Ideale spaarbuffer?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Ideale spaarbuffer?
Bedankt voor de info. Dat weet ik dan ook weer.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 juli 2020, 22:22
Het bankkantoor kan een termijnrekening opzeggen. Maar daar hang je volledig af van de goodwill van de bank. Bij sommige banken kan je geen termijnrekeningen vervroegd afkopen.
Neen, die TAK 21 is afgekocht met verlies. De gegarandeerde rente is op een dik jaar van 1,30% naar 0,50% gegaan met 0,30% beheerskosten en de winstdeelnames waren tegen de rentevoeten op het moment van de uitkering ervan, dewelke pas in mei het jaar er op was... Dat vond ik crimineel dus heb ik maar alles afgekocht. Ik dacht na 7 jaar heb ik toch meer rendement op de beurs dan die 5% afkoopkosten (+2% instapkosten en 2% taksen).
Uiteindelijk was ik beter af geweest met alles op een spaarboekje te zetten![]()
Termijnrekeningen van een paar jaar.geleden hebben een intrest van 2-3-4%. De meeste banken zullen blij zijn om hiermee te mogen stoppen.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 juli 2020, 22:22
Het bankkantoor kan een termijnrekening opzeggen. Maar daar hang je volledig af van de goodwill van de bank. Bij sommige banken kan je geen termijnrekeningen vervroegd afkopen.
In dit geval is de bank erin geslaagd om een verplichting voor een betaling van een paar percent intrest per jaar om te zetten in een lening waar de klant 3,95% per jaar betaalt >> dit zal een happy bank zijn.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 7 juli 2020, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Normaal blijft de gegarandeerde rente gegarandeerd voor eerdere stortingen, stel dat de eerste inleg 10.000 was aan 2%, dan heb je op zijn minst 8 jaar (of langer, hangt van het contract af) 2% rendement op die eerste inleg. De nieuwe gegarandeerde rente geldt voor nieuwe stortingen in het contract. De meeste tak21 hebben geen aparte beheerskosten, meestal pakken die hun winst voor rente uitkering, door instapkosten aan te rekenen en stevig door te rekenen bij vervroegd uitstappen. Gewoon blijven zitten zonder nog bij te storten tot de 8 jaar voorbij zijn, is momenteel het beste. Naast de afkoopkost betaal je ook 30% RV, berekent op een fictief rendement van 4,75%. Uitstappen na 8 jaar is zonder uitstapkosten en zonder 30%RV.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 juli 2020, 22:22
Neen, die TAK 21 is afgekocht met verlies. De gegarandeerde rente is op een dik jaar van 1,30% naar 0,50% gegaan met 0,30% beheerskosten en de winstdeelnames waren tegen de rentevoeten op het moment van de uitkering ervan, dewelke pas in mei het jaar er op was... Dat vond ik crimineel dus heb ik maar alles afgekocht. Ik dacht na 7 jaar heb ik toch meer rendement op de beurs dan die 5% afkoopkosten (+2% instapkosten en 2% taksen).
Uiteindelijk was ik beter af geweest met alles op een spaarboekje te zetten![]()