Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
TIP
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
Dit begrijp ik niet?
Ze kan haar domicilie toch al wel op het nieuwe huis zetten, alsof we er dus al wel wonen.
Maar toch bij haar ouders blijven tot we effectief de stap zetten?
Ze kan haar domicilie toch al wel op het nieuwe huis zetten, alsof we er dus al wel wonen.
In het rijksregister kan je normaal maar 1 domicilie hebben. De kinderbijslagkassen hebben ook automatisch toegang tot dat rijksregister, dus kunnen zij onmiddelijk zien dat je vriendin niet meer bij je ouders woont.MeOnline schreef: Dit begrijp ik niet?
ok, akkoord.
Maar ze kan wel haar domicilie al op het nieuwe huis zetten, zonder er effectief, in persoon, al te gaan wonen, om zo vanaf de moment dat ze werkt belastingsvoordeel te hebben.
Het enigste nadeel is dan dat ze haar kinderbijslag verliest. De rest is allemaal geen probleem?
Klopt dit?
Maar ze kan wel haar domicilie al op het nieuwe huis zetten, zonder er effectief, in persoon, al te gaan wonen, om zo vanaf de moment dat ze werkt belastingsvoordeel te hebben.
Het enigste nadeel is dan dat ze haar kinderbijslag verliest. De rest is allemaal geen probleem?
Klopt dit?
Tuurlijk kan ze perfect bij haar ouders blijven wonen, maar zoals Paul het aangeeft, je kan maar 1 officieel adres hebben met de bijhorende voor-nadelen. In dit geval de keuze tussen de leningaftrek tov het kindergeld/ aftrek ouders.MeOnline schreef: Dit begrijp ik niet?
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
De wijkagent komt normaal wel controleren, of adreswijzigen niet fictief zijn.MeOnline schreef: ok, akkoord.
Klopt dit?
Ja, maar meestal komt er een wijkagent nakijken of de persoon in kwestie er wel degelijk woont. Heb nu al vaak in mijn +18 verhuist en bij sommige is dat een formaliteit, anderen willen een kleerkast zien met kleren erin.MeOnline schreef: ok, akkoord.
Klopt dit?
Dus zorg dat er toch wat bewijzen zijn dat je vriendin er zogenaamd woont.
maar er zullen tegen eind van jaar al wel meubels instaan etc etc , dus da lijtk me geen probleem
Controleren :kan ook verder gaan: bureen ondervragen, aantal bedden enz. nazien, en of de persoon zelf wel AANWEZIG isMeOnline schreef: maar er zullen tegen eind van jaar al wel meubels instaan etc etc , dus da lijtk me geen probleem
Klopt, in een andere gemeente dan waar ik nu woon is de wijkagent bij mijn buren langsgeweest.paul schreef:Controleren :kan ook verder gaan: bureen ondervragen, aantal bedden enz. nazien, en of de persoon zelf wel AANWEZIG isMeOnline schreef: maar er zullen tegen eind van jaar al wel meubels instaan etc etc , dus da lijtk me geen probleem
MeOnline schreef: Hallo
Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht, maar zijn pas van zin er volgend jaar in te trekken.
Daar de akte eind september is en we beiden de lening gaan betalen heb ik toch nog een vraag.
Heeft een voordeel als ik dit jaar reeds mijn domicilie op die woning plaats?
Of heeft dit totaal geen zin/voordeel?
Bedankt
Ik zie dat je een gelijkaardige vraag onlangs op een ander forum ook gesteld hebt (Er is nog geen antwoord op gekomen).
De vraagstelling is wel anders gesteld.
Je zou daar beter ook vragen of je voordeel hebt als je dit jaar reeds je domicilie op die woning plaatst. Dit is heel iets anders of je al dan niet in aanmerking komt voor fiscale aftrek ( Daar is het antwoord JA ook in aanmerking als je er NIET woont )
Of je voordeel hebt om je domicilie reeds dit jaar op die woning te zetten , daar is het antwoord ook JA, op, maar het fiscaal voordeel is de eerste 10 jaar hoger als je er wel je domicilie hebt.
De aflossing van het kapitaal van een hypothecaire lening die vanaf 1 januari 1993 werd aangegaan voor de enige woning, komt in aanmerking voor fiscale aftrek.
De in artikel 145/17, 2° W.I.B. bedoelde betalingen voor de aflossing van een hypothecaire lening die is aangegaan om in België een woning te verwerven, die bij het afsluiten van de hypothecaire lening de enige woning van de belastingplichtige is, komt voor de fiscale aftrek in aanmerking.
De extra max van 690 euro aftrek krijg je niet als je zelf niet in je woning woont.
Laatst gewijzigd door paul op 31 juli 2009, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, maar daarna ben ik meer teweten gekomen.
Het "schijnt" dat als mijn vriendin en ik dit jaar ons domicile nog niet op dit huis zetten wij NOOIT nog recht zouden hebben op de woonbonus.
Ik heb er geen probleem mee dat in december te doen, maar mijn vriendin studeert nog en is dus nog ten laste van haar ouders.
We willen pas echt verhuizen volgend jaar...
Daar zit dus het punt, ik zet mijn domicile er al dit jaar, want dat is, wat ik begrijp, op alle gebied het voordeligste?
Maar het gaat nog over mijn vriendin, we willen niet het belastingsvoordeel voor altijd verliezen, volgend jaar gaat ze werken en willen we voor haar ook gebruik maken van de woonbonus...
Vorig jaar is er een nieuwe wet hierop gekomen, maar ik zie de bomen niet meer door het bos
Het "schijnt" dat als mijn vriendin en ik dit jaar ons domicile nog niet op dit huis zetten wij NOOIT nog recht zouden hebben op de woonbonus.
Ik heb er geen probleem mee dat in december te doen, maar mijn vriendin studeert nog en is dus nog ten laste van haar ouders.
We willen pas echt verhuizen volgend jaar...
Daar zit dus het punt, ik zet mijn domicile er al dit jaar, want dat is, wat ik begrijp, op alle gebied het voordeligste?
Maar het gaat nog over mijn vriendin, we willen niet het belastingsvoordeel voor altijd verliezen, volgend jaar gaat ze werken en willen we voor haar ook gebruik maken van de woonbonus...
Vorig jaar is er een nieuwe wet hierop gekomen, maar ik zie de bomen niet meer door het bos

Het ‘grappige’ is dat de fiscus haar eigen mening herzien heeft. Die mannen raken zelf niet meer aan hun jungle aanuit.
Bij de hypothecaire leningen zijn de voorwaarden verschillend alnaargelang de aanvangsdatum van de lening( voor 1993, vanaf 1993 en vanaf 2005.
Op blz. 139 van de ( gratis) belastingsgids van testaankoop lees ik "dat als u de woning nog altijd niet betrekt , u vanaf dat jaar geen aanspraak meer kan maken op de aftrek ( goed om te weten: u kunt met de kapitaalsaflossing dan wel aanspraak maken op wat wij de “ gewone belastingvermijndering “ noemen.
Oorspronkelijk was dat trouwens het definitief eind van de aftrek, maar de fiscus is daar op teruggekomen."
Wie heeft tegen u gezegd dat er geen aftrek mogelijk is ? Die materie is niet simpel daarom is het interessant van waar je die info hebt.
Bij de hypothecaire leningen zijn de voorwaarden verschillend alnaargelang de aanvangsdatum van de lening( voor 1993, vanaf 1993 en vanaf 2005.
Op blz. 139 van de ( gratis) belastingsgids van testaankoop lees ik "dat als u de woning nog altijd niet betrekt , u vanaf dat jaar geen aanspraak meer kan maken op de aftrek ( goed om te weten: u kunt met de kapitaalsaflossing dan wel aanspraak maken op wat wij de “ gewone belastingvermijndering “ noemen.
Oorspronkelijk was dat trouwens het definitief eind van de aftrek, maar de fiscus is daar op teruggekomen."
Wie heeft tegen u gezegd dat er geen aftrek mogelijk is ? Die materie is niet simpel daarom is het interessant van waar je die info hebt.
Laatst gewijzigd door paul op 1 augustus 2009, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
op de bank...
Maar ondertussen ben ik nog nix wijzer...
Waar zou ik met deze vraag terecht kunnen?
Mijn vriendin kan dit jaar toch geen aftrek hebben daar ze geen inkomen heeft.
Volgens mij moet ze haar domicile dan ook nog niet op dat huis zetten dit jaar.
Maar is volgend jaar voldoende om vanaf volgend jaar de woonbonus voor haar te krijgen?
pffff...
Maar is volgend jaar voldoende om vanaf volgend jaar de woonbonus voor haar te krijgen?
pffff...
Ge kunt dat aan een gerenomeerd fiscaal advocaat vragen : kostprijs 250 euro per uur.MeOnline schreef: op de bank...
pffff...
dat bedoel ik dus, was op zoek naar een betere oplossing.
De fiscus zelf bellen?
De fiscus zelf bellen?