hospitalisatieverzekering en mutualiteit
Re: hospitalisatieverzekering en mutualiteit
dacht cm enkel nog in de grote steden loket dienst.Maarten schreef:Burcht 1 vergist zich denk ik tussen de hulpkas en het onafhankelijk ziekenfonds (OZ). Het OZ is natuurlijk qua dienstverlening minstens evengoed als CM, SM of LM.burcht1 schreef:
snapt niet ,
word maar eens ziek , de papperassen moeten ingevuld worden.
en zonder hulp , begin er maar aan.
dan zult ge rap snappen dat persoonlijke advies , lees loket bediende meer dan welkom is.
trouwens een week wachten op terug betaling , is wel heel lang.
maar ja zal wel normaal zijn , als men niet beter weet.
is zoals bij de grootbanken en de kleinere banken en interest vergoeding.
in burcht alvast alleen maar een brievenbus.
das pas service.
Ik denk dat mensen die van de verhoogde tegemoetkoming kunnen genieten, weinig baat hebben bij een hospitaliesatieverzekering, ik denk dat zij beter af zijn met de hospitalisatieverzekering zoals die cm bv. heeft, waarbij je een vast bedrag krijgt per opname dag, ik dag iets van een 12€ per dag.paul schreef:Ik vraag mij af of een hospitalisatieverzekering wel nut heeft: onlangs heeft mijn moeder 2 maanden in de kliniek gelegen : kostprijs voor de mutualiteit 26500 euro en 'enkel' opleg voor ons van nog geen 450 euro OP EEN KAMER MET 2. ( zij geniet wel van de verhoogde tussenkomst inzake doktersbriefjes enz. °
Van die 450 euro gaat de hospitalisatieverzekering dan wel het grootste stuk terugbetalen. Maar een jaarpremie kost al 366 euro.
Als je dan gemiddeld 1 keer om de 10 jaar wordt opgenomen in de kliniek dan scheur je er dik je broek aan.
Geld maakt niet gelukkig, maar liever ongelukkig met, dan zonder
der zijn nochthans heel wat zieken die uit de boot vallen.mijn_geld schreef:Ik denk dat mensen die van de verhoogde tegemoetkoming kunnen genieten, weinig baat hebben bij een hospitaliesatieverzekering, ik denk dat zij beter af zijn met de hospitalisatieverzekering zoals die cm bv. heeft, waarbij je een vast bedrag krijgt per opname dag, ik dag iets van een 12€ per dag.paul schreef:Ik vraag mij af of een hospitalisatieverzekering wel nut heeft: onlangs heeft mijn moeder 2 maanden in de kliniek gelegen : kostprijs voor de mutualiteit 26500 euro en 'enkel' opleg voor ons van nog geen 450 euro OP EEN KAMER MET 2. ( zij geniet wel van de verhoogde tussenkomst inzake doktersbriefjes enz. °
Van die 450 euro gaat de hospitalisatieverzekering dan wel het grootste stuk terugbetalen. Maar een jaarpremie kost al 366 euro.
Als je dan gemiddeld 1 keer om de 10 jaar wordt opgenomen in de kliniek dan scheur je er dik je broek aan.
en daar kan hospitalisatie een aanvulling zijn.
een vaste vergoeding per dag voor opname kan best oke zijn.
maar de ambulante kosten , kine, revalidatie, chemo , brandwonden en nog vele anderen is een kostelijk iets zonder hospi.
de gewone korte hospitalisatie is het probleem niet.
maar ieder moet hierover zelf beslissen of nuttig of niet.
vorig jaar een ingreep ondergaan , opleg 1300 € uit eigen portemonnee te betalen.(ziekenfonds kwam maar gedeeltelijk tussen )
hospitalisatie kwam daar goed van pas, hebben min vrijstelling alles betaald.
voor ingreep 3 dagen in kliniek 3 maal 12 € per dag = 36 € 1300 - 36 = 1264 dat overblijft.
zijn daarna uiteindelijk in de maf regeling terechtgekomen voor een tijdje.
nog zo'n hiaat de maf houdt geen rekening met bijkomende hospitalisatie verzekering.
is dus weer een maatregel op zijn Belgisch , zogezegd te veel onkosten.
en zal wel niet de enige zijn die daarvan genoten heeft.
maar ja wel de enige die dit durft aan kaarten.
Persoonlijk ben ik al enkele jaren tevreden lid van de HZIV. Ik heb geen klachten ivm de dienstverlening en ben telkens snel en correct terugbetaald. Voor de terugbetaling maak ik gebruik van de gratis enveloppes die ik van hen krijg en waarvoor ik zelfs geen postzegel nodig heb. Het aantal kantoren kan me dus niet schelen omdat ik er nooit moet zijn. Voor andere informatie heb ik al eens telefonisch contact opgenomen en ook daarbij werd ik steeds correct behandeld. Voor folders heb ik nooit 1 euro moeten betalen. Momenteel gebruik ik meestal hun website (http://www.hziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;) om mijn vragen te stellen of om formulieren aan te vragen.
De inschrijving heb ik via de website gedaan en was volledig gratis. De formulieren kunnen eenvoudig afgehaald worden en enkele weken later was ik lid en ontving ik naast mijn nieuwe kleefbriefjes ook enkele gratis enveloppes om mijn atttesten op te sturen.
De terugbetaling is trouwens wettelijk vastgelegd en dus identiek vergeleken met de andere mutualiteiten. Aanvullende verzekeringen heb ik niet nodig en ik heb via mijn werkgever al een hospitalisatieverzekering.
Voor jongeren, die sowieso al minder vaak ziek zijn en minder financiële middelen hebben is de HZIV dus een mooie kans om te besparen. Wie niet tevreden is kan nog altijd veranderen dus veel risico loop je ook niet.
De inschrijving heb ik via de website gedaan en was volledig gratis. De formulieren kunnen eenvoudig afgehaald worden en enkele weken later was ik lid en ontving ik naast mijn nieuwe kleefbriefjes ook enkele gratis enveloppes om mijn atttesten op te sturen.
De terugbetaling is trouwens wettelijk vastgelegd en dus identiek vergeleken met de andere mutualiteiten. Aanvullende verzekeringen heb ik niet nodig en ik heb via mijn werkgever al een hospitalisatieverzekering.
Voor jongeren, die sowieso al minder vaak ziek zijn en minder financiële middelen hebben is de HZIV dus een mooie kans om te besparen. Wie niet tevreden is kan nog altijd veranderen dus veel risico loop je ook niet.
Vandaag ook een brief ontvangen van de HZIV die mijn aansluiting bevestigde. Ik dien wel nog even mijn SIS-kaart op te sturen zodat ze mijn gegevens erop kunnen aanpassen. Enig idee of ik daarvoor ook zo een gratis briefomslag kan gebruiken ? Of kan ik die enkel gebruiken om terugbetaling aan te vragen voor medische zorgen ?
klopt volledig, en de hospitalisatieverzekeringen maken daar geen onderscheid in premie in. Eigenlijk puur bedriegerij, ofwel lompigheid van degene die de verzekering aangaat.mijn_geld schreef:Ik denk dat mensen die van de verhoogde tegemoetkoming kunnen genieten, weinig baat hebben bij een hospitaliesatieverzekering, ik denk dat zij beter af zijn met de hospitalisatieverzekering zoals die cm bv. heeft, waarbij je een vast bedrag krijgt per opname dag, ik dag iets van een 12€ per dag.paul schreef:Ik vraag mij af of een hospitalisatieverzekering wel nut heeft: onlangs heeft mijn moeder 2 maanden in de kliniek gelegen : kostprijs voor de mutualiteit 26500 euro en 'enkel' opleg voor ons van nog geen 450 euro OP EEN KAMER MET 2. ( zij geniet wel van de verhoogde tussenkomst inzake doktersbriefjes enz. °
Je kan dat doen want ik heb dat ook al gedaan zonder enig probleem.tourist schreef:Vandaag ook een brief ontvangen van de HZIV die mijn aansluiting bevestigde. Ik dien wel nog even mijn SIS-kaart op te sturen zodat ze mijn gegevens erop kunnen aanpassen. Enig idee of ik daarvoor ook zo een gratis briefomslag kan gebruiken ? Of kan ik die enkel gebruiken om terugbetaling aan te vragen voor medische zorgen ?
Uiteraard is er het risico dat De Post niet voorzichtig omgaat met je kaart en ze beschadigd wordt.
wij zijn uiterst tevreden over Euromut:
1. zeer goede dienstverlening aan loket, maar ook telefonisch
2. goede en snelle uitbetaling uitkering tijdens bevallingsverlof
3. meer tussenkomst vaccins voor de kids dan bij traditionele "oude" mutualiteiten
4. tussenkomst sportkampen kinderen (aangezien ze geen eigen kampen inrichten zoals sommige andere mutualiteiten: die geven ledenkorting bij de eigen kampen, maar mijn dochter gaat liever naar andere kampen)
5. jaarlijkse tegemoetkoming voor bril (ook al ben ik slechts 30)
6. premie enkel in geld na de bevalling. Bij CM kregen we als koppel 230 euro plus een eetstoel.Bij een tweede hadden we geen eetstoel meer nodig en verkozen we de premie van 460 (of zo iets, ik weet het niet meer uit het hoofd) van Euromut in plaats van nog een stoel te krijgen.
enz.
Conclusie: zet een paar dingen op papier die je zelf wil, verwacht, en surf dan naar de verschillende websites en doe ene vergelijkend onderzoek. Je zal wel zien wie er voor jou het beste uit komt. Ik heb dit gedaan en ben zeer tevreden over mijn overstap.
3. meer tussenkomst vaccins voor de kids dan bij traditionele "oude" mutualiteiten
4. tussenkomst sportkampen kinderen (aangezien ze geen eigen kampen inrichten zoals sommige andere mutualiteiten: die geven ledenkorting bij de eigen kampen, maar mijn dochter gaat liever naar andere kampen)
6. premie enkel in geld na de bevalling. Bij CM kregen we als koppel 230 euro plus een eetstoel.Bij een tweede hadden we geen eetstoel meer nodig en verkozen we de premie van 460 (of zo iets, ik weet het niet meer uit het hoofd) van Euromut in plaats van nog een stoel te krijgen.
enz.
Conclusie: zet een paar dingen op papier die je zelf wil, verwacht, en surf dan naar de verschillende websites en doe ene vergelijkend onderzoek. Je zal wel zien wie er voor jou het beste uit komt. Ik heb dit gedaan en ben zeer tevreden over mijn overstap.
Ja, de onafhankelijke ziekenfondsen (partena, euromut, ...) zijn over het algemeen heel goed. Hun voorhuwelijkssparen trekt wel op niet veel, dus als je wilt veranderen van ziekenfonds terwijl je nog voorhuwelijkssparen lopen hebt, verlies je er wel op.Nic schreef:wij zijn uiterst tevreden over Euromut:
enz.
Dag,beste hospitalisatieverzekering via mutualiteit of privé en dit met een OMNIO statuut?
Thanx
Thanx
jommed schreef:Ik twijfel ook al een hele tijd naar welk ziekenfonds ik vanaf 1 januari zou muteren. (momenteel Liberale Mutualiteit Vlaams Gewest) Het enige voordeel waar ik immers gebruik zou kunnen van maken dat ziekenfondsen in hun bijkomende verzekering lijken aan te bieden is een tegemoetkoming voor een bril.
HZIV (http://www.hziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;) is voor mij geen optie wegens hun gebrek aan kantoren. Ik zie het niet zitten om desgevallend naar Gent te moeten rijden.
Bij het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds (http://www.vnz235.be" onclick="window.open(this.href);return false;) kan ik terecht voor enkel de wettelijke terugbetalingen voor de administratieve kost van (12 * 2 euro). Hun meer volledige optionele klassieke pakket (12 * 7 euro) is voor mij niet interessant.
OZ (http://www.oz.be" onclick="window.open(this.href);return false;) is hier veruit het interessantste voor mij, zij bieden immers 75 euro per jaar tegemoetkoming voor brilglazen zonder voorafgaandelijk bezoek bij de oogarts. Daarmee is de jaarlijkse bijdrage voor een alleenstaande die ze vragen (12 * 8,21 euro) grotendeels goedgemaakt.
Kortom, hoewel ik bij OZ blijkbaar de hoogste bijdrage dien te betalen (ook voor heel wat zaken waar ik geen beroep zal op doen) lijkt het mij voor brildragers veruit het interessantste ziekenfonds.
Met het VNZ steun je wil de Vlaamse zaak
Steun aan de Vlaamse zaak was een reden om voor het VNZ te kiezen. Ik moet zeggen dat we nog steeds heel tevreden zijn.
OK en bedankt voor de info.dave1976 schreef:Steun aan de Vlaamse zaak was een reden om voor het VNZ te kiezen. Ik moet zeggen dat we nog steeds heel tevreden zijn.
Ik was ook tevreden van het VNZ, maar sinds 2011 is men wel verplicht om de aanvullende verzekeringen er bij te nemen en die wil ik niet.dave1976 schreef:Steun aan de Vlaamse zaak was een reden om voor het VNZ te kiezen. Ik moet zeggen dat we nog steeds heel tevreden zijn.
Daardoor ben ik nu aangesloten bij het hziv.
Er zijn er wel 2:dave1976 schreef:Steun aan de Vlaamse zaak was een reden om voor het VNZ te kiezen. Ik moet zeggen dat we nog steeds heel tevreden zijn.
1)"Vlaams en neutraal ziekenfonds", http://www.vnz.be" onclick="window.open(this.href);return false;, met hoofdzetel mechelen
2)"Vlaams neutraal ziekenfonds", http://www.vnz235.be" onclick="window.open(this.href);return false;, met hoofdzetel aalst
ze lijken ook te overlappen qua territorium, behalve voor provincie antwerpen en brussel
ik snap er niets van