hypotheek 2e eigendom Wallonië fiscaal?
TIP
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
hypotheek 2e eigendom Wallonië fiscaal?
Beste allemaal,
Ik had de vraag gesteld wat er fiscaal gebeurt met:
* een wettelijk samenwonend koppel met domicilie in Vlaanderen
* waarvan één partner de enige eigen woning in Vlaanderen bezit, met hypotheek uit 2011
* waarvan de andere partner geen woning bezit
* dat samen een hypotheek afsluit voor een woning in Wallonië
Ik was te ongeduldig, dus ik heb het zelf opgezocht:
* Voor de onroerende voorheffing maakt het geen verschil. Die betaal je gewoon op de nieuwe woning zoals op de bestaande.
* Er is een federale belasting op privé-verhuur: niet-geïndexeerd kadastraal inkomen x indexeringscoëfficient (2018: 1.823) * 1.4* marginale aanslagvoet.
* Er is een federale belastingaftrek op intresten op alle leningen ter financiering van het verwerven van een (niet-eigen) woning. Iedere eigenaar mag deze benutten, ook degene van wie het potje "langetermijnsparen" al vol zit. Alle ter verwerving van het onroerend goed betaalde intresten mogen worden afgetrokken van de federale belasting op privé-verhuur. In verreweg de meeste gevallen reduceert deze aftrek de te betalen belasting tot 0.
* Er is een federale belastingaftrek op kapitaalaflossingen. Elke partner heeft recht op 30% belastingaftrek op 176.4€+6% van haar netto belastbaar inkomen, met een maximum van 2350€. Zit je mandje al vol met Vlaamse woonbonus, dan kan je hier niet meer van genieten. Je kan 100% van de kapitaalaflossingen aan je wettelijk samenwonende partner toewijzen als die mede-eigenaar is, maar dit blijft natuurlijk beperkt. In de praktijk kan je hier een voordeel van maximaal 705€ netto per jaar per persoon mee doen.
* Er is mogelijk ook nog een federale aftrek voor de schuldsaldoverzekering. Voor een tweede woning is dat niet zo nuttig, dus die kan je evengoed niet nemen.
Ik had de vraag gesteld wat er fiscaal gebeurt met:
* een wettelijk samenwonend koppel met domicilie in Vlaanderen
* waarvan één partner de enige eigen woning in Vlaanderen bezit, met hypotheek uit 2011
* waarvan de andere partner geen woning bezit
* dat samen een hypotheek afsluit voor een woning in Wallonië
Ik was te ongeduldig, dus ik heb het zelf opgezocht:
* Voor de onroerende voorheffing maakt het geen verschil. Die betaal je gewoon op de nieuwe woning zoals op de bestaande.
* Er is een federale belasting op privé-verhuur: niet-geïndexeerd kadastraal inkomen x indexeringscoëfficient (2018: 1.823) * 1.4* marginale aanslagvoet.
* Er is een federale belastingaftrek op intresten op alle leningen ter financiering van het verwerven van een (niet-eigen) woning. Iedere eigenaar mag deze benutten, ook degene van wie het potje "langetermijnsparen" al vol zit. Alle ter verwerving van het onroerend goed betaalde intresten mogen worden afgetrokken van de federale belasting op privé-verhuur. In verreweg de meeste gevallen reduceert deze aftrek de te betalen belasting tot 0.
* Er is een federale belastingaftrek op kapitaalaflossingen. Elke partner heeft recht op 30% belastingaftrek op 176.4€+6% van haar netto belastbaar inkomen, met een maximum van 2350€. Zit je mandje al vol met Vlaamse woonbonus, dan kan je hier niet meer van genieten. Je kan 100% van de kapitaalaflossingen aan je wettelijk samenwonende partner toewijzen als die mede-eigenaar is, maar dit blijft natuurlijk beperkt. In de praktijk kan je hier een voordeel van maximaal 705€ netto per jaar per persoon mee doen.
* Er is mogelijk ook nog een federale aftrek voor de schuldsaldoverzekering. Voor een tweede woning is dat niet zo nuttig, dus die kan je evengoed niet nemen.
Re: hypotheek 2e eigendom Wallonië fiscaal?
Als je onder de geïntegreerde Vlaamse woonbonus (leningen vanaf 2016) valt, dan kan je dit wél combineren/cumuleren.fropskottel schreef: ↑29 juli 2019, 09:25 * Er is een federale belastingaftrek op kapitaalaflossingen. Elke partner heeft recht op 30% belastingaftrek op 176.4€+6% van haar netto belastbaar inkomen, met een maximum van 2350€. Zit je mandje al vol met Vlaamse woonbonus, dan kan je hier niet meer van genieten.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... paren.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Dat klopt als een bus. Goed dat je dat aanbrengt, al was het maar om verwarring te vermijden. Voor het uitgangspunt van deze draad, met hypotheek uit 2011, maakt het geen verschil, voor anderen in de toekomst mogelijk wel.lietchi schreef: ↑5 augustus 2019, 08:15Als je onder de geïntegreerde Vlaamse woonbonus (leningen vanaf 2016) valt, dan kan je dit wél combineren/cumuleren.fropskottel schreef: ↑29 juli 2019, 09:25 * Er is een federale belastingaftrek op kapitaalaflossingen. Elke partner heeft recht op 30% belastingaftrek op 176.4€+6% van haar netto belastbaar inkomen, met een maximum van 2350€. Zit je mandje al vol met Vlaamse woonbonus, dan kan je hier niet meer van genieten.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... paren.html
Ha, ik was nog niet goed wakker, ik had 2011 niet gezien