijkaardig plan gebruiken om mijn SSV bij elke andere bank te financieren?
- Is het mogelijk om één storting te doen, en daarna nooit meer?
- Bij welke bank kan ik dit best doen?

En een bijkomende vraag: zou ik er echt beter aan doen om een SSV in één keer te betalen?
Want het probleem is dat ik nu elke € kan gebruiken om een woning te kopen en dat ik in de toekomst wel wat meer ga verdienen (anciënniteit, een nieuwe CAO, ... maar daar kan de bank natuurlijk geen rekening mee houden).

Alvast bedankt voor uw hulp.

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase
Verstuur privébericht

Re: Home Invest plan

• Citeer

Bericht door phase » 13 december 2010, 03:39

Tja, voor BNP zal het geen probleem zijn zeker, zo lang je maar bij hun spaart... Maar zal de maatschappij waar je uiteindelijk je SSV wil nemen, dit Home Invest Plan wel willen aanvaarden als 'bron' voor je SSV? Bij mijn weten is het namelijk niet mogelijk kapitaal over te dragen tussen verschillende producten voor fiscaal lange termijn sparen... Enig te veel gestort bedrag blijft daar dan ook op staan tot je pensioenleeftijd. Mij is hier altijd al vertelt geweest dat je met dit plan zo goed als vast zit aan de bank waarbij je het neemt, al heb ik nog niet de proef op de som genomen... Ik denk eerder dat ze bij BNP bedoelen, maar niet zeggen: "natuurlijk bent u vrij uw SSV elders af te sluiten... met ander geld, wat hetgeen in uw HIP steekt blijft daar dan fijntjes staan tot pensioenleeftijd".

Mijn inziens kan je dan ook beter alle formaliteiten in orde brengen en er voor zorgen dat je je SSV gewoon nog dit jaar kan aftrekken. In die zin is het voordeliger van SSV in 1 keer af te trekken (aan het einde van het jaar voor dat de lening van start gaat), vermits je nog niets hebt om die korf te vullen voor 2010. Bijkomend voordeel is dat er extra ruimte overblijft in je fiscale korf de jaren die daarop volgen, omdat je SSV al is afgetrokken. Wat je ook kan doen, is de SSV laten inbrengen onder stelsel fiscaal pensioensparen (als die korf nog niet vol zit), dat zou ook moeten lukken volgens wat ik hier gelezen heb. Het is zelfs mogelijk om SSV niet-fiscaal af te sluiten (als je korf voor aftrek al vol zit met afbetalingen voor de lening), of zelfs in meer extreme gevallen om de SSV volledig achterwege te laten (bvb. constructie met gemengde levensverzekering of de zgn. beleggershypotheek).

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Stijn1234
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Stijn1234
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stijn1234 » 13 december 2010, 09:43

Een andere bank zal de SSV van BNP wel aanvaarden vermoed ik maar hun tarief zal minder scherp worden dan wanneer je alles bij die andere bank afhandelt.

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door phase » 13 december 2010, 10:08

Stijn1234 schreef:Een andere bank zal de SSV van BNP wel aanvaarden vermoed ik maar hun tarief zal minder scherp worden dan wanneer je alles bij die andere bank afhandelt.
Klopt idd, maar wat BNP aan Osgood heeft verkocht uit hetgeen ik begrijp, is dat hij/zij het opgespaarde kapitaal uit een Home Invest Plan kan gebruiken om een SSV te financieren bij een andere instelling. Ik vraag me af of die andere instellingen dat wel zouden aanvaarden. Indien wel, zou ik ook wel interesse hebben in zo'n plan. ;D

Osgood
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Osgood
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Osgood » 13 december 2010, 17:33

Misschien heb ik het niet zo duidelijk verwoord.

Ik heb nog niets gekocht/gespaard, ik twijfel om dit eventueel nog te doen, zodat ik voor het jaar 2010 iets fiscaal kan aftrekken waar ik op korte termijn voordeel aan doe.

Ik heb tegen mijn bankier letterlijk gezegd dat de kans dat ik zo'n plan bij BNP neem redelijk klein is vanwege hun hoge instapkosten.
Hij zei dat hij dat begreep, maar dat dat tarief vastlag en dat hij daar niets aan kan doen. Maar dat ik er dan toch nog goed aan zou doen om dit jaar nog bij een andere bank een gelijkaardig plan af te sluiten waar de instapkosten lager liggen.

Dus volgens hem was het perfect mogelijk om nu een gelijkaardig plan bij bijvoorbeeld KBC af te sluiten en dat dan in 2011 te gebruiken om daar (deels) mijn SSV bij BNP mee te betalen.

Nu hoge instapkosten of niet, mij lijkt dat ik bij BNP 6,5% (5,4% +1,1% taksen?) instapkosten betaal. Dus van bijvoorbeeld 1000€ houd ik 935€ over. Ik zou daar ook fiscaal voordeel van 35% (in mijn gemeente, naar het schijnt) aan doen, dus ik bespaar op korte termijn 285€.
Of zie ik dat nu fout?

Nu ik heb over zaken als dit enkel nog maar slecht gehoord, maar ik krijg vaak ook de indruk dat mensen die zich dit hebben laten aansmeren slecht geïnformeerd waren. En dat het dus misschien aan hun situatie ligt dat dit plan voor hen niet goed is of was.
Of dat ze er een bedrag op storten dat hoger ligt dan hun SSV zal gaan kosten.

Als ik hier nu effectief slechts eenmalig een storting van 1000€ op doe, en dit plan kan gebruiken om bij eender welke bank mijn SSV te betalen zie ik niet in wat hier slecht aan kan zijn.

Stijn1234
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Stijn1234
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stijn1234 » 13 december 2010, 18:10

Je kan de lening bij een andere bank afsluiten en de SVZ bij BNP hounden (in theorie), maar het lijkt me echt onmogelijk dat je die SVZ van BNP bij een andere bank kan gaan gebruiken, dat staat geen enkele bank toe.

burcht1
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer burcht1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door burcht1 » 13 december 2010, 19:09

phase schreef:
Stijn1234 schreef:Een andere bank zal de SSV van BNP wel aanvaarden vermoed ik maar hun tarief zal minder scherp worden dan wanneer je alles bij die andere bank afhandelt.
Klopt idd, maar wat BNP aan Osgood heeft verkocht uit hetgeen ik begrijp, is dat hij/zij het opgespaarde kapitaal uit een Home Invest Plan kan gebruiken om een SSV te financieren bij een andere instelling. Ik vraag me af of die andere instellingen dat wel zouden aanvaarden. Indien wel, zou ik ook wel interesse hebben in zo'n plan. ;D
ja zullen het met veel tegenzin aanvaarden.
zullen eerst het hunne proberen slijten.
zeg maar ga wel op een ander waar ze het wel aanvaarden.
weet dat elk kantoor zijn cijfertjes moet halen = lees verkopen.

succes

Osgood
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Osgood
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Osgood » 13 december 2010, 19:36

Stijn1234 schreef:Je kan de lening bij een andere bank afsluiten en de SVZ bij BNP hounden (in theorie), maar het lijkt me echt onmogelijk dat je die SVZ van BNP bij een andere bank kan gaan gebruiken, dat staat geen enkele bank toe.
Je moet het als phase interpreteren denk ik. Zo is het toch aan mij uitgelegd.
Ik spaar eigenlijk gewoon op een soort van rekening waar ik fiscaal voordeel op doe (aka home invest plan aka levensverzekering van tak 21?) . Ik blijf dat fiscaal voordeel behouden als ik het geld op die rekening gebruik om een SSV te betalen. Dus dan pas ga ik eigenlijk over tot een echte aankoop van een SSV en het zal de bank een worst wezen vanwaar het geld komt, zolang ze het maar krijgen. Dus ofwel ben ik helemaal fout ingelicht, ofwel heb je me verkeerd begrepen denk ik.

Ik denk dat ik best eens langs een aantal verschillende banken ga en ze desnoods voorlieg dat ik al zo'n plan ben aangegaan. Dan zal ik wel snel merken of ik het hele home invest plan juist begrepen heb.

Davy V
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Davy V
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Davy V » 13 december 2010, 21:30

@Osgood.
Je wil dit jaar nog een HIP openen om volgend jaar een woning te kopen.Je start al met verlies wegens instapkosten.Fiscaal voordeel op SSV heb je altijd zelfs zonder HIP.Als Uw fiscale korf volzit volgend jaar laat dan Uw SSV op dit jaar zetten.SSV moet je in één keer betalen=het goedkoopste.Door een HIP aan te gaan beperk je Uw onderhandelingsmarge voor lening en brandpolis.Laat U nooit vastbinden aan een bank.

Osgood
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Osgood
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Osgood » 13 december 2010, 21:48

Davy V schreef:@Osgood.
Als Uw fiscale korf volzit volgend jaar laat dan Uw SSV op dit jaar zetten.
Bedankt voor de info alvast, maar hoe gaat dat dan juist in zijn werk?
Ik heb niet zo heel veel haast om een woning te kopen, ik ga dat wel zeker nog in 2011 doen, maar dat kan evengoed januari als september 2011 worden.

Davy V
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Davy V
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Davy V » 13 december 2010, 21:53

Osgood schreef:
Davy V schreef:@Osgood.
Als Uw fiscale korf volzit volgend jaar laat dan Uw SSV op dit jaar zetten.
Bedankt voor de info alvast, maar hoe gaat dat dan juist in zijn werk?
Ik heb niet zo heel veel haast om een woning te kopen, ik ga dat wel zeker nog in 2011 doen, maar dat kan evengoed januari als september 2011 worden.
Als je bv in januari lening aangaat en uw fiscale korf zit vol vraag dan aan de makelaar/bank om de SSV op datum december te zetten.Dat is geen probleem.Ga je in september lening aan zal fiscale korf niet vol zitten en kun je deze aanvullen met SSV.
Wij hebben onze lening aangegaan eind april.Ondanks dat onze korf niet vol zat hebben wij SSV op het jaar daarvoor laten zetten zodat we toch al een jaar eerder fiscaal voordeel hadden ZONDER een HIP. ;)

Osgood
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Osgood
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Osgood » 13 december 2010, 22:05

Bedankt voor de raad, dat lijkt me dan inderdaad een elegantere oplossing.
Dan ga ik het op die manier proberen.

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door phase » 14 december 2010, 08:17

Antidateren van de (eerste) betaling voor SSV zal niet meer gaan vrees ik, zelfde verhaal als bij fiscaal lange termijnsparen...

Osgood
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Osgood
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Osgood » 14 december 2010, 12:29

Jammer.
Ik heb nu naar de meeste banken een e-mail gestuurd of een vragenformulier ingevuld.
Ik heb daarin gezegd dat ik reeds zo'n plan ben aangegaan en heb dan ook gevraagd of ik dat gespaarde kapitaal kan gebruiken om een SSV te financieren bij hen.

Enkel van dexia heb ik al een antwoord ontvangen en daar hebben ze me wat informatie gegeven waar ik niet om vroeg. Moest ik een beter antwoord ontvangen of nuttige informatie krijgen zal ik die hier posten.

Het lijkt mij dat ik dan voor het jaar 2010 niets fiscaal zal kunnen inbrengen. Toch niet waar ik op redelijk korte termijn al iets aan heb.

Osgood
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Osgood
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Osgood » 14 december 2010, 20:19

Dexia zegt nu:
U kunt uw Home Invest Plan probleemloos laten omvormen naar een schuldsaldoverzekering voor de dekking van een hypothecair krediet.
Maar meer dan die regel zeggen ze ook niet. bedoelen ze nu dat dat ook bij hen kan, of gewoon in het algemeen?

Gesloten
  • Afdrukweergave

24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy