IBM: IT-dienstverlener
TIP
Re: IBM: IT-dienstverlener
Ik vrees toch dat de analyse van dw de juiste is. Watson is zwaar gehyped, maar ze hebben de opgeklopte beloften nog niet kunnen waarmaken en voor deep learning zijn de gpu's gewoon onklopbaar.
Bedankt voor de kritische input allemaal, maar ik merk toch hoopvolle tekenen en mijn mening over IBM blijft dan ook ongewijzigd.
22 maart '18: IBM Power9 scale-out servers deliver more memory, better price performance vs. Intel x86
https://www.ibm.com/blogs/systems/ibm-p ... intel-x86/
5 dec '17: IBM to ship its Power9 system this month, claiming AI leadership in the data center
https://www.networkworld.com/article/32 ... enter.html
EDIT: Ik heb mijn berekeningen voor de vrije kasstromen aangepast en de wijzigingen in de Global Financing-vorderingen in rekening gebracht. Daardoor is mijn faire waarde nu gebaseerd op $12 miljard vks ipv $12,5 miljard en daalt mijn faire waarde per aandeel van $295 naar $283.

22 maart '18: IBM Power9 scale-out servers deliver more memory, better price performance vs. Intel x86
https://www.ibm.com/blogs/systems/ibm-p ... intel-x86/
5 dec '17: IBM to ship its Power9 system this month, claiming AI leadership in the data center
https://www.networkworld.com/article/32 ... enter.html
EDIT: Ik heb mijn berekeningen voor de vrije kasstromen aangepast en de wijzigingen in de Global Financing-vorderingen in rekening gebracht. Daardoor is mijn faire waarde nu gebaseerd op $12 miljard vks ipv $12,5 miljard en daalt mijn faire waarde per aandeel van $295 naar $283.

Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Ziet er interessant uit. Het is inderdaad ondergewaardeerd op basis van de vks. Maar zo te zien houdt die onderwaardering al enkele jaren, op basis van vergelijkbare vks-stromen. Vraag is wat een opwaardering naar fair value zou triggeren?
GPV1 haalt een aantal positieve elementen aan, maar zal dit voldoende boost geven aan de cijfers en waardering?
GPV1 haalt een aantal positieve elementen aan, maar zal dit voldoende boost geven aan de cijfers en waardering?
De koers zal waarschijnlijk alleen maar een re-rating krijgen als IBM opnieuw kan groeien. Management gaat ervan uit dat ze de komende jaren opnieuw zullen groeien, zowel qua omzet als wpa. De omzetgroei zou heel bescheiden zijn, de wpa zou stevig omhoog gaan (ik dacht dat ergens gelezen te hebben maar ik kan het artikel niet meer terugvinden - zou in een zeer recente conference call gezegd zijn). De toekomst zal het uitwijzen of dat werkelijkheid wordt of niet. Persoonlijk denk ik dat een zeer bescheiden omzetgroei mogelijk is, en misschien is dat voldoende voor een re-rating. Ik koop gewoon wat goedkoop is en hoop gewoon dat een aantal aandelen goed gaan uitdraaien. Maak uw eigen huiswerk zou ik zo zeggen. 

Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Omzet en winst in Q2 heel lichtjes boven de verwachtingen van analisten. Dat de omzetgroei excl. wisselkoersverschillen van 2% alleen te danken is aan de sterke verkoop van hardware (andere activiteiten bleven flat) zal wellicht voor kritiek zorgen en genoeg zijn om het aandeel in het rood te duwen.
IBM verkocht met 3,4% winst sinds midden mei. Focus volledig op Europa leggen en cash vergroten. Aecom vliegt binnenkort ook buiten, nog hopend op een koersstijging na resultaten Q2.
gpv1 heeft een Buffettje gedaan. 

Had Buffett ze ook slechts 2 maanden in portefeuille?
No offence, gpv1, maar je lijkt nogal van de hak op de tak te springen (: Vroeger handelde je niet zo nerveus.
No offence, gpv1, maar je lijkt nogal van de hak op de tak te springen (: Vroeger handelde je niet zo nerveus.
Een koersdoel uitrekenen van 295 USD en dan na korte tijd al uitstappen aan nog geen de helft van het koersdoel. Straffe kost dat men hier serveert.
Het is niet omdat ik een aandeel snel verkoop dat mijn thesis daarom altijd veranderd is. Ik denk gewoon de laatste tijd continu na over hoe ik mijn portefeuille beter kan maken en zo kan construeren dat ik er mij goed bij voel: welk soort bedrijven en uit welke landen wil ik in de toekomst wel nog in port hebben en welke niet. Vandaar dat ik recent een aantal posities redelijk snel van de hand gedaan heb (en ja, sommigen kunnen dat raar vinden - ik dus niet).
De snelle uitstap door GPV1 verbaast mij niet en zijn aanpak begint af en toe inderdaad meer op 'traden' dan op 'value investing' te lijken, maar hij moet zelf weten wat hij met zijn geld doet en als hij zo vriendelijk is om zijn akties op het forum te plaatsen, dan houdt dit in elk geval wat leven in de brouwerij. 

Publicis is bv. ook voornamelijk een $-aandeel hé, hoewel het in € noteert.
dreamy,
Ik ben een value-belegger want ik bereken een faire waarde en koop wanneer er onderwaardering is, en op een uitzondering na koop ik niet met de hoop om snel met veel winst weer uit te stappen. Maar als jij onder value-beleggen verstaat dat je een aandeel koopt en het 5 jaar bijhoudt zonder er naar om te kijken, dan ben ik idd geen value-belegger. Ik volg mijn beleggingen op en doe aanpassingen wanneer ik het nodig acht. Als ik bv. Aryzta, dat ik in november 2017 kocht en dat 22% van mijn port uitmaakte niet op tijd had herbekeken en met winst had verkocht dan zat ik nu met een verlies van 45% (en het kan nog veel meer zakken). Idem voor Debenhams: ook op tijd uitgestapt in juni '15 met 40% winst na ong. 10 maanden - de koers kelderde nadien met 83%. Ik evalueer mijn portefeuille constant en probeer het zo samen te stellen dat ik er mij goed bij voel. Dat staat mijlenver af van wat er eigenlijk met trading wordt bedoeld (iets waar ik trouwens 15 jaar geleden full-time mee bezig was).
jens,
Het verschil is wel dat Publicis niet voor 100% in Amerika zit en wellicht hedging gebruikt. Het gaat er ook om dat ik mij gewoon beter ben beginnen voelen bij Europese aandelen (en specifiek eurozone) dan bij Amerikaanse.
Iedereen tevreden ?
Of misschien moet ik gewoon niet meer transparant zijn en mijn aan- en verkopen verzwijgen, en mijn onderschrift verwijderen.
Ik ben een value-belegger want ik bereken een faire waarde en koop wanneer er onderwaardering is, en op een uitzondering na koop ik niet met de hoop om snel met veel winst weer uit te stappen. Maar als jij onder value-beleggen verstaat dat je een aandeel koopt en het 5 jaar bijhoudt zonder er naar om te kijken, dan ben ik idd geen value-belegger. Ik volg mijn beleggingen op en doe aanpassingen wanneer ik het nodig acht. Als ik bv. Aryzta, dat ik in november 2017 kocht en dat 22% van mijn port uitmaakte niet op tijd had herbekeken en met winst had verkocht dan zat ik nu met een verlies van 45% (en het kan nog veel meer zakken). Idem voor Debenhams: ook op tijd uitgestapt in juni '15 met 40% winst na ong. 10 maanden - de koers kelderde nadien met 83%. Ik evalueer mijn portefeuille constant en probeer het zo samen te stellen dat ik er mij goed bij voel. Dat staat mijlenver af van wat er eigenlijk met trading wordt bedoeld (iets waar ik trouwens 15 jaar geleden full-time mee bezig was).
jens,
Het verschil is wel dat Publicis niet voor 100% in Amerika zit en wellicht hedging gebruikt. Het gaat er ook om dat ik mij gewoon beter ben beginnen voelen bij Europese aandelen (en specifiek eurozone) dan bij Amerikaanse.
Iedereen tevreden ?

Of misschien moet ik gewoon niet meer transparant zijn en mijn aan- en verkopen verzwijgen, en mijn onderschrift verwijderen.
Het is toch veel leuker om wél te posten en te discussiëren ;-) Ik bedoelde er niets slechts mee.
Dito voor mij. De posts van GPV1 horen bij degenen die het forum de moeite waard maken, dus ga vooral door, ook al zijn je akties niet altijd voor iedereen even begrijpelijk.