Ik zou graag mijn eerste aandelen kopen. Keytrade
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zou graag mijn eerste aandelen kopen. Keytrade
Beste mensen, het is mijn eerste keer dat ik aandelen ga kopen. Waar moet ik opletten, hoe doe ik dit voor belasting. Welke aandelen zijn intressant.. Ik zou voor biotech, staal, goud en fonds gaan. Kunnen jullie mij hier meer uitleg over geven.. ik ben een leek! Shoot
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Ik zou graag mijn eerste aandelen kopen. Keytrade
geen troll
( heeft 36 berichten geplaatst en is een kleine 2 maanden lid, dat is wel ok )
een grapje
aandelen arco ??
( heeft 36 berichten geplaatst en is een kleine 2 maanden lid, dat is wel ok )
een grapje
aandelen arco ??
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De beste raad is: Beleg nooit in individuele aandelen. Zet dat gewoon uit uw hoofd. De handelaren die dit spel onder de knie hebben, nemen gewoon je geld af. Ze komen ook met bv. upgrades af op een top en zo. Voor uw geld af te nemen doen de geldwolven vanalles. De beurs is er om je geld af te nemen.kraker1999 schreef: ↑27 mei 2019, 20:26 Beste mensen, het is mijn eerste keer dat ik aandelen ga kopen. Waar moet ik opletten, hoe doe ik dit voor belasting. Welke aandelen zijn intressant.. Ik zou voor biotech, staal, goud en fonds gaan. Kunnen jullie mij hier meer uitleg over geven.. ik ben een leek! Shoot
Je noemt daar ook juist de moeilijkste sectoren op om in te handelen.
In een S&P ETF (alleen daar in Amerika zitten er veel parels van bedrijven) mag je ooit wel eens beleggen voor de lange termijn, maar stap daar eens in als de boel ooit eens goed gedaald is en als dit voorpagina nieuws is in de krant (dan heb je pakken minder risico aan een bodem). Probeer dan een goede markettiming indicator te vinden om te maken dat je de forse dalingen niet moet meemaken. Opgelet ik schreef wel "voor de lange termijn"
Trouwens Keytrade is veel te duur om regelmatig te handelen. Alleen voor lang in die ETF te zitten, is die hogere kost bij Keytrade dan niet zo erg.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dank je wel. Welk bank of broker raad je mij dan aan.Dirk2 schreef: ↑28 mei 2019, 21:30De beste raad is: Beleg nooit in individuele aandelen. Zet dat gewoon uit uw hoofd. De handelaren die dit spel onder de knie hebben, nemen gewoon je geld af. Ze komen ook met bv. upgrades af op een top en zo. Voor uw geld af te nemen doen de geldwolven vanalles. De beurs is er om je geld af te nemen.kraker1999 schreef: ↑27 mei 2019, 20:26 Beste mensen, het is mijn eerste keer dat ik aandelen ga kopen. Waar moet ik opletten, hoe doe ik dit voor belasting. Welke aandelen zijn intressant.. Ik zou voor biotech, staal, goud en fonds gaan. Kunnen jullie mij hier meer uitleg over geven.. ik ben een leek! Shoot
In een S&P ETF (alleen daar in Amerika zitten er veel parels van bedrijven) mag je ooit wel eens beleggen voor de lange termijn, maar stap daar eens in als de boel ooit eens goed gedaald is en als dit voorpagina nieuws is in de krant (dan heb je pakken minder risico aan een bodem). Probeer dan een goede markettiming indicator te vinden om te maken dat je de forse dalingen niet moet meemaken. Opgelet ik schreef wel "voor de lange termijn"
Trouwens Keytrade is veel te duur om regelmatig te handelen. Alleen voor lang in die ETF te zitten, is die hogere kost bij Keytrade dan niet zo erg.
Ik ben nu aan het sparen, als er dan een crisis uitbreekt zou ik inkopen. Deze heb ik gisteren beslist en lijkt mij het verstandig.
Als je nog meer tips heb welkom. Ik lees hier goed op het forum
Als je toch voor de lange termijn blijft zitten en niet veel moet instappen en uitstappen, kan je gewoon bij Keytrade blijven.kraker1999 schreef: ↑28 mei 2019, 22:58
Dank je wel. Welk bank of broker raad je mij dan aan.
Ik ben nu aan het sparen, als er dan een crisis uitbreekt zou ik inkopen. Deze heb ik gisteren beslist en lijkt mij het verstandig.
Als je nog meer tips heb welkom. Ik lees hier goed op het forum
! Dit gaat wel over aankopen na een grote daling om het risico enorm te verminderen:
De grootste en veiligste S&P (de 500 grootste aandelen van Amerika) ETF in Europa is CSPX van Blackrock.
De beheerskosten zijn maar 0,07% per jaar. Bij een fonds is dit vlug 2% per jaar met de weggestoken kosten die ze van de inventaris waarde halen erbij geteld. Je instapkost is dan maar de kost van aandelen kopen.
http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000SM09
Als je grote bedragen te beleggen hebt zal je deze in dollar, te Londen moeten nemen voor het grote volume.
Vallen de bedragen mee, dan kan je met minder volume die CSPX op 1 of andere beurs ook in Euro kopen.
bv. http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P00013VX5
Volume is in Amsterdam maar rond de 14800 op een dag.
Ben ook aan het afwachten om een ETF portefeuille op te starten maar wanneer je de koersen vandaag bekijkt tegen bv december 2018 zijn deze weer serieus gestegen.
Het klimaat lijkt me ook niet echt de moment om nu te gaan starten.
Het klimaat lijkt me ook niet echt de moment om nu te gaan starten.
Beetje kort door de bocht niet...Dirk2 schreef: ↑28 mei 2019, 21:30De beste raad is: Beleg nooit in individuele aandelen. Zet dat gewoon uit uw hoofd. De handelaren die dit spel onder de knie hebben, nemen gewoon je geld af. Ze komen ook met bv. upgrades af op een top en zo. Voor uw geld af te nemen doen de geldwolven vanalles. De beurs is er om je geld af te nemen.kraker1999 schreef: ↑27 mei 2019, 20:26 Beste mensen, het is mijn eerste keer dat ik aandelen ga kopen. Waar moet ik opletten, hoe doe ik dit voor belasting. Welke aandelen zijn intressant.. Ik zou voor biotech, staal, goud en fonds gaan. Kunnen jullie mij hier meer uitleg over geven.. ik ben een leek! Shoot
Mijn grootste winsten haal ik op individuele aandelen, grootste verliezen ook, maar alles bij elkaar haal ik betere resultaten daarmee dan met trackers of fondsen. Beetje geluk zal wel meespelen.
Natuurlijk, als je bv maar 10k te beleggen hebt, dan kan je met aparte aandelen onvoldoende spreiden omdat anders de kosten te hoog zijn.
Keytrade is redelijk met kosten. Niet de goedkoopste, maar zeker niet de duurste.
Als je met posities van 10k werkt, dan maakt het allemaal niet veel uit. Daytraden doe ik niet, en daar is Keytrade inderdaad te duur voor. Maar als je een aandeel, fonds of tracker een paar jaar aan houdt, dan is het peanuts.
'k Heb in januari 2016 mijn eerste aandeel gekocht, ook bij Keytrade. En dat was Gimv. Nooit spijt van gehad.
Helaas veel te kleine positie genomen (+/- 800 euro), want het was mijn eerste aandeel, dus durfde niet te veel risico te nemen.
Ondertussen heb ik Gimv nog steeds, en is het eind 2018/begin 2019 net niet diep genoeg gezakt om bij te kopen (mijn limietorder werd net niet uitgevoerd).
In vergelijking met andere holdings, heb je bij Gimv niet veel koerswinst. Maar voor een eerste aandeel, en eerste kennismaking sta ik daar nog steeds achter. En over ongeveer een maand, krijgen we weer een mooi dividend
.
Helaas veel te kleine positie genomen (+/- 800 euro), want het was mijn eerste aandeel, dus durfde niet te veel risico te nemen.
Ondertussen heb ik Gimv nog steeds, en is het eind 2018/begin 2019 net niet diep genoeg gezakt om bij te kopen (mijn limietorder werd net niet uitgevoerd).
In vergelijking met andere holdings, heb je bij Gimv niet veel koerswinst. Maar voor een eerste aandeel, en eerste kennismaking sta ik daar nog steeds achter. En over ongeveer een maand, krijgen we weer een mooi dividend

Ik heb mijn eerste aandelen in '89 of '90 gekocht via mijn toenmalig bankkantoor. Ik weet het de dieren spraken toen nog en velen zullen zeggen dat die tijd lang voorbij is maar ik beweer dat dezelfde valkuilen er nog steeds zijn.kraker1999 schreef: ↑27 mei 2019, 20:26 Beste mensen, het is mijn eerste keer dat ik aandelen ga kopen. Waar moet ik opletten, hoe doe ik dit voor belasting. Welke aandelen zijn intressant.. Ik zou voor biotech, staal, goud en fonds gaan. Kunnen jullie mij hier meer uitleg over geven.. ik ben een leek! Shoot
Mijn order werd eerst en vooral niet volledig uitgevoerd. Toen ik hiernaar informeerde kreeg ik een vreemde, onsamenhangende uitleg waar ik toen al tegen hem van zei dat ze niet klopte. Soit, kon er toch niks aan veranderen en me erbij neergelegd. Wat jaren en een beetje levenswijsheid later heb ik geconcludeerd dat het heel moeilijk te verkroppen geweest moet zijn voor zo'n 'bankdirecteur' zonder diploma die ze in den tijd van de schoolbanken zijn gaan plukken om een jonge, hardwerkende gast te zien die goed bezig was, en daar dan wat stokken in de wielen te steken. Sommige mensen hebben nu eenmaal zo'n leeg bestaan dat ze daar voldoening uit halen. Dit probleem ga je vandaag niet meer of minder hebben, het internet gebeuren heeft het allemaal veel transparanter gemaakt waar ik niet mee gezegd heb dat vandaag alle problemen van de baan zouden zijn. Je wil met Keytrade werken, goed, niks op aan te merken, kosten misschien een beetje duurder dan een ander, maar wel een handig platform.
Toen begonnen de fondsen opnieuw hoog te vliegen en kon ik geen voet meer in een bankkantoor zetten of ze waren daar met hun goede huisvader aandelen (waar ik voor bedankt heb) en hun eigenste, super gediversifieerde, super veilige, hoog rendement 'gegarandeerd' (in feite in die woorden) beleggingsfondsen (waar ik me wel aan heb laten vangen). Mijn punt is dat jij moet kopen wat jij wilt kopen nadat je je huiswerk goed gedaan hebt of het gaat je heel veel geld kosten.
De fout die ik in mijn ogen gemaakt heb is dat ik teveel op de koers gefixeerd was. Heb het een aantal jaren bekeken voor ik durfde te kopen, en in tussentijd heel veel flut boekjes over beleggen en de beurs gelezen die allemaal de beurs de hemel in praatten omdat over de lange termijn gezien ging de beurs altijd met zoveel bla bla procent omhoog. Steek wat tijd in uit te vissen hoe een index bepaald wordt, hoe het gewicht van een aandeel bepaald wordt en waarom een aandeel wel of niet in een index opgenomen wordt (of eruit gegooid wordt), dan zie je dat cijfer al in een ander perspectief.
Je vraag is voor mij een indicatie dat je je nog niet echt verdiept hebt, of misschien toch een troll.

Wat mij betreft zou iedereen die in aandelen wil beleggen op zijn minst een jaarverslag moeten kunnen lezen (de cijfertjes, niet de 200 blz mumbo jumbo, ook al een indicatie op zich trouwens) en op basis daarvan een bedrijf waarderen. Veel studie werk, dat zeker, en het gaat wat tijd kosten maar in aandelen beleggen is hoe dan ook veel werk en niet zomaar met een vogelpik wat kiezen.
Het beste boek dat ik ooit gelezen heb is The Intelligent Investor van Benjamin Graham waarin alle valkuilen aan bod komen. Er zijn gereviseerde versie waar die valkuilen in een moderne context belicht worden, maar in essentie zijn het gewoon dezelfde, behalve waar de wet wat veranderd is.
Belasting moet je nu al helemaal niet in het hoofd steken. Als het binnen het normaal beheer van je vermogen valt is er helemaal niks te doen. Misschien heb je het geluk een day-trader zoals in de jaren '90 te worden en mee te surfen op een golf zonder te weten wat je doet, dan gaan je meerwaarden belast worden. Ik heb een enkeling gekend toen die een flink deel van zijn winst op zijn spaarboekje gezet heeft en dat na de dot.com bubbel over had. Alle anderen die ik ken hadden niet zoveel over na het poppen van de bubbel. Mijn punt hier: het is minstens even belangrijk te weten en je te realiseren wat je niet weet.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
de vraag gaat wel degelijk om belasting.
Zou toch handig zijn mocht de vrager minstens de RV op dividenden kunnen terugvorderen of vermijden van die te betalen ?
Ik denk hierbij aan Tinc, quest for growht....
Aanvullen met een paar andere Belgische holdings lijkt mij niet verkeerd.
Je spreidt het risico(meerdere bedrijven in portfolio) en strijkt dividenden op.
Ergens tussen fonds/trackere en iindivitueeel aaandeel in.....
En ja na de val van de s&p zit een brede tracker ook wel goed; liefst kapitaliserend.
Zou toch handig zijn mocht de vrager minstens de RV op dividenden kunnen terugvorderen of vermijden van die te betalen ?
Ik denk hierbij aan Tinc, quest for growht....
Aanvullen met een paar andere Belgische holdings lijkt mij niet verkeerd.
Je spreidt het risico(meerdere bedrijven in portfolio) en strijkt dividenden op.
Ergens tussen fonds/trackere en iindivitueeel aaandeel in.....
En ja na de val van de s&p zit een brede tracker ook wel goed; liefst kapitaliserend.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ga mij serieus hier in verdiepen. Wil zelf mijn portfolio samenstellen. Om een mooi pensioen te hebben.GreenDean schreef: ↑2 juni 2019, 18:47Ik heb mijn eerste aandelen in '89 of '90 gekocht via mijn toenmalig bankkantoor. Ik weet het de dieren spraken toen nog en velen zullen zeggen dat die tijd lang voorbij is maar ik beweer dat dezelfde valkuilen er nog steeds zijn.kraker1999 schreef: ↑27 mei 2019, 20:26 Beste mensen, het is mijn eerste keer dat ik aandelen ga kopen. Waar moet ik opletten, hoe doe ik dit voor belasting. Welke aandelen zijn intressant.. Ik zou voor biotech, staal, goud en fonds gaan. Kunnen jullie mij hier meer uitleg over geven.. ik ben een leek! Shoot
Mijn order werd eerst en vooral niet volledig uitgevoerd. Toen ik hiernaar informeerde kreeg ik een vreemde, onsamenhangende uitleg waar ik toen al tegen hem van zei dat ze niet klopte. Soit, kon er toch niks aan veranderen en me erbij neergelegd. Wat jaren en een beetje levenswijsheid later heb ik geconcludeerd dat het heel moeilijk te verkroppen geweest moet zijn voor zo'n 'bankdirecteur' zonder diploma die ze in den tijd van de schoolbanken zijn gaan plukken om een jonge, hardwerkende gast te zien die goed bezig was, en daar dan wat stokken in de wielen te steken. Sommige mensen hebben nu eenmaal zo'n leeg bestaan dat ze daar voldoening uit halen. Dit probleem ga je vandaag niet meer of minder hebben, het internet gebeuren heeft het allemaal veel transparanter gemaakt waar ik niet mee gezegd heb dat vandaag alle problemen van de baan zouden zijn. Je wil met Keytrade werken, goed, niks op aan te merken, kosten misschien een beetje duurder dan een ander, maar wel een handig platform.
Toen begonnen de fondsen opnieuw hoog te vliegen en kon ik geen voet meer in een bankkantoor zetten of ze waren daar met hun goede huisvader aandelen (waar ik voor bedankt heb) en hun eigenste, super gediversifieerde, super veilige, hoog rendement 'gegarandeerd' (in feite in die woorden) beleggingsfondsen (waar ik me wel aan heb laten vangen). Mijn punt is dat jij moet kopen wat jij wilt kopen nadat je je huiswerk goed gedaan hebt of het gaat je heel veel geld kosten.
De fout die ik in mijn ogen gemaakt heb is dat ik teveel op de koers gefixeerd was. Heb het een aantal jaren bekeken voor ik durfde te kopen, en in tussentijd heel veel flut boekjes over beleggen en de beurs gelezen die allemaal de beurs de hemel in praatten omdat over de lange termijn gezien ging de beurs altijd met zoveel bla bla procent omhoog. Steek wat tijd in uit te vissen hoe een index bepaald wordt, hoe het gewicht van een aandeel bepaald wordt en waarom een aandeel wel of niet in een index opgenomen wordt (of eruit gegooid wordt), dan zie je dat cijfer al in een ander perspectief.
Je vraag is voor mij een indicatie dat je je nog niet echt verdiept hebt, of misschien toch een troll.
Wat mij betreft zou iedereen die in aandelen wil beleggen op zijn minst een jaarverslag moeten kunnen lezen (de cijfertjes, niet de 200 blz mumbo jumbo, ook al een indicatie op zich trouwens) en op basis daarvan een bedrijf waarderen. Veel studie werk, dat zeker, en het gaat wat tijd kosten maar in aandelen beleggen is hoe dan ook veel werk en niet zomaar met een vogelpik wat kiezen.
Het beste boek dat ik ooit gelezen heb is The Intelligent Investor van Benjamin Graham waarin alle valkuilen aan bod komen. Er zijn gereviseerde versie waar die valkuilen in een moderne context belicht worden, maar in essentie zijn het gewoon dezelfde, behalve waar de wet wat veranderd is.
Belasting moet je nu al helemaal niet in het hoofd steken. Als het binnen het normaal beheer van je vermogen valt is er helemaal niks te doen. Misschien heb je het geluk een day-trader zoals in de jaren '90 te worden en mee te surfen op een golf zonder te weten wat je doet, dan gaan je meerwaarden belast worden. Ik heb een enkeling gekend toen die een flink deel van zijn winst op zijn spaarboekje gezet heeft en dat na de dot.com bubbel over had. Alle anderen die ik ken hadden niet zoveel over na het poppen van de bubbel. Mijn punt hier: het is minstens even belangrijk te weten en je te realiseren wat je niet weet.
Ik heb dat boek gekocht

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ga mij serieus hier in verdiepen. Wil zelf mijn portfolio samenstellen. Om een mooi pensioen te hebben.GreenDean schreef: ↑2 juni 2019, 18:47Ik heb mijn eerste aandelen in '89 of '90 gekocht via mijn toenmalig bankkantoor. Ik weet het de dieren spraken toen nog en velen zullen zeggen dat die tijd lang voorbij is maar ik beweer dat dezelfde valkuilen er nog steeds zijn.kraker1999 schreef: ↑27 mei 2019, 20:26 Beste mensen, het is mijn eerste keer dat ik aandelen ga kopen. Waar moet ik opletten, hoe doe ik dit voor belasting. Welke aandelen zijn intressant.. Ik zou voor biotech, staal, goud en fonds gaan. Kunnen jullie mij hier meer uitleg over geven.. ik ben een leek! Shoot
Ik heb dat boek gekocht