huren + beleggen of huis kopen ?
TIP
huren + beleggen of huis kopen ?
Hey, nieuw op dit forum maar ik beleg ook al een tijdje 
Momenteel:
IWDA: 35%
CSPX: 20%
CEMU: 15%
EMIM: 15%
WSML: 15%
Ik verwacht mijn portfolio op te bouwen tot €150 000 als ik 30 ben geworden (ben nu 24), graag zou ik op deze leeftijd van huis willen gaan met mijn vriendin en ik vroeg me af of het beter is om met dit bedrag te huren + verder beleggen (500 euro per maand beleggen) of een huis te kopen (0 euro per maand beleggen)
Aangezien ik met een compound interest calculator uitkom op: €1 824 864 na 35 jaar (ben ik 65)
=> startkapitaal: 150 000 + 6000 jaarlijks erbij beleggen met een 6% compound interest jaarlijks (lijkt me realistisch)
Het huis zou €400 000 kosten waarvan ik €300 000 leen met een €1300 maandelijkse afbetaling gedurende 25 jaar
Huren zou ik doen aan €800/maand (loopt op met de index, ...), maar je loon ook
Het plan is om later met mijn €1 824 864 een normaal huis te kopen cash, zonder lening (geen luxe villa) en de rest voor mijn oude dag te sparen
Veel wiskunde weet ik
Maar wie toch antwoord alvast bedankt
Wie meer uitleg wil over mijn ETF's vraag gerust maar

Momenteel:
IWDA: 35%
CSPX: 20%
CEMU: 15%
EMIM: 15%
WSML: 15%
Ik verwacht mijn portfolio op te bouwen tot €150 000 als ik 30 ben geworden (ben nu 24), graag zou ik op deze leeftijd van huis willen gaan met mijn vriendin en ik vroeg me af of het beter is om met dit bedrag te huren + verder beleggen (500 euro per maand beleggen) of een huis te kopen (0 euro per maand beleggen)
Aangezien ik met een compound interest calculator uitkom op: €1 824 864 na 35 jaar (ben ik 65)
=> startkapitaal: 150 000 + 6000 jaarlijks erbij beleggen met een 6% compound interest jaarlijks (lijkt me realistisch)
Het huis zou €400 000 kosten waarvan ik €300 000 leen met een €1300 maandelijkse afbetaling gedurende 25 jaar

Huren zou ik doen aan €800/maand (loopt op met de index, ...), maar je loon ook
Het plan is om later met mijn €1 824 864 een normaal huis te kopen cash, zonder lening (geen luxe villa) en de rest voor mijn oude dag te sparen
Veel wiskunde weet ik

Re: huren + beleggen of huis kopen ?
Wat is het verschil tussen WSML en IUSN?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Leuke oefening maar bij de aankoop van een woning spelen andere factoren waar heel moeilijk een wiskundige waarde aan te koppelen valt.
Stel dat je het (bijna) ideale huis vind .... maar je kan het niet huren, enkel kopen.
Denk dat je vooral moet uitmaken of jullie een huis wensen te kopen. Ook de combinatie is mogelijk: 5j huren en beleggen en dan (op hoop van goede beurskoersen) kopen. Dit laatste heeft als voordeel dat jullie relatie wordt getoetst - bij een scheiding is huren wenselijker dan kopen (maar nu zijn we aan het doemdenken - love is forever!)
Stel dat je het (bijna) ideale huis vind .... maar je kan het niet huren, enkel kopen.
Denk dat je vooral moet uitmaken of jullie een huis wensen te kopen. Ook de combinatie is mogelijk: 5j huren en beleggen en dan (op hoop van goede beurskoersen) kopen. Dit laatste heeft als voordeel dat jullie relatie wordt getoetst - bij een scheiding is huren wenselijker dan kopen (maar nu zijn we aan het doemdenken - love is forever!)
@VincentGT
WSML is herbeleggend IUSN niet dacht ik
WSML is herbeleggend IUSN niet dacht ik

Volgens mijn berekening (als we aannemen 6% per jaar voor aandelen en 2% per jaar voor appreciatie huis en inflatie) heb je na 25 jaar 562.000 € meer door te blijven huren (343.000 € na inflatie). (berekend met een ingewikkelde excel file die ik zelf gebruik voor dit soort beslissingen)
IUSN is ook herbeleggend maar op de beurs van Frankfurt genoteerd. WSML is op de beurs van Londen genoteerd in USD.
-
- Newbie
- Contacteer:
Of huis kopen en ieder jaar het geld dat je terugkrijgt vd belastingen sparen. Eenmaal je een huis hebt, kinderen, pensioensparen,... Kun je al makkelijk 5 a 6000 terugkrijgen per koppel. Vergeet ook niet dat je loon geïndexeerd wordt, maar je hypotheek niet, waardoor je ieder jaar een groter verschil hebt tussen afbetalingscapaciteit en werkelijke afbetalingen.
Indien dit de outcome is, zou ik zeker opteren voor eigen vastgoed.ignition schreef: ↑14 februari 2019, 19:05 Volgens mijn berekening (als we aannemen 6% per jaar voor aandelen en 2% per jaar voor appreciatie huis en inflatie) heb je na 25 jaar 562.000 € meer door te blijven huren (343.000 € na inflatie). (berekend met een ingewikkelde excel file die ik zelf gebruik voor dit soort beslissingen)
Waarom?piripi schreef: ↑15 februari 2019, 08:01Indien dit de outcome is, zou ik zeker opteren voor eigen vastgoed.ignition schreef: ↑14 februari 2019, 19:05 Volgens mijn berekening (als we aannemen 6% per jaar voor aandelen en 2% per jaar voor appreciatie huis en inflatie) heb je na 25 jaar 562.000 € meer door te blijven huren (343.000 € na inflatie). (berekend met een ingewikkelde excel file die ik zelf gebruik voor dit soort beslissingen)
Waarom niet kopen en beleggen?
10% sparen en beleggen voor later is al genoeg. En zoals hier nog gezegd werd blijft je aflossing hetzelfde maar je loon stijgt met inflatie.
10% sparen en beleggen voor later is al genoeg. En zoals hier nog gezegd werd blijft je aflossing hetzelfde maar je loon stijgt met inflatie.
Enkele bedenkingen:
- Financieel worst case scenario is huren+beleggen +/- gelijk aan kopen: 1.8 mil gecorrigeerd voor inflatie = 900k, beurscrash op 65 aan 50% = 450k vs huis 400k (waardestijging compenseert inflatie) + 50k gespaard laatste 10 jaar (geen lening). Huren+beleggen heeft in dit geval een veel te slecht risico/rendement verhouding; 35 jaar beursgrillen vs 35 jaar een vrijwel veilige investering in vastgoed en gemoedsrust.
- Je vermogen een paar keer in je leven -50% zien gaan is niet gezond voor je psychische toestand, ook al hersteld het zich.
- Het is moeilijker naar je stand te leven als je enkel maar beschikt over roerende middelen in je vermogen. Wanneer 2/3 van je vermogen in onroerende goederen zit neem je dit minder mee in je afweging welke aankopen het waard zijn. Vb een jacuzzi van 10k tov 1 miljoen roerende middelen is psychisch een veel kleinere investering dan 10k tov 300k roerende middelen. 35 jaar lang zo 'onder je stand' moeten leven is tergend.
- Huisvestiging is een veel beter beschermde investering (humanitair basisrecht) dan investeringen ter kapitalisatie, indien men nieuwe belastingen zou willen introduceren.
Ik zou zeggen: Beleg niet met middelen die dienen voor je welvaart/welzijn. Laat je welvaart/welzijn niet afhangen van de beurs.
- Financieel worst case scenario is huren+beleggen +/- gelijk aan kopen: 1.8 mil gecorrigeerd voor inflatie = 900k, beurscrash op 65 aan 50% = 450k vs huis 400k (waardestijging compenseert inflatie) + 50k gespaard laatste 10 jaar (geen lening). Huren+beleggen heeft in dit geval een veel te slecht risico/rendement verhouding; 35 jaar beursgrillen vs 35 jaar een vrijwel veilige investering in vastgoed en gemoedsrust.
- Je vermogen een paar keer in je leven -50% zien gaan is niet gezond voor je psychische toestand, ook al hersteld het zich.
- Het is moeilijker naar je stand te leven als je enkel maar beschikt over roerende middelen in je vermogen. Wanneer 2/3 van je vermogen in onroerende goederen zit neem je dit minder mee in je afweging welke aankopen het waard zijn. Vb een jacuzzi van 10k tov 1 miljoen roerende middelen is psychisch een veel kleinere investering dan 10k tov 300k roerende middelen. 35 jaar lang zo 'onder je stand' moeten leven is tergend.
- Huisvestiging is een veel beter beschermde investering (humanitair basisrecht) dan investeringen ter kapitalisatie, indien men nieuwe belastingen zou willen introduceren.
Ik zou zeggen: Beleg niet met middelen die dienen voor je welvaart/welzijn. Laat je welvaart/welzijn niet afhangen van de beurs.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je ziet online veel zaken over sparen voor later, compounded interest, Early Retirement etc.
Mijn advies is om toch ook een beetje te leven.
Ja, je moet sparen, en ja, je kan best je vermogen laten aangroeien door te beleggen.
Maar wat heb je aan 1.8m op je 65e, als je tot dan als een pater geleefd hebt?
Ik zeg niet dat het voor de poster in kwestie geldt, maar dit is meer een algemene opmerking.
6% is al met de crashes bij he. 450K zou betekenen een return van 3,5% of 1,5% na inflatie. Dat is wel heel conservatief gerekend.cspx schreef: ↑15 februari 2019, 14:02 Enkele bedenkingen:
Deze snap ik niet helemaal...cspx schreef: ↑15 februari 2019, 14:02 - Het is moeilijker naar je stand te leven als je enkel maar beschikt over roerende middelen in je vermogen. Wanneer 2/3 van je vermogen in onroerende goederen zit neem je dit minder mee in je afweging welke aankopen het waard zijn. Vb een jacuzzi van 10k tov 1 miljoen roerende middelen is psychisch een veel kleinere investering dan 10k tov 300k roerende middelen. 35 jaar lang zo 'onder je stand' moeten leven is tergend.
superbosko schreef: ↑15 februari 2019, 16:11Je ziet online veel zaken over sparen voor later, compounded interest, Early Retirement etc.
Mijn advies is om toch ook een beetje te leven.
Ja, je moet sparen, en ja, je kan best je vermogen laten aangroeien door te beleggen.
Maar wat heb je aan 1.8m op je 65e, als je tot dan als een pater geleefd hebt?
Ik zeg niet dat het voor de poster in kwestie geldt, maar dit is meer een algemene opmerking.
Idd, ik ben 30j ben huis aan het af betalen, nog 5j. Beleg ongeveer 10k per jaar in aandelen voor mijn toekomst. Maar ik zou veel meer kunnen beleggen of sparen maar ik doe het niet want wat ben ik er mee als ik 65j ben? Wat zal ik nog kunnen? Hoe zal mijn gezondheid zijn? Leef ik dan nog? ( Al veel kennissen en vrienden verloren) dus hier door zorg ik dat ik nu leef! Reizen, hobby's enzo verder
Wat mij betreft hele wijze woorden. Lijkt me verstandig dat topic starter dit soort overwegingen ook meeneemt in zijn beslissing; de praktijk is toch vaak een stuk weerbarstiger dan een een simpele spreadsheet-berekening!cspx schreef: ↑15 februari 2019, 14:02 Enkele bedenkingen:
6% is ook optimistisch als je je risico beperkt houdt.