Huren kan meer opleveren dan lenen/kopen
TIP
Re: Huren kan meer opleveren dan lenen/kopen
Het staat je nog altijd vrij ergens anders te werken.JanusBananus schreef: Deze opvatting is fout. Waar je in theorie recht op hebt heeft niets te maken met hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Als je in een bedrijf werkt waar het de cultuur is om overuren te kloppen en jij er een 9to5 leventje op nahoudt lig je binnen de kortste keren buiten [PUNT]
Denk je anders heus dat iedereen die meer dan 38 uren werkt dit "vrijwillig" doet?
In principe is de werkgever verplicht (ook bij bediendes) het maximum aantal uren te controleren, anders is hij strafbaar.
De regels bij bediende en arbeiders zijn gelijkaardig.
Ik weet wel dat in de praktijk dit wel afwijkt (vooral bij kleinere bedrijven). Hetzelfde vraagt men ook aan arbeiders (er zullen er ook wel zijn die overuren maken zonder wedde), maar in die sector staan de vakbonden iets sterker.
Als mijn werkgever vraagt om flexibel te zijn, dan werkt dat van twee kanten.
Oei, dan leven wij wel heel riant, want van de bijna 4.500 euro sparen wij er geen 1.000 per maand.
Nochtans, aan mij zal het niet liggen; ik kom geen winkel binnen (tenzij met een lijstje in de hand en dan wijk ik daar niet van).
Aan reizen zal het ook niet liggen, daar doen we amper geld aan op.
Kinderen sporten veel en hebben ook een overdaad aan kleren (in mijn ogen).
Verder dit jaar (na 12 jaar) salon, eetkamer en tv vervangen, én gans de beneden herschilderd. Moet ook ooit gebeuren natuurlijk.
Vorig jaar een nieuwe auto gekocht voor madame (deels op afbetaling aangezien het financiering aan 0% was, dan moet je zot zijn om ze cash op tafel te leggen).
En zo is het elk jaar wel iets; nog niet zo lang geleden waren het maanden van 800 euro crèche. (gedurende 6m 2 kinderen tegelijk).
Nochtans, aan mij zal het niet liggen; ik kom geen winkel binnen (tenzij met een lijstje in de hand en dan wijk ik daar niet van).
Aan reizen zal het ook niet liggen, daar doen we amper geld aan op.
Kinderen sporten veel en hebben ook een overdaad aan kleren (in mijn ogen).
Verder dit jaar (na 12 jaar) salon, eetkamer en tv vervangen, én gans de beneden herschilderd. Moet ook ooit gebeuren natuurlijk.
Vorig jaar een nieuwe auto gekocht voor madame (deels op afbetaling aangezien het financiering aan 0% was, dan moet je zot zijn om ze cash op tafel te leggen).
En zo is het elk jaar wel iets; nog niet zo lang geleden waren het maanden van 800 euro crèche. (gedurende 6m 2 kinderen tegelijk).
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Niet ik huur hier iets aan 300€/mnd, val daarvoor dan de mensen aan die dit hier gepost hebben.JanusBananus schreef:Toont iemand mij zo eens iets marktconform.Spruitekop schreef:Je zou gek moeten zijn om te kopen als je iets voor 300€/mnd kan huren met alles wat je nodig hebt.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Kids bij ons zijn nog niet aan de tiener fase. Dus het onderhoud is daar nog niet zo duur aan.
Maar zoals je zegt vervangen van salon, eetkamer, tv en aankoop van een auto dat reken ik ook niet onder die 2000€ waar mee ik kan leven per maand. Dat zijn dingen waarvoor je je spaargeld gebruikt als het nodig is.
Net zoals op vakantie gaan. Dat wordt betaald met het spaargeld.
Voor wat spaar je anders.
Sparen om te sparen is ook maar nutteloos.
Maar zoals je zegt vervangen van salon, eetkamer, tv en aankoop van een auto dat reken ik ook niet onder die 2000€ waar mee ik kan leven per maand. Dat zijn dingen waarvoor je je spaargeld gebruikt als het nodig is.
Net zoals op vakantie gaan. Dat wordt betaald met het spaargeld.
Voor wat spaar je anders.
Sparen om te sparen is ook maar nutteloos.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bedoel je het jaar 2002 waarin de vastgoedprijzen nog een stuk lager lagen dan de helft van het huidige niveau van de vastgoedprijzen?JurgenC79 schreef:Ik kan me dus niet inbeelden dat wij ons zelf iets moeten ontzeggen in deze levensstijl.
Wij hebben ons huis ook gebouwd ZONDER financiële hulp van ouders.
Met het geld dat we verdient hebben met jaren vakantiewerk (van mijn kant) en weekendwerk (vrouw hare kant) en een goed jaartje fulltime te hebben gewerkt, hebben we ons een bouwgrond van een 7-tal are kunnen kopen (jaar 2002).
Vervolgens op het gemak rondkijken naar huis ontwerpen, architecten aannemers.
Er stond een bos op onze grond, die hebben we zelf gekapt (vergunning was al in orde door verkoper).
2004 hebben we de kelder laten uitgraven en hebben we zelf de kelder gemetst (daar wel met hulp arbeidshulp van ouders).
2005 zijn de aannemers, die we hebben geholpen waar we konden, begonnen en zijn we een lening aangegaan.
2007 zijn we in de woning ingetrokken. Toen wel nog met witte muren, de welfsels als plaffond en op de bovenverdiep nog geen vloeren of deuren. Maar het huis was perfect bewoonbaar.
Nu 2014 ben ik wel nog bezig aan de laatste slaapkamer.
Moet de grote badkamer nog in orde gemaakt worden.
En voor buiten zou het gras mogen vervangen worden door beplanting en de kiezel door kasseiën.
Wij betalen 600€ aan onze lening, zou eingelijk nog eens naar de bank moeten om te gaan herzien, want dat was nog aan een rentevoet van 4.05. Dat is evenveel en zelfs minder dan heel wat mensen die ik ken die huren. Met het voordeel dat ik er achter een dikke 10 jaar vanaf ben en dat ik nog eens 600€ extra heb dat ik aan iets anders kan spenderen.

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... /vastgoed/" onclick="window.open(this.href);return false;
Al een chance dat de grafiek nog juist zo ver terug gaat...
Ik voel me een beetje geschoffeerd dat je hetgeen je moet afbetalen van iets dat je tegen de helft van de huidige prijzen hebt kunnen kopen wil vergelijken met nu. Even een news flash: Sinds de jaren 2000 zijn de vastgoedprijzen werkelijk geëxplodeerd en wie tegen 2008 niets had is gezien.
Na een jaar voltijds te werken al een bouwgrond kunnen kopen... Enig idee hoeveel bouwgrond nu kost?

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt Janus. Je ziet als je eerlijk bent tegenover jezelf zie je dat het wel kan.JanusBananus schreef:Het zou inderdaad te doen zijn. Maar dan zijn we alles waarvoor we tot nu toe gewerkt hebben kwijt en hangen we voor minstens 20 jaar vast aan een relatief hoge aflossing voor iets wat ik momenteel zwaar overprijsd vind.djtw schreef:Dit gezegd zijnde: Met 27.500 euro spaargeld per jaar, heb je na 4 jaar toch allaaaaaaang genoeg om een deftige woning te kopen met een deftige quotiteit en aan een interessante intrestvoet, zeker? Met 110.000 euro eigen middelen mag je al een woning kiezen in het segment rond 400.000 euro, en geen enkele bank die jou die lening gaat weigeren. Dus eigenlijk geef je Spruit toch gelijk, het is toch te doen, ook van nul beginnend?

Nog wat verder werken want m'n collega -ook een late dertiger- heeft ouderschapsverlof genomen op de rug van z'n 2 kinderen om z'n kot volledig te schilderen

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Compleet mee akkoord. Wij doen het met €1800, de rest wordt gespaard, en dat is ruim genoeg om goed van te leven zonder uitspattingen. Wij gaan ook af en toe ergens naartoe, of gaan eten.Als koppel verdienen wij ook zo'n 4000 en kunnen ook wij zo'n 2000 aan de kant zetten.
Ik kan ook voorbeelden geven van mensen die bijna altijd gaan uit eten, in het weekend nog autocross doen (dure hobby!) en ne keer heel uitgebreid op vakantie gaat. Daarna hoor je klagen dat ze geen geld hebben om een huis te kopen en noodgedwongen een klein appartementje huren. Tja... Ieder zijn prioriteiten
In deze laatste berichten is er een wedstrijdje vroeger t.o.v. nu. Wel, sinds de 20e eeuw is er niet zoveel te klagen (buiten de oorlogen). Er werd vroeger zowel als nu hard gewerkt, en men verdiende zowel vroeger als nu goed zijnen boterham.
-
- VIP member
- Contacteer:
t punt is dat vastgoed (of eerder wonen en dus alles wat er bij komt kijken) duur is vandaag de dag, of toch een grote hap uit t budget neemt, meer dan vroeger (waar toen andere zaken duurder waren) . Maar tgeld is goedkoop ook he.
Ik zou niet graag in de schoenen van een jong volwassene staan die zonder steuntje en met een modaal inkomen even op zoek gaat naar bouwgrond en es zijn goesting gaat bouwen, ook al staan de rentes zo laag.
Er wordt hier veel te veel appelen met peren vergeleken.
Ik zou niet graag in de schoenen van een jong volwassene staan die zonder steuntje en met een modaal inkomen even op zoek gaat naar bouwgrond en es zijn goesting gaat bouwen, ook al staan de rentes zo laag.
Er wordt hier veel te veel appelen met peren vergeleken.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Off-topicanonymous schreef:@patrick1:
Toch raar, spreek eens met mensen van een jaar of 50à55 die nog werken, wat de werkdruk nu is en 30 jaar geleden...
De reacties die ik steevast krijg zijn:
* Vroeger ging alles trager, minder druk
* Vroeger vaste werktijden, nu wordt je verplicht om niet-betaalde overuren te doen
* Vroeger was het wwerken toch plezanter
* etc
Wil ik nog even iets over kwijt... M'n ouders werkten (beiden) in hetzelfde fabriek, in den beginne ook op zaterdagmorgen. Wat wil je dan nog als "overuren" catalogeren?
Alles trager... ook daar moest je voldoen aan zoveel stuks, de stukken die niet voldeden door de kwaliteitscontrole kwamen "op je blad te staan" of kon je inhalen in je middagpauze. (lees: buffer maken voor als er werden afgekeurd op het eind van de dag)
werken plezanter... de werkneemster die zicht had op de deur zat in de slag met de andere werkneemsters. Het verplaatsen van iets welbepaald zorgde er voor dat iedereen op de afdeling wist dat de chef of grote baas eraan kwam. Want als die voorbij kwam mocht er niet gepraat worden, zelfs een glimlach op het aangezicht werd gecommentarieerd. Veel plezanter... misschien wel. Maar als ik het zo begrijp zat het plezier d'er vooral in dat ze iets "achter het gat" gedaan hadden. En meestal kwam dat neer op eens 5 minuten kunnen roddelen als de baas/chef d'er even niet was.
Dan vraag ik mij toch af wat wij verkeerd doen.
Van ons inkomen van 3600 kunnen wij geen 1600 euro sparen.
Reken ik onze vaste kosten al
850 lening
100 syndic kosten/brandverzekering/reservefonds
250 euro gemiddeld kinderopvang
100 euro elec/gas
50 euro internet/gsm/tv
= 1350 euro.
En dan moet er nog eten/kledij/diesel worden aangekocht. Daarnaast de terugkerende zaken: SSV, Hospi verz. Autobelasting, auto onderhoud, autoverz, water, OV.
Dat zou dus 650 euro per maand zijn voor deze zaken. Dat is haast onmogelijk.
Ik geloof niet dat een jong gezin met 2000 euro Netto per maand toekomt om al deze kosten te betalen.
850 lening
100 euro elec/gas
50 euro internet/gsm/tv
= 1350 euro.
En dan moet er nog eten/kledij/diesel worden aangekocht. Daarnaast de terugkerende zaken: SSV, Hospi verz. Autobelasting, auto onderhoud, autoverz, water, OV.
Ik geloof niet dat een jong gezin met 2000 euro Netto per maand toekomt om al deze kosten te betalen.
Ik heb de rekening eens gemaakt om te zien waarom wij geen 2.000 euro kunnen overhouden, en vertrekkende van 4.000 euro netto zou het ons nooit lukken om 2.000 euro per maand opzij te zetten.
Na aftrek van alle vaste kosten, zouden we van de 4.000 euro nog 1.590 euro per maand overhouden, nog zonder één hap gegeten te hebben.
Dan reken ik volgende zaken mee:
hypotheek circa 1.000 euro
electriciteit + gas circa 140 euro
afbetaling auto: circa 300 euro
auto nafte: circa 75 euro
autoverzekering (omnium): circa 100 euro
keuring en onderhoud: 30 euro per maand
telenet: circa 70 euro
proximus: circa 20 euro
water: circa 35 euro
kad.inkomen: circa 120 euro per maand
brandverzekering: circa 40 euro per maand
verjaardagsfeestjes kinderen: 30 euro gemiddeld per maand (15 eur per kind per feestje)
sportclubs lidgeld: circa 40 euro per maand
occasioneel restaurantbezoek: circa 100 euro per maand
kleding & schoenen (gemiddeld 100 euro/kind/maand): circa 200 euro
provisie voor reis: circa 120 euro per maand
TOTAAL: 2405
REST: 4000 - 2405 = 1595
Exclusief: uitgaven in de Colruyt / Lidl / ..., en persoonlijke kleding (alleen kinderen meegerekend).
Je kan veel commentaar hebben op de kosten hierboven, maar m'n hypotheek is wat ze is, een hoop andere kosten ook, alleen restaurantbezoek en provisie voor reis (hoewel niet uitzonderlijk hoog, ik hoor andere verhalen) zijn voor discussie vatbaar.
Middagtoezicht op school is nog niet verrekend, mosselfeest of steakavond op school / voetbal / turnkring ook niet.
Na aftrek van alle vaste kosten, zouden we van de 4.000 euro nog 1.590 euro per maand overhouden, nog zonder één hap gegeten te hebben.
Dan reken ik volgende zaken mee:
hypotheek circa 1.000 euro
electriciteit + gas circa 140 euro
afbetaling auto: circa 300 euro
auto nafte: circa 75 euro
autoverzekering (omnium): circa 100 euro
keuring en onderhoud: 30 euro per maand
telenet: circa 70 euro
proximus: circa 20 euro
water: circa 35 euro
kad.inkomen: circa 120 euro per maand
brandverzekering: circa 40 euro per maand
verjaardagsfeestjes kinderen: 30 euro gemiddeld per maand (15 eur per kind per feestje)
sportclubs lidgeld: circa 40 euro per maand
occasioneel restaurantbezoek: circa 100 euro per maand
kleding & schoenen (gemiddeld 100 euro/kind/maand): circa 200 euro
provisie voor reis: circa 120 euro per maand
TOTAAL: 2405
REST: 4000 - 2405 = 1595
Exclusief: uitgaven in de Colruyt / Lidl / ..., en persoonlijke kleding (alleen kinderen meegerekend).
Je kan veel commentaar hebben op de kosten hierboven, maar m'n hypotheek is wat ze is, een hoop andere kosten ook, alleen restaurantbezoek en provisie voor reis (hoewel niet uitzonderlijk hoog, ik hoor andere verhalen) zijn voor discussie vatbaar.
Middagtoezicht op school is nog niet verrekend, mosselfeest of steakavond op school / voetbal / turnkring ook niet.
Hoewel het moeilijk is om in detail te treden vallen mij twee dingen op:djtw schreef:Ik heb de rekening eens gemaakt om te zien waarom wij geen 2.000 euro kunnen overhouden, en vertrekkende van 4.000 euro netto zou het ons nooit lukken om 2.000 euro per maand opzij te zetten.
- hypotheek die toch een heel stuk hoger is (ik moet wel toegeven dat ik de groep van de 0-rentes zit. Ik betaal sinds 3-4 jaar <1% rente, en vanaf de volgende herziening is het compleet kassa kassa).
- autolening van €300 -> kan volgens interpretatie betaald worden van het spaargedeelte. Indien je geen lening had, dan was dit één van de zaken waarvoor spaargeld dient. De omnium is waarschijnlijk ten gevolge van een verplichting van de autolening?
De energiekosten en communicatiekosten zijn ook een stuk hoger.
Misschien nog om toe te geven erbij zeggen dat één van onze auto's een firmawagen is, maar ook hierop worden er evengoed belastingen betaald en gaat er een hele hap uit het inkomen voor de taxatie van privé kilometers.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waar heb ik beweerd dat dit niet mogelijk is?Spruitekop schreef:Bedankt Janus. Je ziet als je eerlijk bent tegenover jezelf zie je dat het wel kan.![]()
Ik word er gewoon kwaad van als iemand van vorige generatie of iemand met een ander realiteitsbesef doet alsof het vroeger even moeilijk was als nu. Of omgekeerd dat het nu nog even gemakkelijk gaat en even vanzelfsprekend is.
Niet vergeten dat wij dit trouwens doen met een relatieve halvering van ons inkomen en dan nog eens in combinatie met het betalen van de belastingen van de vorige generatie. Die zijn immers doorgeschoven naar ons waardoor zij minder dan hun deel moesten betalen en wij ons deel + hun doorgescheven deel moeten betalen + interest.
Nu is het stukken moeilijker dan vroeger en krijg je er weinig voor in ruil in vergelijking met wat je er in moet steken.
In theorie kan je altijd wel iets kopen, maar het staat niet in verhouding tot de arbeid die je in moet steken om het te realiseren (overwaardering). Iemand kan ook een stacaravan kopen en aflossen op 40 jaar met het draaien van dubbele shiften waaruit men dan concludeert "Ah voila, het is nog steeds mogelijk en vroeger was het even zwaar".
-
- Hero Member
- Contacteer:
SSV is eigenlijk een lening. Hospi is op maandbasis heel laag normaal. Autobelasting en -verzekering hangt van je auto af maar hoeft niet veel te kosten, water is op maandbasis ook niet gigantisch en OV ook. Dan moet het toch te doen zijn om dit onder de 650 EUR te houden?Predah schreef:Dan vraag ik mij toch af wat wij verkeerd doen.
850 lening
100 euro elec/gas
50 euro internet/gsm/tv
= 1350 euro.
Het is zeker niet gemakkelijk, maar om zomaar te zeggen dat het vroeger gewoon gemakkelijker is, nee.JanusBananus schreef: Nu is het stukken moeilijker dan vroeger en krijg je er weinig voor in ruil in vergelijking met wat je er in moet steken.
Je kan alles uitleggen met het geven van voorbeelden, maar uiteindelijk is er niet zoveel veranderd.
Ik zit zelf ook in de jongere generatie (gebouwd bijna 10 jaar geleden) en dat ging allemaal. Misschien niet zo groot als de huizen uit de jaren '60, maar groot genoeg om in te leven. Moest ik er nu aan beginnen zou het nog steeds gaan (ik geef toe dat het nu minder gunstig was als toen... maar wat binnen 5 jaar?).
Mijn ouders hebben begin jaren '80 moeten knokken en wroeten om een "op te knappen" rijhuisje van 350.000 frankskes te kunnen kopen. Zonder dat ze beide lange uren moesten kloppen, zou het niet gegaan zijn. Is het dan beter of slechter geworden? (misschien heb ik gewoon ook een betere job... maar goed)