Huis afbreken en invloed op woonbonus
TIP
Huis afbreken en invloed op woonbonus
Even de situatie schetsen:
Mijn zus heeft een bouwgrond gekocht (geen lening) en gaat dit jaar bouwen. Ik heb geen grond of huis.
Nu zouden wij een huis willen kopen, (KI 415) en het huis afbreken. Maar nu had ik een paar vragen hieromtrend:
1) Mijn zus gaat voor haar huis nog wel een lening moeten aangaan. Waarschijnlijk zal ze hiervoor dit jaar nog wel langs gaan bij de bank. Verliest zij dan haar woonbonus omdat ze samen met mij dat andere huis zou kopen? Of kan ze haar woonbonus behouden als het huis afgebroken wordt voor het einde van het jaar? De lening wordt zowieso genomen, het is dus geen kwestie om het geld van het ene voor haar nieuw huis te gebruiken.
2) Hoeveel zou het ongeveer kosten om een huis af te breken? In welke range valt dit? 1000 – 10.000 – 20.000 euro?
3) Als het huis dan afgebroken is, hoe moet je dan dat KI laten verlagen? Kost dit iets? Hoe wordt dit het jaar erop geteld voor de belastingen? Aantal maanden als huis en rest als grond?
4) Welke en hoeveel kosten zouden er nog bijkomen? Landmeter, kopies, ...?
Alvast bedankt.
Mijn zus heeft een bouwgrond gekocht (geen lening) en gaat dit jaar bouwen. Ik heb geen grond of huis.
Nu zouden wij een huis willen kopen, (KI 415) en het huis afbreken. Maar nu had ik een paar vragen hieromtrend:
1) Mijn zus gaat voor haar huis nog wel een lening moeten aangaan. Waarschijnlijk zal ze hiervoor dit jaar nog wel langs gaan bij de bank. Verliest zij dan haar woonbonus omdat ze samen met mij dat andere huis zou kopen? Of kan ze haar woonbonus behouden als het huis afgebroken wordt voor het einde van het jaar? De lening wordt zowieso genomen, het is dus geen kwestie om het geld van het ene voor haar nieuw huis te gebruiken.
2) Hoeveel zou het ongeveer kosten om een huis af te breken? In welke range valt dit? 1000 – 10.000 – 20.000 euro?
3) Als het huis dan afgebroken is, hoe moet je dan dat KI laten verlagen? Kost dit iets? Hoe wordt dit het jaar erop geteld voor de belastingen? Aantal maanden als huis en rest als grond?
4) Welke en hoeveel kosten zouden er nog bijkomen? Landmeter, kopies, ...?
Alvast bedankt.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Huis afbreken en invloed op woonbonus
Heeft uw zus dan al een woonbonus? Voor het nog te bouwen huis op de bouwgrond dan? En de hypotheek loopt al?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Huis afbreken en invloed op woonbonus
heyreppiepeppie schreef:Heeft uw zus dan al een woonbonus? Voor het nog te bouwen huis op de bouwgrond dan? En de hypotheek loopt al?
Nee, ze heeft nog geen lening, hypotheek of woonbonus. Voor het nog te bouwen huis zou ze een lening aangaan en hierbij zou ze de woonbonus krijgen (of niet).
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Berichten: 853
- Lid geworden op: 03 mei 2012
- Locatie: Entre les tours de Bruges et Gand
- Contacteer:
Re: Huis afbreken en invloed op woonbonus
Het is de toestand op 31/12 van het jaar van het afsluiten van de lening die bekeken wordt. Zorg dat het andere huis tegen dan zeker afgebroken is en afbraak gemeld is aan het Kadaster (zie hieronder).Filip3 schreef:Even de situatie schetsen:
Mijn zus heeft een bouwgrond gekocht (geen lening) en gaat dit jaar bouwen. Ik heb geen grond of huis.
Nu zouden wij een huis willen kopen, (KI 415) en het huis afbreken. Maar nu had ik een paar vragen hieromtrend:
1) Mijn zus gaat voor haar huis nog wel een lening moeten aangaan. Waarschijnlijk zal ze hiervoor dit jaar nog wel langs gaan bij de bank. Verliest zij dan haar woonbonus omdat ze samen met mij dat andere huis zou kopen? Of kan ze haar woonbonus behouden als het huis afgebroken wordt voor het einde van het jaar? De lening wordt zowieso genomen, het is dus geen kwestie om het geld van het ene voor haar nieuw huis te gebruiken.
Moeilijk te zeggen - Hoeveel kost het om een huis te bouwen?Filip3 schreef: 2) Hoeveel zou het ongeveer kosten om een huis af te breken? In welke range valt dit? 1000 – 10.000 – 20.000 euro?
Gok op basis van je vermelde KI: reken op minimaal 5000 euro maar om boven de 10 000 uit te komen moeten er al goede redenen zijn (grootte, bereikbaarheid, gevaar door hoogte, asbest...). Kan goedkoper als je het eerst zelf zou strippen; hoe beter je bouwafval en puin sorteert, hoe goedkoper de afvoer.
Kom niet in de verleiding om het door zo'n "ik breek gratis uw huis af"-charlatan te laten doen; Géén puin in de grond, zorg dat je perceel bouwklaar is na afbraak. Mogelijk heb je ook een bouwvergunning nodig!
Neem contact op met de Administratie van het Kadaster. Je zal een formulier moeten invullen en tekenen, daarna zal een nieuw verlaagd KI toegekend worden voor bouwgrond. Dit is gratis. In grote lijnen tel je inderdaad het aantal maanden als woning en het aantal maanden als grond. Proratering heet dat.Filip3 schreef: 3) Als het huis dan afgebroken is, hoe moet je dan dat KI laten verlagen? Kost dit iets? Hoe wordt dit het jaar erop geteld voor de belastingen? Aantal maanden als huis en rest als grond?
