Ideale spaarbuffer?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- VIP member
- Contacteer:
Ideale spaarbuffer?
Ik heb recent, door omstandigheden, een nieuwe tweedehandse wagen gekocht. Dit maakte wel pijnlijk duidelijk dat mijn buffer van onmiddellijk beschikbaar geld veel te laag is en ik dus een lening ben moeten aangaan tegen 3,95%
Mijn redenering was : welke zot zet nu geld op een spaarboekje tegen 0,11%? Ik had het beter toch gedaan!
Hoeveel buffer hebben jullie onmiddellijk beschikbaar? Wat raden jullie aan om op de spaarrekening te zetten? Waarom geld zetten op een spaarboekje met een rente die ver onder de inflatie ligt?

Mijn redenering was : welke zot zet nu geld op een spaarboekje tegen 0,11%? Ik had het beter toch gedaan!
Hoeveel buffer hebben jullie onmiddellijk beschikbaar? Wat raden jullie aan om op de spaarrekening te zetten? Waarom geld zetten op een spaarboekje met een rente die ver onder de inflatie ligt?
Re: Ideale spaarbuffer?
Ik ben een slecht voorbeeld, want - zoals beschreven in beurstopic - gans in het begin van de corona crisis alles verkocht.
Maar standaard heb ik toch makkelijk een € 20k die inderdaad niks opbrengt. De laatste jaren was dat echter minder een strategische keuze dan wel een gebrek aan interessante beleggingen. (Ik hoef nu geen voorbeelden van aandelen die gedurende deze tijd verdubbeld zijn in waarde - het was mijn inschatting dat de beurs redelijk duur stond. Dus ik heb gehouden wat ik had, maar niet vaak extra belegd).
Ik vind die € 20K wel een goed bedrag. Inderdaad, als m´n partner haar auto eens (in fout) perte totale rijdt, hoeven we niet te gaan lenen. Wasmachine, droogkast en vaatwasser tegelijk stuk en iemand die ff in het ziekenhuus sukkelt? We´ll manage just fine.
Wat betreft die auto: kon je dan niks vrijmaken dat je minder dan die 3.95% zou kosten?
Maar standaard heb ik toch makkelijk een € 20k die inderdaad niks opbrengt. De laatste jaren was dat echter minder een strategische keuze dan wel een gebrek aan interessante beleggingen. (Ik hoef nu geen voorbeelden van aandelen die gedurende deze tijd verdubbeld zijn in waarde - het was mijn inschatting dat de beurs redelijk duur stond. Dus ik heb gehouden wat ik had, maar niet vaak extra belegd).
Ik vind die € 20K wel een goed bedrag. Inderdaad, als m´n partner haar auto eens (in fout) perte totale rijdt, hoeven we niet te gaan lenen. Wasmachine, droogkast en vaatwasser tegelijk stuk en iemand die ff in het ziekenhuus sukkelt? We´ll manage just fine.
Wat betreft die auto: kon je dan niks vrijmaken dat je minder dan die 3.95% zou kosten?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Nieuwe wagen is 5,5 jaar oud met minder dan 15k kilometers. Mijn vorige auto was 7,5 jaar met 100k kilometers.
Ik kon deze opportuniteit niet laten liggen en de vorige auto begon te klein te worden (zowel letterlijk als voor mijn ego
).
Ik heb niet alles geleend (20% eigen inbreng). Ik heb wel termijnrekeningen en tak21 moeten opzeggen
zelfs dat was nog voordeliger dan aandelen verkopen. Plus ik wou nog een reserve hebben van een paar duizend euro.
Ik kon deze opportuniteit niet laten liggen en de vorige auto begon te klein te worden (zowel letterlijk als voor mijn ego

Ik heb niet alles geleend (20% eigen inbreng). Ik heb wel termijnrekeningen en tak21 moeten opzeggen

-
- Hero Member
- Contacteer:
De vraag is is een buffer van 20k nodig in het geval van huren en single zijn of maakt dit niet uit koppel of single?
Je kan ook al van op voorhand aan jezelf je lening afbetalen.
Elke maand 300 euro opzij zetten bv... In plaats van 3 procent intrest te betalen heb je dan 0.2 procent of een beetje meer intrest in plus.
Doelsparen noemt dat dan.
Wat je buffer moet zijn hangt van je leven, je verwachtingen en de zekerheid van je inkomen af.
Als je ooit niet meer kan werken of minder gaat verdienen (niets is ondenkbaar) zal geen enkele redelijk berekende buffer hoog genoeg zijn misschien.
Een redelijke buffer voor mij zou zijn als eigenaar, rekening houdend dat ik tevreden ben met een auto van 20.000 euro nieuw of de helft tweedehands, een 50.000 op spaarrekeningen te hebben.
Hangt ook van je leeftijd af. Als je 22 bent heb je nog niet veel tijd en gelegenheid gehad om een reserve aan te leggen.
Als je 60 bent of ouder is het bijna niet meer de moeite om nog bestaande reserves veel te gaan vergroten (?).
Als je geen kinderen hebt is sparen voor het nageslacht minder belangrijk dan dat je er drie hebt die elke een cadeautje zouden moeten krijgen later.
Elke maand 300 euro opzij zetten bv... In plaats van 3 procent intrest te betalen heb je dan 0.2 procent of een beetje meer intrest in plus.
Doelsparen noemt dat dan.
Wat je buffer moet zijn hangt van je leven, je verwachtingen en de zekerheid van je inkomen af.
Als je ooit niet meer kan werken of minder gaat verdienen (niets is ondenkbaar) zal geen enkele redelijk berekende buffer hoog genoeg zijn misschien.
Een redelijke buffer voor mij zou zijn als eigenaar, rekening houdend dat ik tevreden ben met een auto van 20.000 euro nieuw of de helft tweedehands, een 50.000 op spaarrekeningen te hebben.
Hangt ook van je leeftijd af. Als je 22 bent heb je nog niet veel tijd en gelegenheid gehad om een reserve aan te leggen.
Als je 60 bent of ouder is het bijna niet meer de moeite om nog bestaande reserves veel te gaan vergroten (?).
Als je geen kinderen hebt is sparen voor het nageslacht minder belangrijk dan dat je er drie hebt die elke een cadeautje zouden moeten krijgen later.
Als je single bent en je werk verliest heeft dat een grotere impact dan wanneer je een koppel bent en één van beide verliest zijn werk. Maakt wel uit als je koppel of single bent...Timoootjex schreef: ↑5 juli 2020, 17:30 De vraag is is een buffer van 20k nodig in het geval van huren en single zijn of maakt dit niet uit koppel of single?
ik vind 20k wel een goed bedrag, daarmee kan je toch wel de meeste zaken opvangen. (maar ik ben deel van een koppel

Uit een recent topic:
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
6 maanden van verwahctte uitgaven? Is het niet beter loon?
Nuja in mijn geval zou 6 maanden nettloon neerkomen op een 9-10k euro. Zit nu aan 15k.
En idd je moet alles alleen opvangen.
Verwachtte uitgaven zijn bij mij echt miniem.
450 euro + 250 euro en trein/verzekeringen etc mss nog 150 erbij.
Nuja in mijn geval zou 6 maanden nettloon neerkomen op een 9-10k euro. Zit nu aan 15k.
En idd je moet alles alleen opvangen.
Verwachtte uitgaven zijn bij mij echt miniem.
450 euro + 250 euro en trein/verzekeringen etc mss nog 150 erbij.
Als je met een auto rijdt is een onverwachte uitgave al eens volgende week een 'daar is ze ineens' uitgave.
Bij ernstig technisch defect of ongeval bv. Niet echt te voorzien hoe lang en met hoe veel of weinig kosten je met je auto kan rijden.
Bij ernstig technisch defect of ongeval bv. Niet echt te voorzien hoe lang en met hoe veel of weinig kosten je met je auto kan rijden.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 5 juli 2020, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja als je zoals mij doet en een auto perte total rijd zijn de onverwachtte uitgaven opeens 2 maandlonen
met een 2e hands auto.

Twee maandlonen valt dan nog mee. Dan ben je redelijk voorzichtig geweest met je geld. Misschien niet met die auto 

Ik heb drie maandlonen als buffer op een aparte spaarrekening voor echt onverwachte zaken. Voor de rest hou ik 30% in cash op een andere spaarrekening als "stabiel gedeelte" van mijn portefeuille. 70% in aandelen.
Wij hebben 2j afkorting van lening als buffer daar blijven we af tenzij er iemand langdurig ziek valt. Daarnaast nog 15k als buffer voor onvoorziene kosten zoals kapotte auto ofzo.
Dure auto lening, ik keek onlangs en het was iets van 1,4% ofzoSebastiaan1985 schreef: ↑5 juli 2020, 16:32 Ik heb recent, door omstandigheden, een nieuwe tweedehandse wagen gekocht. Dit maakte wel pijnlijk duidelijk dat mijn buffer van onmiddellijk beschikbaar geld veel te laag is en ik dus een lening ben moeten aangaan tegen 3,95%![]()
-
- VIP member
- Contacteer:
Auto ouder dan 3 jaar, het gangbare tarief onder de "big five".