Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
TIP
Re: Hulp bij analyse fonds - uitstappen of niet
Klopt inderdaad.karine schreef: ↑22 april 2023, 13:44 Update Robeco fonds.
Het kwam toen van JosTM, en ging om dit automatisch maandelijks te laten gebeuren.
Bij Robeco
https://www.robeco.nl
In Mijn Robeco kun je Maandbeleggen per rekening instellen. Selecteer links in het menu Maandbeleggen -> kies een maandbedrag -> kies een fondsverdeling -> stel de machtiging in.
Ik beleg al ruim 40 jaar bij Robeco en ben er nog steeds zeer tevreden over.
Maandelijks inleggen voor een doel (studie dochter) doe ik sinds 2001 en dat werkt eenvoudig en goed.
Zonder transactiekosten.
Jos,
Ik veronderstel dat jij daar wel maandelijks de dis versie aankoopt, dus je krijgt jaarlijks een dividend(€1) dat belast of dubbel belast wordt daar het in Nederland is.
Ga je naar de cap versie als dat al mogelijk is stijgen je kosten ook naar 1,46% net zoals bij MeDirect.
Wel vreemd waarom de kosten van de cap versie hoger liggen dan die van de dis versie ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat kan ik van schilders en enkele andere aannemers ook zeggen uit ervaringkarine schreef: ↑22 april 2023, 12:38 Je mag het niet benoemen maar eigenlijk zijn die banken toch een bende klo********.
Was daarnet nog bij een familielid op bezoek en jaren geleden ook een soort fonds gekocht bij BNP ter waarde van €20.000
Waarde was inmiddels gedaald tot €16.000 maar nu zat er blijkbaar ook nog een lock op tot 2027. Indien ze het nu zouden verkopen zouden ze nog een boete van €3000 moeten betalen.
Maar dat is prima, als dit jouw noden dekt. En natuurlijk zijn er vele fondsen die professioneel door deskundigen beheerd worden en die het dus heel acceptabel doen.annetje schreef: ↑22 april 2023, 13:55Ik heb toch de indruk dat sommigen een compleet verkeerd beeld van fondsen hebben. Oké, er gaat een deel naar Keytrade, maar dat heb je ook wanneer je fondsen koopt bij MeDirect, Deutsche Bank (waar je bovendien nog instapkosten betaalt), enz.Kempen123 schreef: ↑21 april 2023, 17:08 Welke hele goede fondsen dan? Noem er eens een of twee, want ik zie ze niet. En leg eens uit waarom je dat vindt?
Slecht zullen de meeste fondsen daar niet zijn, maar eerder gemiddeld. En dan met 1.5-2% jaarlijkse kosten, waarvan de helft naar Keytrade gaat. Leuk, als ze zo 8% gemiddeld per jaar rendement halen, maar ze houden wel een kwart daarvan !!!! in als kosten.
Keyplan is makkelijk, iedere maand precies een bepaald bedrag, zonder nadenken, goed gespreid. En ik kan me slechtere investeringen voorstellen, maar ook betere. Voor een beginner die zonder nadenken niet te veel risico wil lopen: trackers voor het gewenste aandelendeel, en geen obligaties maar een gewone spaarrekening (natuurlijk wel de beste selecteren).
Ze houden helemaal niets af, alles zit mee verrekend in de koers. En achteraf of jaarlijks krijg je ook geen factuur. Je rendement is wat je effectief behaalt.
Om enkele voorbeelden te geven : CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C (nog eentje uit de oude selectie en voor het eerst gekocht in 2015) geeft me op dit moment een geannualiseerd resultaat van 8,82%. Kost : 1.27%. En buiten de TOB bij een ev. verkoop moet daar niets meer af.
Fidelity World, voor het eerst gekocht in 2016, geeft me momenteel een geannualiseerd resultaat van 7.97%. Kost : 1.89%.
JPMorgan Funds Europe Strategic Growth A (dist) EUR geeft me momenteel een geannualiseerd resultaat van 7.84%. Kost : 1.74%.
Lage/geen instapkosten is natuurlijk een voordeel. Maar wat ik maar wilde zeggen: Ze pakken het langs de andere kant wel weer terug, namelijk via hoge jaarlijkse kosten. En ja, dat zit gewoon in de koers, dus dat zie je niet direct als afzonderlijke kostenpost, maar ze houden het wel degelijk af, en je rendement zou dus hoger zijn als ze het niet zouden afhouden. Maar goed, zij hebben natuurlijk ook kosten, en willen ook nog wel wat verdienen, dus dat ze een bepaalde kost aanrekenen is wel terecht.
Als die Capital at work 0% kosten zou hebben, had je geen 8.82% rendement per jaar, maar 10.09%
Die Capital at Work zie ik niet terug bij Keyplan. Logisch ook, want die 1.27% gaat allemaal naar de beheerder, daar is geen marge meer om nog een deel terug te geven aan Keytrade.
Je hebt fondsen met (laten we zeggen) acceptabele kosten, zo van 1% of iets hoger. Die capital at work zal er zo een zijn. Maar daar verdient Keytrade weinig aan, maar Keytrade heeft er ook weinig werk aan.
Dan heb je fondsen met hogere kosten, die in geprogrammeerd beleggen (zoals keyplan) zitten. Dat kost geld om te managen, reclame voor te maken etc, dus die kosten zijn hoger. Ik zou, als ik de keuze had, die liever niet nemen vanwege de hoge kosten, maar dan liever zelfstandig fondsen met kosten rond de 1% nemen en 1 keer per maand of drie maand zelf een order plaatsen. Die fondsen zijn niets minder qua kwaliteit, maar je houd wel een half % per jaar meer rendement (soms zie je zelfs, als je diep zoekt, dat een zelfde onderliggende portefeuille onder verschillende namen wordt aangeboden, met verschillende kosten)
ETFs zouden ideaal zijn, nog lagere kosten, als ze maar beschikbaar zouden zijn tegen lage aankoopkosten ook wanneer je maar 100 of 200 euro per keer erin wilt steken. Dat is helaas niet zo (althans, ben ik nog niet tegen gekomen). En ik denk dat dat is omdat daar voor de diverse aanbieders gewoon niet genoeg aan verdiend wordt. Als er 0.2 of 0.3% per jaar aan verdiend wordt, dan zit er gewoon niet genoeg ruimte op om de administratie te doen voor een aankoop van 100 of 200€.
Nochtans bestaat het hoor: https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie
Er bestaat inderdaad de perfecte oplossing en dat is DeGiro. Spijtig genoeg volgens sommigen onbetrouwbaar.ignition schreef: ↑22 april 2023, 17:08Nochtans bestaat het hoor: https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat had ik ook gedaan maar wanneer de bedragen beginnen oplopen en er komen dan negatieve berichten in de media speel ik toch ook liever op wat meer zekerheid.EarthNvstr1 schreef: ↑22 april 2023, 18:02Je bedoelt wellicht: "volgens sommigen spijtig genoeg onbetrouwbaar"
Die sommigen kiezen er dan vermoedelijk voor om Degiro niet als broker te gebruiken.
Anderen zijn perfect vrij om dat wel te doen.
Dat is ook de reden dat ik daar ben opgestapt.
Van gebruik van de website, helpdesk en tarieven altijd heel tevreden geweest.
Volledig mee eens. Ik snap de redenering ook niet. Er zijn hier allerhande topics waar m'n dezelfde producten gaat vergelijken en waar m'n streeft naar het goedkoopste, zie bv. Dezelfde voedingsproducten tussen verschillende supermarkten. Maar als het over trackers bij brokers gaat, dan betaald men liever toch iets extra voor het gebruiksgemak? Spreiding? Betrouwbaarheid?karine schreef: ↑22 april 2023, 17:27Er bestaat inderdaad de perfecte oplossing en dat is DeGiro. Spijtig genoeg volgens sommigen onbetrouwbaar.ignition schreef: ↑22 april 2023, 17:08
Nochtans bestaat het hoor: https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie
Toen ik mijn eerste jaarlijks kostenoverzicht kreeg van Bolero (toen ik net begon met beleggen) schrok ik mij een hoedje. Als ik wat meer onderzoek had gedaan, had ik al enkele 100den euro's kunnen uitsparen via een andere broker. En ik denk dat er hier zich veel in kunnen vinden.
En de anderen moeten geld teveel hebben me dunkt.
Wel beetje vreemde vergelijking.bryanv schreef: ↑23 april 2023, 11:12 Ik snap de redenering ook niet. Er zijn hier allerhande topics waar m'n dezelfde producten gaat vergelijken en waar m'n streeft naar het goedkoopste, zie bv. Dezelfde voedingsproducten tussen verschillende supermarkten. Maar als het over trackers bij brokers gaat, dan betaald men liever toch iets extra voor het gebruiksgemak? Spreiding? Betrouwbaarheid?
Voedingsproducten uit een supermarkt of enkele tienduizenden euro's bij een broker parkeren.
Nu Degiro €1 gaat aanrekenen voor aankopen van kernselectie-ETF's (al moet je daarvoor al goed op zoek gaan; misleidende handelspraktijken zijn Degiro niet vreemd), kun je misschien overschakelen op een broker die wel nog gratis transacties toelaat, zoals Trading212.bryanv schreef: ↑23 april 2023, 11:12Volledig mee eens. Ik snap de redenering ook niet. Er zijn hier allerhande topics waar m'n dezelfde producten gaat vergelijken en waar m'n streeft naar het goedkoopste, zie bv. Dezelfde voedingsproducten tussen verschillende supermarkten. Maar als het over trackers bij brokers gaat, dan betaald men liever toch iets extra voor het gebruiksgemak? Spreiding? Betrouwbaarheid?
Toen ik mijn eerste jaarlijks kostenoverzicht kreeg van Bolero (toen ik net begon met beleggen) schrok ik mij een hoedje. Als ik wat meer onderzoek had gedaan, had ik al enkele 100den euro's kunnen uitsparen via een andere broker. En ik denk dat er hier zich veel in kunnen vinden.
En de anderen moeten geld teveel hebben me dunkt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa, zo vreemd vind ik die vergelijking niet.

Ik koop/eet ook geen voeding die ik niet vertrouw. Ik betaal liever wat meer om het risico op voedselvergiftiging te verlagen.
Vrij kort door de bocht; bekijk de ROBECO fondsen in hun Keyplan-aanbod.
Verwijder bericht
Laatst gewijzigd door bryanv op 23 april 2023, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie spreekt er over tienduizenden euro's bij eenzelfde broker?
Als ik maandelijks 500 euro kan en wil beleggen in een tracker, dan betaal ik daar liefst zo weinig mogelijk extra kosten op.
Is Degiro dan zo onbetrouwbaar? Zouden ze met mijn aandelen weglopen als ik ze wil verkopen?
[/quote]
Als ik maandelijks 500 euro kan en wil beleggen in een tracker, dan betaal ik daar liefst zo weinig mogelijk extra kosten op.
Is Degiro dan zo onbetrouwbaar? Zouden ze met mijn aandelen weglopen als ik ze wil verkopen?
[/quote]