hulp bij beleggen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
hulp bij beleggen
Hallo iedereen,
Ik zit al geruime tijd op dit forum mee te lezen om mij wat te verdiepen in de financiële wereld.
Ik ben 25 jaar en heb een vriendin van 21 die net afgestudeerd is. Ik woon voorlopig nog thuis en kan dus
flink sparen daar ik niets moet afgeven aan mijn ouders. Ik heb nu reeds enkele jaren kunnen sparen en beschik
over een mooi kapitaal +- 75000euro dit staat verdeeld bij Dexia, Vdk en Europabank op gewone spaarboekjes.
ik vermoed dat het toch nog zeker 5 jaar zal duren voor ik dit kapitaal nodig zal hebben voor de aankoop/bouw van
een woning. Nu is mijn vraag naar jullie toe hoe kan ik dit kapitaal zo rendabel mogelijk beleggen in die 5 jaar. Ik heb
een eigen wagen waar geen lening op is en die heeft een omniumverzekering, moest dit van belang zijn voor jullie advies.
Een van mijn overwegingen is mijn spaarboekje bij Vdk opzeggen en overstappen naar fintro (blue select rekening) omdat Vdk
zeer lage intresten geeft en kasbons/termijnrekeningen zijn volgens mij nu niet echt aan de orde door de lage intresten.
met vriendelijke groeten,
paulus
Ik zit al geruime tijd op dit forum mee te lezen om mij wat te verdiepen in de financiële wereld.
Ik ben 25 jaar en heb een vriendin van 21 die net afgestudeerd is. Ik woon voorlopig nog thuis en kan dus
flink sparen daar ik niets moet afgeven aan mijn ouders. Ik heb nu reeds enkele jaren kunnen sparen en beschik
over een mooi kapitaal +- 75000euro dit staat verdeeld bij Dexia, Vdk en Europabank op gewone spaarboekjes.
ik vermoed dat het toch nog zeker 5 jaar zal duren voor ik dit kapitaal nodig zal hebben voor de aankoop/bouw van
een woning. Nu is mijn vraag naar jullie toe hoe kan ik dit kapitaal zo rendabel mogelijk beleggen in die 5 jaar. Ik heb
een eigen wagen waar geen lening op is en die heeft een omniumverzekering, moest dit van belang zijn voor jullie advies.
Een van mijn overwegingen is mijn spaarboekje bij Vdk opzeggen en overstappen naar fintro (blue select rekening) omdat Vdk
zeer lage intresten geeft en kasbons/termijnrekeningen zijn volgens mij nu niet echt aan de orde door de lage intresten.
met vriendelijke groeten,
paulus
Re: hulp bij beleggen
Spaarboekjes en termijnekeningen brengen, na inflatie, nagenoeg niks op. Je kan hoogstens je geldhoeveelheid status quo houden. Wil je écht een hoger rendement, zal je je toevlucht moeten zoeken tot andere producten. Aandelen, fondsen, spaarverzekeringen, ...
Zeker wat aandelen betreft, is er een hoger risico. Dus: steeds je huiswerk maken. Veel lezen, en op een gegeven moment de stap zetten... Succes!
Zeker wat aandelen betreft, is er een hoger risico. Dus: steeds je huiswerk maken. Veel lezen, en op een gegeven moment de stap zetten... Succes!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: hulp bij beleggen
Een spaarboekje brengt niet genoeg op en hetzelfde kan gezegd worden van termijnrekeningen.
Wil je een termijnrekening hebben die voldoende rendement heeft dan zal je je moeten verbinden voor 8 tot 10 jaar en dan nog is het rendement beperkt. Daarnaast heb je als nadeel dat je opbrengst vastligt. Dat wil zeggen dat je effectieve rendement (rente - inflatie) serieus begint te dalen eens de inflatie toeneemt.
Daarom lijkt het mij aangewezen om te investeren in obligaties. Dat kan je rechtstreeks doen of, als je 8 jaar kan wachten, via een TAk21 verzekering, zie ook: https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ingen.html
Succes!
Wil je een termijnrekening hebben die voldoende rendement heeft dan zal je je moeten verbinden voor 8 tot 10 jaar en dan nog is het rendement beperkt. Daarnaast heb je als nadeel dat je opbrengst vastligt. Dat wil zeggen dat je effectieve rendement (rente - inflatie) serieus begint te dalen eens de inflatie toeneemt.
Daarom lijkt het mij aangewezen om te investeren in obligaties. Dat kan je rechtstreeks doen of, als je 8 jaar kan wachten, via een TAk21 verzekering, zie ook: https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ingen.html
Succes!
Re: hulp bij beleggen
Alvast bedankt voor de eerste reacties. Echter de opties van beleggen in aandelen wil ik uitsluiten daar je ook de kans hebt van veel geld te verliezen. Want de beurs blijft een beetje gokken vind ik persoonlijk. wat ik vergeten zeggen ben in mijn eerste post is dat ik ook een kleine belegging heb in een fonds via Dexia (Dexia Fullinv.Med.k. - BE0131577455). Daar leg ik maandelijks 25euro in het is niet veel maar ik ben ook een voorzichtige belegger want ik heb liever één vogel in de hand, dan tien in de lucht. En met pensioensparen ben ik ook al ongeveer 2 jaar gestart.
de optie van Tak 21 ga ik alvast eens onderzoeken.
vriendelijke groeten,
Paulus
de optie van Tak 21 ga ik alvast eens onderzoeken.
vriendelijke groeten,
Paulus
-
witte merel
- Sr. Member

- Berichten: 311
- Lid geworden op: 30 jan 2010
- Contacteer:
Re: hulp bij beleggen
Paulus, geloof de voorgespiegelde rendementen van de grootbanken maar niet door te beleggen in fondsen. Dexia verkocht in 2000 zeer veel Fullinvest (en liefst ook aan trouwe kasbonspaarders)en ik heb nog papieren liggen waarbij men het rendement van een Fullinvest Medium vergeleek met een kasbon. Op tien jaar zou je zowat de helft meer rendement halen, beweerde men toen en stond op papier geafficheerd. Fullinvest Medium is één keer (in 2007 geloof ik) boven een instapwaarde in 2000 gekomen. Mensen die dachten dat het fonds toen vertrokken was en bleven zitten waren eraan voor de moeite, kort daarna in één klap naar beneden. Als je winst wil nemen denk eraan dat bij fondsen pas afgerekend wordt enkele dagen na je beslissing. Dat maakt een groot verschil als de beurzen pijlsnel de dieperik ingaan. Vergeet niet dat voor al die fondsen je bij grootbanken vooraf een serieus percentage kosten hebt en daar moet Dexia zeker niet voor onderdoen !
Re: hulp bij beleggen
Dit zijn de rendementen van Dexia Fullinvest Medium:
3 Jaar geannualiseerd -2,12%
5 Jaar geannualiseerd 1,42%
10 Jaar geannualiseerd -0,04 %
Zoals je ziet, ben je in feite beter af met een goede spaarrekening. Uitstappen is dan ook het overwegen waard.
Tip van de week:
Als defensieve belegger zou je kunnen opteren voor een goed obligatiefonds. Obligaties zijn een stuk minder risicovol dan aandelen.
Een voorbeeld hiervan is Petercam L Bonds EUR Quality, dat jaarlijks een dividend uitkeert van ongeveer 4,56%. Een ander voorbeeld is een tracker: iShares Barclays Capital Euro Corporate Bond, met een dividend van ongeveer 4,65%
Behalve dit dividend kan je wellicht ook nog rekenen op een beperkte koersstijging van deze fondsen.
3 Jaar geannualiseerd -2,12%
5 Jaar geannualiseerd 1,42%
10 Jaar geannualiseerd -0,04 %
Zoals je ziet, ben je in feite beter af met een goede spaarrekening. Uitstappen is dan ook het overwegen waard.
Tip van de week:
Als defensieve belegger zou je kunnen opteren voor een goed obligatiefonds. Obligaties zijn een stuk minder risicovol dan aandelen.
Een voorbeeld hiervan is Petercam L Bonds EUR Quality, dat jaarlijks een dividend uitkeert van ongeveer 4,56%. Een ander voorbeeld is een tracker: iShares Barclays Capital Euro Corporate Bond, met een dividend van ongeveer 4,65%
Behalve dit dividend kan je wellicht ook nog rekenen op een beperkte koersstijging van deze fondsen.
Re: hulp bij beleggen
Je bent eerder een defensieve belegger met een beleggingshorizon van +/- 5 jaar.Dan zou ik eerder gaan naar gemengde fondsen.Niet via de grootbank maar eerder type Carmingnac.Bekijk ze eens rustig en je zult zien dat er wel een paar bij zijn die jaarlijks een mooi rendement bieden zonder al teveel risico.De tak 21 zijn ook interessant maar bij vroegtijdig uitstappen voor 8 jaar betaal je wel RV(15%).De Integrale 786 is één van de betere met een vast rendement van 3,25% + eventuele bonus.Met een instapkost van 1% en een éénmalige taks van 1,1% behoort deze op de goedkoopste op de markt.paulus schreef:Alvast bedankt voor de eerste reacties. Echter de opties van beleggen in aandelen wil ik uitsluiten daar je ook de kans hebt van veel geld te verliezen. Want de beurs blijft een beetje gokken vind ik persoonlijk. wat ik vergeten zeggen ben in mijn eerste post is dat ik ook een kleine belegging heb in een fonds via Dexia (Dexia Fullinv.Med.k. - BE0131577455). Daar leg ik maandelijks 25euro in het is niet veel maar ik ben ook een voorzichtige belegger want ik heb liever één vogel in de hand, dan tien in de lucht. En met pensioensparen ben ik ook al ongeveer 2 jaar gestart.
de optie van Tak 21 ga ik alvast eens onderzoeken.
vriendelijke groeten,
Paulus
Re: hulp bij beleggen
Carmingnac Securité is ook een 100% obligatiefonds met een aardig gemiddeld rendement de afgelopen 10 jaar.robokat schreef:Dit zijn de rendementen van Dexia Fullinvest Medium:
3 Jaar geannualiseerd -2,12%
5 Jaar geannualiseerd 1,42%
10 Jaar geannualiseerd -0,04 %
Zoals je ziet, ben je in feite beter af met een goede spaarrekening. Uitstappen is dan ook het overwegen waard.
Tip van de week:
Als defensieve belegger zou je kunnen opteren voor een goed obligatiefonds. Obligaties zijn een stuk minder risicovol dan aandelen.
Een voorbeeld hiervan is Petercam L Bonds EUR Quality, dat jaarlijks een dividend uitkeert van ongeveer 4,56%. Een ander voorbeeld is een tracker: iShares Barclays Capital Euro Corporate Bond, met een dividend van ongeveer 4,65%
Behalve dit dividend kan je wellicht ook nog rekenen op een beperkte koersstijging van deze fondsen.
Re: hulp bij beleggen
Hoi allemaal,
Vind je die fondsen hier op Spaargids met hun waardes en winsten? Heb aal eens gekeken maar denk niet ze hier te vinden? Ben ik mis?
Obligaties heb je dan zeker je kapitaal terug van bij de inleg?
Hoelang moet je dit laten staan?
En hoe weet je wat dit opbrengt?
Welk risico is een obligatie?
mvg Jempi 25
Vind je die fondsen hier op Spaargids met hun waardes en winsten? Heb aal eens gekeken maar denk niet ze hier te vinden? Ben ik mis?
Obligaties heb je dan zeker je kapitaal terug van bij de inleg?
Hoelang moet je dit laten staan?
En hoe weet je wat dit opbrengt?
Welk risico is een obligatie?
mvg Jempi 25
Re: hulp bij beleggen
Bedankt voor de vele reacties,
ik heb net even gekeken naar de site van integrale. Nu is mijn 1ste vraag waar kan ik gemakkelijk zo een verzekering afsluiten? want op de site staan enkel kantoren in Antwerpen, Brussel,... Ik woon echter in de omgeving van Gent.
Mijn 2de vraag is wat doe je nu het beste.
starten met een klein kapitaal en maandelijks bij storten bijvoorbeeld 1000euro start en maandelijks 500euro bijstorten of eventueel iets meer.
of starten met 10000euro en minder bij storten.
daar het geld bij een tak 21 verzekering vaststaat voor 8jaar en 1 dag. had ik gedacht om mijn huidig opgebouwd kapitaal op spaarboekjes te laten staan maar eventueel wel kijken om deze naar de betere banken te brengen. en vanaf nu te beginnen sparen in een tak 21 verzekering. dan heb ik mijn huidig kapitaal + intresten voor moest er zich een unieke kans voordoen voor een woning. en dan heb ik het geld dat in mijn tak 21 zit als financiële reserve.
met vriendelijke groeten,
Paulus
ik heb net even gekeken naar de site van integrale. Nu is mijn 1ste vraag waar kan ik gemakkelijk zo een verzekering afsluiten? want op de site staan enkel kantoren in Antwerpen, Brussel,... Ik woon echter in de omgeving van Gent.
Mijn 2de vraag is wat doe je nu het beste.
starten met een klein kapitaal en maandelijks bij storten bijvoorbeeld 1000euro start en maandelijks 500euro bijstorten of eventueel iets meer.
of starten met 10000euro en minder bij storten.
daar het geld bij een tak 21 verzekering vaststaat voor 8jaar en 1 dag. had ik gedacht om mijn huidig opgebouwd kapitaal op spaarboekjes te laten staan maar eventueel wel kijken om deze naar de betere banken te brengen. en vanaf nu te beginnen sparen in een tak 21 verzekering. dan heb ik mijn huidig kapitaal + intresten voor moest er zich een unieke kans voordoen voor een woning. en dan heb ik het geld dat in mijn tak 21 zit als financiële reserve.
met vriendelijke groeten,
Paulus
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Berichten: 487
- Lid geworden op: 21 mar 2009
- Contacteer:
Re: hulp bij beleggen
Je gaat het best naar de site van integrale http://www.integrale.be/nl/pages/produi ... e-786.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;, druk daar het intekenformulier integrale 786 af, stuur dit ingevuld terug met de nodige documenten ( copie voor en achterkant pas + bewijs woonplaats eventueel klever ziekenfonds als ik het me nog herinner) terug. Na relatief korte termijn krijg je bericht terug.
Als je een voldoende groot maandloon hebt, denk ik dat je voorstel niet slecht klinkt. ALs je op zoek bent naar een gegarandeerd rendement, geen risico en op middellange termijn kan je volgens mij moeilijk iets beters vinden dan de integrale 786.
1% instapkosten, geen uitstapkosten ( wel wachttermijn van 3 maanden ) en gegarandeerd rendement van 3,25% ( + eventueel bonus )
Als je een voldoende groot maandloon hebt, denk ik dat je voorstel niet slecht klinkt. ALs je op zoek bent naar een gegarandeerd rendement, geen risico en op middellange termijn kan je volgens mij moeilijk iets beters vinden dan de integrale 786.
1% instapkosten, geen uitstapkosten ( wel wachttermijn van 3 maanden ) en gegarandeerd rendement van 3,25% ( + eventueel bonus )
Re: hulp bij beleggen
Ik ben vandaag het save plan van Dexia (Dexia Fullinv.Med.k. - BE0131577455) gaan beëindigen. Na de info
die ik van jullie had gekregen en nog wat extra opzoekingswerk in verband met dit fonds heb ik gezien dat dit
niet echt rendabel is en dat ik het bedrag dan beter op een spaarboekje zet. Alvast bedankt aan iedereen voor
de nuttige info.
Met vriendelijke groeten,
Paulus
die ik van jullie had gekregen en nog wat extra opzoekingswerk in verband met dit fonds heb ik gezien dat dit
niet echt rendabel is en dat ik het bedrag dan beter op een spaarboekje zet. Alvast bedankt aan iedereen voor
de nuttige info.
Met vriendelijke groeten,
Paulus
-
XXL66
Re: hulp bij beleggen
Ik zou zeker overwegen om wat FYSIEK goud aan te kopen, het is nu een redelijk goed instapmoment (tijdelijke dip in euro's).
-
XXL66
Re: hulp bij beleggen
Bij de bank (bv. DEXIA), munten, staven is geen probleem. Bij voorkeur munten omdat de premies hierop mettertijd hoogstwaarschijnlijk zullen gaan stijgen, is nu al aan de gang. Natuurlijk gaat de bank u papieren goud (vb. ETF's) willen aansmeren, daar verdienen ze natuurlijk wat mee, fysiek goud is een heel gedoe en brengt hen niks op. We spreken wel over een belegging van langere termijn. Als ge kort op de bal wil spelen is een ETF (of turbo en sprinter) wel interessant alsook (goud en zilver) mijnaandelen (bij voorkeur canadese). Laatste heeft wel een hoger risico (bij een dubbele dip op de markten zouden deze mee omlaag gesleurd kunnen worden.
Als ze al het goud op papier wat zogezegd vertegenwoordigd is door fysiek goud in een kluis moeten gaan leveren hebben ze wel een probleem...
Verder is zilver misschien nog een betere optie (maar voor hogere bedragen is stockage nogal een probleem...), verder is zilver ook gekoppeld aan de industrie en als die een terugval kent kan de prijs ook weer lager.
Ik heb goud gekocht september 2008 en sindsdien telkens wanneer de prijs een correctie kreeg bijgekocht (zoals nu deze zomer) Tussendoor neem ik wat mijnaandelen mee in kleinere bedragen, die stijgen soms exponentiëel tov de goudprijs, stijgingen van 200% zijn hier niet uitzonderlijk...
Als ze al het goud op papier wat zogezegd vertegenwoordigd is door fysiek goud in een kluis moeten gaan leveren hebben ze wel een probleem...
Verder is zilver misschien nog een betere optie (maar voor hogere bedragen is stockage nogal een probleem...), verder is zilver ook gekoppeld aan de industrie en als die een terugval kent kan de prijs ook weer lager.
Ik heb goud gekocht september 2008 en sindsdien telkens wanneer de prijs een correctie kreeg bijgekocht (zoals nu deze zomer) Tussendoor neem ik wat mijnaandelen mee in kleinere bedragen, die stijgen soms exponentiëel tov de goudprijs, stijgingen van 200% zijn hier niet uitzonderlijk...

