"in het rood gaan"
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
"in het rood gaan"
Wie weet het antwoord?
Ik dien een cheque in bij de bank vb 20.000 Euro.
Enkele dagen later verschijnt het op het computerscherm.
Dezelfde dag nog schrijf je 20.000 euro over en dat gaat zonder probleem.
Een maand later kom je tot de constatatie dat je 6 euro interest moet betalen voor 1 dag 20.000 Euro in het rood te gaan. Uitleg: valutadatum cheque was een dag later.
Mag dat?
Ik dien een cheque in bij de bank vb 20.000 Euro.
Enkele dagen later verschijnt het op het computerscherm.
Dezelfde dag nog schrijf je 20.000 euro over en dat gaat zonder probleem.
Een maand later kom je tot de constatatie dat je 6 euro interest moet betalen voor 1 dag 20.000 Euro in het rood te gaan. Uitleg: valutadatum cheque was een dag later.
Mag dat?
Re: "in het rood gaan"
Sommige banken hanteren de + 1 dag en de - 1 dag. Op die manier kun je één dag in het rood staan, als er al geen weekend tusen zit. Aan een jaarlijkse rente van rond de 13 %.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zou het systeem je dan niet moeten verhinderen dat je zo diep in het rood gaat?
In de algemene voorwaarden van je rekening zul je normaal gezien wel de valutadagen van de verrichtingen terugvinden en ja ze mogen dat ook doen als dat in hun voorwaarden staat.
Maar ik zou dat eerlijk gezegd niet aanvaarden van mijn huisbankier. Van zo'n zaken komt mijn haar
Even bellen met je kantoordirecteur een een 'geste' vragen?
Maar ik zou dat eerlijk gezegd niet aanvaarden van mijn huisbankier. Van zo'n zaken komt mijn haar

Even bellen met je kantoordirecteur een een 'geste' vragen?
Soms gaat het traag en is het niet goed.
Nu gaat het rap en het is weer niet goed.
Als ge grote sommen overschrijft een dagje er tussen en geen 6 € te betalen.
Maar ja het snelle altijd maar.
Nu gaat het rap en het is weer niet goed.
Als ge grote sommen overschrijft een dagje er tussen en geen 6 € te betalen.

Maar ja het snelle altijd maar.
Estate Guru believer.

Ik weet niet waarvoor je die 20.000 euro hebt overgeschreven. Als het een transfert naar je spaarrekening was had je wel een dag kunnen wachten. Als het een dringende betaling was mag je blij zijn dat het geld dezelfde dag al beschikbaar was en zou ik niet klagen over 6 euro.
Het is altijd de valutadatum waar men moet mee rekening houden en niet de datum dat het bedrag zichtbaar is op de rekening.Lukske schreef:Enkele dagen later verschijnt het op het computerscherm....
...Uitleg: valutadatum cheque was een dag later.
Mag dat?
Die valutadatum is (zoals je intussen gemerkt hebt) niet noodzakelijk dezelfde als de datum van verrichting.
De bank heeft niets onwettelijks gedaan.
ze heeft me wel daardoor voor 1 dag 20000 Euro in het rood laten gaan.
Mag dat?
Mag dat?
Het kan blijkbaar. Ik vrees dat je het toch aan jezelf te wijten hebt. Een ervaren spaarder als jij zou bekend moeten zijn met valutadata.
Normaal gezien zouden de 2 verschillende data duidelijk zichtbaar moeten zijn (online en/of op het rekeninguittreksel).
Als er bvb staat :
Datum (van verrichting) 18/04/2012 - Valutadatum 19/04/2012 ;
dan moet je wachten tot 19/4 om het geld er af te halen.
Als je het er al op 18/4 afgehaald hebt, dan sta je voor 1 dag in het rood.
Maar als dat niet duidelijk aangeduid stond, dan heb je reden om aan je bank te vragen dat ze de valutadatum aanpassen en dan moeten ze de 6 € terugstorten.
Af en toe wordt daar door sommige banken mee gefoefeld, vooral bij grote bedragen. Ik heb dat ook ooit meegemaakt en heb een rechtzetting bekomen nadat ik de bank erop wees.
Als er bvb staat :
Datum (van verrichting) 18/04/2012 - Valutadatum 19/04/2012 ;
dan moet je wachten tot 19/4 om het geld er af te halen.
Als je het er al op 18/4 afgehaald hebt, dan sta je voor 1 dag in het rood.
Maar als dat niet duidelijk aangeduid stond, dan heb je reden om aan je bank te vragen dat ze de valutadatum aanpassen en dan moeten ze de 6 € terugstorten.
Af en toe wordt daar door sommige banken mee gefoefeld, vooral bij grote bedragen. Ik heb dat ook ooit meegemaakt en heb een rechtzetting bekomen nadat ik de bank erop wees.
Er stond bovenaan het scherm "Beschikbaar: 20.000 euro."
Misleidend toch?
Misleidend toch?
wat is er misleidend ??Lukske schreef:Er stond bovenaan het scherm "Beschikbaar: 20.000 euro."
Misleidend toch?
als ervaren rot u zo laten in de luren leggen.( en nu gaan schermen met misleiding ?)
al doende wordt men groot en oud.
en over welke instelling gaat het ?
Estate Guru believer.
Het was inderdaad beschikbaar, anders had je het toch niet kunnen overschrijven?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik ken dat.
Buitenlandse cheque (15000£) innen in euro op mijn rekening. Verrichtingsdatum: 18/4, valutadatum 24/4. Staat op mn pc banking maar ik laat t netjes staan tot na de 24ste. vorige keer door te vroeg weghalen ook zo intrest aangerekend geweest.
Enige onlogische vind ik dan de wisselkoers. Ze nemen dus die van de 18e en niet de wisselkoers van de 24 ste.
Buitenlandse cheque (15000£) innen in euro op mijn rekening. Verrichtingsdatum: 18/4, valutadatum 24/4. Staat op mn pc banking maar ik laat t netjes staan tot na de 24ste. vorige keer door te vroeg weghalen ook zo intrest aangerekend geweest.
Enige onlogische vind ik dan de wisselkoers. Ze nemen dus die van de 18e en niet de wisselkoers van de 24 ste.