iemand een goed voorstel ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: iemand een goed voorstel ?
Mijn advies is spreiden over meerdere spaar- en/of beleggingsproducten.
Ten eerste je buffer op een hoogrentende spaarrekening plaatsen. Beobank werd al genoemd, ik voeg er nog Santander aan toe. Het overige spaargeld zou ik spreiden afhankelijk van de looptijd, rente, risico’s, … die je wilt nemen.
Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar voor successieplanning is het nooit te vroeg. Daarom zou ik een gedeelte in een levensverzekering stoppen (Tak 21- of Tak 23-product).
Als je liever geen risico’s neemt, heb je niet veel opties naast de spaarrekening, termijnrekening, kasbon en staatsbon. Hierbij ga je momenteel wel geen 2% netto bekomen.
Als je slechts weinig risico’s wil nemen, kan je investment grade obligaties aan je portfolio toevoegen. Dit zijn dus staats- of bedrijfsobligaties met een hoge rating. Hier kan je wel netto 2% bekomen. Nog een tip: investeer in verschillende obligaties die elk in een ander jaar aflopen (m.b.t. de meerwaardebelasting).
Alle andere genoemde opties zoals etf’s (hangmatbeleggen) bieden een potentieel hoger rendement maar ook een hoger risico.
Ten eerste je buffer op een hoogrentende spaarrekening plaatsen. Beobank werd al genoemd, ik voeg er nog Santander aan toe. Het overige spaargeld zou ik spreiden afhankelijk van de looptijd, rente, risico’s, … die je wilt nemen.
Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar voor successieplanning is het nooit te vroeg. Daarom zou ik een gedeelte in een levensverzekering stoppen (Tak 21- of Tak 23-product).
Als je liever geen risico’s neemt, heb je niet veel opties naast de spaarrekening, termijnrekening, kasbon en staatsbon. Hierbij ga je momenteel wel geen 2% netto bekomen.
Als je slechts weinig risico’s wil nemen, kan je investment grade obligaties aan je portfolio toevoegen. Dit zijn dus staats- of bedrijfsobligaties met een hoge rating. Hier kan je wel netto 2% bekomen. Nog een tip: investeer in verschillende obligaties die elk in een ander jaar aflopen (m.b.t. de meerwaardebelasting).
Alle andere genoemde opties zoals etf’s (hangmatbeleggen) bieden een potentieel hoger rendement maar ook een hoger risico.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Als je geen of weinig risico wil nemen wordt die 200.000 in Tak21 na 8 jaar 240.000, meerwaardetaks meegerekend.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 12:27Je zou best eens Tak 21 bekijken.
Bij de verzekeringsmaatschappij AXA bijvoorbeeld is er een actie dat ze de 2% taks terugbetalen.
Momenteel bieden ze een netto rendement op 8 jaar van 2,5%. Je kunt dit kopen bij onafhankelijke makelaars.
Je hebt staatsgarantie tot 200.000 (beiden samen).
Wil je in aandelen, dan wordt die 200.000 misschien 400.000, maar misschien ook 100.000.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Maar je zit 8j vast, stel dat ze ziek worden, of een kind "eren" willen iets toesteken. Ik zou mijn geld nooit 8j vastzetten. En de inflatie tussen 2022 en vandaag was 18%.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 16:07Als je geen of weinig risico wil nemen wordt die 200.000 in Tak21 na 8 jaar 240.000, meerwaardetaks meegerekend.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 12:27
Je zou best eens Tak 21 bekijken.
Bij de verzekeringsmaatschappij AXA bijvoorbeeld is er een actie dat ze de 2% taks terugbetalen.
Momenteel bieden ze een netto rendement op 8 jaar van 2,5%. Je kunt dit kopen bij onafhankelijke makelaars.
Je hebt staatsgarantie tot 200.000 (beiden samen).
Wil je in aandelen, dan wordt die 200.000 misschien 400.000, maar misschien ook 100.000.
Vandaar mijn 1ste reactie, zonder risico bestaat niet, en is het risico het waard van 8j niet aan je geld te kunnen. Ik vind dat erger dan een etf of een dividend/covered call etf.
Ik heb nooit aandelen gehad van 'Lernoet en Poloespie' maar herinner me de legendarische quote nog "There is nothing wrong with being smart" van Jo Lernoet.
Kwam er +/- op neer dat omzet = nettowinst

De beste man verkoopt nu robot cavia's, kraaltjes en ijsjes in Thailand of de Filippijnen.
Wel jammer dat de spraak tech dan voor een appel en een ei verpatst is - ik denk daar telkens aan als ik langs de Flanders Language Valley passeer aan de kanten van Ieper
Ik had ze short aan 108 en covered voor een paar punten winst, dat deed ook pijn achteraf. you have to move on in life.VTEC schreef: ↑Gisteren 17:11Ik heb nooit aandelen gehad van 'Lernoet en Poloespie' maar herinner me de legendarische quote nog "There is nothing wrong with being smart" van Jo Lernoet.
Kwam er +/- op neer dat omzet = nettowinst![]()
De beste man verkoopt nu robot cavia's, kraaltjes en ijsjes in Thailand of de Filippijnen.
Wel jammer dat de spraak tech dan voor een appel en een ei verpatst is - ik denk daar telkens aan als ik langs de Flanders Language Valley passeer aan de kanten van Ieper
Alles op (enkele) spaarrekeningen.
Maak je geen zorgen om degenen die zeggen dat het niets oplevert.
Het levert wel iets op; niet genoeg tegen de inflatie, dat is waar,
maar op jouw leeftijd levert het het belangrijkste op: zekerheid en gemoedsrust. Waarom zou je meer geld willen (hoop) verdienen op de beurs en je tijd besteden aan het dagelijks bekijken van de koersen, je stressen met het afwegen van de voor- en nadelen, verkopen, kopen, houden, enz.... Heb je niet genoeg om je dagen rustig af te sluiten met je 250.000 € veilig opzij gezet?
maar op jouw leeftijd levert het het belangrijkste op: zekerheid en gemoedsrust. Waarom zou je meer geld willen (hoop) verdienen op de beurs en je tijd besteden aan het dagelijks bekijken van de koersen, je stressen met het afwegen van de voor- en nadelen, verkopen, kopen, houden, enz.... Heb je niet genoeg om je dagen rustig af te sluiten met je 250.000 € veilig opzij gezet?
Wees ook voorzichtig als je een rekening gaat openen bij een bank waar je niet bekend bent om er 250.000 euro op te storten. Verwacht vragen over de herkomst van het geld, zelfs als het afkomstig is van een rekening op jouw naam bij een andere bank, en verwacht ook dat je wordt weggestuurd.
zie post door inquirer » Vandaag 08:32
+ de gebruikelijke KYC onzin over witwassen en terrorisme.
zie post door inquirer » Vandaag 08:32
+ de gebruikelijke KYC onzin over witwassen en terrorisme.
Zo denk ik er ook over ! Een depositorekening bij de overheid levert ook 1,33 % netto op. Voor mij meer dan voldoende aangezien ik niet de ambitie heb om de rijkste op het kerkhof te worden,svenver schreef: ↑Gisteren 18:01 Alles op (enkele) spaarrekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Oei, dan heb ik geluk gehad zo te horen. Of bedoel je dat het lasting is om een save plus te openen want dat heb ik nog niet geprobeerd?inquirer schreef: ↑Gisteren 10:32
Ik wens u veel plezier om een rekening bij hen te 'mogen' openen.
Heb het in het verleden reeds 2 maal geprobeerd, en na 48u krijg je een mail terug dat uw dossier grondig "geanalyseerd" zal worden en dat ze contact zullen opnemen met u wanneer er een beslissing valt... nooit meer iets van Beobank gehoord natuurlijk.
Ik vermoed dat ze NUL interesse hebben in iemand die een gratis betaalrekening wenst te openen bij hen als tweede, derde, vierde bank en vervolgens enkel een aanzienlijk bedrag wenst te storten op hun save plus accounts...
Meer te verdienen aan mensen die dure persoonlijke leningen komen afsluiten en dat te koppelen aan een peperdure betaalrekeningformule.
Ik heb daar recent een rekening geopend met 50 eur op (zoiets als de 6de bank ofzo?). Om kleine betalingen met debet kaart te doen door jongere familieleden, wetende dat als de kaart verloren geraakt er niet veel aan de hand is.
De opening ging heel vlot. Momenteel heeft niemand mij al lastig gevallen, maar wat niet is dan nog komen.
Zie:
https://www.tijd.be/markten-live/analys ... 19836.html
Dus in dit geval gaan voor kwaliteitsvolle obligaties. Ga langs bij Belfius. Zij doen nog wat inspanningen om goede obligaties voor u op te zoeken. Spreid uw 200K over 4 obligaties.
Dus in dit geval gaan voor kwaliteitsvolle obligaties. Ga langs bij Belfius. Zij doen nog wat inspanningen om goede obligaties voor u op te zoeken. Spreid uw 200K over 4 obligaties.
tuinder666 schreef: ↑Vandaag 08:36Oei, dan heb ik geluk gehad zo te horen. Of bedoel je dat het lasting is om een save plus te openen want dat heb ik nog niet geprobeerd?inquirer schreef: ↑Gisteren 10:32
Ik wens u veel plezier om een rekening bij hen te 'mogen' openen.
Heb het in het verleden reeds 2 maal geprobeerd, en na 48u krijg je een mail terug dat uw dossier grondig "geanalyseerd" zal worden en dat ze contact zullen opnemen met u wanneer er een beslissing valt... nooit meer iets van Beobank gehoord natuurlijk.
Ik vermoed dat ze NUL interesse hebben in iemand die een gratis betaalrekening wenst te openen bij hen als tweede, derde, vierde bank en vervolgens enkel een aanzienlijk bedrag wenst te storten op hun save plus accounts...
Meer te verdienen aan mensen die dure persoonlijke leningen komen afsluiten en dat te koppelen aan een peperdure betaalrekeningformule.
Ik heb daar recent een rekening geopend met 50 eur op (zoiets als de 6de bank ofzo?). Om kleine betalingen met debet kaart te doen door jongere familieleden, wetende dat als de kaart verloren geraakt er niet veel aan de hand is.
De opening ging heel vlot. Momenteel heeft niemand mij al lastig gevallen, maar wat niet is dan nog komen.
Neen ik had het over hun gratis Go betaalrekening.
als je dat ONLINE probeert te doen, wordt je altijd aan het lijntje gehouden en finaal afgeketst...
Mssn is er meer geluk bij een kantoor, dat kan, maar online is het echt hopeloos.
Een proberen dus
Tja, een chief econoom bij "bond powerhouse" PIMCO zal zeker niet tegen obligaties spreken...chesini schreef: ↑Vandaag 11:33 Zie:
Ben geinvesteerd in, onder andere, global bond funds. Resultaat - 4% year to date...
Mijn vrouw in money market dunds. Resultaat: +2.5% ytd...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
"Je hebt nu kwaliteitsvolle obligaties met een verwacht rendement van 6 à 7 procent per jaar (in dollartermen, red)chesini schreef: ↑Vandaag 11:33 Zie:
Het verwachte rendement komt historisch gezien sterk overeen met het startrendement wanneer je instapt."
... zegt die kwibus!

En welke zijn dan die obligaties van 5 à 10 jaar met een rendement van 6 à 7 % ?
DAT EM ZE NOEMT !

Ten 1ste:
verwacht rendement.
Die denkt dat aandelen duur zijn en obligaties goedkoop. Voor hetzelfde geld pakt dat helemaal verkeerd uit en zit die vent er compleet naast.
Ten 2de:
in dollar ! Da's nog het grootste risico, als die moest stijgen van 1,17 naar 1,50 stel over 5 à 10 jaar schiet er van uw rendement amper iets over.
Ten 3de:
Hij spreekt voor Amerikanen die in amerikaanse obligaties beleggen met hun eigen $.
Die hoge US coupens daar betaalt ge hier 30% op, dan schiet er van die 6% als ge die al haalt, maar 4,2% over, na beurstaks en aankoopkosten nog minder. En met het $ risico erbij.
"Zelfs de tienjarige Duitse Bund biedt nu een rendement van 2,7 procent. In 2021 was dat nog een negatief rendement."
wat een kwibus...
2,7% da's al heel wat minder !
En hij zal eens vergelijken met een heel uitzonderlijke periode toen je niks kreeg maar ook geen inflatie had hoger dan de rente die je krijgt

-
- Sr. Member
- Contacteer:
Neemt niet weg dat het geen oplossing is om de 200.000 in europese staatsobligaties te stoppen als je geen risico wilt nemen, maar wel de inflatie wil compenseren.
Maar koop ze dan op de secundaire markt en met een 0 of lage coupon.
Met wat geluk, als de inflatie niet terug stijgt, behoud je je koopkracht of iets meer. Maar that's it.
"Het betekent dat aandelen en obligaties nu eenzelfde verwacht rendement bieden, hoewel aandelen risicovoller zijn en dus een hoger rendement horen te hebben. De uiteindelijke terugkeer naar het normaal – een hogere aandelenrisicopremie – ‘gaat typisch gepaard met een obligatierally, een aandelencorrectie, of beide’, klinkt het"
gelukkig heeft die vent een glazen bol !
6 à 7 % evenveel rendement als aandelen voor minder risico
in your dreams... kwibus
Maar koop ze dan op de secundaire markt en met een 0 of lage coupon.
Met wat geluk, als de inflatie niet terug stijgt, behoud je je koopkracht of iets meer. Maar that's it.
"Het betekent dat aandelen en obligaties nu eenzelfde verwacht rendement bieden, hoewel aandelen risicovoller zijn en dus een hoger rendement horen te hebben. De uiteindelijke terugkeer naar het normaal – een hogere aandelenrisicopremie – ‘gaat typisch gepaard met een obligatierally, een aandelencorrectie, of beide’, klinkt het"
gelukkig heeft die vent een glazen bol !

6 à 7 % evenveel rendement als aandelen voor minder risico
in your dreams... kwibus

Euh, ik zal er dan maar 1 noemen. Er moet altijd een Chinese vrijwilliger zijn hé. Maar De Tijd doet ook zijn job niet. Foei van De Tijd. Dat zijn daar aan de Havenlaan in Brussel ook maar vetbetaalde journalisten zekerst zonder al te veel duiding en inzicht en gezond verstand ? Ze moeten hun gazet volkrijgen weet je.the_bishop schreef: ↑56 minuten geleden"Je hebt nu kwaliteitsvolle obligaties met een verwacht rendement van 6 à 7 procent per jaar (in dollartermen, red)chesini schreef: ↑Vandaag 11:33 Zie:
Het verwachte rendement komt historisch gezien sterk overeen met het startrendement wanneer je instapt."
... zegt die kwibus!![]()
En welke zijn dan die obligaties van 5 à 10 jaar met een rendement van 6 à 7 % ?
DAT EM ZE NOEMT !![]()
Ten 1ste:
verwacht rendement.
Die denkt dat aandelen duur zijn en obligaties goedkoop. Voor hetzelfde geld pakt dat helemaal verkeerd uit en zit die vent er compleet naast.
Ten 2de:
in dollar ! Da's nog het grootste risico, als die moest stijgen van 1,17 naar 1,50 stel over 5 à 10 jaar schiet er van uw rendement amper iets over.
Ten 3de:
Hij spreekt voor Amerikanen die in amerikaanse obligaties beleggen met hun eigen $.
Die hoge US coupens daar betaalt ge hier 30% op, dan schiet er van die 6% als ge die al haalt, maar 4,2% over, na beurstaks en aankoopkosten nog minder. En met het $ risico erbij.
"Zelfs de tienjarige Duitse Bund biedt nu een rendement van 2,7 procent. In 2021 was dat nog een negatief rendement."
wat een kwibus...
2,7% da's al heel wat minder !
En hij zal eens vergelijken met een heel uitzonderlijke periode toen je niks kreeg maar ook geen inflatie had hoger dan de rente die je krijgtGe krijgt nu in reële termen amper meer en dan nog enkel bij langlopende obligaties, kortlopende houden de inflatie nauwelijks bij.
De obligatie in kwestie:
Santander - AT1 (Contingent Convertible, CoCo) – verliesabsorberende bankobligatie (zie ook hieronder)
Bij deze. Mvg.
Addendum:
Type AT1 (Contingent Convertible, CoCo) – verliesabsorberende bankobligatie
Coupon 7 % per jaar
Looptijd Perpetual; call mogelijkheid vanaf 20 nov 2029 tot 20 mei 2030
Conversietrigger CET1-ratio < 5,125 % → conversie naar aandelen mogelijk
Risico’s Discontinuering coupons, risico op kapitaalverlies bij stress
Beursnotering Euronext Dublin (Global Exchange Market)
Inkoop van oude uitgaven Ruilbod voor 4,75 % AT1-bonds (mrt 2025 callable), biedperiode mei 2024