iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
TIP
iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
ik heb in okt 2007 geleend aan 4,78% met vaste rentevoet op 25j (quotient was minder dan 80%). Nadien zijn ze terug gestegen en nu is de rentevoet terug aan het dalen.
Ik vraag mij af wanneer het interessant is om te herfinancieren? Heb horen zeggen dat je dan zeker aan 1% minder moet kunnen lenen. Iemand ervaring mee?
Alvast bedankt om te reageren.
Ik vraag mij af wanneer het interessant is om te herfinancieren? Heb horen zeggen dat je dan zeker aan 1% minder moet kunnen lenen. Iemand ervaring mee?
Alvast bedankt om te reageren.
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
Bij het herfinancieren moet je rekening houden met de kosten van een NIEUW HYPOTHEEK + de vrijgave van de vorige.
Een idee van de prijs heb je als je kijk naar de kosten van de oorspronkelijke hypotheek. (ALLEEN de hypotheek en NIET de registratiekosten van het huis/appartement) Je notaris zal het (normaal gezien gratis) kunnen zeggen.
Verder heb je meestal een WEDERSBELEGINGSVERGOEDING gelijk aan 3 of 6 maanden intresten. (zie je kontrakt of vraagt het aan je bank).
Veel hangt af van het type krediet.
Zo had ik een KREDIETOPENING. Hiermede was mogelijk om de reeds terugbetaalde sommen opnieuw te vragen voor bijv. verbouwingen zonder extra kosten. Daarmee heb ik toen (jaren 90) kunnen bekomen van mijn bank (ASLK) een nieuwe berekening aan de toenmalig lagere tarief.
Onderhandelen met je bank is dus de boodschap. Let er wel op dat het wijziging kan brengen in de HERZIENING VOORWAARDEN. Informeer dus goed over de gevolgen van een latere STIJGING van de tarieven.
Infomeer je EERST bij verschillende banken om GOED VOORBEREID te beginnen aan de onderhandelingen met je HUIDIGE kredietverstrekker.
Een idee van de prijs heb je als je kijk naar de kosten van de oorspronkelijke hypotheek. (ALLEEN de hypotheek en NIET de registratiekosten van het huis/appartement) Je notaris zal het (normaal gezien gratis) kunnen zeggen.
Verder heb je meestal een WEDERSBELEGINGSVERGOEDING gelijk aan 3 of 6 maanden intresten. (zie je kontrakt of vraagt het aan je bank).
Veel hangt af van het type krediet.
Zo had ik een KREDIETOPENING. Hiermede was mogelijk om de reeds terugbetaalde sommen opnieuw te vragen voor bijv. verbouwingen zonder extra kosten. Daarmee heb ik toen (jaren 90) kunnen bekomen van mijn bank (ASLK) een nieuwe berekening aan de toenmalig lagere tarief.
Onderhandelen met je bank is dus de boodschap. Let er wel op dat het wijziging kan brengen in de HERZIENING VOORWAARDEN. Informeer dus goed over de gevolgen van een latere STIJGING van de tarieven.
Infomeer je EERST bij verschillende banken om GOED VOORBEREID te beginnen aan de onderhandelingen met je HUIDIGE kredietverstrekker.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- OpelZafira
- Full Member

- Berichten: 220
- Lid geworden op: 15 jun 2008
- Contacteer:
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
Wij zijn bij ING - vaste rentevoet uit 2000 - 5.63%. Nu de leningen fel gedaald zijn, dacht ik bij de bank een lager tarief te bedingen, zoals me in het verleden al eens gelukt was. Vandaag heb ik bericht gekregen dat men de rentevoet niet wil aanpassen. Het resterend bedrag is niet hoog genoeg meer en ik ben toch niet zo'n goeie klant menen zij, hoewel ik er mijn loon laat storten en enkele spaarplannen voor de dochter lopen heb. Mijn brandverzekering heb ik heel goedkoop via het werk dus die heb ik niet bij ING. Voor andere zaken, autolening bleken zijn steeds duurder.
Ik ben momenteel aan het uitkijken voor een nieuwe bank. KBC lijkt me wel iets - via de website 3.67 % zonder voorwaarden. Daar moet misschien nog wel wat afkunnen, hoop ik.
Wordt vervolgd!
Ik ben momenteel aan het uitkijken voor een nieuwe bank. KBC lijkt me wel iets - via de website 3.67 % zonder voorwaarden. Daar moet misschien nog wel wat afkunnen, hoop ik.
Wordt vervolgd!
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
opel zafira, ga een langs bij delta loyd en landbouwkrediet, die geven volgens mij scherpe voorwaarden. Rond 4% vaste intrest op 20j.
-
blaffendkonijn
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
Ik zie hier de tip verschijnen om bij DeltaLloyd te gaan.
Ik heb hier een lening aangegaan zomer 2008.
Mijn ervaring tot nu toe:
- 3.5 maanden later de centen gekregen om mijn aannemer te betalen.
- fiscaal doen ze NIETS voor u: enkel veel bla bla bla...
- Uw facturen stuur je onmiddellijk door, maar de aannemers zien pas hun geld na anderhelve maand, terwijl het er bij u direct afgaat.
- De kost voor een schattingsverslag zou oorspronkelijk een luttele 150€ zijn. Nadien bleek dat we bijna 675€ mochten ophoesten.
En zo kan ik mijn lijstje nog aanvullen met ervaringen op nog geen jaar tijd.
Ze gaan dus wel vrij laag met de intresten, deze stond op 5.8 rond de zomer 2008, deze konden we toen krijgen aan 4.85% maar als je alles op een rijtje samenvat komt dit niet veel goedkoper uit dan ING. Deze is een grotere bank, jaren goede ervaring mee gehad en toch heb ik hier sterk spijt van dat ik niet bij hen ging.
Dus laat u niets teveel wijsmaken. Zoek zelf veel zaken op en laat u informeren bij een fiscalist als je een bouwlening aangaat.
Bij de bank weten ze het amper, en de notarissen weten het ook niet al te denderend.
Wie bouwt, veel succes!
Ik heb hier een lening aangegaan zomer 2008.
Mijn ervaring tot nu toe:
- 3.5 maanden later de centen gekregen om mijn aannemer te betalen.
- fiscaal doen ze NIETS voor u: enkel veel bla bla bla...
- Uw facturen stuur je onmiddellijk door, maar de aannemers zien pas hun geld na anderhelve maand, terwijl het er bij u direct afgaat.
- De kost voor een schattingsverslag zou oorspronkelijk een luttele 150€ zijn. Nadien bleek dat we bijna 675€ mochten ophoesten.
En zo kan ik mijn lijstje nog aanvullen met ervaringen op nog geen jaar tijd.
Ze gaan dus wel vrij laag met de intresten, deze stond op 5.8 rond de zomer 2008, deze konden we toen krijgen aan 4.85% maar als je alles op een rijtje samenvat komt dit niet veel goedkoper uit dan ING. Deze is een grotere bank, jaren goede ervaring mee gehad en toch heb ik hier sterk spijt van dat ik niet bij hen ging.
Dus laat u niets teveel wijsmaken. Zoek zelf veel zaken op en laat u informeren bij een fiscalist als je een bouwlening aangaat.
Bij de bank weten ze het amper, en de notarissen weten het ook niet al te denderend.
Wie bouwt, veel succes!
- OpelZafira
- Full Member

- Berichten: 220
- Lid geworden op: 15 jun 2008
- Contacteer:
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
Zoals gezegd het vervolg op mijn aanvraag tot herfinanciering van de bestaande lening bij ING.
Ik heb dus achter het net gevist. Ze willen geen herziening doorvoeren. Ik zit nu nog aan 5,63 % op een resttijd van ongeveer 10 jaar.
Ben aan het uitkijken naar een andere bank. Trouwe klanten bestaan niet meer voor de banken blijkbaar.
Voorlopig Delta Lloyd - 3,80 % vast zonder voorwaarden
Ik heb dus achter het net gevist. Ze willen geen herziening doorvoeren. Ik zit nu nog aan 5,63 % op een resttijd van ongeveer 10 jaar.
Ben aan het uitkijken naar een andere bank. Trouwe klanten bestaan niet meer voor de banken blijkbaar.
Voorlopig Delta Lloyd - 3,80 % vast zonder voorwaarden
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
wanneer zou het interessant zijn voor ons om te herfinancieren? Aan 4,78% geleend en nu staan ze rond de 4% dacht ik. Al de moeite?
alvast bedankt voor jullie reacties
alvast bedankt voor jullie reacties
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
simba schreef: wanneer zou het interessant zijn voor ons om te herfinancieren? Aan 4,78% geleend en nu staan ze rond de 4% dacht ik. Al de moeite?
alvast bedankt voor jullie reacties
Het goedkoopste is proberen met dezelfde bank te onderhandelen, dat bespaart een heleboel notaris- en beschrijvingskosten van de lening.
Meestal begint een bank pas toe te geven vanaf een renteverschil van MEER dan 1 percent EN als uw lening nog vele jaren te lopen heeft.
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
onze lening loopt pas sinds 2007 dus nog een hele eind te gaan...tot 2033 !!!
dus als rentes rond de 3,80% zijn is het interessant in ons geval? ga eens wat banken moeten aflopen dan of eerst eens via immotheker langsgaan...
en als je uw lening kan herfinancieren bij uw eigen bank, hoeveel kost dit dan?
dus als rentes rond de 3,80% zijn is het interessant in ons geval? ga eens wat banken moeten aflopen dan of eerst eens via immotheker langsgaan...
en als je uw lening kan herfinancieren bij uw eigen bank, hoeveel kost dit dan?
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
BIJ uw eigen bank kost het niets, althans ik heb toch niets moeten betalen.simba schreef: onze lening loopt pas sinds 2007 dus nog een hele eind te gaan...tot 2033 !!!
dus als rentes rond de 3,80% zijn is het interessant in ons geval? ga eens wat banken moeten aflopen dan of eerst eens via immotheker langsgaan...
en als je uw lening kan herfinancieren bij uw eigen bank, hoeveel kost dit dan?
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
en hoe zit het dan met de schuldsalodoverzekering, we hebben een groot stuk direkt al betaald en nu zit er een stuk in pensioensparen...
is het nu interessant om te herfinancieren?
we hebben aan 4,78% geleend in 2007 vast 26j
alvast bedankt voor uw reacties
is het nu interessant om te herfinancieren?
we hebben aan 4,78% geleend in 2007 vast 26j
alvast bedankt voor uw reacties
Re: iemand ervaring met herfinanciering van hypotheeklening?
[quote="OpelZafira"]Ik zit nu nog aan 5,63 % op een resttijd van ongeveer 10 jaar.
Daar zit zeker iets in. Ik belde deze week naar mijn bankier om nogmaals een herziening te krijgen op mijn lening.
Ik had er één gekregen in 2004, amper enkele maanden nadat ik de lening afsloot.
En inderdaad, voor bestaande leningen zullen ze nooit zo laag zakken als met nieuwe. Ze zakken gewoon tot het niet meer interessant is om te verhuizen.
Maar 5,63%, daar is zeker iets aan te doen. En zeker als men nog 10 jaar moet betalen.
Mijn bankier ( Centea ) kon me deze week 3,65% geven op 10 jaar. Dat is een verschil van bijna 2%.
Wat is goede klant zijn ? Ge kunt altijd goede klant worden. Het ene plezier is het andere waard natuurlijk.
Geld is macht hé.
Met 2% verschil komt men er zeker aan uit, bij een nieuwe lening in een andere bank
Als mijn bankier niet plooit, kan ik morgen een veelvoud van mijn lening weghalen bij hem, en dat weet hij ook wel !!!
Voor mij is de marge momenteel nog te klein, en binnen 3 jaar heb ik een herziening. Dan betaal ik de boel terug als het niet meer interessant is.
Daar zit zeker iets in. Ik belde deze week naar mijn bankier om nogmaals een herziening te krijgen op mijn lening.
Ik had er één gekregen in 2004, amper enkele maanden nadat ik de lening afsloot.
En inderdaad, voor bestaande leningen zullen ze nooit zo laag zakken als met nieuwe. Ze zakken gewoon tot het niet meer interessant is om te verhuizen.
Maar 5,63%, daar is zeker iets aan te doen. En zeker als men nog 10 jaar moet betalen.
Mijn bankier ( Centea ) kon me deze week 3,65% geven op 10 jaar. Dat is een verschil van bijna 2%.
Wat is goede klant zijn ? Ge kunt altijd goede klant worden. Het ene plezier is het andere waard natuurlijk.
Geld is macht hé.
Met 2% verschil komt men er zeker aan uit, bij een nieuwe lening in een andere bank
Als mijn bankier niet plooit, kan ik morgen een veelvoud van mijn lening weghalen bij hem, en dat weet hij ook wel !!!
Voor mij is de marge momenteel nog te klein, en binnen 3 jaar heb ik een herziening. Dan betaal ik de boel terug als het niet meer interessant is.
