Identiteitsgegevens
Identiteitsgegevens
Beste,
Bij het formulier "openen van een rekening" bij Rabobank.be dien je een kopie van je identiteitskaart (+ bewijs van woonst) mee te sturen.
Wat ik me hier afvraag: wat als je ID kaart ondertussen werd vernieuwd? Word je hiervan door Rabobank verwittigd dat je een nieuwe kopie dient te bezorgen? Het is toch niet zo dat rekeningen na een tijdje zullen geblokkeerd worden omdat de ID kaart is vervallen?
Bij het formulier "openen van een rekening" bij Rabobank.be dien je een kopie van je identiteitskaart (+ bewijs van woonst) mee te sturen.
Wat ik me hier afvraag: wat als je ID kaart ondertussen werd vernieuwd? Word je hiervan door Rabobank verwittigd dat je een nieuwe kopie dient te bezorgen? Het is toch niet zo dat rekeningen na een tijdje zullen geblokkeerd worden omdat de ID kaart is vervallen?
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Identiteitsgegevens
De vervaldatum van een ID kaart heeft geen enkele invloed op de geldigheid van uw rekeningen.
Als bank zijn wij immers verplicht om enkel bij de opening van de rekeningen een identiteitscontrole uit te voeren die onder meer gebaseerd is op gegevens die op uw ID kaart terug te vinden zijn.
Het gaat echter altijd om gegevens die niet zomaar wijzigen (naam, voornaam, geboortedatum en -plaats en eventueel rijksregisternummer).
Uw adresgegevens worden geverifieerd aan de hand van een apart adresbewijs.
Mochten er toch gegevens wijzigen, zoals bij een verhuis, dan bent u als rekeninghouder wel wettelijk verplicht om de bank hiervan op de hoogte te stellen en om een nieuw adresbewijs te bezorgen.
Ook als u bijvoorbeeld uw naam officieel zou laten wijzigen, dan zouden we vragen om ons een nieuwe kopie van uw aangepaste identiteitskaart te bezorgen. Gevallen waarbij iemands geboortedatum of -plaats wijzigde hebben we nog niet meegemaakt
Soms komt het ook wel voor dat iemands handtekening in de loop der jaren wijzigt waardoor wij de handtekening niet meer kunnen toetsen aan de hand van de bij ons bewaarde kopie van ID kaart. Ook in die gevallen kunnen we een nieuwe kopie opvragen.
Als er dus niks gewijzigd is, dan hoeft u de bank niet op regelmatige tijdstippen een kopie van uw meest recente ID kaart te bezorgen. Enkel bij wijzigingen van uw identiteits- of adresgegevens vragen we u om ons daar telkens een bewijs van te willen bezorgen.
Als bank zijn wij immers verplicht om enkel bij de opening van de rekeningen een identiteitscontrole uit te voeren die onder meer gebaseerd is op gegevens die op uw ID kaart terug te vinden zijn.
Het gaat echter altijd om gegevens die niet zomaar wijzigen (naam, voornaam, geboortedatum en -plaats en eventueel rijksregisternummer).
Uw adresgegevens worden geverifieerd aan de hand van een apart adresbewijs.
Mochten er toch gegevens wijzigen, zoals bij een verhuis, dan bent u als rekeninghouder wel wettelijk verplicht om de bank hiervan op de hoogte te stellen en om een nieuw adresbewijs te bezorgen.
Ook als u bijvoorbeeld uw naam officieel zou laten wijzigen, dan zouden we vragen om ons een nieuwe kopie van uw aangepaste identiteitskaart te bezorgen. Gevallen waarbij iemands geboortedatum of -plaats wijzigde hebben we nog niet meegemaakt
Soms komt het ook wel voor dat iemands handtekening in de loop der jaren wijzigt waardoor wij de handtekening niet meer kunnen toetsen aan de hand van de bij ons bewaarde kopie van ID kaart. Ook in die gevallen kunnen we een nieuwe kopie opvragen.
Als er dus niks gewijzigd is, dan hoeft u de bank niet op regelmatige tijdstippen een kopie van uw meest recente ID kaart te bezorgen. Enkel bij wijzigingen van uw identiteits- of adresgegevens vragen we u om ons daar telkens een bewijs van te willen bezorgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Identiteitsgegevens
dat verschilt dan van bank tot bank blijkbaar,
mijn vrouw is internetklant bij landbouwkrediet, ze kreeg onlangs een mail dat haar IDkaart inmiddels vervallen was en we moesten copie van de nieuwe opsturen
mijn vrouw is internetklant bij landbouwkrediet, ze kreeg onlangs een mail dat haar IDkaart inmiddels vervallen was en we moesten copie van de nieuwe opsturen
Re: Identiteitsgegevens
Ja, bij argenta heb ik ook al mijn nieuwe identiteitskaart moet laten registreren. Bij KBC of Rabo nog nooit.
- WebsterMC
- Sr. Member

- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Identiteitsgegevens
Wat ik zo vervelend vind bij een adreswijziging is dat het zo lang duurt eer dat men in orde is.
29 juni verhuisd. een paar dagen later adreswijziging gevraagd bij gemeente. Wijkagent pas begin augustus gepasseerd en nu nog altijd geen bericht van de gemeente.
Ondertussen krijg ik telefoon van mijn bank waar de lening niet is dat mijn post niet meer toekomt (werd teruggsteuurd, alhoewel doorsturing aangevraagd bij Bpost), en mijn adres kunnen ze niet aanpassen, want dat moet met de identiteitskaart gebeuren. En daar staat mijn oud adres toe...
pffff
29 juni verhuisd. een paar dagen later adreswijziging gevraagd bij gemeente. Wijkagent pas begin augustus gepasseerd en nu nog altijd geen bericht van de gemeente.
Ondertussen krijg ik telefoon van mijn bank waar de lening niet is dat mijn post niet meer toekomt (werd teruggsteuurd, alhoewel doorsturing aangevraagd bij Bpost), en mijn adres kunnen ze niet aanpassen, want dat moet met de identiteitskaart gebeuren. En daar staat mijn oud adres toe...
pffff
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Identiteitsgegevens
Dat hangt een beetje van gemeente tot gemeente af denk ik.WebsterMC schreef:Wat ik zo vervelend vind bij een adreswijziging is dat het zo lang duurt eer dat men in orde is.
29 juni verhuisd. een paar dagen later adreswijziging gevraagd bij gemeente. Wijkagent pas begin augustus gepasseerd en nu nog altijd geen bericht van de gemeente.
Ondertussen krijg ik telefoon van mijn bank waar de lening niet is dat mijn post niet meer toekomt (werd teruggsteuurd, alhoewel doorsturing aangevraagd bij Bpost), en mijn adres kunnen ze niet aanpassen, want dat moet met de identiteitskaart gebeuren. En daar staat mijn oud adres toe...
pffff
Ik heb de indruk dat het in de meeste gevallen wel vlotter loopt dan bij u het geval is geweest. Vaak komt de wijkagent al langs in de week na de verhuis en is de aanpassing van uw ID dan zo geregeld op het gemeentehuis. Tegenwoordig hoeft men immers enkel de chipgegevens te wijzigen. Het feit dat het zo lang geduurd heeft heeft misschien wat met de vakantieperiode te maken.
De banken kunnen echter inderdaad pas officieel uw adresgegevens aanpassen in hun bestanden nadat ze een specifiek adresbewijs hebben ontvangen aan de hand waarvan men kan constateren dat u officieel verhuisd bent. Dat is wettelijk verplicht.

