Iemand naar de algemene vergadering van Ecopower geweest?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Iemand naar de algemene vergadering van Ecopower geweest?
Ik ben ook naar de AV geweest zaterdag en was eerlijk gezegd serieus teleurgesteld. Het betreft "éénmalige" verliezen die ze boekhoudkundig in 2018 moesten opnemen, doch wat mij betreft blijft dat een uitleg die verhult dat ze in twee van de 3 verliesposten tekort zijn geschoten als organisatie. Dat Anode op zo een korte termijn over kop zou gaan was misschien moeilijk te voorspellen of kon het verlies niet vermeden worden. De fouten waarbij provisies ontvangen werden doch men niet of onvoldoende inzag dat deze ook zouden teruggestort zouden moeten worden, daar heb ik het moeilijker mee.
De uitleg daar was dan ook dat in de voorgaande jaren hier eigenlijk onterecht winst geboekt werd. Wat ook maakt - mijn inziens dan toch - dat de opbrengsten vorige jaren ook minder waren dan eigenlijk gerapporteerd.
Tijdens de AV werden voor miljoenen aan investeringen gepresenteerd waarmee men bezig is, doch alles zeer voorwaardelijk en afhankelijk van goedkeuring van vergunningen etc. Met andere woorden, de belofte "we maken dat de komende jaren goed" is vooral afhankelijk van externe invloeden (regelgeving, vergunningen, MER's) etc. Iets waar ze zich ook kunnen achter weg steken als het misloopt.
Wat betreft het verlies van de pelletsfabriek, dat zie ik nog wel goedkomen. Een break-even positie bereik je niet direct, dat moet groeien. Met de nieuwe pellet pers die nu geplaatst is, zie ik daar binnen een jaar of 2-3 een lichte winst ontstaan.
Ik onderschrijf de doelstellingen van Ecopower (ben reeds jaren coöperant) doch denk dat ze zich ook goed moeten bedenken dat indien een vergoeding aan het kapitaal (= hun coöperanten) uitblijft (2e keer in enkele jaren nu), dat instroom van nieuw kapitaal kan stokken én dat "grotere" aandeelhouders hun investering wel eens zouden kunnen terugschroeven naar het "verplichte" 1 aandeel. Dan komen mogelijk ook de nieuwe projecten in het gedrang, indien er te weinig kapitaal voor handen is.
Soit, ik weet nog niet of ik op deze manier coöperant wil/ga blijven (boven het verplichte aandeel dan), er moet voor mij een gezonde verhouding zijn tussen sociaal engagement en finaciële opbrengst, tenslotte zijn coöperatieve aandelen ook niet risicoloos. Misschien eens kijken wanneer mijn periodes van 6 jaar verlopen.
De uitleg daar was dan ook dat in de voorgaande jaren hier eigenlijk onterecht winst geboekt werd. Wat ook maakt - mijn inziens dan toch - dat de opbrengsten vorige jaren ook minder waren dan eigenlijk gerapporteerd.
Tijdens de AV werden voor miljoenen aan investeringen gepresenteerd waarmee men bezig is, doch alles zeer voorwaardelijk en afhankelijk van goedkeuring van vergunningen etc. Met andere woorden, de belofte "we maken dat de komende jaren goed" is vooral afhankelijk van externe invloeden (regelgeving, vergunningen, MER's) etc. Iets waar ze zich ook kunnen achter weg steken als het misloopt.
Wat betreft het verlies van de pelletsfabriek, dat zie ik nog wel goedkomen. Een break-even positie bereik je niet direct, dat moet groeien. Met de nieuwe pellet pers die nu geplaatst is, zie ik daar binnen een jaar of 2-3 een lichte winst ontstaan.
Ik onderschrijf de doelstellingen van Ecopower (ben reeds jaren coöperant) doch denk dat ze zich ook goed moeten bedenken dat indien een vergoeding aan het kapitaal (= hun coöperanten) uitblijft (2e keer in enkele jaren nu), dat instroom van nieuw kapitaal kan stokken én dat "grotere" aandeelhouders hun investering wel eens zouden kunnen terugschroeven naar het "verplichte" 1 aandeel. Dan komen mogelijk ook de nieuwe projecten in het gedrang, indien er te weinig kapitaal voor handen is.
Soit, ik weet nog niet of ik op deze manier coöperant wil/ga blijven (boven het verplichte aandeel dan), er moet voor mij een gezonde verhouding zijn tussen sociaal engagement en finaciële opbrengst, tenslotte zijn coöperatieve aandelen ook niet risicoloos. Misschien eens kijken wanneer mijn periodes van 6 jaar verlopen.
Die pellets, daar geloof ik totaal niet in.
In België wordt dat nog belachelijk veel gesubsidieerd, maar als we eerlijk zijn is dit een zeer schadelijke vorm van brandstof. Hoe lang gaat dat verhaal nog duren? Wat als men de werkelijke (milieu) prijs gaat moeten doorrekenen?
Desalniettemin, ik steun groene energie en ook Ecopower.
Ok, we hebben x maal 250,00 euro ingelegd, maar ook al zijn er geen dividenden meer, we nemen zelf groene energie af via hun en desnoods is het maar mijn goed doel dat ik sponsor
In België wordt dat nog belachelijk veel gesubsidieerd, maar als we eerlijk zijn is dit een zeer schadelijke vorm van brandstof. Hoe lang gaat dat verhaal nog duren? Wat als men de werkelijke (milieu) prijs gaat moeten doorrekenen?
Desalniettemin, ik steun groene energie en ook Ecopower.
Ok, we hebben x maal 250,00 euro ingelegd, maar ook al zijn er geen dividenden meer, we nemen zelf groene energie af via hun en desnoods is het maar mijn goed doel dat ik sponsor

-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt voor het verslag van de AV, ik kon er zaterdag niet bij zijn. En inderdaad, goeie analyse: social profit moet zijn stakeholders ook 100% transparantie geven in alles wat er gebeurt of wat er misliep. Dat is bij Ecopower niet anders.
Dank voor info.
Dit bewijst nog maar eens kleine spelers hebben het altijd moeilijk voor nieuwe projecten.
De grote spelers bouwen er maar windmolens op los.
Of zouden in al die actie kommitee's die het kleine spelers moeilijk maken vertegenwoordigers van de grote spelers aanwezig zijn.
En blijf er bij, laat mensen waar een windmolen wordt gepland rechtstreeks participeren.
Het protest zal snel gaan liggen.
Maar ja dan verliest de politiek zijn macht zeker. ( postjes in de intercommunale's )
Dit bewijst nog maar eens kleine spelers hebben het altijd moeilijk voor nieuwe projecten.
De grote spelers bouwen er maar windmolens op los.
Of zouden in al die actie kommitee's die het kleine spelers moeilijk maken vertegenwoordigers van de grote spelers aanwezig zijn.
En blijf er bij, laat mensen waar een windmolen wordt gepland rechtstreeks participeren.
Het protest zal snel gaan liggen.
Maar ja dan verliest de politiek zijn macht zeker. ( postjes in de intercommunale's )
Estate Guru believer.
Ook bedankt voor het verslag van de AV.
Eigenlijk zou ik die algemene vergaderingen graag willen bijwonen, maar meestal ligt dat praktisch gezien nogal moeilijk voor mij en is het er tot nu toe nog niet van gekomen.
Hopelijk hoeven we ons toch niet teveel ongerust te maken.
Eigenlijk zou ik die algemene vergaderingen graag willen bijwonen, maar meestal ligt dat praktisch gezien nogal moeilijk voor mij en is het er tot nu toe nog niet van gekomen.
wordt er dan dit jaar geen dividend uitgekeerd ?
Sinds 1 april ben ik voor mijn elektriciteit klant bij hen. Het was een overtuigde keuze, mede ingegeven omdat ik het jaarlijks switchen beu aan het worden was.
Maar als ik nu jullie verslag van de AV lees, begin ik toch te twijfelen of het een goede keuze was
Zelf heb ik geen aandelen van Ecopower, maar wel van Beauvent.
Maar als ik nu jullie verslag van de AV lees, begin ik toch te twijfelen of het een goede keuze was

Er is verlies he.
Estate Guru believer.
Tuurlijk is Ecopower een goede keuze als leverancier voor elektriciteit, Annetje.
Naar prijzen toe , hangt van je verbruik af natuurlijk.
Maar het is nu niet zo dat ze morgen gaan stoppen met de bevoorrading....
Naar prijzen toe , hangt van je verbruik af natuurlijk.
Maar het is nu niet zo dat ze morgen gaan stoppen met de bevoorrading....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor coöperanten die op afstand wilden volgen was er streaming voorzien.Nefertari schreef: ↑15 april 2019, 19:27 Ook bedankt voor het verslag van de AV.
Ecopower ziet er nog steeds gezond uit. Hun prognose voor dit jaar ligt bij 2.1*10^6€ winst. Reken dus op 2 à 3% brutodividend.
Inderdaad: dat had ik totaal niet meer aan gedacht.fropskottel schreef: ↑16 april 2019, 00:18… Voor coöperanten die op afstand wilden volgen was er streaming voorzien.
...
Als je inderdaad via Beauvent coöperant bent, wordt de levering gedaan door Ecopower, doch zonder noodzaak ook een Ecopower aandeel te kopen/hebben. (Beauvent verkoopt hun productie aan Ecopower, die dan de coöperanten van Beauvent gaat bevoorraden, immers Beauvent heeft geen leveringsvergunning, Ecopower wel.)annetje schreef: ↑15 april 2019, 20:41 Sinds 1 april ben ik voor mijn elektriciteit klant bij hen. Het was een overtuigde keuze, mede ingegeven omdat ik het jaarlijks switchen beu aan het worden was.
Maar als ik nu jullie verslag van de AV lees, begin ik toch te twijfelen of het een goede keuze was![]()
Op zich is dat misschien een goede oplossing voor mijn probleem. Ik ben immers ook coöperant van Beauvent, dus ik kan mijn ecopower aandelen (volledig) afbouwen en via Beauvent laten leveren. Nog steeds groene stroom...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is beauvent betrouwbaarder dan ecopower? Zonder cijfers gezien te hebben lijkt me dat niet het geval.
Na een jaar "droogte" is er in 2019 ca. 1.500.000 winst en er zou dit jaar 2% dividend aan de AV voorgesteld worden.
https://cdn.nimbu.io/s/4tn7vz5/assets/1 ... dium=email
https://cdn.nimbu.io/s/4tn7vz5/assets/1 ... dium=email
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ze zeggen ook dat ze gaan migreren naar SAP. Hopelijk stelt iemand daar héél expliciete vragen over op de algemene vergadering. Vraag eens een it-professional uit je kennissenkring naar haar mening over SAP voor een KMO...
Enkele cijfers:
- ? € groene subsidies (niets op tegen)
- 44 personeelsleden
- 2.5 miljoen € investeringen
- 6 miljoen € afschrijvingen
- 1.5 miljoen € nettowinst
Laat drie junior SAP-consultants een jaar los op je bedrijfsprocessen. Je hebt dan gemakkelijk de helft van je nettowinst opgesoupeerd. Het resultaat zal allicht nog niet eens doen wat het moet...
Enkele cijfers:
- ? € groene subsidies (niets op tegen)
- 44 personeelsleden
- 2.5 miljoen € investeringen
- 6 miljoen € afschrijvingen
- 1.5 miljoen € nettowinst
Laat drie junior SAP-consultants een jaar los op je bedrijfsprocessen. Je hebt dan gemakkelijk de helft van je nettowinst opgesoupeerd. Het resultaat zal allicht nog niet eens doen wat het moet...