Hypothecaire lening: kosten notaris, onderhandelen zinloos?
TIP
Hypothecaire lening: kosten notaris, onderhandelen zinloos?
Ik ben op zoek naar een notaris om enkel mijn hypothecaire lening te verwerken.
Heel eenvoudig en gemakkelijk dossier. De onvermijdelijke kosten zijn:
Ereloon notaris (is in theorie overal hetzelfde, maar kan dit ook lager?)
Administratieve kosten "Dit is een vergoeding voor het (opzoekings-)werk dat de notaris en zijn medewerkers op zich nemen om ervoor te zorgen dat er geen discussies ontstaan over de geldigheid en het bestaan van de koop. "
Ik zou denken dat dit al betaald wordt door het ereloon maar blijkbaar niet. Het is erg moeilijk om hierover een schatting te krijgen, op welke manier kan ik de kosten van de notaris zo laag mogelijk houden?
(discussie over hypothecair mandaat vs krediet ken ik )
Heel eenvoudig en gemakkelijk dossier. De onvermijdelijke kosten zijn:
- Registratiebelasting/rechten
Forfait registratie bijlage(n)
Recht op geschriften
Hypotheekkosten - Hypotheekrecht
Hypotheekkosten - Retributie
Administratieve kosten "Dit is een vergoeding voor het (opzoekings-)werk dat de notaris en zijn medewerkers op zich nemen om ervoor te zorgen dat er geen discussies ontstaan over de geldigheid en het bestaan van de koop. "
Ik zou denken dat dit al betaald wordt door het ereloon maar blijkbaar niet. Het is erg moeilijk om hierover een schatting te krijgen, op welke manier kan ik de kosten van de notaris zo laag mogelijk houden?
Re: Hypothecaire lening: kosten notaris, onderhandelen zinloos?
Denk dat het zinloos is bij meerdere notarissen daar info over te vragen , want die ga je niet exact krijgen,omdat elk dossier verschillend is wat betreft externe en specifieke kosten.
En zoveel verschil zal er naar mijn gedacht nooit opzitten. De sop gaat de kool ni waard zijn.
https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... e-andere-3
En zoveel verschil zal er naar mijn gedacht nooit opzitten. De sop gaat de kool ni waard zijn.
https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... e-andere-3
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan een korting vragen op het ereloon van de notaris, meestal zal dit een 100 à 150 € zijn als ze dat geven. Ik zou het vermijden, want ze bekijken je soms scheef als je het doet. De rest van de bovenbeschreven kosten zijn vastnetwerken schreef: ↑3 april 2019, 17:29 Ik ben op zoek naar een notaris om enkel mijn hypothecaire lening te verwerken.
Heel eenvoudig en gemakkelijk dossier. De onvermijdelijke kosten zijn:Mijn vraag: kan je over onderstaande 2 kosten onderhandelen met de notaris?
- Registratiebelasting/rechten
Forfait registratie bijlage(n)
Recht op geschriften
Hypotheekkosten - Hypotheekrecht
Hypotheekkosten - Retributie
Ja hoor, je kan met de notaris onderhandelen over bovenstaande kosten. Ik heb het ook een paar keer gedaan. Het is een vrij beroep, prijzen liggen niet vast. Ze gaan je er niet scheef voor bekijken.netwerken schreef: ↑3 april 2019, 17:29 Mijn vraag: kan je over onderstaande 2 kosten onderhandelen met de notaris?
Verwacht wel niet dat je zomaar een "offerte" zult krijgen van die gasten. Bij de notaris weet je meestal pas achteraf hoeveel het kost (!!)
Wat zeg jij nu, een notaris is verplicht het opgelegde honorarium vermeld in het koninklijk besluit te eerbiedigen, ik geloof dat er ruim 10 verschillende honorarium bedragen vastliggen met betrekking tot kredietakten.moneygirl schreef: ↑3 april 2019, 19:16 Ja hoor, je kan met de notaris onderhandelen over bovenstaande kosten. Ik heb het ook een paar keer gedaan. Het is een vrij beroep, prijzen liggen niet vast. Ze gaan je er niet scheef voor bekijken.
Verwacht wel niet dat je zomaar een "offerte" zult krijgen van die gasten. Bij de notaris weet je meestal pas achteraf hoeveel het kost (!!)
Normaal mag hij zelfs geen korting toestaan, maar goed onderhands gebeurt dat wel.
moneygirl schreef: ↑3 april 2019, 19:16Ja hoor, je kan met de notaris onderhandelen over bovenstaande kosten. Ik heb het ook een paar keer gedaan. Het is een vrij beroep, prijzen liggen niet vast. Ze gaan je er niet scheef voor bekijken.netwerken schreef: ↑3 april 2019, 17:29 Mijn vraag: kan je over onderstaande 2 kosten onderhandelen met de notaris?
klopt volledig, vroeger lagen de erelonen vast voor iedere notaris hetzelfde
maar die gasten vonden dat ze niet genoeg verdienden en dan hebben ze een wetgeving gemaakt dar er voor bepaalde aktes een verschil in ereloon zijn- voornamelijk in de kosten. Zo kan je inderdaad dure en goedkope notarissen hebben
Het effectief te weten komen is niet altijd eenvoudig
eens rondbellen voor bepaalde aktes wat ze er voor vragen
of aan via hun klanten eens proberen aan prijsvergelijking te doen
je kan hier zien hoe weinig een notaris maar verdient
https://www.knack.be/nieuws/belgie/nota ... 73425.html
de n-va zou teveel notarissen in hun gelederen hebben ?
https://doorbraak.be/de-notaris-onder-vuur/
in tegenstelling tot wat iemand hier regelmatig schrijft is een advies van een notaris niet altijd gratis
https://radio2.be/de-inspecteur/een-not ... ratis-soms
Als eens op de website notaris.be geweest:paul schreef: ↑3 april 2019, 19:45moneygirl schreef: ↑3 april 2019, 19:16 Ja hoor, je kan met de notaris onderhandelen over bovenstaande kosten. Ik heb het ook een paar keer gedaan. Het is een vrij beroep, prijzen liggen niet vast. Ze gaan je er niet scheef voor bekijken.
klopt volledig, vroeger lagen de erelonen vast voor iedere notaris hetzelfde
maar die gasten vonden dat ze niet genoeg verdienden en dan hebben ze een wetgeving gemaakt dar er voor bepaalde aktes een verschil in ereloon zijn- voornamelijk in de kosten. Zo kan je inderdaad dure en goedkope notarissen hebben
Het effectief te weten komen is niet altijd eenvoudig
eens rondbellen voor bepaalde aktes wat ze er voor vragen
of aan via hun klanten eens proberen aan prijsvergelijking te doen
je kan hier zien hoe weinig een notaris maar verdient
https://www.knack.be/nieuws/belgie/nota ... 73425.html
de n-va zou teveel notarissen in hun gelederen hebben ?
https://doorbraak.be/de-notaris-onder-vuur/
Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat vzw
KBO nummer: 0409.357.321
Bergstraat 30-34, 1000 Brussel
Aangepast tot op datum van vandaag:
Zie
https://www.notaris.be/notaris/het-nota ... e-praktijk
Zie
https://www.notaris.be/notaris/actueel/ ... een-akte-1
Daar staat onder punt 3 dat notarisshoppen geen enkele zin heeft.
Het kan ook niet, want zoals aangehaald op de website wordt bij vrije keuze van notaris bij twee partijen, de kosten verdeeld onder de notarissen. Met twee notarissen werken kan nooit duurder zijn, daar de tarieven vastliggen. De ene partij betaalt het deel aan de andere ...
Je zal dat vermoedelijk op mij bedoelen,maar als je verder leest dan je neus lang is , en of je het je herinnert zal ik er telkens bij vermelden dat " het advies of informatie " gratis is.paul schreef: ↑3 april 2019, 19:56 in tegenstelling tot wat iemand hier regelmatig schrijft is een advies van een notaris niet altijd gratis
Van het moment dat hij speciaal opzoekingen moet doen of documenten moet opvragen is dit niet altijd gratis meer.
Ludo heeft gelijkludo schreef: ↑3 april 2019, 20:49Je zal dat vermoedelijk op mij bedoelen,maar als je verder leest dan je neus lang is , en of je het je herinnert zal ik er telkens bij vermelden dat " het advies of informatie " gratis is.paul schreef: ↑3 april 2019, 19:56 in tegenstelling tot wat iemand hier regelmatig schrijft is een advies van een notaris niet altijd gratis
Van het moment dat hij speciaal opzoekingen moet doen of documenten moet opvragen is dit niet altijd gratis meer.
Erg vreemd dat er nog administratieve kosten zijn bovenop het ereloon van de notaris. De erelonen zijn voor zijn Ferrari te betalen, en de administratiekosten om de kosten van het personeel en kantoor te dekken?
Het ereloon ligt wettellijk vast, zo ook registratierechten en dergelijke.
Administratieve kosten zijn verschillend, want hiervoor zijn geen wettelijke baremas!
Het echte probleem is dat je eerst een provisie betaald.
Pas vele maanden later volgt de definitieve afrekening, of niet.
Soms vergeten de notarissen de definitieve afrekening, vanzelfsprekend niet specifiek wanneer er terugbetaald moet worden.
Het is dus best die te nemen die het minste provisie vraagt.
Ik heb ooit volgende provisie betaald voor een verkoop a 200K, hypo mandaat 80K + hypo inschr 80K (dit zijn niet de honoraria, noch de rechten/belastingen):
Diverse kosten verkoopakte: 637
Diverse kosten kredietakte: 1495
Diverse kosten mandaat: 441
Ik heb het opgegeven om de definitieve afrekening te proberen verkrijgen.
Administratieve kosten zijn verschillend, want hiervoor zijn geen wettelijke baremas!
Het echte probleem is dat je eerst een provisie betaald.
Pas vele maanden later volgt de definitieve afrekening, of niet.
Soms vergeten de notarissen de definitieve afrekening, vanzelfsprekend niet specifiek wanneer er terugbetaald moet worden.
Het is dus best die te nemen die het minste provisie vraagt.
Ik heb ooit volgende provisie betaald voor een verkoop a 200K, hypo mandaat 80K + hypo inschr 80K (dit zijn niet de honoraria, noch de rechten/belastingen):
Diverse kosten verkoopakte: 637
Diverse kosten kredietakte: 1495
Diverse kosten mandaat: 441
Ik heb het opgegeven om de definitieve afrekening te proberen verkrijgen.
-
LaCucaracha
- Sr. Member

- Contacteer:
Notarissen zijn geldwolven... Het heeft daarentegen wel zin om te notarisshoppen, niet voor wat betreft het ereloon ( want dat ligt inderdaad wettelijk vast en mogen ze dus in theorie geen korting op geven), maar wel wat betreft de aktekosten...
Heb ooit een notaris of 10 aangeschreven voor een schenking met de expliciete vraag om voor wat betreft de aktekosten met een provisiesysteem te werken: de echte kosten( hypothecaire staat, bodemattest etc) rekenen ze door en wat niet werd gebruikt, storten ze terug...Geen enkele notaris doet daar aan mee: ze werken enkel met een forfait... Dat is dus niet meer of niet minder als verkapt ereloon... 1 notaris dierf zelfs letterlijk zeggen ( terwijl hij voor de schenkingsakte al meer dan 2000 € ereloon opstreek) dat het forfait van 1000 € gerechtvaardigd was en niet enkel de reële opzoekingskosten betrof, "omdat zijn printer en huur ook moet betaald worden" -- > je moet maar lef hebben eigenlijk!
Blijven zagen om korting op de aktekosten te krijgen en kritisch zijn! Iets anders helpt niet bij die mannen en ALTIJD VOORAFGAANDELIJK KOSTENRAMING VRAGEN TOT OP DE LAATSTE EURO!!!
Wordt hoog tijd dat de politiek die lobby doorbreekt en iets doet aan die exorbitante erelonen en dat monopolie!!!
Heb ooit een notaris of 10 aangeschreven voor een schenking met de expliciete vraag om voor wat betreft de aktekosten met een provisiesysteem te werken: de echte kosten( hypothecaire staat, bodemattest etc) rekenen ze door en wat niet werd gebruikt, storten ze terug...Geen enkele notaris doet daar aan mee: ze werken enkel met een forfait... Dat is dus niet meer of niet minder als verkapt ereloon... 1 notaris dierf zelfs letterlijk zeggen ( terwijl hij voor de schenkingsakte al meer dan 2000 € ereloon opstreek) dat het forfait van 1000 € gerechtvaardigd was en niet enkel de reële opzoekingskosten betrof, "omdat zijn printer en huur ook moet betaald worden" -- > je moet maar lef hebben eigenlijk!
Blijven zagen om korting op de aktekosten te krijgen en kritisch zijn! Iets anders helpt niet bij die mannen en ALTIJD VOORAFGAANDELIJK KOSTENRAMING VRAGEN TOT OP DE LAATSTE EURO!!!
Wordt hoog tijd dat de politiek die lobby doorbreekt en iets doet aan die exorbitante erelonen en dat monopolie!!!
Bepaalde schenkingen kunnen onderhands gebeuren en dienen dus niet te passeren via de notaris. Zo'n schenkingsdocument kan een jurist ook opstellen en kan je vervolgens registreren bij het registratiekantoor.
Kortingen kunnen uiteraard wel op de "diverse kosten" (een goede vriend van mij is goed bevriend met een notaris, en daar valt altijd wel een mouw aan te passen). Maar de kans om een korting te bekomen is gering -- waarom zouden ze korting geven wetende dat je verplicht bent ze te gebruiken?
Omgekeerd is het wel mijn mening dat het notariaat een deftige controlefunctie heeft. De meeste mensen hebben echt NUL juridische kennis.. mensen verplichten om een notaris te gebruiken lijkt mij (hoewel relatief duur voor soms de functie die ze uitoefenen) nog steeds een goede zaak. Stel je eens voor dat vastgoed onderhands verkocht kon worden?
Daarnaast heeft een notaris nog steeds veel meer incentive om goede dienstverlening af te leveren, in vergelijking met bijvoorbeeld een ambtenaar. De meeste notarissen leveren wel goed werk. Op sommige akten is de vergoeding hoog, op andere dan weer vrij laag. Dat compenseert ook.
Kortingen kunnen uiteraard wel op de "diverse kosten" (een goede vriend van mij is goed bevriend met een notaris, en daar valt altijd wel een mouw aan te passen). Maar de kans om een korting te bekomen is gering -- waarom zouden ze korting geven wetende dat je verplicht bent ze te gebruiken?
Omgekeerd is het wel mijn mening dat het notariaat een deftige controlefunctie heeft. De meeste mensen hebben echt NUL juridische kennis.. mensen verplichten om een notaris te gebruiken lijkt mij (hoewel relatief duur voor soms de functie die ze uitoefenen) nog steeds een goede zaak. Stel je eens voor dat vastgoed onderhands verkocht kon worden?
Daarnaast heeft een notaris nog steeds veel meer incentive om goede dienstverlening af te leveren, in vergelijking met bijvoorbeeld een ambtenaar. De meeste notarissen leveren wel goed werk. Op sommige akten is de vergoeding hoog, op andere dan weer vrij laag. Dat compenseert ook.
-
LaCucaracha
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik had het over onroerende schenking en daar heeft de notaris een monopolie... Voor roerende schenkingen, uiteraard, geen haar op mijn hoofd dat ik daarvoor naar die graaiers zou gaan...Roo schreef: ↑5 april 2019, 12:44 Bepaalde schenkingen kunnen onderhands gebeuren en dienen dus niet te passeren via de notaris. Zo'n schenkingsdocument kan een jurist ook opstellen en kan je vervolgens registreren bij het registratiekantoor.