Iemand naar de algemene vergadering van Ecopower geweest?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Iemand naar de algemene vergadering van Ecopower geweest?
Vandaag dividend Ecopower op de rekening ontvangen: 2 % - 30 % RV = 1.40 % netto.Nefertari schreef: ↑16 april 2018, 10:37 Het kan niet altijd 4% zijn zoals verleden jaar; en 2% is nog steeds het dubbele van bijvoorbeeld de ME12 spaarrekening van MeDirect. Hoofdzaak is dat Ecopower zichzelf niet in financiële moeilijkheden werkt door hogere dividenden uit te keren dan een gezond bedrijf aankan, want dan zijn we als coöperatieve aandeelhouders nog verder af.
De afgehouden RV kan ik dan wel recupereren via de belastingaangifte van volgend jaar, al is dat wél lang wachten.
Maar anderzijds is de RV vrijstelling voor dividenden op aandelen 640 euro ipv de vroegere 190 euro.
Weer iets extra om volgend jaar na te kijken en in te vullen. 
Hier nog niets te zien op de rekeningen.

Hier nog niets te zien op de rekeningen.
Ik heb daar inmiddels een mooi trucje voor: op de mooie rentende termijnrekening van Izola wordt geen RV afgehouden gezien dit onder Maltese vlag valt. De interesten incasseer ik dan ook inclusief die 30% RV. Die kapitalen/RV moet ik dan uiteraard aangeven in de belastingafgifte. Dus waar ik vroegere jaren steeds bijna 2 jaar op mijn belastingteruggave mocht wachten krijgt onze fiscus nu eenzelfde koekje van eigen deeg

Overigens vandaag is het (mager) Ecopowerdividend ook gestort.
Mager? Dat brengt netto nog altijd meer op dan de hoogst renderende termijnrekening bij Izola Bank Saver.
Ben je zeker dat het 2%* is of rekenen ze nu ook, buiten de RV, kosten aan?
Ik ontvang nl. bruto 98,58 euro. Volgens mij is dat toch 1.97% ipv 2%?
98,58 € aan 2% zou voor een portefeuille van 4929 € zijn. Bij mijn weten zouden het altijd delen van 250€ zijn met een max van 20 stuks.
*volgens het verslag van de AV uiteraard wel maar het klopt niet met het uitgekeerde bedrag.
Laatst gewijzigd door Cronos op 14 juni 2018, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ja in vergelijking met een grootbankrekening is het wel een vetpot, maar als aandeelhouder is het risico toch ook helemaal anders.
Bij mij in elk geval € 3500 en daar netjes 2% = € 70 - 30% RV = € 49 ontvangen. Ecopower heeft bij mij nog nooit andere kosten afgehouden.
Bij mij in elk geval € 3500 en daar netjes 2% = € 70 - 30% RV = € 49 ontvangen. Ecopower heeft bij mij nog nooit andere kosten afgehouden.
Ik ben er al achter. Foutje van mij.
Ik had pas op 26/01/17 1000 € bijgestort, dus die renten pas aan 339 dagen. Klopt perfect.
Tja risico is relatief. Heb net voor 300.000 € een lening uitgeschreven aan 2% netto op twee jaar. Ik schat het risico daarvan niet hoog in maar gemiddeld schat ik rendement van Ecopower (vorig jaar nog 4% netto) toch nog hoger in en het risico heel laag (net daarom dat hun dividenden fluctueren om de balans heel gezond te houden. Liever een gezond bedrijf dan, in het geval van Ecopower 100 € meer te kunnen krijgen.
Ik had pas op 26/01/17 1000 € bijgestort, dus die renten pas aan 339 dagen. Klopt perfect.

Tja risico is relatief. Heb net voor 300.000 € een lening uitgeschreven aan 2% netto op twee jaar. Ik schat het risico daarvan niet hoog in maar gemiddeld schat ik rendement van Ecopower (vorig jaar nog 4% netto) toch nog hoger in en het risico heel laag (net daarom dat hun dividenden fluctueren om de balans heel gezond te houden. Liever een gezond bedrijf dan, in het geval van Ecopower 100 € meer te kunnen krijgen.
Dit is wel een oude thread, maar ik wil even opmerken dat ik al sinds 2004 coöperant ben en trouw elk jaar de AV bijwoon. Daar kun je gewoon na afloop met de rvb praten en is me duidelijk geworden, dat wat uitgekeerd wordt gewoon de winst van dat jaar is (na afhouding van de wettelijke reserve). Met windturbines ben je afhankelijk van de wind - duh - en sommige jaren waait het harder dan andere. Investeringen in nieuwe windmolens heeft ook een impact: als er geen dossiers vergund zijn, kunnen er geen bijgeplaatst worden en blijft het beschikbare kapitaal op de rekening staan, wat vandaag de dag zo goed als niks opbrengt. Het zou dan niet slim zijn om extra geld te vragen om dat te parkeren op een niet-rentende rekening, waarna je er het jaar nadien toch dividend op moet uitkeren.
Ik ben uitgestapt (toen ik kon) omdat ik er geen vertrouwen in had dat de windmolens voldoende winst genereren om hun afschrijving te compenseren.
Er zijn toch enkele signalen dat de levensduur van een windturbine lager is dan de termijn waarop die afgeschreven worden. Dat kan op een bepaald moment fout lopen, en dan wordt het drummen aan de uitgang.
Wat wel positief is voor hen is dat het blijkbaar zeer moeilijk is om een vergunning te krijgen. Hun sites kunnen nog geld waard zijn, ook als die windmolen kapot gaat.
Jaarrekening opgevraagd: verlies en geen klein beetje.
De onbetaalde facturen van anode en een herrekening van gratis elektriciteit en turteltaks van vroeger zijn dan wel eenmalig maar de pellets blijven zwaar verlieslatend.
Onbegrijpelijk dat ze dat niet in hun nieuwsbrief zetten
De onbetaalde facturen van anode en een herrekening van gratis elektriciteit en turteltaks van vroeger zijn dan wel eenmalig maar de pellets blijven zwaar verlieslatend.
Onbegrijpelijk dat ze dat niet in hun nieuwsbrief zetten

Ik ga terug eens na lange tijd naar de AV gaan. Ik ben benieuwd wat hun uitleg is...
Vreemd ook dat van de vorige bestuurder, Jim Williame, niets meer te vinden is, heb ik al enkele jaren iets gemist?
Vreemd ook dat van de vorige bestuurder, Jim Williame, niets meer te vinden is, heb ik al enkele jaren iets gemist?
Negatief eindrusultaat van 1250691,97 euro
Waarvan 3M eenmalige kosten dus normaal zou het winst van 1.8M zijn. Ziet er financieel nog gezond uit mijn inziens.