Hypo in combinatie met persoonlijke lening
TIP
Hypo in combinatie met persoonlijke lening
Mijn schoonmoeder kwam bij het idee mijn tante bovenstaande aan te raden. Ze zit in scheiding en heeft laag inkomen. 1325 per maand. Nu we hebben alle cijfers naast elkaar gelegd en ze kan prima 850 / maand afleggen. Dat staat hier niet te spraken eigenlijk.
Vraag is of het hanteerbaar is dat ze 70.000 leent wegens te laag inkomen en 50.000 via persoonlijke lening. Ze heeft zelf 50.000 na de scheiding en zou graag huisje van 135.000 kopen dat ze gaandeweg als er nog wat overblijft renoveren zal met behulp van haar familie. Ze zoekt in de toekomst ook een job waar ze meer kan verdienen maar voorlopig is dat er niet.
Het is bij dringendheid dat ze iets zoekt. Ze heeft ongeveer 9 maanden.
Graag overwegingen van andere. Hoe zien jullie het. Kan een hypo in combi met persoonlijke lening. Welke lener raad je aan? Waarop letten, buiten dan de budgetscontrole.
Vraag is of het hanteerbaar is dat ze 70.000 leent wegens te laag inkomen en 50.000 via persoonlijke lening. Ze heeft zelf 50.000 na de scheiding en zou graag huisje van 135.000 kopen dat ze gaandeweg als er nog wat overblijft renoveren zal met behulp van haar familie. Ze zoekt in de toekomst ook een job waar ze meer kan verdienen maar voorlopig is dat er niet.
Graag overwegingen van andere. Hoe zien jullie het. Kan een hypo in combi met persoonlijke lening. Welke lener raad je aan? Waarop letten, buiten dan de budgetscontrole.
Re: Hypo in combinatie met persoonlijke lening
Tenzij Sinterklaas een bank heeft denk ik niet dat er een bank is die zal willen lenen aan iemand die 65% van zijn loon wil gebruiken om een lening van 88% quotiteit af te betalen.
Waarom zijn die 9 maanden van doen? Kan OCMW niets regelen? Ik zou eerst aan een hoger inkomen werken dan pas aan hogere uitgaven.
Als je bij een huis van 135K nog de kosten optelt kom je al helemaal niet toe met je lening van 120K. Je hebt dan nog 30K spaargeld over. Daarmee zal je waarschijnlijk ingrijpend moeten renoveren (elektriciteit, isolatie,...), en jezelf indekken tegen tegenslagen.
Lujkt me verre van realistisch. Je hebt dan een kleine 500 euro over per maand om van te leven: eten, gas, water, elektriciteit, voorheffing op KI, ...
Waarom zijn die 9 maanden van doen? Kan OCMW niets regelen? Ik zou eerst aan een hoger inkomen werken dan pas aan hogere uitgaven.
Als je bij een huis van 135K nog de kosten optelt kom je al helemaal niet toe met je lening van 120K. Je hebt dan nog 30K spaargeld over. Daarmee zal je waarschijnlijk ingrijpend moeten renoveren (elektriciteit, isolatie,...), en jezelf indekken tegen tegenslagen.
Lujkt me verre van realistisch. Je hebt dan een kleine 500 euro over per maand om van te leven: eten, gas, water, elektriciteit, voorheffing op KI, ...
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Slechts één adres : madame Leemans , lenen bij madame Leemans is lenen bij een vriendin. Ook voor hopeloze gevallen dus.
Ik dacht dat banken de 1/3 regel niet veel meer toepassen, maar wel dat je na alle kosten als gezin + kids 1200 euro en als alleenstaande 650 euro en als koppel 950 euro moet overhouden..
Best kan je paar banken aflopen of kredietverstrekkers zoals :
https://www.immothekerfinotheker.be/N/ of
https://www.leemanskredieten.be/
Ik denk dat de combinatie hypo + pers. lening niet haalbaar is.
Bij hypo van 70.000 op 20 jaar =350/maand
Pers.le. van 50.000 op 10 jaar = 650/maand.
Hypo van 130.000 op 20 jaar = 660/maand
Laatst gewijzigd door ludo op 23 mei 2020, 11:13, 6 keer totaal gewijzigd.
Mijn bank rekende dat ik na lening nog 900 euro moest overhebben als alleenstaande. Als je daar de vaste kosten af doet komt dat ongeveer op jouw 650 uit, dus dat kan wel eens kloppen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Dus volgens jouw kan er 415 geleend worden. Er kan ook op 25 geleend worden ze is nog jong. Mijn moeder was de oudste en zij een uitschieter. Kan een bank die voor reden vatbaar is geen 800 tellen? Want is die 950 een vat gegeven?ludo schreef: ↑23 mei 2020, 10:00 Ik dacht dat banken de 1/3 regel niet veel meer toepassen, maar wel dat je na alle kosten als gezin + kids 1200 euro en als alleenstaande 650 euro en als koppel 950 euro moet overhouden..
Een bank moet zicht houden aan wettelijke regels die hun zijn opgelegd.,KendrickR schreef: ↑24 mei 2020, 07:31Dus volgens jouw kan er 415 geleend worden. Er kan ook op 25 geleend worden ze is nog jong. Mijn moeder was de oudste en zij een uitschieter. Kan een bank die voor reden vatbaar is geen 800 tellen? Want is die 950 een vat gegeven?ludo schreef: ↑23 mei 2020, 10:00 Ik dacht dat banken de 1/3 regel niet veel meer toepassen, maar wel dat je na alle kosten als gezin + kids 1200 euro en als alleenstaande 650 euro en als koppel 950 euro moet overhouden..
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Op 1325€ inkomen 850€ aan leningen afbetalen is een goed recept om snel zonder huis in schulden te zitten. Tenzij er jaren aan aan stuk consistent maandelijks 1000€ in het zwart binnenkomt...KendrickR schreef: ↑23 mei 2020, 05:10 Mijn schoonmoeder kwam bij het idee mijn tante bovenstaande aan te raden. Ze zit in scheiding en heeft laag inkomen. 1325 per maand. Nu we hebben alle cijfers naast elkaar gelegd en ze kan prima 850 / maand afleggen. Dat staat hier niet te spraken eigenlijk.
Laat ze even op adem komen in een huurwoning. Hopelijk kan het OCMW haar daarnaar helpen zoeken. Een tijdje huren is zeker geen verloren tijd of geld! Die tijd kan ze gebruiken om zich te bezinnen over haar volgende stappen.
Je begrijpt het niet goed denk ik... 850 over hebben. We zeiden ze kan.... dat wil niet zeggen dat dat ook hoort te zijn. We hebben de uitgaven allemaal berekend, alles, eten, internet, water, kleding, etc. Echt alles. Ze hield immers al budgetten bij van haar kleding en producten die ze kocht als gezin.fropskottel schreef: ↑24 mei 2020, 12:36Op 1325€ inkomen 850€ aan leningen afbetalen is een goed recept om snel zonder huis in schulden te zitten. Tenzij er jaren aan aan stuk consistent maandelijks 1000€ in het zwart binnenkomt...KendrickR schreef: ↑23 mei 2020, 05:10 Mijn schoonmoeder kwam bij het idee mijn tante bovenstaande aan te raden. Ze zit in scheiding en heeft laag inkomen. 1325 per maand. Nu we hebben alle cijfers naast elkaar gelegd en ze kan prima 850 / maand afleggen. Dat staat hier niet te spraken eigenlijk.
Laat ze even op adem komen in een huurwoning. Hopelijk kan het OCMW haar daarnaar helpen zoeken. Een tijdje huren is zeker geen verloren tijd of geld! Die tijd kan ze gebruiken om zich te bezinnen over haar volgende stappen.
Als dat volgens u een recept voor mislukken is dan is dat uw eenzijdig beeld. Het lijkt ons verstandig niet voor 850 maand aflegging te gaan als dat kan. Want er komen altijd wel eens uitschietende maanden. Met 200 extra overschot kan het wel. Maw ze kan 650 ongeveer maandelijks afleggen en nog wat overhouden op het einde van de maand. De vraag was uiteraard zoals we al aangaven niet of het gaat lukken of niet, want dat is puur een mening. De vraag was wat de opties waren om te lenen... niet om niet te lenen zoals vele hier toch suggereren en waarnaar niet gevraagd was.
We vragen naar de mening wat wel gaat, niet waarom het best niet gedaan word. Want menig zal van mening zijn dat het niet gaat met dat inkomen terwijl wij dat onzin vinden. Ik en men partner hebben maandelijks bij ons beide maanduitgaven aan ele, water, kleding, etc maar 750 euro kosten. Met zen twee. En we hebben beide een wagen. We zetten met ons tweetjes aardig wat opzij. Dat gaat de tante uiteraard niet zo snel kunnen als ons.
En ik denk immers dat 9 maanden en nu zich bezinnen een beter idee is.
edit; Crowdlending is dat er ook naar particulieren?
Je hebt helemaal gelijk. Onze meningen en adviezen doen helemaal niet ter zake.
Dat je tante haar situatie uitlegt aan haar bank of andere banken, desnoods vergezeld van de adviezen van je schoonmoeder en de rest van de familie.
De bank zal dan haar mening geven. Gebaseerd op de huidige situatie van je tante. Niet op de onze en niet op de jouwe. En die is dan te nemen of te laten.
Edit: Uiteraard kan je tante beroep doen op crowdfunding. Ze moet dan eerst een bedrijf met businessplan uit de grond stampen. Misschien kan jij dan optreden om het verkocht te krijgen aan het publiek?
Wil je tante als particulier een beroep doen op bijdragen van het publiek valt dat onder de noemer liefdadigheid. Mits goed verkocht kan dat ook succesvol zijn.
Lukt dat niet is Mevr. Leemans misschien wel te bewegen om een steentje bij te dragen in de oplossing.
Dat je tante haar situatie uitlegt aan haar bank of andere banken, desnoods vergezeld van de adviezen van je schoonmoeder en de rest van de familie.
De bank zal dan haar mening geven. Gebaseerd op de huidige situatie van je tante. Niet op de onze en niet op de jouwe. En die is dan te nemen of te laten.
Edit: Uiteraard kan je tante beroep doen op crowdfunding. Ze moet dan eerst een bedrijf met businessplan uit de grond stampen. Misschien kan jij dan optreden om het verkocht te krijgen aan het publiek?
Wil je tante als particulier een beroep doen op bijdragen van het publiek valt dat onder de noemer liefdadigheid. Mits goed verkocht kan dat ook succesvol zijn.
Lukt dat niet is Mevr. Leemans misschien wel te bewegen om een steentje bij te dragen in de oplossing.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 24 mei 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Echt van dit forum moet je niet teveel verwachten. Vorige keer ook al niets anders dan onzin en nu weer dezelfde groep gatdabbers die je te woord staat met of the point opinies waar niet om gevraagd word... Waarom nog proberen bij deze hopeloze groep narcisten. Ik snap dat nieuwe leden hier uitblijven. God wat een losers. Ik kom hier niet meer.
+1Jefdewit schreef: ↑24 mei 2020, 13:09 Je hebt helemaal gelijk. Onze meningen en adviezen doen helemaal niet ter zake.
De bank zal dan haar mening geven. En die is dan te nemen of te laten.
Je houding is dan ook nog steeds dezelfde.KendrickR schreef: ↑24 mei 2020, 13:14 Echt van dit forum moet je niet teveel verwachten. Vorige keer ook al niets anders dan onzin en nu weer dezelfde groep gatdabbers die je te woord staat met of the point opinies waar niet om gevraagd word... Waarom nog proberen bij deze hopeloze groep narcisten. Ik snap dat nieuwe leden hier uitblijven. God wat een losers. Ik kom hier niet meer.
Dan ben je toch niet verbaasd dat de reacties in dezelfde lijn zijn als vorige keer?
Je kan dan de schuld blijven steken op die anderen. Maar daar kom je, zoals je zelf al ziet, niet veel verder mee.
Of misschien wel de goede conclusies trekken en het een en ander veranderen?
Wat is er trouwens naast de kwestie met de antwoorden?
Net zoals vorige keer ben je niets met mensen die je naar de mond praten maar waar je in de praktijk niets mee kan aanvangen. Het enige goede advies is dat je tante zich best niet te diep in de schulden steekt en een bank zoekt die meedenkt in haar situatie en haar een krediet verstrekt dat voldoet aan haar noden en dat haalbaar is.
Deze adviezen zijn hier al gegeven. Dat dit niet de antwoorden zijn die jij hoopt te krijgen is dan spijtig voor jou maar beter voor je tante.
Hopelijk leest ze hier mee en gaat ze niet al te veel in op wat jij haar wenst aan te praten. Zij zit daarna immers opgescheept met de gevolgen.
Het staat je vrij om hier nog te komen of niet. Hier gaat je tante geen geld vinden noch advies dat haar dieper in de put gaat duwen. Ze moet bij de bank zijn. En liefst eentje die niet alleen op haar geld uit is en overmatig krediet zal weigeren en gerechtvaardigd krediet zal toestaan tegen een normale vergoeding.
Wat houd je overigens tegen om een deel van wat je eigen gezin opzij kan zetten te lenen aan je tante? Blijft de crowdfunding helemaal in de familie.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
KendrickR,
Je frustratie op ons uitwerken is iets heel anders. De relatieve anonimiteit van dit forum geeft je niet het recht gratuit met verwijten te beginnen slingeren.
In plaats van vertrekken kan je je ook excuseren. Ik ben de kwaadste nog niet en zou dat wel aanvaarden hoor. Naar mijn gevoel zou dat bij de anderen net zo gaan.
Nadien zou je dan opnieuw aan de conversaties kunnen deelnemen. Een open conversatie met respect kan alle deelnemers verrijken.
Fropskottel
Het leven is soms niet gemakkelijk. Dat leift al eens tot frustratie. Dat is iets dat niemand je kwalijk kan nemen.KendrickR schreef: ↑24 mei 2020, 13:14 Echt van dit forum moet je niet teveel verwachten. Vorige keer ook al niets anders dan onzin en nu weer dezelfde groep gatdabbers die je te woord staat met of the point opinies waar niet om gevraagd word... Waarom nog proberen bij deze hopeloze groep narcisten. Ik snap dat nieuwe leden hier uitblijven. God wat een losers. Ik kom hier niet meer.
Je frustratie op ons uitwerken is iets heel anders. De relatieve anonimiteit van dit forum geeft je niet het recht gratuit met verwijten te beginnen slingeren.
In plaats van vertrekken kan je je ook excuseren. Ik ben de kwaadste nog niet en zou dat wel aanvaarden hoor. Naar mijn gevoel zou dat bij de anderen net zo gaan.
Nadien zou je dan opnieuw aan de conversaties kunnen deelnemen. Een open conversatie met respect kan alle deelnemers verrijken.
Fropskottel
KendrickR schreef: ↑24 mei 2020, 13:14 Echt van dit forum moet je niet teveel verwachten. Vorige keer ook al niets anders dan onzin en nu weer dezelfde groep gatdabbers die je te woord staat met of the point opinies waar niet om gevraagd word... Waarom nog proberen bij deze hopeloze groep narcisten. Ik snap dat nieuwe leden hier uitblijven. God wat een losers. Ik kom hier niet meer.
salu en tot nooit meer, we zullen je nooit missen, is zien hoeveel je woorden waard zijn...