Hypotheek nemen of niet ?
TIP
Hypotheek nemen of niet ?
Wij hebben onze oude woning juist verkocht en een nieuwe aangekocht.
De aankoop financiering gebeurd dus door de verkoop alsook spaargeld en is ruim voldoende gefinancierd.
Aangezien ik nu niet meer over belastingaftrek beschik,raadde mijn bank toch aan om een minimale hypotheek te nemen van 39800€ (optimaal gevulde korf) voor 10j
Zodanig zou ik toch nog wat spaargeld overhouden (ga volgend jaar met pensioen) en jaarlijks toch nog een belastingvoordeel hebben.
Wat denken jullie hierover ?
De aankoop financiering gebeurd dus door de verkoop alsook spaargeld en is ruim voldoende gefinancierd.
Aangezien ik nu niet meer over belastingaftrek beschik,raadde mijn bank toch aan om een minimale hypotheek te nemen van 39800€ (optimaal gevulde korf) voor 10j
Zodanig zou ik toch nog wat spaargeld overhouden (ga volgend jaar met pensioen) en jaarlijks toch nog een belastingvoordeel hebben.
Wat denken jullie hierover ?
Re: Hypotheek nemen of niet ?
Shoppen bij verschillende banken voor de beste rentevoet en doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Normaalgezien zou de eerste reactie zijn: doen. Rentes staan nu zo laag (zeker als je kan shoppen, want risico voor de bank is bij jullie zo goed als nihil), dat je er zeker winst uit haalt door te lenen.mcenet schreef:Wij hebben onze oude woning juist verkocht en een nieuwe aangekocht.
Echter moet je wel eens proberen na te rekenen of je pensioen genoeg gaat zijn om te kunnen aftrekken.
Ik denk dat belastingwinst die je realiseert met een lening opgesoupeert wordt door de kosten welke aan die lening verbonden is.
Hypothecaire inschrijving - kosten bank - notariskosten - leningskosten - schattingskosten - eventuele schuldsaldoverzekering - doorhaling hypotheek als deze betaald is en je echt schuldenvrij wil zijn. enz. enz.
De enige die er aan verdiend gaat de bank zijn denk ik.
Ook niet vergeten dat je " hoe weinig ook " je intrest ontvangt als je dat geld ( 39800)voor 10 jaar uitzet, aan 1% gedurende 10 jaar is dit altijd nog 4000 euro intrest.
Hypothecaire inschrijving - kosten bank - notariskosten - leningskosten - schattingskosten - eventuele schuldsaldoverzekering - doorhaling hypotheek als deze betaald is en je echt schuldenvrij wil zijn. enz. enz.
De enige die er aan verdiend gaat de bank zijn denk ik.
Ook niet vergeten dat je " hoe weinig ook " je intrest ontvangt als je dat geld ( 39800)voor 10 jaar uitzet, aan 1% gedurende 10 jaar is dit altijd nog 4000 euro intrest.
Ik denk dat niet per se. Kan je dat staven met concrete berekeningen, ludo, of is het eerder buikgevoel?
Je moet het natuurlijk altijd bekijken in functie van de concrete aanbiedingen die er zullen zijn. Op één punt zou ik toch voorzichtig zijn: schuldsaldoverzekering. Die zou (gezien je leeftijd) wel eens een flinke cent kunnen kosten.
Je moet het natuurlijk altijd bekijken in functie van de concrete aanbiedingen die er zullen zijn. Op één punt zou ik toch voorzichtig zijn: schuldsaldoverzekering. Die zou (gezien je leeftijd) wel eens een flinke cent kunnen kosten.
Dit is puur buikgevoel AJBS.. vergt wel enig cijferwerk als je zoiets juist wil uitrekenen.
Ik heb deze site gevonden en eens een simulatie gedaan, ziet er toch niet slecht uit ?
rente 2,5%
2 ontleners
site: hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/mijn-belastingvoordeel
Maandelijkse afbetaling 374,69
Korven voor het fiscaal voordeel (per ontlener)
Korf voor de eerste 10 jaar 2.280,00
Korf na 10 jaar 1.520,00
Totalen voor ontlener 1
Betaald (kapitaal en interesten) 22.481,40
Betaald na inflatiecorrectie* 20.412,21
Teruggave belastingen 8.815,95
Effectief betaald 11.596,26
Totalen voor ontlener 2
Eindtotaal
Geleend kapitaal 39.800,00
Betaald (kapitaal en interesten) 44.962,80
Betaald na inflatiecorrectie* 40.824,42
Teruggave belastingen 17.631,90
Effectief betaald 23.192,52
rente 2,5%
2 ontleners
Korf na 10 jaar 1.520,00
Totalen voor ontlener 1
Totalen voor ontlener 2
Eindtotaal
Waar zijn de schattingskosten en schuldsaldoverzekering en diverse in verrekendmcenet schreef:Ik heb deze site gevonden en eens een simulatie gedaan, ziet er toch niet slecht uit ?
rente 2,5%
2 ontleners
Korf na 10 jaar 1.520,00
Totalen voor ontlener 1
Totalen voor ontlener 2
Eindtotaal
-
anonymous9
Ik durf te wedden dat er voor dergelijke minimale lening geen schattingskosten zullen zijn. Schuldsalso idem, zal ook zeer minimaal zijn, if any
Schattingskosten zijn er niet en hypothecaire kosten is 2608€ alsook 250€ dossierkosten,dat moet dan nog afgetrokken worden.ludo schreef:Waar zijn de schattingskosten en schuldsaldoverzekering en diverse in verrekendmcenet schreef:Ik heb deze site gevonden en eens een simulatie gedaan, ziet er toch niet slecht uit ?
rente 2,5%
2 ontleners
Korf na 10 jaar 1.520,00
Totalen voor ontlener 1
Totalen voor ontlener 2
Eindtotaal
Laatst gewijzigd door mcenet op 26 oktober 2015, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals anonymous terecht opmerkt: enkel interessant als je ook effectief belastingen betaalt.
Ik denk dat hetzelfde fiscaal potje gebruikt wordt voor langetermijnsparen. Aangezien je toch al op leeftijd bent en de uitbetaaldatum wss niet al te veraf. Is langetermijnsparen in jouw geval dan niet beter dan nog een hypothecaire lening nemen?
Ik denk dat hetzelfde fiscaal potje gebruikt wordt voor langetermijnsparen. Aangezien je toch al op leeftijd bent en de uitbetaaldatum wss niet al te veraf. Is langetermijnsparen in jouw geval dan niet beter dan nog een hypothecaire lening nemen?
Wat bedoel je met laatste zin juist ? Heeft pensioenbedrag dan invloed ?anonymous schreef:Normaalgezien zou de eerste reactie zijn: doen. Rentes staan nu zo laag (zeker als je kan shoppen, want risico voor de bank is bij jullie zo goed als nihil), dat je er zeker winst uit haalt door te lenen.mcenet schreef:Wij hebben onze oude woning juist verkocht en een nieuwe aangekocht.
Echter moet je wel eens proberen na te rekenen of je pensioen genoeg gaat zijn om te kunnen aftrekken.
Kleine onderhandelingstip: bij het afronden van de gesprekken met verschillende banken is het heus niet moeilijk om de dossierkosten te reduceren of zelfs kwijt te schelden. In mijn geval wou KBC er ongeveer de helft afdoen, en wilden Argenta en Crelan ze zelfs helemaal kwijtscheldenmcenet schreef: Schattingskosten zijn er niet en hypothecaire kosten is 2608€ alsook 250€ dossierkosten,dat moet dan nog afgetrokken worden.
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
In uw geval, zou ik ook zeggen lange termijnsparen starten
Woonbonus is niet meer zo interessant als vroeger en spaar dan liever een potje voor je oude dag dan nog rente te moeten betalen op een lening!
Woonbonus is niet meer zo interessant als vroeger en spaar dan liever een potje voor je oude dag dan nog rente te moeten betalen op een lening!