Huren of kopen?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Huren of kopen?
Hoi!
Ik loop al even rond met een enorm dilemma. Huren of kopen? Iedereen die ik om advies vraag, lijkt wel een andere mening te hebben en ik word er helemaal radeloos van.
Ik ben 28 jaar, single en ken niemand die wil samenwonen. Momenteel heb ik een contract tot eind december met als loon 1.350/m. Normaal gezien vind ik vrij vlot werk, maar meestal maar voor een paar maanden. Mijn loon schommelt meestal tussen de 1.300 en 1.600. Ik heb 11.000 op mijn rekening staan.
Ik zoek iets regio Genk-Hasselt, maar al wat ik vind om te huren is tegen de 600/m. Is kopen überhaupt een optie voor mij? En zo ja, is dit dan voordelig?
Ik weet dat mijn situatie niet ideaal is om alleen te gaan wonen, maar de omstandigheden vragen er wel om.
Heel erg bedankt!!
Ik loop al even rond met een enorm dilemma. Huren of kopen? Iedereen die ik om advies vraag, lijkt wel een andere mening te hebben en ik word er helemaal radeloos van.
Ik ben 28 jaar, single en ken niemand die wil samenwonen. Momenteel heb ik een contract tot eind december met als loon 1.350/m. Normaal gezien vind ik vrij vlot werk, maar meestal maar voor een paar maanden. Mijn loon schommelt meestal tussen de 1.300 en 1.600. Ik heb 11.000 op mijn rekening staan.
Ik zoek iets regio Genk-Hasselt, maar al wat ik vind om te huren is tegen de 600/m. Is kopen überhaupt een optie voor mij? En zo ja, is dit dan voordelig?
Ik weet dat mijn situatie niet ideaal is om alleen te gaan wonen, maar de omstandigheden vragen er wel om.
Heel erg bedankt!!
Re: Huren of kopen?
Wat doe je voor job?
Heb je ooit uitzicht op een beter loon?
Wil je een studio of liever appartement met 1 slaapkamer?
Heb je ooit uitzicht op een beter loon?
Wil je een studio of liever appartement met 1 slaapkamer?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dankjewel voor je antwoord!
Ik ben ergotherapeut / lesgeefster. Het beste dat ik verdiende was tegen de 1.800, maar dat was toen ik fulltime werkte en dat is helaas niet zo makkelijk vast te krijgen.
Ik sta zeker open voor een studio!
Ik ben ergotherapeut / lesgeefster. Het beste dat ik verdiende was tegen de 1.800, maar dat was toen ik fulltime werkte en dat is helaas niet zo makkelijk vast te krijgen.
Ik sta zeker open voor een studio!
Met de beperkte gegevens die we hebben, denk ik dat je momenteel beter wacht. Het zal niet eenvoudig zijn om.aan een krediet te geraken.
Je bent enige ontlener, zonder contract onbepaalde duur. Je spaarcenten zijn al mooi, maar echter zullen ze onvoldoende zijn om de kosten te dekken. Daardoor zal je haast zeker meer dan 100 % van de aankoopwaarde van de woning moeten gaan lenen. Je inkomsten zij te laag om een dergelijke kredietvorm af te lossen op een redelijke termijn, laat staan de intrestvoet die je zou krijgen.
Je zou een heel goedkoop studiootje of appartement kunnen kopen, maar als je dan iemand.leert kennen en je moet verkopen om beter te gaan wonen dan ga je je broek scheuren ...
Je bent enige ontlener, zonder contract onbepaalde duur. Je spaarcenten zijn al mooi, maar echter zullen ze onvoldoende zijn om de kosten te dekken. Daardoor zal je haast zeker meer dan 100 % van de aankoopwaarde van de woning moeten gaan lenen. Je inkomsten zij te laag om een dergelijke kredietvorm af te lossen op een redelijke termijn, laat staan de intrestvoet die je zou krijgen.
Je zou een heel goedkoop studiootje of appartement kunnen kopen, maar als je dan iemand.leert kennen en je moet verkopen om beter te gaan wonen dan ga je je broek scheuren ...
Begrijp ik het goed dat je nu nog in het ouderlijk huis woont? Zo ja, is het een optie om daar nog wat langer te blijven? Dan zou je toch snel moeten kunnen sparen. Kopen is in jouw situatie onmogelijk volgens mij en als je huurt slaag je er wellicht niet in om verder te sparen.
Bedankt allemaal voor de hulp! Ik woon nu inderdaad nog bij mijn ouders in. Het is niet dat ze mij een ultimatum hebben gesteld, maar hier nog lang blijven is voor mij helaas geen optie meer. Ik vrees zelf ook dat indien ik huur ik nog amper iets ga kunnen sparen.
Maar kopen is dus geen optie. Dankjewel allemaal om dat te helpen uitklaren!
Bedankt allemaal voor de hulp! Ik woon nu inderdaad nog bij mijn ouders in. Het is niet dat ze mij een ultimatum hebben gesteld, maar hier nog lang blijven is voor mij helaas geen optie meer. Ik vrees zelf ook dat indien ik huur ik nog amper iets ga kunnen sparen.
Kopen is wel een optie. Je kan in Genk en Hasselt voor 100.000 euro al een mooie studio vinden zonder werk aan. Geen grote luxe, basic, maar degelijk. We spreken dan wel over 50m2, wat klein is.
De aankoopkosten zijn dan minimaal omdat je maar 7.000,00 euro schrijfgeld betaald - de korting van 5.600,00 euro, is slechts 1.400,00 euro. Dan kan je met je eigen inleg de notariskosten en schrijfgeld + bankkosten betalen. je hebt nog wat geld over om te verven en dergelijke dan.
Te lenen: 100.000,00 euro. Dit over 25 jaar is pakweg 450,00 euro.
Dan zit je wel 25 jaar vast aan een studio.
Ik persoonlijk zou eerst huren of bij ouders blijven en al heel zeker 1st een vaste job vinden!
De aankoopkosten zijn dan minimaal omdat je maar 7.000,00 euro schrijfgeld betaald - de korting van 5.600,00 euro, is slechts 1.400,00 euro. Dan kan je met je eigen inleg de notariskosten en schrijfgeld + bankkosten betalen. je hebt nog wat geld over om te verven en dergelijke dan.
Te lenen: 100.000,00 euro. Dit over 25 jaar is pakweg 450,00 euro.
Dan zit je wel 25 jaar vast aan een studio.
Ik persoonlijk zou eerst huren of bij ouders blijven en al heel zeker 1st een vaste job vinden!
Ontleend bedrag 100 000voodoo schreef: ↑7 november 2018, 13:27 De aankoopkosten zijn dan minimaal omdat je maar 7.000,00 euro schrijfgeld betaald - de korting van 5.600,00 euro, is slechts 1.400,00 euro. Dan kan je met je eigen inleg de notariskosten en schrijfgeld + bankkosten betalen. je hebt nog wat geld over om te verven en dergelijke dan.
Aktekosten: rond 4700 €, waarvan inderdaad slechts 1400 € rr betaald, dat wil ook zeggen dat ze er later maar 1400 zal mogen meenemen. Dus daar is ze al 3300 van haar spaargeld kwijt als ze haar Romeo morgen tegen het lijf loopt.
Kredietaktekosten: Rond de 3700 €
Als ze haar Romeo tegen het lijf loopt, dan is ze die volledig kwijt als ze het krediet terugbetaalt (theoretisch)
Ze is dan al 7000 € van haar spaargeld kwijt,
Dan moet ze nog eens een overbrugging nemen
haar appartement verkopen met agence (theoretisch) want het is te klein
dossierkosten
brandverzekering
ssv
Voorzien in alle onderhoud met slechts 1000 € overschot na betaling lening, ze kan nooit nog bijsparen
Eerste jaren renteaflossing hoger dan kapitaal (ze spaart amper)
Gedwongen kredietformules nemen om er toch maar deftig uit te zien
Onderhoudskosten woning
Ki
Verkoop met winst of verlies?
...
...
Inderdaad, theoretisch gezien kan ze wel kopen.
Laat je niet bang maken.Srndpt schreef: ↑7 november 2018, 09:11 Bedankt allemaal voor de hulp! Ik woon nu inderdaad nog bij mijn ouders in. Het is niet dat ze mij een ultimatum hebben gesteld, maar hier nog lang blijven is voor mij helaas geen optie meer. Ik vrees zelf ook dat indien ik huur ik nog amper iets ga kunnen sparen.
De gemoedsrust van een eigendom te hebben (af te betalen) is het risico dat je neemt meer dan waard.
Op korte termijn wordt het niet gemakkelijk. Op lange termijn zal je er m.i. nooit spijt van krijgen.
in jou wsituatie zou ik:
zo snel mogelijk alleen gaan wonen (ok, niet goed voor je spaargeld, maar des te meer voor je persoonlijke ontwikkeling ;-) )
Ik zou eerst iets kleins huren. Niet te groot, dat je nog kan sparen.
Zeker als je nog alleen bent, geen vaste job hebt etc, zou ik geen lening aangaan voor een huis/studio/...
Maar das louter mijn mening.
zo snel mogelijk alleen gaan wonen (ok, niet goed voor je spaargeld, maar des te meer voor je persoonlijke ontwikkeling ;-) )
Ik zou eerst iets kleins huren. Niet te groot, dat je nog kan sparen.
Zeker als je nog alleen bent, geen vaste job hebt etc, zou ik geen lening aangaan voor een huis/studio/...
Maar das louter mijn mening.
En laat je ook niet te fel leiden door de 90%'ers hier met een baksteen in de maag
Alles doen, zelfs 25 jaar aan een studio vasthangen, om maar niet te hoeven huren. Misschien kom je over een jaartje iemand tegen.
Samenhuizen een optie? Dat doen jonge werkenden toch vaak in grootsteden, hier in Leuven toch. En nog plezant ook
Samenhuizen een optie? Dat doen jonge werkenden toch vaak in grootsteden, hier in Leuven toch. En nog plezant ook
Waarom zou je je niet kunnen ontwikkelen als je nog bij je ouders inwoont? Dat is zo een dwangidee van deze tijd: wie na zijn studies nog thuis blijft wonen is een moederskindje, kan niet voor zichzelf zorgen of opkomen, daar scheelt iets aan, die kan niet ten volle van het leven genieten. Allemaal flauwekul.