Huis kopen voor verhuur
TIP
Re: Huis kopen voor verhuur
Als het mag, kaap ik ook ff de thread om een persoonlijke vraag te stellen...
Heeft er iemand ervaring met SVK's (sociale verhuurkantoren) om hun woning aan te verhuren?
Voordelen:
- Zekerheid van de maandelijkse huur, want de verhuurkantoren betalen, niet de huurders. Zelfs bij een periode van leegstand betalen ze door.
- Geen gedoe om huurders te zoeken, beschrijvingen op te maken, contracten op te stellen, ...
- Geen kans op rechtszaken met je huurders als ze x aantal maanden huur achterstaan.
- Is er iets kapot in de woning, wat onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt, dan is er een eigen klusjesdienst die het komt fiksen voor een laag bedrag.
Nadelen:
- De maandelijkse huur is lager dan we privé zouden verhuren. (in ons geval minstens 500€ als we privé verhuren tov 400€ aan SVK)
- Je hebt zelf weinig tot geen inspraak in wie er komt. (als ik hierop doorvroeg zeiden ze dat ex-gedetineerden zelfs voorrang hebben
)
- Groter risico dat ze je huis afbreken. De verantwoordelijke zei dat er vóór de verhuur een uitgebreide beschrijving wordt opgemaakt op een tiental pagina's van de huidige staat van de woning. Moest de woning beschadigd worden, dan draait het SVK ervoor op. Als dit echt zo is, is dit eigenlijk een voordeel tov private verhuur, want daar kunnen ze uw kot ook afbreken en moet je op hun verhalen. Maar ja, is dat ook echt zo...

Heeft er iemand ervaring met SVK's (sociale verhuurkantoren) om hun woning aan te verhuren?
Voordelen:
- Zekerheid van de maandelijkse huur, want de verhuurkantoren betalen, niet de huurders. Zelfs bij een periode van leegstand betalen ze door.
- Geen gedoe om huurders te zoeken, beschrijvingen op te maken, contracten op te stellen, ...
- Geen kans op rechtszaken met je huurders als ze x aantal maanden huur achterstaan.
- Is er iets kapot in de woning, wat onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt, dan is er een eigen klusjesdienst die het komt fiksen voor een laag bedrag.
Nadelen:
- De maandelijkse huur is lager dan we privé zouden verhuren. (in ons geval minstens 500€ als we privé verhuren tov 400€ aan SVK)
- Je hebt zelf weinig tot geen inspraak in wie er komt. (als ik hierop doorvroeg zeiden ze dat ex-gedetineerden zelfs voorrang hebben
- Groter risico dat ze je huis afbreken. De verantwoordelijke zei dat er vóór de verhuur een uitgebreide beschrijving wordt opgemaakt op een tiental pagina's van de huidige staat van de woning. Moest de woning beschadigd worden, dan draait het SVK ervoor op. Als dit echt zo is, is dit eigenlijk een voordeel tov private verhuur, want daar kunnen ze uw kot ook afbreken en moet je op hun verhalen. Maar ja, is dat ook echt zo...
je zou het huurkontrakt dat ze met je opmaken eerst is degelijk onder de loep moeten nemen,wil je de adertjes onder het gras vinden,en dingen te weten komen die ze je mondeling niet vertellen. Want dat die addertjes er zijn weet je al bijna op voorhand,maar zo heb je toch al enige inschatting. En eens het kontrakt met hun aangegaan, hoe geraak je er terug van af,als je zou besluiten met hun niet verder in zee te willen gaan omdat je het huis wil verkopen of je terug op de private markt verder wil gaan verhuren,of andere redenen..
Volgens http://www.vmsw.be/nl/particulieren/ver ... verhuurder dezelfde garanties dan als je privé zou verhuren.ludo schreef:je zou het huurkontrakt dat ze met je opmaken eerst is degelijk onder de loep moeten nemen,wil je de adertjes onder het gras vinden,en dingen te weten komen die ze je mondeling niet vertellen. Want dat die addertjes er zijn weet je al bijna op voorhand,maar zo heb je toch al enige inschatting. En eens het kontrakt met hun aangegaan, hoe geraak je er terug van af,als je zou besluiten met hun niet verder in zee te willen gaan omdat je het huis wil verkopen of je terug op de private markt verder wil gaan verhuren,of andere redenen..
Uit mijn gesprek met hun, kon ik wel afleiden dat ze een contract van 9 jaar prefereerden.
Mijn vriendin en mezelf (wij zijn samenwonend) zouden samen willen investeren in woning om te verhuren.
Stel dat de koopprijs € 100.000 (dit gewoon om er een waarde aan te geven).
Graag had ik meer info betreffende bijkomende registratiekosteen, schrijfkosten, notariskosten, edm... voor elk van ons individueel.
1. mijn vriendin is eigenaar van de woning waar we nu wonen (KI =€ 783)
2. ikzelf ben eigenaar en verhuur 2 woningen (een koppelwoning) waarvan KI = € 786
Stel dat de koopprijs € 100.000 (dit gewoon om er een waarde aan te geven).
Graag had ik meer info betreffende bijkomende registratiekosteen, schrijfkosten, notariskosten, edm... voor elk van ons individueel.
1. mijn vriendin is eigenaar van de woning waar we nu wonen (KI =€ 783)
2. ikzelf ben eigenaar en verhuur 2 woningen (een koppelwoning) waarvan KI = € 786
http://www.defa.be/kosteneuro.html" onclick="window.open(this.href);return false;