Hypotheek volledig terugbetalen?
TIP
Hypotheek volledig terugbetalen?
Beste,
Ik ben aan het overwegen om mijn hypotheek aangegaan voor 15 jaar (met rentevoet 5,05%) op december 2019 volledig terug te betalen.
Dan zal ik 11 jaar mijn hypotheek al afbetaald hebben.
Het overige kapitaal van 17.350 € zou ik dus samen met 3 maanden intrest aan de leeninstelling terugbetalen.
Ik heb een simulatie gedaan op deze site, en blijkt dat ik iets minder dan 2000 € zou uitsparen, mocht ik alles terugbetalen.
Nu vraag ik mij af of de berekening wel klopt? Ga ik geen verlies maken omdat ik mijn fiscaal voordeel stopzet voor de overige 4 jaar?
Thanks!
Ik ben aan het overwegen om mijn hypotheek aangegaan voor 15 jaar (met rentevoet 5,05%) op december 2019 volledig terug te betalen.
Het overige kapitaal van 17.350 € zou ik dus samen met 3 maanden intrest aan de leeninstelling terugbetalen.
Ik heb een simulatie gedaan op deze site, en blijkt dat ik iets minder dan 2000 € zou uitsparen, mocht ik alles terugbetalen.
Nu vraag ik mij af of de berekening wel klopt? Ga ik geen verlies maken omdat ik mijn fiscaal voordeel stopzet voor de overige 4 jaar?
Thanks!
Re: Hypotheek volledig terugbetalen?
Veel te weinig infoGeorg schreef: ↑28 juni 2019, 21:41 Beste,
Thanks!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Best mogelijk, welke info zou je graag meer hebben om een mening te vormen?Wimble schreef: ↑29 juni 2019, 08:14Veel te weinig infoGeorg schreef: ↑28 juni 2019, 21:41 Beste,
Thanks!
Mogelijk dit:
Ik zit in belastbaar inkomensschijf van 45%
Rentevoet van 5,05% is vast voor de hele termijn.
Wat ik persoonlijk zou doen is;
- vragen aan de kredietinstelling wat ik overweeg en wat dat mij juist zou kosten om die lening volledig vroegtijdig terug te betalen tegen het einde van het jaar. Al was het maar ter bevestiging.
- Via TaxCalc mijn belastingen simuleren met en zonder lening
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... c/Tax-Calc
... om te zien welke waarde dat heeft ongeveer.
En dan zien hé. Hoeveel interesten ga ik nog moeten betalen tot einde looptijd? Hoeveel belastingvoordeel (ongeveer) zou dat opleveren als de lening zou doorlopen?
Hoe verder op het einde van een lening hoe minder interesten dat je aan het betalen bent. Het is vooraf kapitaal dat je dan aan het aflossen bent.
Eventueel kun je ook in de berekening opnemen; het kapitaal dat je nu einde 2019 gaat uitgeven voor de aflossing kan geen interesten meer opleveren wat het wel zou kunnen doen anders. Is natuurlijk ook niet veel. Beste op de markt momenteel van spaarrekening is 0,85%.
- vragen aan de kredietinstelling wat ik overweeg en wat dat mij juist zou kosten om die lening volledig vroegtijdig terug te betalen tegen het einde van het jaar. Al was het maar ter bevestiging.
- Via TaxCalc mijn belastingen simuleren met en zonder lening
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... c/Tax-Calc
... om te zien welke waarde dat heeft ongeveer.
En dan zien hé. Hoeveel interesten ga ik nog moeten betalen tot einde looptijd? Hoeveel belastingvoordeel (ongeveer) zou dat opleveren als de lening zou doorlopen?
Hoe verder op het einde van een lening hoe minder interesten dat je aan het betalen bent. Het is vooraf kapitaal dat je dan aan het aflossen bent.
Eventueel kun je ook in de berekening opnemen; het kapitaal dat je nu einde 2019 gaat uitgeven voor de aflossing kan geen interesten meer opleveren wat het wel zou kunnen doen anders. Is natuurlijk ook niet veel. Beste op de markt momenteel van spaarrekening is 0,85%.
Ik las in één van je vorige berichten dat je je lening hebt aangegaan in 2009 (10 jaar geleden). Na dit jaar zou je inderdaad nog 4 jaar moeten afbetalen.
Je schreef daar ook dat je op de 2280 (jaarlijks aan te geven op de belastingbrief) getaxeerd wordt aan 45% en je dus 1026 euro belastingaftrek hebt.
Als ik dan die 1026 * 4 doe kom ik op 4104 euro (dat je idealiter nog zou terugkrijgen). Die tool op Spaargids houdt daar volgens mij geen rekening mee.
Het enige wat je daar min of meer mee wegwerkt is die 5,05% rente, dan bespaar je inderdaad wel 2000 euro maar je loopt 4104 euro aan inkomsten mis. Dus onder de streep heb je 2000 euro verlies gemaakt.
Ik zou -in jouw geval- dus rustig blijven verder afbetalen de komende 4 jaar.
Je schreef daar ook dat je op de 2280 (jaarlijks aan te geven op de belastingbrief) getaxeerd wordt aan 45% en je dus 1026 euro belastingaftrek hebt.
Als ik dan die 1026 * 4 doe kom ik op 4104 euro (dat je idealiter nog zou terugkrijgen). Die tool op Spaargids houdt daar volgens mij geen rekening mee.
Het enige wat je daar min of meer mee wegwerkt is die 5,05% rente, dan bespaar je inderdaad wel 2000 euro maar je loopt 4104 euro aan inkomsten mis. Dus onder de streep heb je 2000 euro verlies gemaakt.
Ik zou -in jouw geval- dus rustig blijven verder afbetalen de komende 4 jaar.
Als je geen leningaftrek meer doet kan je fiscaal lange termijnsparen doen en daar ook bzsparzn op je belastingen: een totaal van 10k sparen waarvan je een 30% zult terugkrijgen. Bekijk of dit past in je beleggingsplan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Direct afbetalen en het fiscaal voordeel verderzetten met langetermijnsparen. Waarom heb je een jaar of 3 geleden geen herziening gedaan, 5% is wel extreem veel hé vandaag de dag.Georg schreef: ↑28 juni 2019, 21:41 Beste,
Thanks!
Waarom combineer je de 2 niet?
Gedeeltelijke vervroegde aflossing zodat je JAARlast zakt tot 2280 Eur
Dan betaal je minder rente en behoud je toch je belastingvoordeel.
Gedeeltelijke vervroegde aflossing zodat je JAARlast zakt tot 2280 Eur
Dan betaal je minder rente en behoud je toch je belastingvoordeel.
Kosten liggen waarschijnlijk hoger? Naar mijn gevoel de duurste van alle opties.
Of je betaalt netjes verder af of je doet een volledige terugbetaling en start volgend jaar met langetermijnsparen.
Nee.
Enkel wederbeleggingsvergoeding op het stuk dat je vervroegd terugbetaalt.
Ik deed 2x terugbetaling zo en betaalt nu enkel nog af wat ik fiscaal ook kan inbrengen.
Enkel wederbeleggingsvergoeding op het stuk dat je vervroegd terugbetaalt.
Ik deed 2x terugbetaling zo en betaalt nu enkel nog af wat ik fiscaal ook kan inbrengen.
5.05%.. er komt ook eens iemand van onder zijn steen
Dat had je al veel vroeger moeten aanpakken. Zelfs een persoonlijke lening is goedkoper vandaag.

Dat had je al veel vroeger moeten aanpakken. Zelfs een persoonlijke lening is goedkoper vandaag.
Ik weet het...maar de lening van 50.000 € was zo laag dat het de moeite niet meer loonde om te veranderen na een paar jaar toen de intrest begon te dalen.
De verandering zou mij meer gekost hebben dan de intrest die ik zou uitsparen.