Huizen en huisprijzen binnen 20jaar
TIP
Re: Huizen en huisprijzen binnen 20jaar
Als alleenstaande wordt het inderdaad moeilijk, maar als de 2e verdiener ook 1500 euro/maand binnenbrengt verhoogt dit de financiële slagkracht aanzienlijk. Natuurlijk op voorwaarde dat beide het spaarsurplus dan vooral spenderen aan het verwerven van de woning ... en dat ze samen blijven (wat hedentendage blijkbaar verrevan een evidentie is).
katje2560 schreef: ↑23 augustus 2019, 20:42 Hallo,
Hoe denken jullie dat de huisprijzen binnen 20 jaar gaan zijn?
Hoe kunnen alleenstaande mensen nu nog iets opbouwen een eigen woning bekostiging.
Sparen hoe kan je sparen met een gewone job van 1700€ per maand.
Gaan onze kinderen nog een woning kunnen kopen?
Simpel, volgens mij zullen we evolueren naar Luxemburgse toestanden. Daar wordt nu al vaak geleend op 2 (!!) generaties.
Die 1.500 euro, van waar komt dat?
Als ongeschoolde arbeider verdien je toch minstens zoveel. Een huishoudhulp verdient meer als ze begint met werken, als ik hun moet geloven toch.
Als ongeschoolde arbeider verdien je toch minstens zoveel. Een huishoudhulp verdient meer als ze begint met werken, als ik hun moet geloven toch.
In het bedrijf waar ik werk starten de techniekers met 1600 a 1700€ netto. Veel jonge gasten vertrekken na 2 jaar omdat ze ergens 100 a 200€ meer kunnen verdienen. Ongeveer 60% keert terug naar ons bedrijf omdat de sfeer, de druk, het respect van bovenaf minder is dan bij ons. Dus loon is niet alles!
Maar ontopic. Ik zie dagelijks mensen klagen dat het leven te duur is en dat men meer geld moet krijgen. Maar als je dan opmerking maakt om hun 2 jaarlijkse nieuwe iPhone, het dure Telenet abbo, 2 a 3 reizen op een jaar, hun kinderen die vanaf hun 3de kleuter in merkkleding rondlopen, dat je geen Audi A5 nodig hebt als je 2 km van je werk woont, dat men ieder weekend minstens 50€ uitgeeft in café. (Dit was voorbeeld van 1 persoon)
Dan ben ik de dikkennek dat moet zwijgen en dat ik alles krijg van mijn ouders ( was dat maar waar geweest)
Maar ontopic. Ik zie dagelijks mensen klagen dat het leven te duur is en dat men meer geld moet krijgen. Maar als je dan opmerking maakt om hun 2 jaarlijkse nieuwe iPhone, het dure Telenet abbo, 2 a 3 reizen op een jaar, hun kinderen die vanaf hun 3de kleuter in merkkleding rondlopen, dat je geen Audi A5 nodig hebt als je 2 km van je werk woont, dat men ieder weekend minstens 50€ uitgeeft in café. (Dit was voorbeeld van 1 persoon)
Dan ben ik de dikkennek dat moet zwijgen en dat ik alles krijg van mijn ouders ( was dat maar waar geweest)

Wat mij opvalt is dat in grotere steden meer en meer jonge mensen (zelfs met kinderen) aan co-housing doen. Voor Gent is er zelfs een aparte facebookpagina voor.
Het is mogelijk om als alleenstaande iets te kopen maar dan moet je uiteraard geen liederlijk leven gaan leiden. Dat gaat dan niet samen.
Het is mogelijk om als alleenstaande iets te kopen maar dan moet je uiteraard geen liederlijk leven gaan leiden. Dat gaat dan niet samen.
Als je kijkt naar hoeveel 50+'ers er in België zijn in verhouding tot de totale bevolking dan kan het volgens mij niet anders dan dat we binnen 20-30 jaar een serieus overaanbod aan woningen gaan hebben. Dus ik verwacht een relatieve prijsdaling.
Gaan er binnen 20 jaar niet heel veel huizen de 100jaar oud gepasseerd zijn? Vooral in steden. Tijd om plat te gooien en in te richten aan hedendaagse normen en trachten een mix te creëeren van jong en oud, co-housing, ...
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Het nadeel aan deze woningen is dat ze vaak vrij oud zijn (iemand ouder dan 60 jaar gaat geen grote kosten meer doen in zijn woning, die kan dat nooit terugverdienen), vreselijk groot met vaak een ietswat vreemdere indeling (badkamer beneden, grote kamers) en een grote tuin.
Je moet al best wel zelf positief staan tov zo'n werken (zoals de renovatie als het dagelijks onderhoud). Vaak worden die woningen dan gewoon opgekocht door een aannemer die er een appartementsblok op zet en elk appartement verkoopt aan €250.000 / stuk (excl BTW).
Mijn grootouders wonen een woning uit 1950 op een tamelijk grote bouwgrond. Zeer goed onderhouden, maar je mag meteen de volledige elektriciteit vervangen, volledig isoleren en de stookolietank (er is wel centrale verwarming) eruit gooien.
De tuin (7 are) mag je ook nog onderhouden en de garage voor 3 wagens + grote oprit (ze waren vroeger boeren) zit er eveneens bij (stockageruimte genoeg, dat wel).
Nee, dit zal afgebroken worden om er 3 rijwoningen of appartementsblok met 1 verdiep op te zetten. Rijwoning zal dan wel verkocht geraken aan 350.000 of 1 enkel appartement aan 280.000 ofzo (wat wel gangbaar is in die gemeente).
Enkel zo is dit financieel rendabel (want de bouwgrond zelf is ongeveer €200.000 waard).
Men is zelfs al eens bij de buren gaan polsen om het te kopen (samen met hun huis zodat ze een nog grotere blok konden plaatsen).
Het feit dat deze woningen vrijkomen zal in het begin alvast compenseren voor een betonstop (als die er nog komt).
Kortom: prijzen zullen naar mijn mening niet zakken.
60 plussers stoppen toch ook niet met naar de dokter gaan bij gezondheidsproblemen, waarom zouden ze hun woonst niet in degelijke staat willen houden?
En "vrijkomen" van woningen, wat moet ik me, met als referentie vandaag de dag, daarbij voorstellen?
En dan nog als argument voor prijzen die niet zouden dalen, je zou eerder verwachten dat meer te koop gestelde woningen een prijsverlagend effect hebben?
En "vrijkomen" van woningen, wat moet ik me, met als referentie vandaag de dag, daarbij voorstellen?
En dan nog als argument voor prijzen die niet zouden dalen, je zou eerder verwachten dat meer te koop gestelde woningen een prijsverlagend effect hebben?
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Heb toch ernstige bedenkingen hierbij...ludo schreef: ↑23 augustus 2019, 23:53 De meeste verdienen om en bij de 1500 euro/maand
De huurprijzen zijn om en bij de 600 euro, verhoog die met je vaste kosten a' 400 euro = 1000 euro
Tel daarbij je voeding en je ontspanning ga, je echt niet veel overhouden om te sparen.
Neem nu dat je elke maand toch 200 euro kan sparen, heb je na jaar 5 jaar 12.000 euro, kan je juist de notaris en registratie betalen, maar zal je al 100% moeten gaan lenen.
je max afbetaling mag maar 1/3 van je inkomsten zijn, of 500 euro wat resulteert dat je max aankoopbedrag op 25 jaar afbetaling a' 500euro/maand 118.000 euro is. Echt veel ga je niet vinden voor 118.000 euro
"De meeste verdienen 1500 euro/maand".
Daarmee zit je tegenwoordig in het segment van de laagste 10%.
En akkoord dat starters minder verdienen, ben bvb zelf effectief begonnen aan amper 1500€ maar heb 2j gewacht met de aankoop van een woning tot ik aan 2000€ zat.
Die 1/3e regel, denk dat die ondertussen zo'n kwarteeuw achterhaald is.
Er is maar één regel die alle banken gebruiken voor alleenstaanden, en dat is dat je nettoloon verminderd met afbetaling minimum 950€ moet zijn.
Voor het overige zou ik zeggen weten wat je wilt, als je graag een eigen woning hebt moet je opofferingen doen en je leven anders gaan plannen qua kinderen, nieuwe wagen, enz.
Ik heb het zelf allemaal moeten doen, verdiende 1500€ netto + 100€ maaltijdcheques en betaalde 250€ huur voor een kamertje via cohousing (toen al ingeboet op de "luxe" van een eigen huurappartement) en spaarde 1000€ per maand.
Dat zijn keuzes die je maakt en die ik mezelf oplegde in functie van het 'hogere doel', nl. een eigen woning kunnen betalen.
Daarnaast een aantal carrièrekeuzes gemaakt waarbij ik het mezelf qua woon-werk-verkeer absoluut niet makkelijker maakte, maar puur uit financieel opzicht opnieuw in functie van het verwerven van een eigen woning.
Dat het niet vanzelf gaat is zeker een feit, maar IEDEREEN die van goeie wil is en bereid is om opofferingen te maken kan een eigen woning kopen.
Dat niet iedereen bereid is om die opofferingen te doen lijkt me evident, denk dat mijn leefwijze vrij extreem was de eerste jaren van mijn carrière, maar je kan nu eenmaal niet alles hebben.
Ik woon aan zo'n co-housing project. (Er niet in maar er naast). Die prijzen zijn absurd!anonymous schreef: ↑24 augustus 2019, 13:32 Wat mij opvalt is dat in grotere steden meer en meer jonge mensen (zelfs met kinderen) aan co-housing doen. Voor Gent is er zelfs een aparte facebookpagina voor.
Maar ik klaag niet! Dat jaagt op termijn misschien wel mijn huisprijs omhoog? Die die naast mij te koop staan kosten 374.000 euro voor 3 slaapkamers!
Ja die koopwoningen zijn duur en dikwijls moet je dan nog bijbetalen voor onderhoud van de gemeenschappelijke delen (tuin, enz). Die facebookpagina van co-housing Gent richt zich vooral op jongeren en uiteraard ook studenten die een groot huis delen. Ze hebben dan elk een slaapkamer en de living, keuken, eventueel tuin, enz delen ze. Mijn nichtje woont in zo'n huis. Ze betaalt 285 euro per maand.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ben na het afstuderen op wereldreis vertrokken. Veel ervaringen opgedaan, overal gewoond en gewerkt maar niet echt gespaard. Achteraf gezien moet ik je gelijk geven, vanuit financieel oogpunt. Al heb ik wel heel veel geleerd en ben ik als mens gegroeid. Het is dus maar de vraag of dit het meeste waard is, of het financiële.Badwater schreef: ↑23 augustus 2019, 21:44 Hoe de prijzen van woningen zullen evolueren daar heb ik geen flauw idee van, al vermoed ik dat ze niet echt zullen zakken.
Los daarvan, mijn mening is dat je de basis van een vermogen moet opbouwen tussen je 18de en 30ste levensjaar. Als je in die periode ervoor kiest om niet of nauwelijks te sparen dan moet je later ook niet klagen dat een woning en het leven in het algemeen te duur is. Dat is de les die ik mijn kinderen mee zal geven.
Moet wel zeggen dat ik van thuis uit een groot financieel vangnet heb.
Moneytalks, zou je de wereld ook ontdekt hebben als je thuis geen financieel vangnet zou hebben? Let op, dit is geen afgunst hoor, maar dit is toch een belangrijke factor. Als je back-up hebt van thuis uit is het makkelijker te permitteren om effe de bol rond te reizen. Nogmaals, geen afgunst.