Impact LIFO-principe op verwerving getrouwheidspremie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
cavalierseul
- Newbie

- Contacteer:
Impact LIFO-principe op verwerving getrouwheidspremie
Heb ik het goed voor dat het door het last-in-first-out-principe niet interessant is geld op eenzelfde spaarrekening met hoge getrouwheidspremie te storten op data die ver uit elkaar liggen als je van plan bent die bedragen telkens maar een jaar te laten staan?
Een voorbeeldje:
Ik stort op 1 januari 2011 10.000 euro op die spaarrekening en op 1 juli 2011 nog eens 10.000 euro.
Zodra de getrouwheidspremie op dat eerste bedrag verworven is, dus op 1 januari 2012, haal ik 10.000 euro af.
Als ik op 1 juli 2012 echter opnieuw 10.000 euro afhaal, dan heb ik geen recht op een premie, want het bedrag dat ik op 1 januari 2012 heb afgehaald, werd beschouwd als het bedrag dat ik op 1 juli 2011 had gestort, met als gevolg dat het bedrag dat ik op 1 juli 2012 afhaal zogezegd nog een half jaar zou moeten blijven staan opdat het een premie zou opleveren.
Klopt deze redenering?
Een voorbeeldje:
Ik stort op 1 januari 2011 10.000 euro op die spaarrekening en op 1 juli 2011 nog eens 10.000 euro.
Zodra de getrouwheidspremie op dat eerste bedrag verworven is, dus op 1 januari 2012, haal ik 10.000 euro af.
Als ik op 1 juli 2012 echter opnieuw 10.000 euro afhaal, dan heb ik geen recht op een premie, want het bedrag dat ik op 1 januari 2012 heb afgehaald, werd beschouwd als het bedrag dat ik op 1 juli 2011 had gestort, met als gevolg dat het bedrag dat ik op 1 juli 2012 afhaal zogezegd nog een half jaar zou moeten blijven staan opdat het een premie zou opleveren.
Klopt deze redenering?
Re: Impact LIFO-principe op verwerving getrouwheidspremie
Volgens de nieuwe wetgeving moet de bank het geld nemen van het bedrag waarvoor de getrouwheidsperiode het minst lang loopt en is dit niet altijd LIFO. (meest voordelige voor de klant)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een uitgebreid antwoord kan je hier vinden.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
-
cavalierseul
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp, was mijn redenering dus wel verkeerd - of althans: het LIFO-principe is niet meer van toepassing, dus als ik op 1 juli 2012 nog eens 10.000 euro afhaal (om bij mijn voorbeeldje te blijven), dan is er wel degelijk al een premie verworven op de 10.000 euro die ik op 1 juli 2011 had gestort. Dat is althans wat ik opmaak uit de post waar Vaganzza naar verwijst:
Tenslotte verandert het KB ook nog het systeem van de geldafhalingen. Wanneer je geld opvraagt van je spaarrekening dan wordt dit aangerekend op de sommen waarvoor de premieverwerving het minst gelopen is. In het systeem tot en met 31 maart 2009 worden geldafhalingen aangerekend op de laatst gestorte sommen.
Een voorbeeld:
Op 02/02/X stort je 3000€ op je spaarrekening, op 05/08/X stort je 2000€ bij en je doet dat jaar ook nog een storting van 1000€ op 10/11/X. Op 05/04/X+1 wil je 3500€ afhalen.
Vóór 1 april 2009 werd de afgehaalde som als volgt aangerekend:
1000€ van de storting op 10/11/X
2000€ van de storting op 05/08/X
500€ van de storting van 02/02/X
In het nieuwe systeem wordt de afgehaalde som als volgt aangerekend:
3000€ van de storting op 02/02/X
500€ van de storting op 10/11/X
Het grote verschil is dat de getrouwheidspremie die in augustus begonnen is in het nieuwe systeem niet wordt aangetast. In het oude systeem was deze premie verloren door de geldafhaling en bleef enkel de premie die in februari verworven wordt overeind. Zo is de getrouwheidspremie sneller verworven dan voorheen.
Kunnen jullie dit a.u.b. nog even bevestigen?
Tenslotte verandert het KB ook nog het systeem van de geldafhalingen. Wanneer je geld opvraagt van je spaarrekening dan wordt dit aangerekend op de sommen waarvoor de premieverwerving het minst gelopen is. In het systeem tot en met 31 maart 2009 worden geldafhalingen aangerekend op de laatst gestorte sommen.
Een voorbeeld:
Op 02/02/X stort je 3000€ op je spaarrekening, op 05/08/X stort je 2000€ bij en je doet dat jaar ook nog een storting van 1000€ op 10/11/X. Op 05/04/X+1 wil je 3500€ afhalen.
Vóór 1 april 2009 werd de afgehaalde som als volgt aangerekend:
1000€ van de storting op 10/11/X
2000€ van de storting op 05/08/X
500€ van de storting van 02/02/X
In het nieuwe systeem wordt de afgehaalde som als volgt aangerekend:
3000€ van de storting op 02/02/X
500€ van de storting op 10/11/X
Het grote verschil is dat de getrouwheidspremie die in augustus begonnen is in het nieuwe systeem niet wordt aangetast. In het oude systeem was deze premie verloren door de geldafhaling en bleef enkel de premie die in februari verworven wordt overeind. Zo is de getrouwheidspremie sneller verworven dan voorheen.
Kunnen jullie dit a.u.b. nog even bevestigen?
Inderdaad, in uw voorbeeld moet je 2x de premie verwerven.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Als je 1 okt 2010 spaargeld gezet heb op een BNP fortis online premium, en geen bijstortingen meer gedaan heb.
En we zitten nu 28/10/2011 is dan de getrouwheidspremie verworven, of pas 1 jan 2012?
Stel dat je het geld nodig hebt en terugvraagt volgende week bv 3/11/2011 krijg je dan je getrouwheidspremie en interest totaal alles erbij?
Of moet je afsluiten van de rekening?
Greetz
jempi25
En we zitten nu 28/10/2011 is dan de getrouwheidspremie verworven, of pas 1 jan 2012?
Stel dat je het geld nodig hebt en terugvraagt volgende week bv 3/11/2011 krijg je dan je getrouwheidspremie en interest totaal alles erbij?
Of moet je afsluiten van de rekening?
Greetz
jempi25
@jempi25
Bij afsluiten rekening krijg je de basisrente + getrouwheidspremie uitbetaald !Heb dit zelf reeds gedaan
grt
Bij afsluiten rekening krijg je de basisrente + getrouwheidspremie uitbetaald !Heb dit zelf reeds gedaan
grt
@jempi25
Het is niet nodig de rekening definitief af te sluiten !
Uw getrouwheidspremie is op 1 oktober 2011 definitief verworven en wordt sowieso uitbetaald, hetzij op 1 januari 2012 ( normale renteafrekening ), hetzij op datum van rekeningafsluiting vóór 1 januari 2012.
Op 1 oktober 2011 is er wel een « nieuwe » getrouwheidsperiode van 12 maanden opgestart die verworven zal zijn op 1 oktober 2012. Als ge het geld nà 1 oktober 2011 afhaalt, heb ge recht op de prorata- basisrente vanaf 1 jan. 2011 + 12 maanden « oude ( verworven) » getrouwheidspremie; de « nieuw » opgestarte getrouwheidspremie ( vanaf 1 oktober 2011 ) verliest ge.
Het is niet nodig de rekening definitief af te sluiten !
Uw getrouwheidspremie is op 1 oktober 2011 definitief verworven en wordt sowieso uitbetaald, hetzij op 1 januari 2012 ( normale renteafrekening ), hetzij op datum van rekeningafsluiting vóór 1 januari 2012.
Op 1 oktober 2011 is er wel een « nieuwe » getrouwheidsperiode van 12 maanden opgestart die verworven zal zijn op 1 oktober 2012. Als ge het geld nà 1 oktober 2011 afhaalt, heb ge recht op de prorata- basisrente vanaf 1 jan. 2011 + 12 maanden « oude ( verworven) » getrouwheidspremie; de « nieuw » opgestarte getrouwheidspremie ( vanaf 1 oktober 2011 ) verliest ge.
-
wrpint
Even een vraagje dat hiermee verband houdt.
Santander Consumer Bank verhoogt vanaf 1 november haar getrouwheidspremie met 0,15%
Vorig jaar heb ik op 23 oktober een grote som geld gestort waarvan dus de 1 jaar getrouwheidspremie is verworven en een nieuwe periode is ingegaan. Met de recente verhoging van 0,15% doe ik er sowieso voordeel mee van het bedrag even naar een externe rekening over te schrijven om dan een dag later terug te storten op mijn Vision+ rekening. Geniet ik dan van 0,65% getrouwheidspremie ipv de huidige 0,50% of is deze 'truc' niet toegelaten? Het zal sowieso wel opvallen natuurlijk.
Santander Consumer Bank verhoogt vanaf 1 november haar getrouwheidspremie met 0,15%
Vorig jaar heb ik op 23 oktober een grote som geld gestort waarvan dus de 1 jaar getrouwheidspremie is verworven en een nieuwe periode is ingegaan. Met de recente verhoging van 0,15% doe ik er sowieso voordeel mee van het bedrag even naar een externe rekening over te schrijven om dan een dag later terug te storten op mijn Vision+ rekening. Geniet ik dan van 0,65% getrouwheidspremie ipv de huidige 0,50% of is deze 'truc' niet toegelaten? Het zal sowieso wel opvallen natuurlijk.
Ja, dan krijg je 0,65% getrouwheidspremie. Je doet er niets verkeerd mee en het zal ook niet opvallen. De computer registreert je storting van na 1 november en kent je een jaar later 0,65% getrouwheidspremie toe. Je moet het zelfs niet naar een externe rekening overschrijven. Even heen en weer naar je zichtrekening bij Santander Bank is voldoende. Die dubbele overschrijving kan je binnen dezelfde minuut doen als je wil.
Beter nog is het om een tweede Vision+-rekening aan te maken en het hele bedrag in een keer van de 'oude' naar de 'nieuwe' Vision+-rekening over te schrijven. Je verliest dan geen dag getrouwheidspremie, aangezien de wetgever het zo heeft geregeld dat je met behoud van getrouwheidspremie tot 3 keer per jaar binnen dezelfde bankinstelling en tussen spaarrekening op dezelfde naam gesteld geld mag overschrijven zonder verlies van getrouwheidspremie. Het moet wel gaan om bewegingen van minimaal 500 euro.
Dat is de moeite niet. De vraagsteller verliest amper acht dagen getrouwheidspremie. Maar voor spaargeld dat al langer een getrouwheidspremie aan het opbouwen was, was het wel een goed idee geweest.