in aankoopakte voorzien dat woning gemeenschappelijk wordt bij huwelijk
TIP
in aankoopakte voorzien dat woning gemeenschappelijk wordt bij huwelijk
hallo,
iemand enig idee of het volgende reeds van toepassing is en dus kan opgenomen worden in een aankoopakte? (in media verschenen in december 2017 )
alvast bedankt
iemand enig idee of het volgende reeds van toepassing is en dus kan opgenomen worden in een aankoopakte? (in media verschenen in december 2017 )
bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171130_03217854Wanneer het parlement straks de wetsvoorstellen goedkeurt – de ministerraad zet vandaag het licht op groen – kunnen samenwonenden in de akte al laten opnemen dat het huis of de bouwgrond gemeenschappelijk bezit wordt wanneer er later een huwelijk volgt. Zo hoeven ze niet nog eens naar de notaris als ze huwen, waardoor ze honderden euro’s aan registratierechten uitsparen.
alvast bedankt
Re: in aankoopakte voorzien dat woning gemeenschappelijk wordt bij huwelijk
Ik weet het niet, maar als je het er nu al laat inzetten, dan zal het wel in voege zijn tegen dat het voor jou van toepassing wordt?

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: in aankoopakte voorzien dat woning gemeenschappelijk wordt bij huwelijk
Is een dubieuze maatregel.
Als je samenwoont en samen iets koopt, hebben jou en je " deelgenoot " elk 50%. van die woning.
Zie niet in wat het " huwelijk " het eigendom tot gemeenschappelijk vermogen zou omtoveren en wat voor nut het zou kunnen hebben????? als je dan later eventueel zou scheiden, en of één van de twee zou komen te overlijden.
Met een op maat gemaakt huwelijkscontrakt ben je veel beter af omdat je dan zelf kan bepalen wat en wat niet is, en val je niet direkt in het wettelijk stelsel waar je niets aan kunt wijzigen, kan belangrijk zijn als er later kinderen zijn en één van de twee komt te overlijden.
http://www.tremmery.be/default.aspx?lev ... ogensrecht
Als je samenwoont en samen iets koopt, hebben jou en je " deelgenoot " elk 50%. van die woning.
Zie niet in wat het " huwelijk " het eigendom tot gemeenschappelijk vermogen zou omtoveren en wat voor nut het zou kunnen hebben????? als je dan later eventueel zou scheiden, en of één van de twee zou komen te overlijden.
Met een op maat gemaakt huwelijkscontrakt ben je veel beter af omdat je dan zelf kan bepalen wat en wat niet is, en val je niet direkt in het wettelijk stelsel waar je niets aan kunt wijzigen, kan belangrijk zijn als er later kinderen zijn en één van de twee komt te overlijden.
http://www.tremmery.be/default.aspx?lev ... ogensrecht
Re: in aankoopakte voorzien dat woning gemeenschappelijk wordt bij huwelijk
Alles wat in het gemeenschappelijk vermogen zit gaat automatisch naar de langstlevende partner (in volle eigendom), indien er geen kinderen zijn. Als het niet in het gemeenschappelijk vermogen zit, gaat het eigenaarschap naar de ouders, broers/zussen en enkel het vruchtgebruik naar de langstlevende. Dat is wel een verschil.
edit: misschien klopt deze redenering niet... Ik lees nu ook dat de volledige nalatenschap gaat (in volle eigendom) naar de langstlevende partner, bij het ontbreken van kinderen, dus ook het eigen vermogen. Met andere woorden, het in gemeenschap brengen van de woning heeft inderdaad niet zoveel zin dan... iemand die dit kan bevestigen?
edit: misschien klopt deze redenering niet... Ik lees nu ook dat de volledige nalatenschap gaat (in volle eigendom) naar de langstlevende partner, bij het ontbreken van kinderen, dus ook het eigen vermogen. Met andere woorden, het in gemeenschap brengen van de woning heeft inderdaad niet zoveel zin dan... iemand die dit kan bevestigen?
Re: in aankoopakte voorzien dat woning gemeenschappelijk wordt bij huwelijk
Ludo het is inderdaad zoals mememe zegt. Als je gewoon feitelijk samenwoont en je koopt iets samen, dan gaat de naakte eigendom naar familie en niet naar de partner.
Daarom bestaat het 'beding van aanwas'. Bij het schrijven van de akte wordt dit opgenomen, zo kan de partner bij overlijden het recht opeisen van de overleden partner. Enige verschil is dat dit duurder is. De langstlevende zal dan niet onder successie vallen, maar onder de aankoop via RR. Hij zal dus RR moeten betalen à 7% (waarschijnlijk nu) op het deel dat hij wil bijverwerven, terwijl dit bij successie veel lager is.
Betreffende het nieuwe wetsvoorstel heb ik dus geen kennis, maar ik weet wel dat je dus tot op heden kan werken via het 'beding van aanwas'. Vooraleer je huwt kan je dan via een huwelijkscontract het huis in de gemeenschap brengen voor om en bij de 400 €. Dan trouw je, in die volgorde. Een huwelijkscontract 'met keuzebeding zoals het heet' heeft toch veel voordelen tov van te trouwen zonder huwelijkscontract, omdat je met het contract bij overlijden vrij kan bepalen wie wat en hoe. Natuurlijk alleen als er kinderen zijn, anders heeft zo'n contract weinig zin.
Daarom bestaat het 'beding van aanwas'. Bij het schrijven van de akte wordt dit opgenomen, zo kan de partner bij overlijden het recht opeisen van de overleden partner. Enige verschil is dat dit duurder is. De langstlevende zal dan niet onder successie vallen, maar onder de aankoop via RR. Hij zal dus RR moeten betalen à 7% (waarschijnlijk nu) op het deel dat hij wil bijverwerven, terwijl dit bij successie veel lager is.
Betreffende het nieuwe wetsvoorstel heb ik dus geen kennis, maar ik weet wel dat je dus tot op heden kan werken via het 'beding van aanwas'. Vooraleer je huwt kan je dan via een huwelijkscontract het huis in de gemeenschap brengen voor om en bij de 400 €. Dan trouw je, in die volgorde. Een huwelijkscontract 'met keuzebeding zoals het heet' heeft toch veel voordelen tov van te trouwen zonder huwelijkscontract, omdat je met het contract bij overlijden vrij kan bepalen wie wat en hoe. Natuurlijk alleen als er kinderen zijn, anders heeft zo'n contract weinig zin.