Huren als starter
TIP
Huren als starter
Ik ben 24, net afgestudeerd en begin mijn job per 1 oktober. Voor deze job moet ik binnen het jaar verhuizen naar regio Antwerpen. Nu zou ik daar al wat mee willen beginnen want ik woon in Ieper en elke dag aan en af rijden met verkeer is een liever niet situatie.(ja ik wist dat dit een factor was voor ik de job aangenomen heb).
Op mijn job ga ik 2600 bruto verdienen, eindejaarspremie, vakantiegeld,.. Ik krijg een auto met tankkaart, gsm en laptop alsook 180 euro aan maaltijdcheques per maand. Dus al wat kosten gespaard. Ik heb mijn studies hoofdzakelijk zelf gefinancierd en dus spaargeld is laag.
Is huren een optie of zou ik toch het dagelijks pendelen doen tot ik wat meer gespaard heb? En moest ik iets huren rond welke prijscategorie moet ik kijken? Ik ben redelijk nieuw in the real life maar zelfstandig zijn kan ik. Wat advies zou aangemaan zijn!
Op mijn job ga ik 2600 bruto verdienen, eindejaarspremie, vakantiegeld,.. Ik krijg een auto met tankkaart, gsm en laptop alsook 180 euro aan maaltijdcheques per maand. Dus al wat kosten gespaard. Ik heb mijn studies hoofdzakelijk zelf gefinancierd en dus spaargeld is laag.
Is huren een optie of zou ik toch het dagelijks pendelen doen tot ik wat meer gespaard heb? En moest ik iets huren rond welke prijscategorie moet ik kijken? Ik ben redelijk nieuw in the real life maar zelfstandig zijn kan ik. Wat advies zou aangemaan zijn!
Re: Huren als starter
Vaste kosten mag je rekenen op 300 euro maand. zoals Elect.+gas -Telenet-Ziekenkas-Zorgkas-Provincie.Taks-Water-Brandverz-Fam.verz.-
Tenzij er al bepaalde gemeenschappelijke kosten bij de huur gerekend worden of er nog bij komen zoals ( lift - syndicus - onderhoud gem.delen )
Van je brutto loon van 2600 euro hou je netto 1800 euro over +maaltijdcheque van 180 euro = 1980 euro
Nu is het aan U om iets te huren binnen je budget,zodat je nog iets over houdt voor eten en ontspanning.
Huur 600+kosten 300 = 900 euro, zou hou je van je 1980 netto loon 1080 euro over + vakantie en eindejaarspremie. Is dus zeker doenbaar.
Tenzij er al bepaalde gemeenschappelijke kosten bij de huur gerekend worden of er nog bij komen zoals ( lift - syndicus - onderhoud gem.delen )
Van je brutto loon van 2600 euro hou je netto 1800 euro over +maaltijdcheque van 180 euro = 1980 euro
Nu is het aan U om iets te huren binnen je budget,zodat je nog iets over houdt voor eten en ontspanning.
Huur 600+kosten 300 = 900 euro, zou hou je van je 1980 netto loon 1080 euro over + vakantie en eindejaarspremie. Is dus zeker doenbaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Huren in Antwerpen is goedkoper dan Gent. Voor een goeie €750 euro kun je in Antwerpen iets huren ofwel moet je uitwijken naar de randgemeenten? Dan kan er wel nog €50 tot €100 af.
Voor de vaste kosten mag je rekenen op €400 maand.
In het begin ga je éénmalige kosten maken aan meubilair, wasmachine, bestek, ... Reken dat dat al snel oploopt richting €2000 als je niet te zot doet. Maar goed, die kost heb je altijd als je alleen gaat wonen (al was het bij wijze in de sloppenwijken in Brazilië).
Ik verwacht bitter weinig problemen met een loon van €1800 netto per maand. Als ik het goed begrijp is dat hetgeen je zal verdienen. Volgens mij ga je maandelijks nog een goeie €600 à €700 overhouden om te ontspannen of te beleggen, of wat dan ook. (Buiten de eerste 3 maanden dan).
Veel succes
Voor de vaste kosten mag je rekenen op €400 maand.
In het begin ga je éénmalige kosten maken aan meubilair, wasmachine, bestek, ... Reken dat dat al snel oploopt richting €2000 als je niet te zot doet. Maar goed, die kost heb je altijd als je alleen gaat wonen (al was het bij wijze in de sloppenwijken in Brazilië).
Ik verwacht bitter weinig problemen met een loon van €1800 netto per maand. Als ik het goed begrijp is dat hetgeen je zal verdienen. Volgens mij ga je maandelijks nog een goeie €600 à €700 overhouden om te ontspannen of te beleggen, of wat dan ook. (Buiten de eerste 3 maanden dan).
Veel succes
Je verhuist voor je werk, dus die huur kan je inbrengen als beroepskost ipv de standaard forfaitaire beroepskosten. Zeker het overwegen waard.
Als je denkt in Antwerpen te blijven plakken is kopen ook een optie, opnieuw met dat belastingvoordeel in gedachten.
Als je denkt in Antwerpen te blijven plakken is kopen ook een optie, opnieuw met dat belastingvoordeel in gedachten.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ken je mensen om mee te cohousen als je dit wil? Ik ken mensen die voor €300-500 alles inbegrepen kunnen wonen met mensen van ongeveer dezelfde leeftijd (vaste kosten dus inbegrepen). Als je alleen wonen te duur vindt, is dit zeker een optie die te overwegen is.
+1 veel mogelijkheden in Antwerpen, en je leert er de buurt nog mee kennenPicaro schreef: ↑23 september 2019, 09:08 Ken je mensen om mee te cohousen als je dit wil? Ik ken mensen die voor €300-500 alles inbegrepen kunnen wonen met mensen van ongeveer dezelfde leeftijd (vaste kosten dus inbegrepen). Als je alleen wonen te duur vindt, is dit zeker een optie die te overwegen is.

Tip: ga ergens zoeken waar ook parkeermogelijkheden zijn. Anders loop je elke dag een half uur rondjes te rijden. Garagbox of staplaats huren kost ook al gouw 100 euro.
In principe is huren goedkoper als kopen. Als je huurt, huur dan zo laag mogelijk, maar dan meen ik wel zo laag mogelijk. Wij hebben 2 jaar gehuurd aan 520 EUR per maand met een jaarlijkse energiekost van 800 EUR. Huren is goedkoper op voorwaarde dat je het verschil van de totale kost van home ownership investeert.mmartein schreef: ↑23 september 2019, 02:47 Ik ben 24, net afgestudeerd en begin mijn job per 1 oktober. Voor deze job moet ik binnen het jaar verhuizen naar regio Antwerpen. Nu zou ik daar al wat mee willen beginnen want ik woon in Ieper en elke dag aan en af rijden met verkeer is een liever niet situatie.(ja ik wist dat dit een factor was voor ik de job aangenomen heb).
Als je gaat kopen zit je op 25 jaar al snel boven deze 520 EUR per maand, en moet je waarschijnlijk meer betalen, renoveren, belastingen, duurdere brandverzekering, ...
Ik zou wachten met kopen tot ik iets zeer interessant zie. Ofwel wacht je tot je eventueel iemand leert kennen en daar samen mee gaat kopen.
Huren aan 520 EUR per maand kwam mijn totale maandelijkse kost ongeveer op 1100 EUR per maand van uitgaven die ik terugkerend kon traceren.
Moet je daar gaan wonen, gelijk gedomicilieerd zijn of is daar verblijven voldoende?
Gewoon doen! Is leuk om in een groot stad te wonen, je kan in weekend nog naar huis en ouders was laten doen. Dan hebt ge al die investeringen niet nodig.
Gewoon doen! Is leuk om in een groot stad te wonen, je kan in weekend nog naar huis en ouders was laten doen. Dan hebt ge al die investeringen niet nodig.
Als ge voldoende proper ondergoed hebt toch.