huis laten schatten
TIP
Re: huis laten schatten
Dus volgens jou is de waarde van een huis geschat door een landmeter-expert die in de lijst van de landmeters-experten staat, door de fiscus afgewezen wegens te laag ? Wat is dan de bedoeling van die lijst van landmeters-experten ?
Voor alle duidelijkheid nog eens de link:
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?fid=88" onclick="window.open(this.href);return false;
Kwaliteits-charter en lijst van landmeters-experten
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... 50813.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor alle duidelijkheid nog eens de link:
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?fid=88" onclick="window.open(this.href);return false;
Kwaliteits-charter en lijst van landmeters-experten
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... 50813.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik zeg niet dat die te laag is. Kan ik niet beoordelen.
Het probleem is wanneer er de komende jaren een soortgelijk huis (KI) verkocht wordt voor een beduidend hogere waarde je mogelijk 'n boete kan krijgen wegens een te lage schatting.
Meestal kan je bij de ontvanger wel terecht voor extra info. Daar kan je mee afspreken wat ze wel gaan aanvaarden. Vroeger was dat nog met 2 schatters (een van de fiscus en iemand die jij kiest) en dan werd dat vrijwel definitief goedgekeurd. Met uw eigen schatter (beëdigd door de griffie van landmeters en schatters) kan je nog steeds (tot max. 2 jaar na de aangifte) een herziening krijgen wanneer er in de buurt een soortgelijke woning aan een beduidend hoger prijs verkocht wordt. En dan kan dan soms gaan over een geval waar 2 buren tegen elkaar opbieden...
Als uw collega binnen de 2 jaar dat huis gaat verkopen en ze krijgen er een pak meer voor dan hangt hij... Dan kan hij evenwel toch nog een herschikking vragen dacht ik aan de fiscus en vrijwillig een bijkomende aangifte van de successierechten doen bij het desbetreffende ontvangstkantoor. Op die manier kan hij deze boete (bovenop het de te weinig betaalde successierechten) mogelijk ontlopen.
Tekortschatting - vooraf een schatting vragen aan de fiscus -
Het probleem is wanneer er de komende jaren een soortgelijk huis (KI) verkocht wordt voor een beduidend hogere waarde je mogelijk 'n boete kan krijgen wegens een te lage schatting.
Meestal kan je bij de ontvanger wel terecht voor extra info. Daar kan je mee afspreken wat ze wel gaan aanvaarden. Vroeger was dat nog met 2 schatters (een van de fiscus en iemand die jij kiest) en dan werd dat vrijwel definitief goedgekeurd. Met uw eigen schatter (beëdigd door de griffie van landmeters en schatters) kan je nog steeds (tot max. 2 jaar na de aangifte) een herziening krijgen wanneer er in de buurt een soortgelijke woning aan een beduidend hoger prijs verkocht wordt. En dan kan dan soms gaan over een geval waar 2 buren tegen elkaar opbieden...

Als uw collega binnen de 2 jaar dat huis gaat verkopen en ze krijgen er een pak meer voor dan hangt hij... Dan kan hij evenwel toch nog een herschikking vragen dacht ik aan de fiscus en vrijwillig een bijkomende aangifte van de successierechten doen bij het desbetreffende ontvangstkantoor. Op die manier kan hij deze boete (bovenop het de te weinig betaalde successierechten) mogelijk ontlopen.
Tekortschatting - vooraf een schatting vragen aan de fiscus -
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Probleem is dat sinds begin dit jaar(?) Vlaanderen bevoegd is voor de successierechten (nu erfbelasting genoemd), zodat je nog maar weinig praktijkvoorbeelden hebt.
Of die vrijwillige bijkomende aangifte, en dus geen boete, nog geldt ... ?
Of die vrijwillige bijkomende aangifte, en dus geen boete, nog geldt ... ?
Ik heb eens een landmeter gebeld, voor een schatting te laten maken van die tuingrond achter ons.
Die vroeg 150 eur + BTW voor een schattingsverslag. Ik heb het zo gelaten, daarvoor kan ik het zelf ;-)
Ik heb zelf rondgekeken op immo sites, streekkrant, en spaargids enzo voor een idee te hebben en ik ben eruit geraakt.
Die vroeg 150 eur + BTW voor een schattingsverslag. Ik heb het zo gelaten, daarvoor kan ik het zelf ;-)
Ik heb zelf rondgekeken op immo sites, streekkrant, en spaargids enzo voor een idee te hebben en ik ben eruit geraakt.
adres + realo intypen op google geeft ook marktwaarde....
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Spruitekop schreef:...Het probleem is wanneer er de komende jaren een soortgelijk huis (KI) verkocht wordt voor een beduidend hogere waarde je mogelijk 'n boete kan krijgen wegens een te lage schatting.
...
Als uw collega binnen de 2 jaar dat huis gaat verkopen en ze krijgen er een pak meer voor ... of er wordt een soortgelijke woning voor véél meer verkocht...dan hangt hij.
Sinds 14-08-2015 is de termijn blijkbaar opgetrokken van TWEE naar VIJF jaar.1. U vergeet een goed aan te geven
De boete voor verzuim bedraagt in de regel 20 procent van de bij te betalen erfbelasting. Tot vorig jaar bedroeg de sanctie in regel 100 of 200 procent, afhankelijk van het soort goed. De belastingverhoging wordt gehalveerd van 20 tot 10 procent als de erfgenaam spontaan en binnen tien maanden melden dat hij goederen vergeten is aan te geven.
2. U geeft een te lage waarde aan
De boete voor tekortschatting stijgt met de omvang van de tekortschatting, tot een maximum van 20 procent. Ook hier liggen de tarieven van Vlabel lager dan die van de federale fiscus. Bovendien stelt Vlabel zich begripvol op als u uw fout spontaan en binnen tien maanden rechtzet. In dat geval topt hij de boete af op 10 procent.
Tekortschatting tussen 10 en 25%: 5% boete
Tekortschatting tussen 25 en 50%: 10% boete
Tekortschatting tussen 50% en 100%: 15% boete
Tekortschatting 100% en meer: 20% boete
Voor vastgoed stelt Vlabel zich nog toleranter op. Erfgenamen die een onroerend goed binnen twee jaar tegen een hogere prijs verkopen, zullen niet beboet worden als ze die hogere verkoopprijs spontaan melden. Wordt het onroerend goed binnen vijf jaar maar na meer dan twee jaar verkocht voor een hogere prijs, dan hoeven ze dat zelfs niet meer te melden aan de belastingdienst, ook al bedraagt de verjaringstermijn sinds begin dit jaar dus vijf jaar in plaats van twee.

Bij meerwaarde bij verkoop van vastgoed zal evenwel de 2 jaar als regel blijven...en ook de regel van vrijstelling van boete bij een spontane aangifte blijft bestaan.
Maar in principe blijft daar wel de regel van VIJF jaar voor herziening bij tekortschatting. (verkoop van gelijkwaardig huis in de buurt)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.