Huis kopen met praktijk
TIP
Huis kopen met praktijk
Mijn vriend (27) en ik (24) hebben een huis gevonden dat er wel interessant uitziet voor ons. Het huis kost 285.000 euro en je kan er in principe al direct in wonen, maar er is toch ook wel wat opfrissingswerk aan.
Mijn vriend is kinesist en is van plan zijn eigen praktijk te starten in dit huis. Momenteel werkt hij in een groepspraktijk. Nu is dit allemaal nog wat nieuw voor ons en weten we niet zo goed wat er mogelijk is en wat niet.
Wat ik nu begrijp is dat als we bv. 20% van de oppervlakte als praktijk gebruiken, mijn vriend een aparte lening aangaat voor zijn praktijk en dat de overige 80% gefinancierd wordt door onze hypothecaire lening die we dan zullen aangaan. Klopt dit?
Ons maandelijks netto-inkomen is 3600 euro.
Iemand enige ervaring met een dergelijke situatie of die weet waar we wat meer info kunnen vinden. Mijn vriend gaat binnenkort nog eens naar zijn boekhouder en ging dat daar ook wel eens bespreken. Maar ik had toch wel graag al wat info verworven hiervoor en zoals ik al zei: dit is allemaal nog wat nieuw voor ons.
Mijn vriend is kinesist en is van plan zijn eigen praktijk te starten in dit huis. Momenteel werkt hij in een groepspraktijk. Nu is dit allemaal nog wat nieuw voor ons en weten we niet zo goed wat er mogelijk is en wat niet.
Wat ik nu begrijp is dat als we bv. 20% van de oppervlakte als praktijk gebruiken, mijn vriend een aparte lening aangaat voor zijn praktijk en dat de overige 80% gefinancierd wordt door onze hypothecaire lening die we dan zullen aangaan. Klopt dit?
Ons maandelijks netto-inkomen is 3600 euro.
Iemand enige ervaring met een dergelijke situatie of die weet waar we wat meer info kunnen vinden. Mijn vriend gaat binnenkort nog eens naar zijn boekhouder en ging dat daar ook wel eens bespreken. Maar ik had toch wel graag al wat info verworven hiervoor en zoals ik al zei: dit is allemaal nog wat nieuw voor ons.
Re: Huis kopen met praktijk
Koop alles privé, en verhuur de praktijk ruimte voor de beroepsactiviteit... Je kan er voor vragen wat je wil. Heb je later het minste last mee, als je het ooit zou verkopen..
Je kan dan ook nog je beroepskosten inbrengen voor die praktijk, gas - electriciteit - water enz. enz;
Je kan dan ook nog je beroepskosten inbrengen voor die praktijk, gas - electriciteit - water enz. enz;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous9
Klinkt een beetje zoals de moneytalks-case van enkele maanden terug.
Jullie zouden toch alles op eigen naam moeten kopen. Je kan een deel van je woning dan (afschrijvingskosten, nutsvoorzieningen, opfriswerken, inrichting praktijk,....) kunnen inbrengen in de personenbelasting, als kost.
Aparte leningen worden in principe niet gedaan.
Je vriend zou via een vennootschap kunnen gaan werken, maar denk niet dat dit nu het geval is? Dan zou ik het ook niet gaan doen.
Je vriend zou via een vennootschap kunnen gaan werken, maar denk niet dat dit nu het geval is? Dan zou ik het ook niet gaan doen.
Oh, daar had ik zelfs nog niet aan gedacht! Ik zal daar eens info over opzoeken dan. Het lijkt mij wel ingewikkelder op die manier?ludo schreef: ↑22 januari 2021, 18:37 Koop alles privé, en verhuur de praktijk ruimte voor de beroepsactiviteit... Je kan er voor vragen wat je wil. Heb je later het minste last mee, als je het ooit zou verkopen..
Nee, hij werkt nu niet via een vennootschap.voodoo schreef: ↑22 januari 2021, 19:03 Jullie zouden toch alles op eigen naam moeten kopen. Je kan een deel van je woning dan (afschrijvingskosten, nutsvoorzieningen, opfriswerken, inrichting praktijk,....) kunnen inbrengen in de personenbelasting, als kost.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker

Wat Ludo zegt, alleen kan je niet vragen wat je wil, het moet redelijk blijven.
Er is een formule die bepaalt welk bedrag nog als onroerend inkomen aangemerkt wordt in de PB voor bedrijfsleiders die aan hun vennootschap verhuren. Als je je als vrijberoeper daar aan houdt, zit je volgens mij safe (op dat gebied toch want de fiscus vindt de wet bijzonder rekbaar). Afhankelijk van je inkomen en kostenstructuur kan het natuurlijk wel opportuun zijn een deel van je huur als beroepsinkomen geklasserd te zien. Maar waar die lijn voor een vrijberoeper precies ligt, weet ik niet, daar heb je een boekhouder voor.
Afschrijvingen op het pand of een deel ervan zou ik ten allen prijze vermijden, dit zorgt voor meerwaarde-taxatie bij stopzetting. Aan het tempo dat er geld bijgedrukt wordt en de waarschijnlijkheid dat we voor een hyperinflatie staan, wil je niet vandaag 100 in de kosten steken op die manier om over 20 jaar of langer op enkele miljoenen meerwaarde getaxeerd te worden.
Je kan uiteraard lenen voor de 'inrichting' en hierop afschrijven, de intresten die je betaalt zijn beroepskosten en als dusdanig aftrekbaar. Het pand zelf moet je uit je activiteit houden, naar mijn mening.
Er is een formule die bepaalt welk bedrag nog als onroerend inkomen aangemerkt wordt in de PB voor bedrijfsleiders die aan hun vennootschap verhuren. Als je je als vrijberoeper daar aan houdt, zit je volgens mij safe (op dat gebied toch want de fiscus vindt de wet bijzonder rekbaar). Afhankelijk van je inkomen en kostenstructuur kan het natuurlijk wel opportuun zijn een deel van je huur als beroepsinkomen geklasserd te zien. Maar waar die lijn voor een vrijberoeper precies ligt, weet ik niet, daar heb je een boekhouder voor.
Afschrijvingen op het pand of een deel ervan zou ik ten allen prijze vermijden, dit zorgt voor meerwaarde-taxatie bij stopzetting. Aan het tempo dat er geld bijgedrukt wordt en de waarschijnlijkheid dat we voor een hyperinflatie staan, wil je niet vandaag 100 in de kosten steken op die manier om over 20 jaar of langer op enkele miljoenen meerwaarde getaxeerd te worden.
Je kan uiteraard lenen voor de 'inrichting' en hierop afschrijven, de intresten die je betaalt zijn beroepskosten en als dusdanig aftrekbaar. Het pand zelf moet je uit je activiteit houden, naar mijn mening.
Laatst gewijzigd door DeanThe2nd op 23 januari 2021, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
Je kan geen huur vragen.
Je gaat een opsplitsing krijgen op basis van M2.
Stel je koopt een huis van 100 euro. 20pct van de oppervlakte is praktijk. Dan moet je uit die 100 de grond gaan halen laat ons zeggen 30. Van die 70 mag je dan 14 gaan afschrijven.
IVM verbouwingen. Alles wat over heel de woning gaat mag je voor 20pct gaan afschrijven. Nieuwe cv, nieuw dak, .... .
Wat enkel betrekking heeft op de praktijk mag je volledig afschrijven. De inrichting ervan bv.
Intresten mag je voor 20pct gaan inbrengen, net als verzekering, onroerende voorheffing, ... .
Je gaat een opsplitsing krijgen op basis van M2.
Stel je koopt een huis van 100 euro. 20pct van de oppervlakte is praktijk. Dan moet je uit die 100 de grond gaan halen laat ons zeggen 30. Van die 70 mag je dan 14 gaan afschrijven.
IVM verbouwingen. Alles wat over heel de woning gaat mag je voor 20pct gaan afschrijven. Nieuwe cv, nieuw dak, .... .
Wat enkel betrekking heeft op de praktijk mag je volledig afschrijven. De inrichting ervan bv.
Intresten mag je voor 20pct gaan inbrengen, net als verzekering, onroerende voorheffing, ... .
Het is inderdaad waar dat je niet kan vragen aan huur wat je wil. Anders zou je bv 5000 euro per maand kunnen voor een hele kleine ruimte. Een goede boekhouder zal je een juiste berekening kunnen maken hiervoor. Niet vergeten dat je dit huurcontract laat registreren! Wij brengen hier ook kosten in voor een zelfstandige zaak (geen vennootschap). Zolang je niet overdrijft qua percentage (elektr, water, verzekering, ...) is er volgens mij geen probleem. Maar ook dat weer kan (eventueel) je bespreken met je boekhouder. NU, wij doen het hier zonder boekhouder :-). Houden alles bij in excel en de fiscus heeft nog nooit een probleem gemaakt hierover. Wel apart een dagboek ontvangsten bijhouden!! Daar vragen ze altijd naar :-)
Je mag zoveel huur vragen als je wil, met die verstaande dat er dan een gedeelte als belastbare beroepsinkomsten worden aanzien. En beste koop je privé, bij verkoop later het minste last, in het andere geval moet je een deel aandelen van je vennootschap gaan verkopen die in het patrimonium zitten...
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1611486123
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1611486123
Ludo het gaat hier om een zelfstandige, geen vennootschap. Je kan geen huur vragen aan je eigen en dat in kosten brengen.
TS. zegt niet op welke manier hij zijn activiteit wil uitvoeren, met of zonder vennootschap..
Beter is altijd een vennootschap op te richten voor de uitoefening van je praktijk..
Alles prive te kopen ook meubilair enz enz. en het dan alles aan je vennotschap verhuren, ( deel ruimte en deel meubilair ) wordt je ook minder belast omdat de aftrekpost ruimer is/. en je bent privé niet meer aansprakelijk met je eigen goederen als het mis zou lopen na' 3 jaar. ( 3 jarige aansprakelijkheid )
Je moet alles lezen LudoNelwehb schreef: ↑22 januari 2021, 21:24Nee, hij werkt nu niet via een vennootschap.voodoo schreef: ↑22 januari 2021, 19:03 Jullie zouden toch alles op eigen naam moete![]()
n kopen. Je kan een deel van je woning dan (afschrijvingskosten, nutsvoorzieningen, opfriswerken, inrichting praktijk,....) kunnen inbrengen in de personenbelasting, als kost.
NU niet nee, omdat hij nog werkzaam is in een groepspraktijk ,,, maar hij is zinnens om een pand te kopen en daar zijn eigen praktijk uit te oefenen..
Pand moet nog aangekocht worden en de praktijk moet daar nog opgezet worden..
Vanuit die optiek geef ik mijn persoonlijke visie hierover..