Hypothecaire lening stopzetten ?
TIP
Hypothecaire lening stopzetten ?
Hallo,
Wij hebben een hypothecaire krediet bij AXA, af te betalen op 20 jaar – vaste intrestvoet van 2,1% op jaarbasis. Nog 12 jaar te gaan. Intussen kan ik het resterende bedrag wel terugbetalen, en dus vraag ik mij af of het niet beter is om het krediet te beëindigen.
Overwegingen :
- Om het voordeeltarief te behouden vereist AXA dat we ook onze brandverzekering bij hun nemen, maar ze zijn helemaal niet de goedkoopste in de markt.
- De interestvoeten op de markt zijn gezakt. We hebben onze lening al 1 keer herzien (naar die 2,1%), maar nu heeft AXA de “boete” voor herziening verhoogd, zodat het niet meer interessant is. Maar dus betaal ik relatief te veel.
- Er is het fiscaal voordeel, maar als ik de lening stopzet betaal ik geen interesten meer, dus verlies ik ook niets.
- Gegeven de lage intrestvoet en het volatiel beursklimaat zou ik eigenlijk willen investeren in vastgoed – en er voor lenen, maar ik heb geen fiscaal voordeel op een tweede lening.
Als ik de lening stopzet kost het mij wel iets, maar door een goedkopere brandverzekering, de lage intrestvoet en de investering in vastgoed haal ik dat er gemakkelijk uit.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Bedankt,
Walter.
Wij hebben een hypothecaire krediet bij AXA, af te betalen op 20 jaar – vaste intrestvoet van 2,1% op jaarbasis. Nog 12 jaar te gaan. Intussen kan ik het resterende bedrag wel terugbetalen, en dus vraag ik mij af of het niet beter is om het krediet te beëindigen.
Overwegingen :
- Om het voordeeltarief te behouden vereist AXA dat we ook onze brandverzekering bij hun nemen, maar ze zijn helemaal niet de goedkoopste in de markt.
- De interestvoeten op de markt zijn gezakt. We hebben onze lening al 1 keer herzien (naar die 2,1%), maar nu heeft AXA de “boete” voor herziening verhoogd, zodat het niet meer interessant is. Maar dus betaal ik relatief te veel.
- Er is het fiscaal voordeel, maar als ik de lening stopzet betaal ik geen interesten meer, dus verlies ik ook niets.
- Gegeven de lage intrestvoet en het volatiel beursklimaat zou ik eigenlijk willen investeren in vastgoed – en er voor lenen, maar ik heb geen fiscaal voordeel op een tweede lening.
Als ik de lening stopzet kost het mij wel iets, maar door een goedkopere brandverzekering, de lage intrestvoet en de investering in vastgoed haal ik dat er gemakkelijk uit.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Bedankt,
Walter.
Re: Hypothecaire lening stopzetten ?
1 element dat je ook moet meerekenen: de opbrengst van het kapitaal dat je zal gebruiken voor de terugbetaling valt ook weg. Als dat geld op een spaarboekje staat, is dat wellicht geen punt, maar als dat nu belegd is aan 3% ben je beter om verder de lening af te betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
neo
Ik heb persoonlijk weinig ervaring maar naar mijn vermoeden zal een van deze 3 opties financieel het voordeligst zijn:
1. Lening volledig afbetalen
2. Herfinanciering lening: Minimale som nodig voor de woonbonus lenen (bij de meest voordelige bank) en de rest afbetalen.
3. niks doen
Men moet alle kosten in rekening brengen (eventuele boetes bij 1., boete, notaris- en andere kosten bij 2.) en pas dan een vergelijking maken. Ik denk dat er hier serieus gespaard kan worden.
Ik hoor graag wat de meer ervaren gebruikers te zeggen hebben.
1. Lening volledig afbetalen
2. Herfinanciering lening: Minimale som nodig voor de woonbonus lenen (bij de meest voordelige bank) en de rest afbetalen.
3. niks doen
Men moet alle kosten in rekening brengen (eventuele boetes bij 1., boete, notaris- en andere kosten bij 2.) en pas dan een vergelijking maken. Ik denk dat er hier serieus gespaard kan worden.
Ik hoor graag wat de meer ervaren gebruikers te zeggen hebben.
1. De vraag is natuurlijk hoeveel verlies je daar op per jaar. Bij een andere maatschappij is het immers ook niet gratis. Je kan best eens een paar offertes ergens anders vragen om te zien of je überhaupt wel teveel betaalt.soitjes schreef: ↑2 december 2019, 10:51
Overwegingen :
1 Om het voordeeltarief te behouden vereist AXA dat we ook onze brandverzekering bij hun nemen, maar ze zijn helemaal niet de goedkoopste in de markt.
2 De interestvoeten op de markt zijn gezakt. We hebben onze lening al 1 keer herzien (naar die 2,1%), maar nu heeft AXA de “boete” voor herziening verhoogd, zodat het niet meer interessant is. Maar dus betaal ik relatief te veel.
3 Er is het fiscaal voordeel, maar als ik de lening stopzet betaal ik geen interesten meer, dus verlies ik ook niets.
4 Gegeven de lage intrestvoet en het volatiel beursklimaat zou ik eigenlijk willen investeren in vastgoed – en er voor lenen, maar ik heb geen fiscaal voordeel op een tweede lening.
2. 2.1% is nu ook niet zo slecht.
3. Hier volg ik je niet echt. Je valt nog onder het oud systeem van de woonbonus. Je trekt de eerste 10 jaren dus samen een 2000 à 2.500 euro per jaar terug. En de daarop volgende 10 jaren een 1500 à 2000 euro afhangend van je belastingtarief. Op 20 jaar tijd trek je dus zeker een 40.000 euro terug. Het zou mij dus zwaar verbazen dat je door alles ineens af te betalen, "winst" zou maken. Ik zou sowieso altijd minimaal het deel laten staan dat je nodig hebt voor je belastingaftrek.
4. De federale aftrek op langetermijnsparen bestaat momenteel nog steeds. Vermoedelijk zal dit wel verdwijnen van zodra we een nieuwe federale regering hebben. Indien dat er ooit van zou komen...