Hypotheeklening herfinancieren/vervroegd afbetalen?
TIP
Hypotheeklening herfinancieren/vervroegd afbetalen?
Omdat de rente's van nieuwe leningen extreem laag staan overweeg ik herfinanciering. Bij cleran (huidige bank) staat er bij de tarievenkaart bij opties herfinanciering 3%
wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Gegevens huidige lening bij crelan:
Ik had gedacht om die 25K vervroegd terug te betalen in de 100K lening en de duurtijd verkorten (om niet onder de fiscale korf te komen en op het einde van de rit het minst te betalen)
Aan de lening van 50K niets veranderen
optie 2
Herfinanciering binnen dezelfde bank
Het is het volgens de simulator ook mogelijk de de lening te herfinancieren en met de 25K de duurtijd van (de resterende) 17 J te verkorten tot 10J zonder de maandlast (gevoelig) te verhogen.
optie 3
Herfinancieren bij een andere bank
Door notariskosten veel minder voordelig (of zelfs niet)
Ook geen SSV meer nodig dus minder sterke onderhandelingspositie om een deftige rente te krijgen?
Ik ben voorstander van optie 2 maar is het realistisch is om een deftige rentevoet te krijgen bij een herfinanciering binnen dezelfde bank?
Kan de bank weigeren bij optie 1 de duurtijd te verminderen (maar verplichten om maandlast naar beneden te halen)?
Door 26 K vervoegd te betalen kan ik aan mijn huidige 3.746% immers ook de resterende duurtijd verkorten tot ong 11 bij gelijke maandlast.
En mag de bank dossierkosten aanrekenen bij een vervroegde terugbetaling met inkorting duurtijd (simulator rekent die immers aan)
Gegevens huidige lening bij crelan:
- schuldsaldo is met eenmalige premie genomen
- Eerste betaling 9/2010
- 100K vast 3.746% op 20 J (=589.41 €/m)
- 50K 3/3/3(+5-5) 2.30% op 6J (=743.64 €/m)
- In augustus zal de herziening zijn van de 3/3/3 referteindex 0.1267 waardoor de maandlast volgens mij naar beneden gaat (ik gok ong 10€)
- De maandlast van de 100 K lening mag niet lager liggen dan de korf (2ontleners) daar de andere lening (korter dan 10J) niet aftrekbaar is in de belastingen
Ik zou op dit moment graag ongeveer 25K vervroegd terugbetalen
Ik had gedacht om die 25K vervroegd terug te betalen in de 100K lening en de duurtijd verkorten (om niet onder de fiscale korf te komen en op het einde van de rit het minst te betalen)
Aan de lening van 50K niets veranderen
optie 2
Herfinanciering binnen dezelfde bank
Het is het volgens de simulator ook mogelijk de de lening te herfinancieren en met de 25K de duurtijd van (de resterende) 17 J te verkorten tot 10J zonder de maandlast (gevoelig) te verhogen.
optie 3
Herfinancieren bij een andere bank
Door notariskosten veel minder voordelig (of zelfs niet)
Ook geen SSV meer nodig dus minder sterke onderhandelingspositie om een deftige rente te krijgen?
Ik ben voorstander van optie 2 maar is het realistisch is om een deftige rentevoet te krijgen bij een herfinanciering binnen dezelfde bank?
Kan de bank weigeren bij optie 1 de duurtijd te verminderen (maar verplichten om maandlast naar beneden te halen)?
Door 26 K vervoegd te betalen kan ik aan mijn huidige 3.746% immers ook de resterende duurtijd verkorten tot ong 11 bij gelijke maandlast.
En mag de bank dossierkosten aanrekenen bij een vervroegde terugbetaling met inkorting duurtijd (simulator rekent die immers aan)