Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Hypotheek: cap en floor percentage

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
Yori
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Yori
Verstuur privébericht

Re: Hypotheek: cap en floor percentage

• Citeer

Bericht door Yori » 15 september 2013, 08:25

Oudere Jongere schreef:Ik bedoel dat je er niet mag van uitgaan dat je 25 jaar de lening braafjes afbetaalt. De kans is groot dat je persoonlijke situatie tijdens de looptijd wijzigt. Je kan je er beter op voorbereiden:

Als er later een partner "instapt" - b.v. door ondertekening van een akte van solidair medeschuldenaar - moet je opnieuw dossierkosten betalen. Een bank die je meer dan gemiddeld dossierkosten aanrekent kost je dan nog meer en omgekeerd loont het dubbel de moeite die kosten eruit te onderhandelen.

Belangrijker lijkt me de wederbeleggingsvergoeding proberen wegonderhandelen. Als single zou ik het als volgt proberen spelen:
- Wachten tot moment dat de bankier me met een lijkbiddersgezicht meldt dat je als single toch een groter risico bent en daardoo minder korting krijgt
- Opwerpen dat dat jammer maar begrijpelijk is en voorstellen dat nadeel in een voordeel voor beide partijen om te buigen...door de wederbeleggingsvergoeding te laten vallen. Je bent namelijk van plan waar mogelijk extra aflossingen te doen. Dat is een voordeel voor jou maar zeker ook voor de bank: minder van dat risico waar ze toch zo mee inzitten ;D .
Je kan er dan je voordeel mee doen als je effectief extra aflossingen doet, wat op zich nuttig kan om je openstaand kapitaal te laten dalen wanneer je variabele rentevoet stijgt (bij voorkeer na een voor de eerste 5 à 7 jaar vaste lage rentevoet). Ook als je een aantal jaar later je vastgoed verkoopt om met je partner een geschikter gezinswoning aan te kopen of een herfinanciering doe je je voordeel..

Als single kon ik niet anders dan op 25 jaar lenen. Ik heb echter voor mezelf steeds afbetaald alsof het een lening op 18 jaar was (door extra aflossingen op het eind van elk jaar) om de rentekost en het risico te beperken.
Dus stel ik ga in op het voorste van Argenta, best proberen de wederbeleggingsvergoeding weg te krijgen? Doen ze dit gemakkelijk? Want ik dacht dat het iets volkomen wettelijk was?

Maar dus ondanks het feit dat een variabele rentevoet heeft van +/- 3% kan deze dus wettelijk enkel verdubbelen? Want alle worstcase scenario's aan her bekijken ;-)

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 15 september 2013, 09:28

Was het niet zo dat je bij een variabele rentevoet altijd kosteloos kon afbetalen op het moment dat je rentevoet aangepast (kan) worden?
Of vergis ik mij?

Oudere Jongere
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Oudere Jongere
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Oudere Jongere » 15 september 2013, 10:51

De wederbeleggingsvergoeding is altijd wettelijk beperkt tot drie maanden intrest op wat je extra aan kapitaal terugbetaalt. Méér mag niet. Minder mag altijd als afspraak tussen de twee contracterende partijen.

Of het gaat lukken bijkomende voorwaarden weg te onderhandelen hangt veel van de bank, kantoorhouder en je onderhandelingspositie af. Ikzelf zou voor de wederbeleggingsvergoeding gaan in jouw situatie, ja. Zeker als het een groot leningsbedrag is (is een aanname, we weten dat niet).

Bij ons ging er bij Argenta slechts 0,2% af van de tariefbladen voor een Q=30% terwijl er o.a. 130k aan geld uitstond. Voor dat tarief vroeg Argenta ook veel voorwaarden.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 15 september 2013, 11:34

hier iets nog maar weer eens niet zien passeren

de lening opsplitsen in een vaste en een aanpasbare.
men is dan een stuk goedkoper op een deel hoelang nog ?
en een deel vast voor de looptijd.
Estate Guru believer.

Yori
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Yori
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yori » 15 september 2013, 19:35

Oudere Jongere schreef:De wederbeleggingsvergoeding is altijd wettelijk beperkt tot drie maanden intrest op wat je extra aan kapitaal terugbetaalt. Méér mag niet. Minder mag altijd als afspraak tussen de twee contracterende partijen.

Of het gaat lukken bijkomende voorwaarden weg te onderhandelen hangt veel van de bank, kantoorhouder en je onderhandelingspositie af. Ikzelf zou voor de wederbeleggingsvergoeding gaan in jouw situatie, ja. Zeker als het een groot leningsbedrag is (is een aanname, we weten dat niet).

Bij ons ging er bij Argenta slechts 0,2% af van de tariefbladen voor een Q=30% terwijl er o.a. 130k aan geld uitstond. Voor dat tarief vroeg Argenta ook veel voorwaarden.
Het zou gaan om 150.000 EUR.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 15 september 2013, 20:45

Oudere Jongere schreef:Je variabele rentevoet kan maximaal verdubbelen, dat klopt. Da's inderdaad wettelijk geregeld. Je rentevoet zou dus maximaal tot 4,5% kunnen stijgen.
Dat zijn natuurlijk "wetten" hé. Mocht de inflatie de pan uit swingen draaien ze die wet zó terug en gezien dat het betreffende kapitaal wel meer dan belangrijk is gaan ze zich niet alleen richten op de nieuwe contracten want dan zal het geen invloed hebben.
Maar daar kan je je natuurlijk niet op baseren, want dan kruipt iedereen in 'n bunker.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

Yori
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Yori
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yori » 15 september 2013, 23:30

platin schreef:hier iets nog maar weer eens niet zien passeren

de lening opsplitsen in een vaste en een aanpasbare.
men is dan een stuk goedkoper op een deel hoelang nog ?
en een deel vast voor de looptijd.
Betaal je dan niet 2x dossierkasten en aktekostrn? Want dan zijn het toch 2 hypothecaire leningen?

Yori
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Yori
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yori » 16 september 2013, 06:29

Spruitekop schreef:
Oudere Jongere schreef:Je variabele rentevoet kan maximaal verdubbelen, dat klopt. Da's inderdaad wettelijk geregeld. Je rentevoet zou dus maximaal tot 4,5% kunnen stijgen.
Dat zijn natuurlijk "wetten" hé. Mocht de inflatie de pan uit swingen draaien ze die wet zó terug en gezien dat het betreffende kapitaal wel meer dan belangrijk is gaan ze zich niet alleen richten op de nieuwe contracten want dan zal het geen invloed hebben.
Maar daar kan je je natuurlijk niet op baseren, want dan kruipt iedereen in 'n bunker.
Dus dat best in uw contract laten opnemen van die maximale verdubbeling, bedoel jij?

Yori
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Yori
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yori » 16 september 2013, 20:40

Zijn er verder nog dingen buiten de wederbeleggingsvergoeding en de "maximale verdubbeling van de rentevoet" die ik nog dien mee te nemen in de onderhandelingen bij de bank?

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 16 september 2013, 20:50

Ah mocht de wetgeving daarover veranderen dan mag het nog in 'n clausule in uw contract staan, dan wordt het nietig.
Elke clausule opgenomen in 'n contract dat strijdig is met de wet is nietig. Gewoon springen. ;)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

Yori
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Yori
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yori » 16 september 2013, 22:03

Spruitekop schreef:Ah mocht de wetgeving daarover veranderen dan mag het nog in 'n clausule in uw contract staan, dan wordt het nietig.
Elke clausule opgenomen in 'n contract dat strijdig is met de wet is nietig. Gewoon springen. ;)
Springen? ??? ;)

spicyalan
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spicyalan » 17 september 2013, 11:38

Oudere Jongere schreef: Het mogelijk addertje zit 'm natuurlijk in wat die kantoorhouder niet vertelt:
- De referteindex waarop die 1/1/1 gebaseerd is staan erg laag. Ze kunnen bijna niet meer zakken (Index A staat momenteel 0,21%). The only way is up.
- Als de rente stijgt kan je al snel op die 4,5 zitten. Je rentevoet kan immers elk jaar met 1% stijgen tot je aan die limiet van 4,5 zit. Nadruk op als natuurlijk.

Een mogelijk alternatief: een formule die zeker in de beginperiode wat langer vast is; Je zal daaarvoor een iets hogere rentevoet betalen maar in ruil heb je de eerste jaren meer zekerheid over de hoogte van je aflossing. In het begin van de lening hebben de meesten het ook financieel het moeilijkst. Stel jezelf de vraag: als m'n rentevoet binnen enkele jaren 4% zou zijn, kom ik dan nog rond?
Ik heb zelf een lening aangegaan in 2004 met gelijkaardige voorwaarden: 1/1/1 van 2,7%. Destijds was een vaste eerder een 5% (en enkel mogelijk op 20j ipv 25).
Een simpele rekening leerde mij dat de variabele niet ver boven de vaste kon stijgen (2,7 x 2). De kans dat de variabele boven de vaste kon stijden is dan het rekensommetje. Ik reken er ook in dat bij een maximale rentevoet ik dat kon betalen.

Men verklaarde mij toen voor gek omdat "de rentevoeten toch niet verder konden dalen". Toch is deze verder gedaald. In 2008 heeft de rente voet nét de 4% aangetikt met de bankencrisis, maar dan is deze sterk gedaald. Dit jaar bijvoorbeeld betaal ik een rentevoet van 0,5%, dankzij de lage rente-index op 1 jaar.

De lange termijnrente stijgt terug een beetje, maar de korte termijn blijft nog steeds laag (logisch, vermits de meeste overheidsschulden in dit deel zitten, dus ik verwacht niet dat deze onmiddellijk zwaar zal stijgen).

De 5/5/5 en 10/5/5 opties lijken op het eerste zicht interessant, maar mijn inziens combineert dit de nadelen van een vaste (hogere retevoet) en de nadelen van variabel (onzekere bedragen de komende jaren), zonder de voordelen. Rentevoeten liggen hierbij een stuk hoger dan de 1/1/1, waardoor de 2x-regel de vaste rente sterk kan overstijgen.

Mijn regel: ofwel kies je zo variabel mogelijk en geniet je van het mogelijke financiële voordeel, ofwel neem je een vaste en geniet je van de zekerheid. Als de rest is extra marge voor de banken.

Yori
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Yori
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yori » 17 september 2013, 14:14

Ik volg jouw redenering volledig, ik heb nu een aanbod van 2.25% (1/1/1 +/-3%) Door het feit dat die rente zo laag staat kan ik maximaal (verdubbeling) uitkomen op 4.50% Dit heb ik ook in mijn budget ingerekend. En dan heb ik nog altijd kans om gedurende looptijd in te spelen om gunstigere tarieven. Jij hebt er geen moment spijt van gehad?

Oudere Jongere
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Oudere Jongere
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Oudere Jongere » 17 september 2013, 15:13

Ook volledig eens met de algemene redenering van Spicyalan. Wij hebben ook momenteel één (bijna afbetaalde) jaarlijks aanpasbare lening lopen (Uit 2004, nu aan 1,108%, zelfde verhaal als Spicyalan) en daarnaast een recente vaste aan 2,5% op 10j.

Alles hangt af van de keuzemogelijkheden op het moment zelf: Ik heb m'n eerste lening aan 4,66% vast op 25j genomen, alle variabele schommelden toen tussen 4,3% en 4,8%. Zelfs al geloofde ik toen dat de rentevoeten nog gingen dalen, ik durfde niet. Als ik fout was en de rentevoeten zouden stijgen zouk ik toen als alleenstaande m'n lening niet meer kunnen betalen. M'n plan was toen te herfinancieren als de rente toch lager ging. Is effectief ook zo gedaan; da's die recente aan 2,5.

dries944
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer dries944
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dries944 » 18 september 2013, 21:52

http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... 0-3452.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Betekent dit dat de langetermijnrente in belgie ook zal zakken waadoor ook de hypotheekrentes zakken?
Afwachten tot 30 oktober zeker om te zien wat de fed dan zal doen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy