Huis te hoog geschat door schatter bank. Wat nu?
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Huis te hoog geschat door schatter bank. Wat nu?
En als de bank de woning lager schat dan datgene wat je ervoor geboden hebt, betaal je dan ook lagere registratierechten ? Ik dacht het niet, kort samengevat hebben ze je altijd bij je pietje. Teveel betaald en lager geschat : extra registratierechten, te weinig betaald en hoger geschat : extra registratierechten en een boete.
Je kan toch niet plots 78m² meer hebben? Er zijn wel verschillende manieren om oppervlakte te berekenen waarbij de ene de binnenmuren niet meetelt en de andere zowel de binnenmuren als de buitenmuren meetelt. Maar dan ga je nooit een verschil van 78m² hebben. Dit kan volgens mij alleen liggen aan het feit dat jullie schatter de kelder en/of de zolder niet heeft meegeteld en de andere schatter wel.Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 22:00 Ik kan jammer genoeg de link niet openen.
En ik begrijp natuurlijk je vraag, maar dit is allesbehalve het geval. Gezien ik het huis met mijn wederhelft koop, was het voor iedereen van belang dat het pand correct geschat werd.
En de oppervlaktes van de "bankschatting" zijn de incorrecte...
Maar bedankt om mee te denken!
Je gaat daar sowieso weinig aan kunnen doen omdat Gudrun Expert nagenoeg voor alle banken de fysieke schattingen doet. Je kan wel proberen shoppen en bij een andere bank gaan die akkoord is om het verslag van jouw schatter te aanvaarden. Het is wel zo dat vanaf 2022 alle banken verplicht zijn om elk pand te schatten. Sommige banken doen dit overwegend via fysieke schattingen en andere banken doen dit overwegend met een statistisch model. Soms zal het dus lonen om te gaan shoppen om te zien welke bank voor jou de meest gunstige schatting heeft.
Voor zover ik weet, gaan de grootbanken hier momenteel iets soepeler mee om.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan wist je dit toch al voordat je het kredietvoorstel aanvaard hebt ...Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 22:06Dit staat ook letterlijk in het aanbod woningkrediet: "Er dient een pro fisco verklaring t.b.v. .... opgenomen te worden in de aankoopakte o.b.v. de schatting door Gudrun"EarthNvstr1 schreef: ↑11 januari 2022, 21:29
Zelfde vraag dan: waarop baseert het hoofdkantoor dat ?
Soit ... gaat om een paar duizend EUR en dan ben je "safe" voor VLABEL ...
Dat je ouders hun huis aan jou willen verkopen onder de marktprijs is begrijpelijk en niets mis mee.
Het deel dat je krijgt is dan eigenlijk een schenking van onroerend goed, waarop je ook belasting zou betalen.
Uiteindelijk wil de fiscus de belasting ontvangen op de "normale verkoopprijs". Of je betaalt of krijgt, maakt voor hen niet uit.
Gudrun, ja da zijn sjarels. Ook al zever mee gehad, totaal niet professioneel en klantvriendelijk. Kan je geen tegenexpertise vragen?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe slagen dergelijke firma's er dan in om in zo'n machtspositie te geraken ?
Hebben ze misschien afspraken met de fiscus om huizen hoger in te schatten ?
-
- Newbie
- Contacteer:
We hebben al met enkele "experts" samengezeten en elke ruimte werd wel degelijk meegeteld. Alleen meet de man van Gudrun Xpert in elke ruimte enkele m²'s meer.NS2SN schreef: ↑12 januari 2022, 10:28Je kan toch niet plots 78m² meer hebben? Er zijn wel verschillende manieren om oppervlakte te berekenen waarbij de ene de binnenmuren niet meetelt en de andere zowel de binnenmuren als de buitenmuren meetelt. Maar dan ga je nooit een verschil van 78m² hebben. Dit kan volgens mij alleen liggen aan het feit dat jullie schatter de kelder en/of de zolder niet heeft meegeteld en de andere schatter wel.Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 22:00 Ik kan jammer genoeg de link niet openen.
En ik begrijp natuurlijk je vraag, maar dit is allesbehalve het geval. Gezien ik het huis met mijn wederhelft koop, was het voor iedereen van belang dat het pand correct geschat werd.
En de oppervlaktes van de "bankschatting" zijn de incorrecte...
Maar bedankt om mee te denken!
Je gaat daar sowieso weinig aan kunnen doen omdat Gudrun Expert nagenoeg voor alle banken de fysieke schattingen doet. Je kan wel proberen shoppen en bij een andere bank gaan die akkoord is om het verslag van jouw schatter te aanvaarden. Het is wel zo dat vanaf 2022 alle banken verplicht zijn om elk pand te schatten. Sommige banken doen dit overwegend via fysieke schattingen en andere banken doen dit overwegend met een statistisch model. Soms zal het dus lonen om te gaan shoppen om te zien welke bank voor jou de meest gunstige schatting heeft.
Voor zover ik weet, gaan de grootbanken hier momenteel iets soepeler mee om.
De schatting van Gudrun stemt niet overeen met de grondplannen, die van de eerste schatter wel.
Ik heb alleszins een klacht ingediend en ze bekijken momenteel waar het fout is gelopen.
Alle begrip voor het feit dat er enkele tienduizenden euro's verschil zit tussen schattingen, maar dit is gewoon niet aanvaardbaar en vooral: de gegevens in de schatting zijn foutief.
Wordt vervolgd...
-
- Newbie
- Contacteer:
Daar geef ik ook volledig mijn "fout" toe: uit onwetendheid zette ik mijn handtekening onder het aanbod woningkrediet met die ene zin in - mijn eigen schuld, absoluut. "Onder de markprijs", daar ga ik niet volledig mee akkoord. Er is wel degelijk een officiële en grondige schatting gebeurd waarop de prijs is gebaseerd; er is geen sprake van een bewust lagere verkoopprijs.EarthNvstr1 schreef: ↑12 januari 2022, 12:41Dan wist je dit toch al voordat je het kredietvoorstel aanvaard hebt ...Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 22:06
Dit staat ook letterlijk in het aanbod woningkrediet: "Er dient een pro fisco verklaring t.b.v. .... opgenomen te worden in de aankoopakte o.b.v. de schatting door Gudrun"
Soit ... gaat om een paar duizend EUR en dan ben je "safe" voor VLABEL ...
Dat je ouders hun huis aan jou willen verkopen onder de marktprijs is begrijpelijk en niets mis mee.
Het deel dat je krijgt is dan eigenlijk een schenking van onroerend goed, waarop je ook belasting zou betalen.
Uiteindelijk wil de fiscus de belasting ontvangen op de "normale verkoopprijs". Of je betaalt of krijgt, maakt voor hen niet uit.
Ik ben absoluut bereid om op "safe" te spelen, maar dan moet de basis - in dit geval de schatting van Gudrun - wel correcte gegevens bevatten.
Als Gudrun verkeerde info vermeld heeft op het schattings verslag zou ik zeker al niet de faktuur betalen voor de schatting, en vragen dat ze komen herschatten met de juiste gegevens.