Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Huis kopen als student

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
55 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
patent
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer patent
Verstuur privébericht

Re: Huis kopen als student

• Citeer

Bericht door patent » 20 juni 2016, 16:46

Waarom koopt partner niet de woning als alleenstaande? Met een loon van 2000 euro netto is dit geen probleem om dit alleen af te betalen! (heb gelijkaardige situatie en kan nog 500€ /maand sparen)
Dochter blijft dan kotstudent, maar ipv kot te huren kan ze bij partner inwonen en betalen ouders leefgeld zoals als ze op kot zou zitten... (en indien ze haar domicilie bij partner zet kan dit zelfs als alimentatie aanzien worden, wordt niet belast bij ouders, maar bij dochter en wellicht in de belastingvrije som dan)

Bij uitkoop van een pand in mede-eigendom is er sprake van verlaagde registratierechten, geen idee indien dit ook zo is als dochter 1% zou bezitten en wil uitkopen tot 50%? Misschien eens informeren, ze zou dan na afstuderen de overige 49% van partner kunnen inkopen.....
Laatst gewijzigd door patent op 20 juni 2016, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Badwater
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Badwater
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Badwater » 20 juni 2016, 18:33

centiempje schreef:@ Badwater, dat hangt toch ook echt af van situatie tot situatie? Mijn partner en ik woonden enkel in het weekend samen bij zijn ouders, ik kan je garanderen dat dat véél lastiger is, dan samenwonen!! Dus hebben wij ook meteen iets gekocht. Geen minuut spijt van gehad. Elke situatie is anders hé! (En toen studeerde ik nog, wat eigenlijk alleen nog maar meer druk op de ganse situatie legde.)
Absoluut. De uitzonderingen bevestigen de regel denk ik dan. Ik heb ook begrepen dat uw situatie niet bepaald een standaardsituatie was, ze vertoont nogal wat gelijkenissen met de situatie van mijn schoonouders een dertigtal jaar geleden. Het was daar ook een beetje van moeten en ze zijn dan wel niet uit elkaar gegaan maar ze hebben toch bij tijden zwarte sneeuw gezien. Sommigen komen daar sterker uit, anderen gaan uit elkaar. Ik kan zo drie voorbeelden aanhalen van koppels uit mijn onmiddelijke omgeving waarbij het allemaal een beetje overhaast gebeurd is, met alle gevolgen (ook financieel) van dien.

Ik oordeel niet graag over andermans keuzes maar ik vind de situatie beschreven door de persoon die de topic gestart heeft toch meer dan een klein risico. Gelukkig ben ik daarin niet alleen.

centiempje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer centiempje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centiempje » 20 juni 2016, 18:53

Badwater,
je hebt gelijk, ik zal inderdaad de uitzondering zijn, mijn situatie is inderdaad niet 'normaal' :)
En ik zie het zeker ook als risico hoor. Bovendien, alles op zijn tijd lijkt me. ZELFS ik heb niet meteen het eerste beste huis gekocht, nadat ik was afgestudeerd, ben ik nog een klein jaar bij mijn ouders moeten blijven wonen (al was ik er uiteraard amper, maar mijn domicilie stond er toch) tot we in ons eigen huis konden gaan wonen. En we zijn ondertussen toch al 11 jaar samen, dus dat samenwonen heeft alvast niet voor een split gezorgd.

Mijn reactie kwam denk ik gewoon voort uit het 'dat klopt niet, want zo is het niet bij ons', terwijl er altijd uitzonderingen zijn op de regel (gelukkig zijn wij dat). :D
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!

JackPot
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer JackPot
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JackPot » 21 juni 2016, 23:18

DarthCake schreef: Naast of het verstandig is of niet, het moet wel mogelijk zijn om met een netto loon van 2000 en vast werk een lening te krijgen met afbetaling van rond de 800€. (Ik heb het zelf ook voor elkaar gekregen)
Normaal hou je dan voor één persoon wel ruim genoeg over om normaal te leven, maar om er met twee van te leven, dat zal toch wat krap worden. En dan heb je liefst ook nog wat reserve voor onverwachtse dingen ...
Ik vermoed toch dat dit al enige jaren geleden moet zijn dat je die lening hebt gekregen dan?
Ik hoor tegenwoordig dat zelfs tweeverdieners geen lening krijgen omdat 1 ervan via interim aan het werk is :-\

En 800€ afbetalen en slechts 2.000€ loon voor 2 personen, dat worden veel boterhammen met choco.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 22 juni 2016, 00:24

Dat zal afhangen van case tot case denk ik. Als zelfstandige kreeg ik zonder problemen een leenaanbod om tot 45% van mijn loon te gaan O0 Dus als die mens van 2.000 een stabiele job heeft, dan ben ik akkoord met bovenstaande poster dat een lening van 800 EUR wel zou moeten lukken van een bank, zeker als je eigen inleg degelijk genoeg is

centiempje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer centiempje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centiempje » 22 juni 2016, 07:29

@Jackpot, ik geloof daar eigenlijk niet veel van, van het moeilijk verkrijgen van een lening als de ene 'maar' een interimcontract heeft OF het moet zijn dat ze een gigantisch grote lening aanvroegen (>1000 euro/maand afbetaling).

Nogmaals, wij hebben vorig jaar een lening aangegaan met maar 1 inkomen (en dus niet nog een uitkering of dergelijke, ik heb 0.0 inkomen) en dat was geen enkel probleem, geen enkele bank viel daarover (we gingen wel niet over de 1/3e regel).
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!

JackPot
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer JackPot
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JackPot » 23 juni 2016, 00:33

centiempje schreef:@Jackpot, ik geloof daar eigenlijk niet veel van, van het moeilijk verkrijgen van een lening als de ene 'maar' een interimcontract heeft OF het moet zijn dat ze een gigantisch grote lening aanvroegen (>1000 euro/maand afbetaling).

Nogmaals, wij hebben vorig jaar een lening aangegaan met maar 1 inkomen (en dus niet nog een uitkering of dergelijke, ik heb 0.0 inkomen) en dat was geen enkel probleem, geen enkele bank viel daarover (we gingen wel niet over de 1/3e regel).
Tja, ik zou niet weten waarom daarover zou worden gelogen.
Ik heb de indruk dat vooral jonge starters het moeilijk hebben om een lening te verkrijgen.
(Te) weinig eigen inbreng, weinig spaarreserve, geen vast inkomen, en je kan het al vlaggen hebben, een totaal andere situatie dan bij u vermoed ik.

Trouwens, een lening afbetalen van 800€ met 2000€ inkomen vind je ok, 1000-1100€ afbetalen met een inkomen van 2700€ of meer dan niet?

centiempje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer centiempje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centiempje » 23 juni 2016, 07:33

Ik heb nergens gezegd dat ik 800 euro afbetalen met een inkomen van 2000 euro een goed plan vind toch? Want dat vind ik niet, tenzij er een partner in het spel is die net zonder werk zit, maar goeie toekomstperspectieven heeft (maar dan nog, ik zou er mij niet aan wagen)!

800 euro vind ik oké, als je met 2 inkomens zit, al daar boven vind ik overbodig, tenzij je met lonen zit die niet meer bij 'het gemiddelde' zitten.

Zoals je zelf aangeeft, het gaat hem dan dus niet over 1 lening krijgen met 1 vast contract en 1 interimcontract, daarvoor gaan ze echt niemand weigeren, al de rest die er bij komt, daar kan de reden liggen (en dan is de reden die jij opgaf, 1 van de vele). ;)

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 25 juni 2016, 13:54

.

Loreen
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Loreen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Loreen » 3 augustus 2017, 23:27

Huren is duur en weggegooid geld, kopen is inderdaad beter maar geen evidentie. Om te kunnen kopen moet je een lening aangaan.
Als je een lening wilt aangaan moet je al een klein deel eigen middelen hebben gespaard, maar bovenal solvabel zijn.
Solvabel betekent dat je een gewaarborgd inkomen moet hebben.
Als je dit niet hebt zal de bank een fout begaan door jou een lening te geven waarvan zij weet dat jij die nooit kunt afbetalen.
Die fout brengt serieuze consequenties met zich mee.
Die lening (kunnen) afbetalen is niet enkel jouw verantwoordelijkheid, maar ook de bank zijn verantwoordelijkheid. Banken zijn dus heel voorzichtig in het toekennen van leningen.

EIGEN INBRENG
Ik denk dat er toch al snel verwacht wordt dat je de kosten voor het aangaan van de hypothecaire lening (ereloon, aktekosten, registratierechten - abattement, inschrijving hypotheekregister) en de aankoop van het onroerend goed (ereloon, aktekosten, registratierechten - abattement, inschrijving hypotheekregister). Dit gebeurt bij de notaris.
Hier mag je toch rekenen op een 20 000 euro.

BORGSTELLING
Je borg stellen is inderdaad geen goed idee en af te raden.
Er zijn genoeg schrijnende verhalen in omloop.

Een borgstelling is altijd een bijkomende overeenkomst die afhankelijk is van een andere overeenkomst. Als de hoofdovereenkomst is uitgedoofd (lees als de som volledig is betaald) dooft de bijkomende overeenkomst ook van rechtswege uit.
Dit betekent dat de bank jullie mag aanspreken indien de hoofdovereenkomst niet wordt nagekomen. De borgstelling is een zekerheid en wordt meestal gevestigd op een onroerend goed. Als de hoofdverbintenis niet wordt nagekomen heeft de bank de zekerheid dat zij een 3e (jullie) hun goed mag aanspreken om de schulden te voldoen.
Onder niet-nakoming wordt gewoon verstaan dat er niet wordt betaald. Ook bij kwaad opzet (als de vriend weigert te betalen) of als hij zijn werk verliest omdat hij lui is zal de bank jullie aanspreken.

Ik geloof dat je je borg kunt stellen in de tijd en/of voor een bepaald bedrag. Maar opnieuw zal de bank op zeker spelen. De eigen inbreng wordt hiermee verhoogd. Maar daarmee de solvabiliteit niet.

Een andere oplossing zou een handgift kunnen zijn. Maar ook dat is geen goede oplossing en doet niets af aan de solvabiliteit:).

PS: Als je getrouwd bent zal de bank de toestemming van beide partners nodig hebben om een borg toe te staan (of een gift te doen), ook indien de gezinswoning slechts van één van beide is. Dit omdat de gezinswoning een beschermd statuut heeft. Toch is dit ook af te raden en ik denk zelfs dat banken hiermee niet snel in zee zullen gaan.

SOLVABILITEIT.
Op dit moment staan de leningen nog steeds laag. Ze zijn terug aan het stijgen maar een lening aangaan is nog steeds interessant.
De bank gaat nagaan of er genoeg activa is om de passiva te betalen. Zij gaat de solvabiliteit op dat moment beoordelen. Zij houdt dus geen rekening met mogelijke toekomstige feiten en gevolgen. Dat de dochter over twee jaar is afgestudeerd en dan een eigen inkomen heeft is niet voldoende. Wat wel kan zijn is dat de bank voorstel doet om een lening aan te gaan met een variabele rentevoet omdat je dan in het begin minder betaalt en op het einde waarschijnlijk meer. Dit zou ik ontraden. De solvabiliteit blijft min of meer hetzelfde, de kosten daarentegen zullen vaak veel zwaarden worden.

BEREKENING SOLVABILITEIT
De meeste banken houden rekening dat er 1000 euro (Argenta, Fortis, Crelan) moet overblijven om van te kunnen lenen (bedragen voor een alleenstaande). Voor samenwonende ken ik dat bedrag niet maar ik veronderstel dat dat niet heel veel hoger zal liggen.
Alles wat wordt verdiend boven de 1000 kan gebruikt worden om de lening af te betalen. Sommige banken zeggen dat 800 euro (Belfius) genoeg is om mee rond te komen.

SOCIALE LENING
Een sociale lening kan ook interessant zijn. De rentevoet is langer dan de rentevoet die je krijgt bij de bank en vaak moet je ook geen of een beperkte dossierkost betalen.
Natuurlijk zijn hier wel voorwaarden aan verbonden en die voorwaarden kunnen toch wel zware gevolgen hebben.
Als het gezamelijk inkomen stijgt zal de rentevoet ook stijgen.

ANDERE BEDENKINGEN
Wat is de verdeelsleutel? Wie betaalt wat? Wil de man zomaar de eerste jaren de kosten van dat huis volledig op zich nemen? En van wie is de 50 000 euro?

Verder stel ik mij dan ook enkele andere vragen. Je dochter studeert nog. Ik neem aan dat de plaats waar zij studeert niet automatisch de plaats is waar de familie woont. Gaat ze dan elke dag pendelen? Of gaat ze ver weg van haar familie wonen?
Meestal wordt er bij de ligging van het huis ook rekening gehouden met de plaatsen waar de beide partners werken.

Ik ken zelf geen studenten die een huis afbetalen of waarvan de vriend dat doet. De meeste studenten zitten gewoon op kot en de ouders betalen de rekeningen.
Toch ken ik één uitzondering:). Het is dus niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.

PS: Je moet ook een SSV, een brand- en inboedelverzekering afsluiten en dan heb je ook je autoverzekering nog.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

55 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy