Hypotheekrentes zullen stijgen?
TIP
Hypotheekrentes zullen stijgen?
Vandaag in GVA en HBVL :
"De rente voor een hypothecaire lening in België zal de komende maanden fors stijgen. Dat is slecht nieuws voor wie al een variabele lening heeft of wie nog een nieuwe lening wil afsluiten.
De hogere rentes komen er door de stijging van de internationale langetermijnrentes De evolutie is een extra klap voor de Belgische woningmarkt."
Wat denken jullie : paniekzaaierij of gegrond?
We weten allemaal dat de rente laag staat en dat we bij de huidige stand van de rentes veel meer kans hebben om te stijgen dan om verder te dalen... maar zal zich dat op relatief korte termijn (voor het jaareinde) al zo hard laten voelen, denken jullie?
"De rente voor een hypothecaire lening in België zal de komende maanden fors stijgen. Dat is slecht nieuws voor wie al een variabele lening heeft of wie nog een nieuwe lening wil afsluiten.
De hogere rentes komen er door de stijging van de internationale langetermijnrentes De evolutie is een extra klap voor de Belgische woningmarkt."
Wat denken jullie : paniekzaaierij of gegrond?
We weten allemaal dat de rente laag staat en dat we bij de huidige stand van de rentes veel meer kans hebben om te stijgen dan om verder te dalen... maar zal zich dat op relatief korte termijn (voor het jaareinde) al zo hard laten voelen, denken jullie?
Re: Hypotheekrentes zullen stijgen?
Vastgoed is over zijn hoogtepunt heen. De NBB zegt al een tijd dat vastgoed in ons land minimaal 15 % overgewaardeerd is, ondertussen is het nog 10 % gestegen.
Dat vastgoed met een stijgende rente + een oplopende werkloosheid gaat dalen in prijs, is toch logisch en geen verrassing.
Het drama zal zijn, wie kocht op het hoogtepunt van de curve, en moet verkopen met bijvoorbeeld 20 % verlies, niets meer zal bezitten, en nog schuld aan de bank heeft, maar daar waarschuwden wij hier op Spaargids op het forum vastgoed al lang voor.
Dat vastgoed met een stijgende rente + een oplopende werkloosheid gaat dalen in prijs, is toch logisch en geen verrassing.
Het drama zal zijn, wie kocht op het hoogtepunt van de curve, en moet verkopen met bijvoorbeeld 20 % verlies, niets meer zal bezitten, en nog schuld aan de bank heeft, maar daar waarschuwden wij hier op Spaargids op het forum vastgoed al lang voor.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Patrick, jij spreekt precies over huizen alsof het aandelen zijn.
Wie nu kan kopen en een lening kan aangaan aan een vast tarief is nog steeds beter af als dat hij wacht op een zware correctie (als die er komt) van pakweg 25%, want intussen zullen de rentevoeten mogelijk al met 50% of meer gestegen zijn.
Voor kapitaalkrachtige kopers (zoals jij) die geen beroep moeten doen op een hypotheek is het inderdaad beter om te wachten, véél beter. Maar aan wie ga je het dan verhuren? De kransje solvabele huurders zal héél dun worden.
Wie nu kan kopen en een lening kan aangaan aan een vast tarief is nog steeds beter af als dat hij wacht op een zware correctie (als die er komt) van pakweg 25%, want intussen zullen de rentevoeten mogelijk al met 50% of meer gestegen zijn.
Voor kapitaalkrachtige kopers (zoals jij) die geen beroep moeten doen op een hypotheek is het inderdaad beter om te wachten, véél beter. Maar aan wie ga je het dan verhuren? De kransje solvabele huurders zal héél dun worden.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Spruitekop schreef:Patrick, jij spreekt precies over huizen alsof het aandelen zijn.![]()
We gaan terug, van moetens, naar woningen waar drie, vier generaties samenwonen, zoals generaties terug het geval was.
Om op je vraag te antwoorden, als je verhuurd moet je uitkijken aan wie, dat doe ik al 30 jaar lang.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
We komen nu ook uit een tijd dat hangmatculturen door de overheid stevig gesubsidieerd werden. Die tijden gaan voorbij zijn.
Trouwens als ze met 3à4 generaties gaan samenwonen, waar ga jij dan je huurders halen?
Trouwens als ze met 3à4 generaties gaan samenwonen, waar ga jij dan je huurders halen?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
hehe
voor mij maakt het voorlopig even niet uit , ik heb gelukkig net m'n herziening achter de rug en m'n rentevoet was flink gedaald
en nu moet ik mij weer even 3j geen zorgen maken en binnen 3j zie ik wel weer
voor mij maakt het voorlopig even niet uit , ik heb gelukkig net m'n herziening achter de rug en m'n rentevoet was flink gedaald
Gisteren bij Notaris alles getekend , 15 jaar tegen 2,58% rentevast. Nog 15 jaar werken en dan zonder schuld het leven door, oftewel, beide 3 dagen werken (zijn dan beide rond de 50 jaar) en rustig genieten.
@Moneyman,
Ik ben voor een leven vol gezonde schulden gegaan. Heb vorig jaar nog nieuwe lening aangegaan voor 20 jaar, en het geld in mijn zak gehouden. Ik zal al enkele jaren op pensioen zijn tegen die afbetaald is. Ik gok op een rentestijging de komende jaren, zodat mijn eigen kapitaal de intrest terug betaald.
Ik ben voor een leven vol gezonde schulden gegaan. Heb vorig jaar nog nieuwe lening aangegaan voor 20 jaar, en het geld in mijn zak gehouden. Ik zal al enkele jaren op pensioen zijn tegen die afbetaald is. Ik gok op een rentestijging de komende jaren, zodat mijn eigen kapitaal de intrest terug betaald.
Als de hypotheekrente's terug worden gelijk in mijnen tijd....11,5%....dan zullen de prijzen van woningen/appartementen met 30 % dalen . Zeker weten.
Zo'n hoge rentes zullen er nooit meer komen volgens mij,das nie realistisch! Denk maar aan de gevolgen voor de verkopers als de koopprijzen zoveel zakken! Dan hebben ze na verkoop nog een openstaande schuld uitstaan bij de bank!
Mijn ouders hadden ook aan zo'n hoge rente geleend maar das al meer dan dertig jaar geleden en toen was het véééél goedkoper of nu!
Sinds dan is de factor waarde al 400% a 500% gestegen dus ja.Da kan al tellen é.
Mijn ouders hadden ook aan zo'n hoge rente geleend maar das al meer dan dertig jaar geleden en toen was het véééél goedkoper of nu!
Sinds dan is de factor waarde al 400% a 500% gestegen dus ja.Da kan al tellen é.
dries944 schreef:Zo'n hoge rentes zullen er nooit meer komen volgens mij,das nie realistisch! Denk maar aan de gevolgen voor de verkopers als de koopprijzen zoveel zakken! Dan hebben ze na verkoop nog een openstaande schuld uitstaan bij de bank!
Heb je geld, en moet je niet lenen, kijk rustig 'de kat uit de boom', binnenkort stijgt de rente, echtscheiding, werkloos, et cetera, ze moeten verkopen, er zullen koopjes te doen zijn, cynisch, ik weet het, maar, het is de waarheid, helaas.
Spruitekop schreef:We komen nu ook uit een tijd dat hangmatculturen door de overheid stevig gesubsidieerd werden. Die tijden gaan voorbij zijn.
Ik kijk uit aan wie, gepensioneerden die om persoonlijke redenen, ruzie met hun kinderen, geen eigen huis willen, beiden dik Staatspensioen, huren bij mij tot ze dood gaan, nu al meer dan 25 jaar.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Maar ook aan dat sprookje gaat 'n eind komen, over enkele jaren zijn de pensioenkassen leeg (eigenlijk zijn ze dat nu al)
Mogelijk komen hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen inwonen en breken ze uw kot af.
Aan de uitdeelstory komt 'n eind hoor Patrick, het zal steeds moeilijker worden om goede huurders te vinden. Laat staan om d'er te vinden die uw huis niet gaan afleven want bepaalde zaken gaan véél belangrijker zijn dan het onderhouden van de huurwoning van de Patrick, dat is trouwens 'n stevige burger, die kan tegen 'n stootje.
Mogelijk komen hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen inwonen en breken ze uw kot af.
Aan de uitdeelstory komt 'n eind hoor Patrick, het zal steeds moeilijker worden om goede huurders te vinden. Laat staan om d'er te vinden die uw huis niet gaan afleven want bepaalde zaken gaan véél belangrijker zijn dan het onderhouden van de huurwoning van de Patrick, dat is trouwens 'n stevige burger, die kan tegen 'n stootje.
Spruitekop schreef:Maar ook aan dat sprookje gaat 'n eind komen, over enkele jaren zijn de pensioenkassen leeg (eigenlijk zijn ze dat nu al)
Wees blij dat er nog mensen zijn die durven investeren, en verhuren. Als morgen niemand meer wil, of durft verhuren, en met een wachtlijst van 10.000 mensen die wachten op een sociale woning, wat ga je dan zeggen ? Op de overheid moet je niet rekenen want die kassa is leeggemolken.
Wees dus blij dat er nog hardwerkende Vlamingen zijn die investeren en wroeten om vooruit te komen.
Ik ben nu ongeveer een maand terug in mijn nieuwbouwappartement.
Het gaat van kwaad tot erger... Mijn generatie is stil en beleefd en zijn eigenaar. De jongeren in ons complex zijn huurder en hebben respect voor niets of niemand. Gestudeerd of niets maakt niets uit!
Jouw huurders, Patrick, zijn oudere mensen en respecteren andermans goed. Aan die generatie komt ook een einde. Na hen komen bandeloze, onverantwoordelijke <jongeren> die jouw <kot> zullen afbreken en je huur niet betalen. Het woord <rechten> staat op hun tong gegrift maar <plichten>, dat kennen ze niet.
Ik dacht eventjes hier ook nog wat te investeren in vastgoed om te verhuren... Laat maar, een rustige slaap is me meer waard dan een voorgespiegelde huuropbrengst, die wschl toch zal eindigen in een nachtmerrie.
Het gaat van kwaad tot erger... Mijn generatie is stil en beleefd en zijn eigenaar. De jongeren in ons complex zijn huurder en hebben respect voor niets of niemand. Gestudeerd of niets maakt niets uit!
Jouw huurders, Patrick, zijn oudere mensen en respecteren andermans goed. Aan die generatie komt ook een einde. Na hen komen bandeloze, onverantwoordelijke <jongeren> die jouw <kot> zullen afbreken en je huur niet betalen. Het woord <rechten> staat op hun tong gegrift maar <plichten>, dat kennen ze niet.
Ik dacht eventjes hier ook nog wat te investeren in vastgoed om te verhuren... Laat maar, een rustige slaap is me meer waard dan een voorgespiegelde huuropbrengst, die wschl toch zal eindigen in een nachtmerrie.
Laatst gewijzigd door vlo op 28 juni 2013, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...