hypotheeklening vervroeg volstorten
TIP
hypotheeklening vervroeg volstorten
Al enige tijd lopen we met het idee om onze hypotheeklening die nog 9j loopt twv +-40k en dit aan 5%, vervroegd terug te betalen omdat het geld op het spaarboekje niets meer opbrengt.
Met de vrijgekomen lasten zouden dan nadien eventueel aan langetermijn sparen kunnen doen om zo de fiscale korf maximaal gevuld te houden.
De keuze om al of niet vervroegd terug te betalen zouden we enkel willen doen om zo een hoger rendement op ons spaargeld te behalen in verhouding met de huidige rentetarieven.
Ook het feit dat er op ieder ogenblik taxen van 10% (IMF???) zouden kunnen afgeroomd worden speelt mee in deze beslissing.
Bij een eventuele vervroegde terugbetaling is al rekening gehouden met een financiele buffer, dus dit moet absoluut geen reden zijn om dit niet te doen.
Het probleem nu is dat ik moeilijk de cijfermatige berekening kan maken of het rendabel zou zijn om dit te doen.
vooral het becijferen van het fiscaal voordeel over de resttijd is niet simpel
Aangezien ik hier al meerdere tegenstrijdige berichten hoor dat het niet verstandig is om deze lening vervroegd terug te betalen zou ik bij deze toch de vraag willen stellen of er iemand hier een gefundeerd advies over zou kunnen geven?
Alvast vriendelijk bedankt.
Met de vrijgekomen lasten zouden dan nadien eventueel aan langetermijn sparen kunnen doen om zo de fiscale korf maximaal gevuld te houden.
De keuze om al of niet vervroegd terug te betalen zouden we enkel willen doen om zo een hoger rendement op ons spaargeld te behalen in verhouding met de huidige rentetarieven.
Ook het feit dat er op ieder ogenblik taxen van 10% (IMF???) zouden kunnen afgeroomd worden speelt mee in deze beslissing.
Bij een eventuele vervroegde terugbetaling is al rekening gehouden met een financiele buffer, dus dit moet absoluut geen reden zijn om dit niet te doen.
Het probleem nu is dat ik moeilijk de cijfermatige berekening kan maken of het rendabel zou zijn om dit te doen.
vooral het becijferen van het fiscaal voordeel over de resttijd is niet simpel
Aangezien ik hier al meerdere tegenstrijdige berichten hoor dat het niet verstandig is om deze lening vervroegd terug te betalen zou ik bij deze toch de vraag willen stellen of er iemand hier een gefundeerd advies over zou kunnen geven?
Alvast vriendelijk bedankt.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: hypotheeklening vervroeg volstorten
Met een intrest aan 5% lijkt me dit geen probleem. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je al zit.
Sowieso kun je je 'korf' nu al aanvullen met fiscaal LT sparen zeker? 'slechts' 40k meer aan hypotheek. Voor fiscaal LT sparen is het wel 'maar' 30% belastingsvermindering he!
Hier een simulator.
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan dan 'eigen spaargeld inbrengen' en het bedrag invullen.
Sowieso kun je je 'korf' nu al aanvullen met fiscaal LT sparen zeker? 'slechts' 40k meer aan hypotheek. Voor fiscaal LT sparen is het wel 'maar' 30% belastingsvermindering he!
Hier een simulator.
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan dan 'eigen spaargeld inbrengen' en het bedrag invullen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: hypotheeklening vervroeg volstorten
Waarom probeer je niet in eerste instantie een herziening van je rente te onderhandelen? 5% is echt zeer hoog, actueel. Daar lijkt mij zeker marge te zijn. Vervolgens (mocht ik van jou zijn) zou ik een tweede eigendom zoeken om te verhuren, waarbij je je spaargeld inbrengt en de rest financiert met een heropname van je bestaande lening aan het nieuw genegotieerde tarief. Zo ben je meteen verzekerd van een goed en veilig rendement; intresten brengen je KI naar quasi nul en je haalt een fiscaal voordeel in het lange termijnsparen.
Re: hypotheeklening vervroeg volstorten
en eentje a 1.55% procent vast zonder fiscaal voordeel ? Aflossen of niet ?
Moet ik dan enkel naar de inflatie kijken ?
Moet ik dan enkel naar de inflatie kijken ?