Hoogtevrees
TIP
Hoogtevrees
Beste Collega Spaargidsers,
Volgens mij is het moment aangebroken om eind dit jaar en begin volgend jaar ten laatste een deel van de eventuele winsten op de beurs te verzilveren (waar mogelijk).
Kwestie van een cash positie op te bouwen voor mogelijke opportuniteiten in de komende jaren.
Mijn gevoel zegt me dat we stilaan in de overdrijvingsfase zijn beland wat de waarderingen betreft en dat we ergens in 2017 ofwel een zware tijdelijke correctie zullen krijgen of zelfs een volledige crash die enkele jaren kan duren.
Ikzelf ben mijn portefeuille gedeeltelijk aan het afbouwen, maar behoud wel toch nog een behoorlijk deel van mijn huidige portefeuille omdat de markt meer dan ooit onvoorspelbaar is maar gezien de huidige stand van de meeste beurzen is de kans op een serieuze tik nu veel groter dan de mogelijkheid dat de beurzen verder doorstomen.
Graag jullie mening op de huidige actuele toestand op de markten en of jullie zich nog comfortabel voelen in verband met de huidige zeer krachtige eindejaarshausse.
Alvast bedankt.
Groetjes.
Realistje
PS : In tegenstelling tot wat meeste analisten nu aanraden versterk ik momenteel enkel nog het defensieve luik van mijn portefeuille nog een heel klein beetje (Health Care, Customer Discretionary, ...).
Volgens mij is het moment aangebroken om eind dit jaar en begin volgend jaar ten laatste een deel van de eventuele winsten op de beurs te verzilveren (waar mogelijk).
Kwestie van een cash positie op te bouwen voor mogelijke opportuniteiten in de komende jaren.
Mijn gevoel zegt me dat we stilaan in de overdrijvingsfase zijn beland wat de waarderingen betreft en dat we ergens in 2017 ofwel een zware tijdelijke correctie zullen krijgen of zelfs een volledige crash die enkele jaren kan duren.
Ikzelf ben mijn portefeuille gedeeltelijk aan het afbouwen, maar behoud wel toch nog een behoorlijk deel van mijn huidige portefeuille omdat de markt meer dan ooit onvoorspelbaar is maar gezien de huidige stand van de meeste beurzen is de kans op een serieuze tik nu veel groter dan de mogelijkheid dat de beurzen verder doorstomen.
Graag jullie mening op de huidige actuele toestand op de markten en of jullie zich nog comfortabel voelen in verband met de huidige zeer krachtige eindejaarshausse.
Alvast bedankt.
Groetjes.
Realistje
PS : In tegenstelling tot wat meeste analisten nu aanraden versterk ik momenteel enkel nog het defensieve luik van mijn portefeuille nog een heel klein beetje (Health Care, Customer Discretionary, ...).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Hoogtevrees
Als volkomen leek merk ik dat quasi alle beurzen vrij hoog noteren - iedereen voelt ook aan dat bomen niet tot in de hemel groeien en dat een correctie in principe niet kan uitblijven.
Toch zullen er altijd spelers zijn die wel goed blijven presteren, zelfs in crisis -tijd. Ik ben, na een tijdje virtueel (met goede resultaten) langzaam aan het opbouwen - ik zit quasi op een berg cash en zou eigenlijk niets liever hebben dan een correctie genre 2008.
Ik probeer, met mijn beperkte kennis, het forum te volgen en vooral veel bij te leren.
Toch zullen er altijd spelers zijn die wel goed blijven presteren, zelfs in crisis -tijd. Ik ben, na een tijdje virtueel (met goede resultaten) langzaam aan het opbouwen - ik zit quasi op een berg cash en zou eigenlijk niets liever hebben dan een correctie genre 2008.
Ik probeer, met mijn beperkte kennis, het forum te volgen en vooral veel bij te leren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het probleem is niet de crash , maar hoe snel herpakt uw portefeuille zich na de crash.
Na een crash plots gaan kopen veel lucky , de vraag is dan wanneer.
Cash op een boekje brengt ook niets op.
En heb ergens gelezen gespreid instappen voorkomt teleurstellingen.
Na een crash plots gaan kopen veel lucky , de vraag is dan wanneer.
Cash op een boekje brengt ook niets op.
En heb ergens gelezen gespreid instappen voorkomt teleurstellingen.
Estate Guru believer.
Hoi Realist.Ik zit in dezelfde boot als jou.Ik heb zelfs al mijn fondsen (buiten twee defensieve,Carmignac en Ethna) al verkocht in april 2015.En al die verkochte fondsen staan nu nog op flink verlies tegenover dat ik ze verkocht heb.
Ik zit dus ook op een berg cash.De schrik zit er bij mij goed in om terug in te stappen.Bang om al mijn behaalde winsten terug te verliezen.
Ik zal ook op die cash blijven zitten tot er een grote correctie komt of een crash.Ik ken te weinig van de beurs ook.
Gewoon doen waar je je goed bij voelt.
Ik zit dus ook op een berg cash.De schrik zit er bij mij goed in om terug in te stappen.Bang om al mijn behaalde winsten terug te verliezen.
Ik zal ook op die cash blijven zitten tot er een grote correctie komt of een crash.Ik ken te weinig van de beurs ook.
Gewoon doen waar je je goed bij voelt.
Nico Pantelis heeft op de Standaard een half jaar lang zitten verkondigen dat we vooral niet mochten kopen, want een correctie is onvermijdelijk.
De laatste weken luidt het: kopen! kopen! want alles gaat nog verder blijven stijgen!
De ervaring leert dat het in de regel verstandig is om het tegenovergestelde te doen van wat Nico zegt.
De laatste weken luidt het: kopen! kopen! want alles gaat nog verder blijven stijgen!
De ervaring leert dat het in de regel verstandig is om het tegenovergestelde te doen van wat Nico zegt.
Je kunt tal van adviezen schrijven en lezen. Hier of op tal van andere sites. Van amateurs, en van professionals. De ene beweert exact het tegenovergestelde van de andere. Dat helpt je dus allemaal geen stap verder.
De enige echte zekerheid die je vandaag hebt, denk ik, is dat je gegarandeerd geld verliest op een spaarboekje. voor wie hoogtevrees heeft: kies eerder defensieve aandelen, liefst met een goed dividend, en/of werelwijde mixfondsen van goede kwaliteit.
En afwachten.
De enige echte zekerheid die je vandaag hebt, denk ik, is dat je gegarandeerd geld verliest op een spaarboekje. voor wie hoogtevrees heeft: kies eerder defensieve aandelen, liefst met een goed dividend, en/of werelwijde mixfondsen van goede kwaliteit.
En afwachten.
Aah! Nico Pantelis. Dat doet mij eraan denken dat we binnenkort het topic (ervaring-met-slimbeleggen-t19442-60.html) moeten opgraven waarin we evalueren hoe het met zijn kooplijstje van 2016 afgelopen is.Hyakari schreef:Nico Pantelis heeft op de Standaard een half jaar lang zitten verkondigen dat we vooral niet mochten kopen, want een correctie is onvermijdelijk.
http://www.belegger.nl/Column/169360/Ko ... telis.aspx
Dat denk jij. Als er effectief een dergelijke crash komt, dan komt er ook een moment waarop de hele zaak zich stabiliseert en geleidelijk herstelt. Maar dat herken je op dat ogenblik niet. Op die moment staat het forum hier roodgloeiend over de onheilsberichten, en zal elke stijging worden afgedaan als een korte opflakkering waarna de pudding terug zal inzakken.contextbinder schreef:ik zit quasi op een berg cash en zou eigenlijk niets liever hebben dan een correctie genre 2008.
M.a.w wanneer zou jij stappen? Hoe groot moet de daling zijn vooraleer je instapt? En hoever mag hij vanaf dat punt nog verder inzakken vooraleer jij uit paniek terug verkoopt?
We zullen even zien hoe de Nico zijn tips het er YTD vanaf brachten:sintorama schreef:Aah! Nico Pantelis. Dat doet mij eraan denken dat we binnenkort het topic (ervaring-met-slimbeleggen-t19442-60.html) moeten opgraven waarin we evalueren hoe het met zijn kooplijstje van 2016 afgelopen is.Hyakari schreef:Nico Pantelis heeft op de Standaard een half jaar lang zitten verkondigen dat we vooral niet mochten kopen, want een correctie is onvermijdelijk.
http://www.belegger.nl/Column/169360/Ko ... telis.aspx
Newmont mining
Kon profiteren van de gestegen goudprijs en ging 70% hoger over een jaar tijd. Met veel hogere pieken gedurende het jaar.
Binnen de sector deden ze het ook veel beter dan de meeste andere miners. Barrick Gold deed weliswaar nog beter.
= Goede tip
Royal Dutch Shell
RDS ging ongeveer 29% hoger dit jaar, wat een betere performance is dan de indices.
Al was Chevron in de sector een betere keuze.
= Goede tip
Microsoft
Microsoft deed het goed, vooral vanaf juli.
Op een jaar tijd ging het ongeveer 15% hoger.
S&P500 ging +14,5% het afgelopen jaar.
= OK tip
Goud
Ging ongeveer +7% tov een jaar geleden. Verraste wel positief zoals Nico 'voorspelde' maar verraste daarna opnieuw negatief.
= veel risico, veel rollercoaster, matige performance
Overall goeie tips van de Nico deze keer!
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- VIP member
- Contacteer:
Heeft u een model en alle indicatoren om de markt te timen of zijn het buikgevoelens?
1e bedankt voor de waarschuwing
2e lees eens wat literatuur over "market timing" en de meestal negatieve aspecten van deze strategie.
1e bedankt voor de waarschuwing
2e lees eens wat literatuur over "market timing" en de meestal negatieve aspecten van deze strategie.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Nog zo'n crash zoals in 2008 en we zijn (een deel van) ons spaargeld kwijt denk ik.
Een reden te meer om te beleggen denk ik dan (en om je hyp lening zo snel mogelijk volledig af te betalen maar dat is een persoonlijke mening).
Ik heb ook veel te veel cash en te weinig inspiratie om er iets nuttigs mee te doen. Daarom doe ik gewoon wat aan gespreid instappen in diverse fondsen.
Een reden te meer om te beleggen denk ik dan (en om je hyp lening zo snel mogelijk volledig af te betalen maar dat is een persoonlijke mening).
Ik heb ook veel te veel cash en te weinig inspiratie om er iets nuttigs mee te doen. Daarom doe ik gewoon wat aan gespreid instappen in diverse fondsen.
ivm hoogtevrees:
Ik tracht mijn assetklasse verdeling voor mijn persoonlijk profiel en doelstellingen relatief constant te houden.
Een aandelencrash zal betekenen dat ik van de andere assetklasses (cash/obligaties) geld zal moeten vrijmaken om aandelen bij te kopen.
Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, maar zolang je werkt en maandelijks spaart moet je eigenlijk zelden aandelen afbouwen (posities onderling wijzigen kan natuurlijk wel).
Ik tracht mijn assetklasse verdeling voor mijn persoonlijk profiel en doelstellingen relatief constant te houden.
Een aandelencrash zal betekenen dat ik van de andere assetklasses (cash/obligaties) geld zal moeten vrijmaken om aandelen bij te kopen.
Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, maar zolang je werkt en maandelijks spaart moet je eigenlijk zelden aandelen afbouwen (posities onderling wijzigen kan natuurlijk wel).
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Je raakt je geld enkel maar kwijt als je zo dom bent om te verkopen tijdens een crash. Gewoon bijhouden. Alles stijgt ooit weer. Er is nog nooit een beurscrash blijven duren.
Verder ben ik het eens met sintorama. Wanneer de beurzen hoog staan is het gemakkelijk om je voor te nemen in te stappen bij de volgende crash. Maar wat doe je eenmaal die crash komt? Op de eerste dag instappen, of een week wachten, of een maand of tot de beurzen weer floreren? Maar waarom heb je dan gewacht?
Tenslotte: probeer niet om de markt te timen. Gewoonlijk ben je net een dag te vroeg of te laat.
Verder ben ik het eens met sintorama. Wanneer de beurzen hoog staan is het gemakkelijk om je voor te nemen in te stappen bij de volgende crash. Maar wat doe je eenmaal die crash komt? Op de eerste dag instappen, of een week wachten, of een maand of tot de beurzen weer floreren? Maar waarom heb je dan gewacht?
Tenslotte: probeer niet om de markt te timen. Gewoonlijk ben je net een dag te vroeg of te laat.
Waarom lening zo snel mogelijk afbouwen? Geen kritiek, gewoon omdat ik een leek ben en het niet snapWoz schreef:Nog zo'n crash zoals in 2008 en we zijn (een deel van) ons spaargeld kwijt denk ik.

@ Henkie 1984
Bedankt voor je post.
Terechte bemerking van jou.
Een model en alle indicatoren om de markt te timen bestaan absoluut niet.
Wel volg ik dagelijks de beurs op sedert het jaar 2010 en hecht veel belang aan koers/winstverhoudingen.
Daarna lees ik alle dagen de Tijd en volg tal van economische websites en fora om te weten hoe het sentiment is op de markt.
Mijn belangrijkste principes rond de beurs zijn 1) dat alles vroeg of laat terug op zijn langdurig gemiddelde terugvalt (of dit nu positief of negatief is) -> De geschiedenis herhaalt zich altijd ... zie ook opkomst en ondergang Romeinse Keizerrijk die heel interessant is als economische & politieke leidraad.
2) Beleg tegendraads en kijk enkel naar de waarderingen, iets dat spotgoedkoop is wordt vroeg of laat altijd terug opgepikt bij het verschuiven van de economische cycli want uiteindelijk zijn het aantal beleggingsopties beperkt en verschuiven we telkens geld van ene sector of land naar andere sector of land in de veronderstelling dat er potentieel in zit naar de toekomst toe.
3) Market Timing is onmogelijk en zoals iedereen terecht zegt moet je geleidelijk aan in en uit stappen naargelang het toekomstig potentieel. Mijn stelregel is als iets fors daalt telkens minimale hoeveelheid bijkopen tot de bodem bereikt wordt en dan afwachten / kan gerust zelfs tot tien jaar duren maar ooit veranderd het sentiment toch wel eens.
Naar verkopen toe verkoop ik telkens gedisciplineerd kleine stukjes zodra 10 % rendement bereikt word (ook als het heel erg goeie fondsen zijn en het dan soms moeilijk is om winst te nemen op die momenten). Geleerd ondertussen dat opbouwen van winst meestal erg traag gebeurd terwijl het afkalven van winst in twee of drie dagen volledig het positieve verhaal kan doen verdwijnen ...
Veel succes met jullie beleggingen in de komende periode en wees voorzichtig.
Groetjes en bedankt voor alle interessante reacties op dit topic.
Realistje
Bedankt voor je post.
Terechte bemerking van jou.

Een model en alle indicatoren om de markt te timen bestaan absoluut niet.
Wel volg ik dagelijks de beurs op sedert het jaar 2010 en hecht veel belang aan koers/winstverhoudingen.
Daarna lees ik alle dagen de Tijd en volg tal van economische websites en fora om te weten hoe het sentiment is op de markt.
Mijn belangrijkste principes rond de beurs zijn 1) dat alles vroeg of laat terug op zijn langdurig gemiddelde terugvalt (of dit nu positief of negatief is) -> De geschiedenis herhaalt zich altijd ... zie ook opkomst en ondergang Romeinse Keizerrijk die heel interessant is als economische & politieke leidraad.
2) Beleg tegendraads en kijk enkel naar de waarderingen, iets dat spotgoedkoop is wordt vroeg of laat altijd terug opgepikt bij het verschuiven van de economische cycli want uiteindelijk zijn het aantal beleggingsopties beperkt en verschuiven we telkens geld van ene sector of land naar andere sector of land in de veronderstelling dat er potentieel in zit naar de toekomst toe.
3) Market Timing is onmogelijk en zoals iedereen terecht zegt moet je geleidelijk aan in en uit stappen naargelang het toekomstig potentieel. Mijn stelregel is als iets fors daalt telkens minimale hoeveelheid bijkopen tot de bodem bereikt wordt en dan afwachten / kan gerust zelfs tot tien jaar duren maar ooit veranderd het sentiment toch wel eens.
Naar verkopen toe verkoop ik telkens gedisciplineerd kleine stukjes zodra 10 % rendement bereikt word (ook als het heel erg goeie fondsen zijn en het dan soms moeilijk is om winst te nemen op die momenten). Geleerd ondertussen dat opbouwen van winst meestal erg traag gebeurd terwijl het afkalven van winst in twee of drie dagen volledig het positieve verhaal kan doen verdwijnen ...
Veel succes met jullie beleggingen in de komende periode en wees voorzichtig.
Groetjes en bedankt voor alle interessante reacties op dit topic.
Realistje